יעקב משתכנע וכל האחים יורדים למצרים
פרק מג, א-טו
הזמנה ללימוד
נקרא מתוך היחידה רק את מילים אלה מפסוק ב: "וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם אֲבִיהֶם: 'שֻׁבוּ שִׁבְרוּ לָנוּ מְעַט אֹכֶל".
נשאל:
- מה קרה בסוף הפרק הקודם? (למרות ניסיונות השכנוע של ראובן סירב יעקב לתת לאחים לרדת שוב למצרים להביא אוכל, כי הוא לא היה מוכן שייקחו אתם את בנימין)
עכשיו יעקב מבקש מהם לרדת שוב למצרים.
נשאל את התלמידים:
- מי מהאחים יזכיר לו שכדי לרדת למצרים הם צריכים לקחת את בנימין אתם?
- האם יעקב יאפשר להם הפעם לקחת את בנימין?
- איך הם ישכנעו אותו?
מבט ראשון
נקרא את פסוקים א-טו בפרק מג ונסביר את הסיפור בעת הקריאה. נבקש מהתלמידים לשים לב בזמן הקריאה מי מהבנים מנסה לשכנע את יעקב, מהם טיעוניו ואם הצליח בשכנוע.
מבט שני
הרעב בארץ עדיין נמשך. האוכל שהביאו אתם ממצרים כבר נגמר.
- מה יעקב מבקש מבניו? (ללכת שוב למצרים לקנות אוכל)
- מה עונה לו יהודה? (אם תשלח אתנו את בנימין נרד למצרים, ואם לא תשלח את בנימין, לא נרד למצרים)
- מהי הטענה של יעקב כלפי האחים? (למה גיליתם לשליט המצרי שיש לכם עוד אח?)
- מהי תשובת האחים? (לא סיפרנו לו, הוא שאל ישירות וענינו, ולא תיארנו לעצמנו שהוא יבקש שנביא אותו)
כבר עבר זמן רב מאז שירדו האחים למצרים בפעם הקודמת. שמעון עדיין בכלא המצרי, האוכל בבית נגמר. בנימין כבר לא ילד – לפחות בן 30.
נבקש מהתלמידים לנסות לגלות לפי הפסוקים:
- מה בנימין רוצה – לרדת למצרים או להישאר בבית?
התורה אינה מספרת לנו בכלל מה בנימין רצה או חשב.
נסביר את המושג 'השלמת פערים'. נציע לתלמידים לכתוב דו-שיח מדמיונם בין יעקב לבנימין בנושא זה. תלמידים שירצו יוכלו להציג את השיחה בכיתה.
- מי מהאחים מנסה שוב לשכנע שוב את יעקב לשלוח את בנימין למצרים? (יהודה)
- האם יעקב מסכים? (כן)
- כיצד הוא הצליח לשכנע את יעקב?
- מה פירוש דברי יהודה: "אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ, מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ"?
- למה כשראובן ביקש את אותה בקשה יעקב לא השתכנע, אבל כשיהודה מבקש הוא מסכים?
- מה יעקב שולח עם האחים ועם בנימין? (מתנות – "מְעַט צֳרִי וּמְעַט דְּבַשׁ, נְכֹאת וָלֹט, בָּטְנִים וּשְׁקֵדִים", את הכסף שהחזירו להם לתיקים בפעם הקודמת שירדו למצרים לקנות אוכל ועוד כסף כדי לשלם על האוכל הנוסף)
נחלק לתלמידים את דף העבודה בו הם ישוו התלמידים בין ניסיון השכנוע של ראובן לניסיון השכנוע של יהודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
מבט שלישי
נקרין על הלוח את התמונה ונכיר את מיני המתנות ששולח יעקב.
מבט לחיים
בפסוקים שקראנו האחים אינם יודעים מה לעשות מכיוון שיעקב אינו מוכן לשלוח את בנימין, ויהודה מציל את המצב. ננסה להיזכר יחד במצבים מסובכים שבהם היינו נתונים (או עדיין נתונים בהם), ואיך ברוח דברי יהודה אפשר לפתור את הבעיה:
כל תלמיד יכתוב על פתק בעיה שיש לו (אין חובה לציין שם). נאסוף את הפתקים ונחלק לכל תלמיד פתק אקראי שכתב אחד התלמידים האחרים. כל אחד יצטרך להציע פתרון לבעיה ברוח דברי יהודה: פתרון שמוכיח נשיאה באחריות, היגיון או חריצות. כל תלמיד יקרא את הבעיה שקיבל ואת הפתרון שהציע. אם לא הצליח לחשוב על פתרון נחשוב על פתרונות ונציע אותם במליאה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו איך יהודה מצליח לשכנע את יעקב להוריד את בנימין אתם למצרים כדי לקנות אוכל. כדי לשכנע את אביו יהודה מנצל את הזמן הנכון ואת תכונות המנהיגות שלו: יושר, היגיון, אחריות וזריזות. יעקב משתכנע ומבקש מבניו לקחת מתנה לשליט מצרים מזמרת הארץ, מהטוב שיש בארץ, אפילו בשנות בצורת קשה.
מיומנויות: השוואה פנים מקראית, השלמת פערים במקרא.
מתודות: המצאת דו-שיח, מילוי טבלה, תמונה של 'זמרת הארץ', הצעת פתרונות לבעיות של חברים ברוח דברי יהודה.