סגור תצוגת כיתה
הפרק

יעקב, רחל והבאר

פרק כט, א-יב

שיעור ראשון מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בפרק זה נלמד על הגעתו של יעקב לחרן ועל המפגש המרגש עם רחל על פי הבאר. נתחקה אחר התחושות שעולות ביעקב במפגש ונבחן את המעשה המפתיע של גלילת האבן מפי הבאר לבדו ברגע שראה את רחל באה עם הצאן. באמצעות מעשה זה נעסוק בזרזים לפעולות שחושפים יכולות וכוחות של בני אדם שלא היו באים לידי ביטוי קודם לכן.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – סרטון ושיחה – כוחה של אהבה:
נקרא עם התלמידים את הפתיחה לכתבה המתארת את סיפור אהבתם הלא שגרתי של עמרי, חולה ALS, וגיה אהובתו שהכירה אותו כשכבר היה חולה, ולאחר מכן נצפה יחד בסרטון המתאר את סיפור אהבתם.
נשאל את התלמידים:

  • מה מיוחד בסיפור הזה?
  • מה לדעתכם נותן לעמרי וגיה את הכוח לחיות בזוגיות רגילה למרות המחלה הקשה?
  • האם אתם מכירים סיפורים נוספים שבהם האהבה העניקה לאנשים כוח להתמודד עם מצבים שלא חשבו שיעמדו בהם?

נשוחח שיחה קצרה על כוחה של אהבה ונדון:

  • האם ביכולתה של האהבה לפתח יכולות חדשות אצל האוהבים או רק לחשוף כוחות שכבר קיימים בהם?

אפשרות שנייה – שיר:
נשמע יחד את השיר 'רחל' שכתב מאיר אריאל והלחינה ושרה רונית שחר.
נשאל את התלמידים:

  • על איזה סיפור אהבה מוכר מספר השיר הזה?
  • מנקודת מבטו של מי מסופר הסיפור?
  • מדוע הוא מבקש "היגלי לי" – מה נותנת לו הופעתה? (כוח להזיז את האבן)

בעקבות השיר נדון:

  • האם האהבה יכולה לחשוף באדם כוחות שהוא לא היה מודע אליהם לפניה?
  • האם אתם מכירים סיפורים שבהם אהבה גרמה לאנשים לעשות מעשים חריגים?

נציין שהיום נלמד את הסיפור שבו הגיבור, יעקב, עושה דברים שמצריכים ממנו כוחות פיזיים ונפשיים עצומים בעקבות אהבתו לרחל.

הזמנה לקריאה

בין כוח לבדידות – חלק ראשון – יעקב צועד לחרן:
ניזכר באירועי הפרקים הקודמים ונשאל:

  • מהם שני האירועים הדרמטיים שקרו ליעקב בפרקים כז-כח?
    1. פרק כז – גנבת הבכורה והימלטות יעקב מעשו הזועם;
    2. פרק כח – ברכת יצחק, וחלום יעקב שבו הבטיח לו ה' שיהיה עמו בכל אשר ילך.

נשאל את התלמידים:

  • לאחר אירועים אלה, באילו תחושות יעקב צועד לדעתכם לארץ קדם? (תשובות אפשריות: פחד / תקווה / ביטחון / בלבול / כעס ועוד…)

נקרא את פסוקים א-ח ברצף ונסביר במידת הצורך את השתלשלות האירועים.
נקרא שוב את פסוק א ונשאל:

  • מה פירוש המילים "וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב רַגְלָיו"?
  • השוו את הביטוי הזה לתיאור יציאתו של יעקב לדרך בפרק הקודם (פרק כח פסוק י).
  • מה אפשר ללמוד מהשוואה זו? (הביטוי "לשאת רגליים" חריג ובוודאי שונה מתיאור תחילת מסעו של יעקב – "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב". משהו השתנה בדרך)

נקרא את פרשנות רד"ק על הפסוק.
נשאל את התלמידים:

  • כיצד רד"ק מפרש את הביטוי " וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב רַגְלָיו" – לחיוב או לשלילה? (לחיוב, על פי רד"ק נשיאת הרגליים מבטאת תחושת קלילות ושמחה בעקבות הבטחת החלום)
  • האם תוכלו לחשוב על פרשנות הפוכה לנשיאת רגליים?
  • אילו סיבות עשויות להיות ליעקב ללכת דווקא בכבדות? (הביטוי 'נשא רגליו' עשוי לבטא דווקא את כבדות הרגליים ואת חוסר רצונו של יעקב ללכת ממקום החלום. יש גם מקום להניח שליבו של יעקב כבד עליו מסיפור הבכורה ומזעמו של אחיו)

נסכם ונאמר כי אפשר להניח שיעקב צועד לחרן ברגשות מעורבים. הוא אולי שמח ומחוזק בשל ההבטחה האלוהית וברכת הוריו, אך ייתכן גם שהוא חושש מן הבאות ומן הלא ידוע והלא מוכר.
כעת נקרא את פסוקים ב-ט קריאה צמודה – נסביר מילים קשות וביטויים שאינם מובנים ונשאל:

  • מה יעקב מחפש בחרן? (את לבן, דודו, אחיו של רבקה הוא מקווה ששם יוכל להתאכסן)

נבקש מהתלמידים לזהות את הפסוקים שבהם יעקב משוחח עם הרועים. נמחיש את השיחה – שני תלמידים יהיו הרועים, ותלמיד שלישי יהיה יעקב. נבקש מהם לקרוא את השיחה כפי שמופיעה בממערך השיעור.
נעצור את השיחה ונשאל את התלמידים:

  • מדוע יעקב פותח בשיחה עם הרועים ומכנה אותם "אַחַי"? (זר המזדמן למקום חדש מנסה לקשור שיחה עם אנשי המקום כדי להבין היכן הוא וליצור קשרים שיפיגו את בדידותו)
  • מה אפשר לומר על האופן שבו עונים הרועים ליעקב? (הרועים במקומם הטבעי ולכן הם עונים תשובות ענייניות ולקוניות, ואינם משיבים לו בהתעניינות הדדית)

כעת נקרא את פסוקים ז-ח באותה מתכונת – התלמידים ממחישים את הדיאלוג.
נשאל את התלמידים:

  • מה משתנה כאן בעמדתו של יעקב? (הוא אינו שואל שאלה אלא נותן הוראה לרועים: "עוד יום ארוך לפניכם, מדוע אתם ממתינים כאן במקום לרעות את הצאן? לכו ורעו")
  • שינוי זה בעמדתו של יעקב מעיד על שינוי בתחושתו הפנימית, מהו השינוי הפנימי שיעקב עובר לדעתכם? (הוא מברר את דרכו ומתחיל לצבור ביטחון ולכן מעז להביע דעה על מעשיהם של הרועים)
  • כיצד הביטחון העצמי של יעקב משפיע על תשובותיהם של הרועים? (הם אינם מופתעים מהוראתו אלא משיבים לו תשובה עניינית: "לא נוכל לרעות את הצאן עד שיתאספו הרועים כולם ונשקה את העדרים")

בין כוח לבדידות – חלק שני – אבן על פי באר:
נקרין את פסוקים א-יב על הלוח ונשאל את התלמידים:

  • האם אתם מזהים מילה שחוזרת רבות בפסוקים?

נסמן את המילה המנחה 'באר' ונשאל:

  • האם אתם זוכרים מפגשים זוגיים נוספים שקרו סביב באר?

נציין שגם יצחק (בפרק כד) וגם משה (בשמות פרק ב) פגשו את נשותיהם בסמוך לבאר מים. מכיוון שבתקופת המקראה מקור המים היה הבאר, היא הייתה מקום מפגש שוקק חיים וסביבה נפגשו אנשים רבים למגוון צרכים: הרועים השואבים מים לעדריהם; הנערות הבאות לשאוב מים למלאכות הבית וכל אדם אחר הצמא למים.
נקרא את פסוקים י-יא ונשאל:

  • מהן שלוש הפעולות שיעקב עושה בראותו את רחל? (מסיר את האבן מעל פי הבאר, משקה את צאן לבן, נושק לרחל ובוכה)
  • מה לדעתכם יעקב מרגיש בראותו את רחל, וכיצד רגשותיו משפיעים על פעולותיו ברגעים שאחרי המפגש?

נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה אישית (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם את דף העבודה במתן תשובה לשאלה שבכותרתו: מהיכן בא כוחו של יעקב?.
מתוך העיון בפסוקים ובפרשנות עולה כי כוחו של יעקב התעורר עכשיו ובא לידי ביטוי בגלילת האבן הכבדה אל מול רחל והרועים, אך נראה שהכוח הזה היה בו גם קודם, אולי כתוצאה מברכת אלוהים בפרק כח. החידוש בסיפור זה הוא האמונה של יעקב בכוחו והיוזמה שהוא מגלה בסיפור.
בין כוח לבדידות – חלק שלישי: מן הנשיקה אל הבכי
נקרא את פסוק יא ונשאל:

  • מדוע לדעתכם יעקב פורץ בבכי רגע לאחר שהוא נושק לרחל לראשונה?

נשמע את הצעות התלמידים ונקרין על הלוח את דבריו של הסופר מאיר שלו.
נשאל את התלמידים:

  • מהם הגורמים האפשריים לבכיו של יעקב על פי הצעתו של מאיר שלו?
  • אילו רגשות הניעו אותו לבכיו זה? (הרגיש הקלה לאחר תלאותיו כשהבין שייתכן שיימצא לו בית בחרן; בכה מפחד מנקמת אחיו; בכה משום שהוצף ברגשותיו כלפי רחל; בכה כי ראה בכוח הנבואה את העתיד המיוסר הצפוי לו באהבתו את רחל)
  • האם יש הצעה אחת מתוך כל הצעותיו שמשכנעת אתכם במיוחד?

נסכם: סיפורו של יעקב המגיע לחרן מוטען כל העת בשני צירים רגשיים המניעים את הסיפור: כוח (או הבטחה) ובדידות. יעקב מגיע לחרן מלווה בהבטחתו של אלוהים שיהיה עמו, אך בבדידות אנושית גדולה השולחת אותו לחפש מפלט ומגורים אצל אחי אמו. המפגש עם רחל מבטא אף הוא את עוצמת הרגשות המציפה את יעקב, המשלבת בין המשאלה להיגאל מבדידותו ובין התחושה שקורה כאן משהו שישפיע על כל עתידו. ברגע האמת מתגלה כוחו הגדול של יעקב. יותר משמדובר בכוח פיזי מרשים וחריג, מדובר בכוח נפשי עצום להתחיל להניע מהלכים בחייו.

מבט לחיים

בקטע שקראנו הסופר מאיר שלו קושר בין גלילת האבן ובין השנים הרבות שעתיד יעקב לעבוד בעבור רחל – שתי אלו הן משימות שבעבורן נדרשים כוחות עצומים: מאמץ חד-פעמי למול מאמץ ארוך וממושך. נבקש מן התלמידים לחשוב על משימה חד-פעמית מאתגרת מאוד שנדרשו לה, או משימה ארוכה ומתמשכת שדרשה כוחות לאורך זמן. נשאל את התלמידים:

  • מהם מקורות הכוח שעזרו או עוזרים לכם במשימה זו?
  • האם ישנם מקורות כוח מסוימים שמרחיבים את תחושת המסוגלות הפנימית שלכם וגורמים לכם לעמוד במשימות שלא חשבתם שתוכלו להם?

נוכל לשתף בזוגות או במליאה אם תהיה אווירה מתאימה בכיתה.

אפשר עוד...

מפגש יעקב ורחל כסצנת דפוס של אירוסין:
המפגש על פי הבאר המוביל לאירוסין חוזר גם בסיפור לאה ויצחק ובסיפור משה וציפורה. על כך בהרחבה במאמרה של גליה סמו מתוך אתר מקראנט.

הבאר:

  • מדוע נבחרה הבאר להיות מקום המפגש של יעקב ורחל? ראו מאמרו של אלחנן סמט מתוך אתר ישיבת הר עציון.
  • 'יעקב והבאר' מתוך גליונות נחמה ליבוביץ' בקישור זה.
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
סיפור אהבתם של עמרי וגיה
גיה: "התחתנתי עם גבר החלומות". עמרי: "ידעתי שהיא תגיד לי כן"גיה ועמרי הכירו בפייסבוק. חודש...
סיפור אהבתם של עמרי וגיה

גיה: "התחתנתי עם גבר החלומות". עמרי: "ידעתי שהיא תגיד לי כן"
גיה ועמרי הכירו בפייסבוק. חודש אחרי הפגישה הראשונה עברו לגור ביחד. לפני חודשיים התחתנו. רק שזה הרבה יותר מסיפור "בחור פוגש בחורה" רגיל: גיה פגשה את עמרי כשהוא כבר עמוק במאבק במחלת ALS. בראיון משותף, כשעמרי מתקשר בעזרת מחשב הקורא את תנועות עיניו, הם מספרים על האתגרים המורכבים ועל ההומור השחור, על תגובות המשפחה ואיך יוצרים אינטימיות בנוכחות שני מטפלים זרים, וכן, גם על החששות מהעתיד. רק דבר אחד הם לא מוכנים להכניס למשוואה: רחמים.

לכתבה המלאה

רחל
למילות השיר קרדיט: השיר 'רחל' שכתב מאיר אריאל והלחינה ושרה רונית שחר. פורסם על ידי...
רחל

למילות השיר

קרדיט: השיר 'רחל' שכתב מאיר אריאל והלחינה ושרה רונית שחר. פורסם על ידי Ronit Shahar ב-8 במרץ 2013.

רד"ק על פסוק א
"וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב רַגְלָיו" – לעולם רגליו של אדם נושאין אותו, ויעקב נשא את רגליו? אלא...
רד"ק על פסוק א

"וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב רַגְלָיו" – לעולם רגליו של אדם נושאין אותו, ויעקב נשא את רגליו? אלא מלמד שנעשה קל מרוב השמחה שהיה לו מפני שאמר לו הקדוש ברוך הוא: "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ" (פרק כח פסוק טו).

שיחת יעקב והרועים
יעקב: אַחַי, מֵאַיִן אַתֶּם?הרועים: מֵחָרָן אֲנָחְנוּ.יעקב: הַיְדַעְתֶּם אֶת לָבָן בֶּן נָחוֹר?הרועים: יָדָעְנוּ.יעקב: הֲשָׁלוֹם לוֹ?הרועים: שָׁלוֹם....
שיחת יעקב והרועים

יעקב: אַחַי, מֵאַיִן אַתֶּם?
הרועים: מֵחָרָן אֲנָחְנוּ.
יעקב: הַיְדַעְתֶּם אֶת לָבָן בֶּן נָחוֹר?
הרועים: יָדָעְנוּ.
יעקב: הֲשָׁלוֹם לוֹ?
הרועים: שָׁלוֹם. וְהִנֵּה רָחֵל בִּתּוֹ בָּאָה עִם הַצֹּאן.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
מאיר שלו
פרשנויות רבות יש לבכיו של יעקב באותה פגישה… האם יעקב בכה משום שאחרי כל התלאות...
מאיר שלו

פרשנויות רבות יש לבכיו של יעקב באותה פגישה… האם יעקב בכה משום שאחרי כל התלאות במדבר הרגיש שהגיע סוף-סוף אל המנוחה? ואולי בכה משום שהיה אדם חששן ודאגן, ואחרי היציאה המבוהלת מתחת יריעות האוהל של אמו והפחד מנקמת אחיו מצא לו סוף-סוף מחסה ומקלט? ואולי בכה משום ההתרגשות החזקה, הכרוכה בהתאהבות כה מהירה? ואולי צדקו האומרים שבכוח הנבואה ראה יעקב פתאום את עתידו הנפתל והמיוסר, שהוא נפרש לפניו?
אין ספק שהמעמד כולו היה מעמד מרגש מאוד, ואני סבור שההתרגשות הזאת, והבכי, והנשיקה הראשונה, והמאמץ המרהיב והמרשים הכרוך בגלילת האבן, הם שעמדו ליעקב ולרחל במשך השנים שתבואנה.

(מאיר שלו, מתוך 'בעיקר על אהבה', עם עובד, 1995)

מוכן לכל תרחיש אפשרי
לקראת המפגש עם אחיו, יעקב הכין את עצמו לשלוש אפשרויות: לדורון, לתפילה ולמלחמה. לדורון –...
מוכן לכל תרחיש אפשרי
"וַיֹּאמֶר אִם יָבוֹא עֵשָׂו אֶל הַמַּחֲנֶה הָאַחַת וְהִכָּהוּ, וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵיטָה."
(לב, ט)

קרדיט: shutterstock.com

לקראת המפגש עם אחיו, יעקב הכין את עצמו לשלוש אפשרויות: לדורון, לתפילה ולמלחמה.
לדורון – "וַתַּעֲבֹר הַמִּנְחָה עַל פָּנָיו" (לב, כב).
לתפילה – "אֱלֹהֵי אָבִי אַבְרָהָם" (לב, י).
למלחמה – "וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵיטָה" (לב, ט).

(עיבוד לפירוש רש"י לבראשית לב, ט)

  • מה הן שלוש החלופות שאליהן נערך יעקב, ואיזו עדיפה לדעתכם?
הרמאי מרומה
כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה הָיָה קוֹרֵא לָהּ "רָחֵל" וְהִיא עוֹנָה לוֹ, בַּבֹּקֶר "וְהִנֵּה הִיא לֵאָה" (בראשית...
הרמאי מרומה
"וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה, וַיֹּאמֶר אֶל לָבָן מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ וְלָמָּה רִמִּיתָנִי."
(כט, כה)

מציורי התנ"ך של אבל פן, ועיני לאה רכות. 1923 בקרוב. באדיבות המשפחה

כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה הָיָה קוֹרֵא לָהּ "רָחֵל" וְהִיא עוֹנָה לוֹ,
בַּבֹּקֶר "וְהִנֵּה הִיא לֵאָה" (בראשית כט, כה).
אָמַר לָהּ: מָה רַמָּאִית בַּת רַמַּאי! וְלֹא הָיִיתִי קוֹרֵא לָךְ "רָחֵל" בַּלַּיְלָה וְאַתְּ עוֹנָה לִי?
אָמְרָה לוֹ: יֵשׁ סוֹפֵר שֶׁאֵין לוֹ תַּלְמִידִים?
לֹא כָּךְ הָיָה קוֹרֵא לְךָ אָבִיךָ "עֵשָׂו" וְאַתָּה עוֹנֶה לוֹ?

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • על פי המדרש, מדוע הרשתה לעצמה לאה לרמות את יעקב?
ברחל בתך הקטנה
בסיפור שלפנינו יעקב מציע ללבן עסקה: תמורת רחל הוא יעבוד שבע שנים אצל לבן. פרטי...
ברחל בתך הקטנה
"וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת רָחֵל, וַיֹּאמֶר אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה."
(כט, יח)

קרדיט: shutterstock.com

בסיפור שלפנינו יעקב מציע ללבן עסקה: תמורת רחל הוא יעבוד שבע שנים אצל לבן. פרטי העִסקה היו מפורשים ומדויקים: יעקב יעבוד אצל לבן תמורת רחל בתו הקטנה. על רקע הפירוט בולט עוד יותר מעשה הרמייה של לבן.

להמשך קריאה

היום משמעות הביטוי "ברחל בתך הקטנה" היא – באופן ברור ומפורש, בלי להשאיר מקום לספק. משמעות הביטוי התגלגלה בעקבות מדרש חז"ל המראה כיצד רימה לבן את יעקב אף שזה דייק כל כך בתנאי העִסקה.

  • כתבו משפט ושבצו בו את הביטוי "ברחל בתך הקטנה" במשמעותו היום.
עצמי ובשרי אתה
כשלבן פוגש את יעקב, הוא מביע קרבה רבה אל יעקב: הוא רץ לקראתו, מחבק ומנשק...
עצמי ובשרי אתה
"וַיֹּאמֶר לוֹ לָבָן אַךְ עַצְמִי וּבְשָׂרִי אָתָּה, וַיֵּשֶׁב עִמּוֹ חֹדֶשׁ יָמִים."
(כט, יד)

shutterstock.com

כשלבן פוגש את יעקב, הוא מביע קרבה רבה אל יעקב: הוא רץ לקראתו, מחבק ומנשק אותו ומכריז: "עַצְמִי וּבְשָׂרִי אָתָּה", כלומר אתה בן משפחתי הקרוב. מובן שביטויי קרבה אלה עומדים בניגוד למה שעתיד להתרחש בקרוב – לבן ירמה את יעקב וייתן לו את לאה במקום את רחל.

להמשך קריאה

המילה "עַצְמִי", המציינת את הגוף בכללותו, התגלגלה מן המילה "עֶצֶם", שמשמעה כל אחד מחלקי השלד. הביטוי "עצמי ובשרי" מתאר קרבת דם בין בני משפחה קרובים, בדומה למשמעות הביטוי בפרק.

  • אילו עוד ביטויים בשפה העברית מציינים קשר של קרבת דם או של קרבה גדולה בין אנשים?
אני אוהב אותך, לאה
השיר "אני אוהב אותך לאה" שכתב אהוד מנור, מתאר את לאה מנקודת מבטו של יעקב....
אני אוהב אותך, לאה
"וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת, וְרָחֵל הָיְתָה יְפַת תֹּאַר וִיפַת מַרְאֶה."
(כט, יז)

השיר "אני אוהב אותך לאה" שכתב אהוד מנור, מתאר את לאה מנקודת מבטו של יעקב.

למילות השיר

אני אוהב אותך לאה
מילים: אהוד מנור
לחן: צביקה פיק

את אותו הבוקר לא אשכח
כשטמנת ראשך בתוך הַכַּר
אור השמש על האוהל נח
וראשי הָלוּם שֵׁכָר.

כשלחשתי באוזנך את שמה
את ידי אספת ביד קרה
ודמעה אחת חמה
אל כפות ידי נשרה.

הנה ימים רבים חלפו
ושתי ידי עייפו
ועינייך מה יָפוּ
כעיני רחל.
אני אוהב אותך לאה
אוהב אותך גאה
אם אשכח אותך לאה
שמי לא ישראל.

אל ימר ליבך על אחותך
הן בנייך לצידך יושבים
אל תפני אישה את מבטך
כל חלומותיי קרובים.

מה בקשתך אִמְרִי לאה
שבע השנים חלפו מזמן
ונותרה רק עוד שעה
טרם ייסגר הגן.

הנה ימים רבים חלפו…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • איזו מערכת יחסים בין יעקב ללאה מתוארת בשיר? האם תיאור זה תואם את הסיפור המקראי?

קרדיט: צביקה פיק – אני אוהב אותך לאה / מוזיקה ישראלית

הצילני נא
  קטֹנתימילים: מן המקורותלחן: יונתן רזאל קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ...
הצילני נא
"קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ, כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו, כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים."
(לב, יא-יב)

 

למילות השיר

קטֹנתי
מילים: מן המקורות
לחן: יונתן רזאל

קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים
וּמִכָּל הָאֱמֶת
אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ

כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן
עַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת

הַצִּילֵנִי נָא
הַצִּילֵנִי נָא
הַצִּילֵנִי נָא

כִּי חַסְדְּךָ גָּדוֹל עָלָי
וְהִצַּלְתָּ נַפְשִׁי מִשְּׁאוֹל תַּחְתִּיָּה.

  • אילו חלקים מהפסוקים שעליהם מבוסס השיר הושמטו ממנו?
  • כיצד השמטות אלו משפיעות על תוכן השיר – איזו משמעות חדשה נוצקה למילים לאחר השמטות אלה?

קרדיט: קטֹנתי – יונתן רזאל / מוזיקה ישראלית

שעיר / אדום
אדום (או שעיר) הייתה ממלכה ששכנה בהרי אדום שבדרום עבר הירדן המזרחי, על פני רוב...
שעיר / אדום
"וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם."
(לב, ד)

מפה של שעיר / אדום. Electionworld, Edom, CC BY 3.0

אדום (או שעיר) הייתה ממלכה ששכנה בהרי אדום שבדרום עבר הירדן המזרחי, על פני רוב שטחה של מדינת ירדן כיום. על פי המקרא, צאצאי עֵשָׂו ישבו במקום.
בתקופת הנדודים במדבר סירבו האדומים לתת לבני ישראל לעבור בארצם. בתקופת דוד נכבשה אדום, והפכה לממלכה כבושה שהעלתה מיסים לישראל. בהמשך מרדו האדומים בישראל כמה פעמים ואף השתתפו בהחרבת בית המקדש הראשון.

להמשך קריאה

מן הממצאים הארכאולוגיים באזור אפשר ללמוד כי ההתיישבות בו החלה באלף השלישי לפני הספירה, אולם שיאה של הממלכה האדומית היה בין המאות 11-13 לפני הספירה, והיא אף מוזכרת בכתובות מצריות עתיקות מתקופה זו. אדום נחשבה לממלכה חזקה מבחינה כלכלית ומבחינה תרבותית, בין השאר בזכות מכרות הנחושת שלה ודרכי המסחר הבין-לאומיות החשובות שעברו בה.

  • כיצד מערכת היחסים בין יעקב לבין עֵשָׂו משקפת את היחסים בין אדום לבין ישראל בהמשך?
פנואל
פנואל שכנה בעֵבֶר הירדן המזרחי (בשטחה של ירדן כיום) על שפת נחל יבוק. שמה של...
פנואל
"וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם פְּנִיאֵל, כִּי רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל פָּנִים וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי."
(לב, לא)

פנואל שכנה בעֵבֶר הירדן המזרחי (בשטחה של ירדן כיום) על שפת נחל יבוק. שמה של העיר קשור למסורת זו: "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם פְּנִיאֵל, כִּי רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל פָּנִים…" (בראשית לב, לא). אם כן מדרש השֵׁם – שָׁם ראה יעקב את פני האל. בספר שופטים מסופר כי אנשי פנואל סירבו לסייע לגדעון כאשר רדף אחר מלכי מִדְיָן, ולכן גדעון הענישם קשות. לאחר פילוג הממלכה המאוחדת בחר ירבעם בן נבט בפנואל כעיר הבירה של ממלכת ישראל.

  • לפי הפרק, העיר פניאל נמצאת בצומת מרכזי גם מבחינה גאוגרפית וגם מבחינת הלך הרוח של גיבור הסיפור – יעקב. הסבירו אילו שני צמתים מייצגת העיר.
כי רועה היא
רועה הצאן מוציא את הצאן למרעה, דואג לו למזון, למים ולמחסה ומגן עליו מפני חיות...
כי רועה היא
"עוֹדֶנּוּ מְדַבֵּר עִמָּם, וְרָחֵל בָּאָה עִם הַצֹּאן אֲשֶׁר לְאָבִיהָ כִּי רֹעָה הִוא."
(כט, ט)

רועה הצאן מוציא את הצאן למרעה, דואג לו למזון, למים ולמחסה ומגן עליו מפני חיות טרף, פגעי טבע ושודדים. זהו אחד המקצועות העתיקים ביותר – ידוע כי רועים היו קיימים במזרח התיכון עוד לפני כ-10,000 שנה.

להמשך קריאה

המקצוע מופיע לראשונה בתורה בסיפור קין והבל. אנו לומדים מן המקרא כי בדרך כלל שימשו הבנים הצעירים במשפחה כרועי צאן, ואִם לאב המשפחה לא היו בנים – בנות המשפחה היו נוטלות על עצמן את התפקיד. משה ודוד החלו את דרכם בתור רועי צאן. לפעמים מתוארת מערכת היחסים בין האל לעמו כמערכת היחסים שבין רועה הצאן לעדרו.

  • הסבירו במה רעיית צאן מקבילה להנהגת עַם. הביאו דוגמאות.
חתונה בעולם הקדום
על פי התיאורים במקרא, כדי לשאת אישה היה צריך הגבר לתת לאבי הכלה מוהר, כלומר...
חתונה בעולם הקדום
"וַיֶּאֱסֹף לָבָן אֶת כָּל אַנְשֵׁי הַמָּקוֹם וַיַּעַשׂ מִשְׁתֶּה."
(כט, כב)

סרקופג (ארון קבורה) מסביבות 520 לפנה"ס המתאר משתה. sailko,Urnetta cineraria da chiusi con scene di banchetto, CC BY-SA 3.0

על פי התיאורים במקרא, כדי לשאת אישה היה צריך הגבר לתת לאבי הכלה מוהר, כלומר תשלום. בקרב עמי האזור היה נהוג שביום החתונה החתן הלך בראש תהלוכה חגיגית אל בית הכלה. החתן היה לבוש בגדים מפוארים והכלה הייתה מקושטת בתכשיטים. את האירוע היו מציינים במשתה שנמשך שבעה ימים בהשתתפות בני משפחה, חברים ואנשי המקום.

  • מה המוהר ששילם יעקב תמורת רחל?
האוהל האדום
הסרטון הוא קטע מסרט המבוסס על ספרה של אניטה דיאמנט "האוהל האדום". הספר מתאר את...
האוהל האדום
"וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ."
(כט, יא)

הסרטון הוא קטע מסרט המבוסס על ספרה של אניטה דיאמנט "האוהל האדום". הספר מתאר את קורותיהן של הנשים בחיי יעקב, החיות בימי הנידה שלהן באוהל המכונה "האוהל האדום". הסיפור מסופר מנקודת מבטה של דינה, בת יעקב.

  • במה שונה הסרטון מהסיפור המקראי?
  • כיצד שינויים אלה משפיעים על העלילה?

קרדיט: 2016 ,Jacob Meets Rachel – "The Red Tent" / Veronique Lauren

סיפור של מאבק והתפתחות
בסרטון מוצג סיפורו של יעקב כסיפור של שינוי, למידה והתפתחות.
סיפור של מאבק והתפתחות
"וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ."
(כט, כ)

בסרטון מוצג סיפורו של יעקב כסיפור של שינוי, למידה והתפתחות.

  • צפו בסרטון וענו – מה לדעתכם גרם לשינוי בהתנהגותו של יעקב?

קרדיט: 929 תנך ביחד