יצחק כורת ברית עם אבימלך
פרק כו, כד-לא
הזמנה ללימוד
נצפה בקליפ השיר 'שווים' של עילי בוטנר ורן דנקנר ונקרא את מילות השיר.
לאחר ההאזנה נדון בנושא השיר.
- על מה מדבר השיר?
- האם יש הסכמה בין הדוברים בשיר?
- מדוע לדעתכם רוצים הדוברים להגיע להסכמה ושלום?
במהלך קריאת הפסוקים יחד נסו לשים לב בין מי למי נוצר שלום.
מבט ראשון
נקרא בקול ובהטעמה את פרק כו פסוקים כד-לא, ונבקש מהתלמידים לעקוב אחר הקריאה. תוך כדי קריאה נסביר את המילים הקשות ונוודא שהתלמידים הבינו היטב את המתרחש. רצוי גם לקרוא קריאה שנייה ובה ליצור דו שיח שבו אחד ייצג את יצחק ואחר יקרא את דברי אבימלך ואנשיו. המורה תקרא את חלקי המעבר.
מבט שני- מריבה ופיוס בתנך
בתחילת הקטע שקראנו ה' מתגלה ליצחק. נשאל את התלמידים:
- כיצד ה' מציג את עצמו בפני יצחק?
- במה הוא מברך אותו?
בפסוקים מצוינים פעלים רבים. נבקש מהתלמידים לכתוב אותם במחברת. ונשאל אותם:
- כמה פעלים מצאתם?
- על מה יכול להעיד שימוש בכל כך הרבה פעלים? (זו הזדמנות להראות שהתנ"ך ממעט בתיאורים ומספר במהירות את העלילה. נוסף על כך, יש כאן הזדמנות להסביר על ו ההיפוך ותפקידה)
נשאל את התלמידים מה היא ברית? (כריתת ברית – הסכם בין כמה אנשים)
בפסוקים כה-לב מדובר על ברית שנכרתת עם יצחק ואנשיו. נשאל את התלמידים:
- מי פונה אל יצחק?
- מדוע הם פונים אליו?
- מדוע הם מעוניינים לכרות אתו ברית?
- האם יצחק מסכים לכרות ברית?
בפסוק ל מצוין שיצחק עורך משתה לאחר קיום הברית.
- מה המשתה מסמל?
מבט שלישי
נדון בכיתה בשאלות אלו:
- מה לדעתכם הרגיש יצחק כאשר פנו אליו אבימלך ואנשיו בבקשה לברית לאחר שגירשו אותו בעבר?
- כשכורתים ברית כל אחד מן הצדדים מרוויח משהו. מה הרוויחו אבימלך ואנשיו מהברית הזאת? ומה הרוויח ממנה יצחק? (אבימלך הרוויח תמיכה של איש ציבור קרוב לאלוהים, יצחק הרוויח תמיכה והפסקת מאבק)
- האם לדעתכם פעל יצחק נכון בכך שכרת את הברית עם אבימלך ואנשיו? מה הייתם עושים במקומו?
- מדוע היום עמים כורתים בריתות שלום זה עם זה?
הזמנה לכתיבה
- אתם עיתונאים ושמעתם על הברית שכרת יצחק עם אבימלך ואנשיו. סקרו את האירוע. ראיינו את יצחק ואת אבימלך. שאלו אותם שאלות שמעניינות אתכם. כתבו כתבה לעיתון 'ידיעות התנ"ך'.
מבט לחיים- מריבה ופיוס בין חברים
נחלק את הכיתה לקבוצות, כל קבוצה תקבל תמונה ובה קונפליקט. סביב התמונה הקבוצה צריכה לדון בשאלות אלו:
- מה הסיפור שעומד מאחורי התמונה?
- מה הילדים רוצים?
- על מה הם מתווכחים?
- מה כל אחד מהילדים יכול להרוויח אם יפסיק את המריבה?
- מה הוא יכול להפסיד?
- איך הייתם פותרים את הריב ביניהם?
- מה אתם מציעים להם לעשות?
- אם הייתם ליד הילדים בזמן שהם רבים, מה הייתם עושים?
- האם קרה למישהו מחברי הקבוצה משהו דומה בעבר? שתפו את חבריכם לקבוצה.
מליאה
כל קבוצה משתפת בסיפור-תמונה שלה ובפתרון שלה.
שאלת אתגר
- נסו לחשוב יחד על יוזמה חברתית לפתרון קונפליקטים בכיתה. איך אפשר לעזור לילדים שרבים למצוא פתרון?
העשרה לכיתה – מריבה ופיוס בין מדינות:
שאלו את התלמידים:
- מי המדינות הגובלות עם מדינת ישראל?
- האם אתם ידוע לכם על מדינות שלהן יש הסכם שלום עם מדינת ישראל?
צפו בהסכם השלום בין ישראל לירדן עד 1:16.
- מדוע לדעתכם חשוב לקיים שלום בין מדינות?
- איזו ברכה הקשורה בשלום אתם מאחלים למדינת ישראל?
דיון:
- מדוע לדעתכם חשוב לקיים שלום בין מדינות?
- איזו ברכה הקשורה בשלום אתם מאחלים למדינת ישראל?
- נצפה בבולים שציירו ילדים על השלום.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ההתמדה של יצחק שעליה למדנו בשיעור שעבר, השתלמה לו בסופו של דבר. אבימלך ואנשיו מגיעים ליצחק ומציעים לו לכרות אתו ברית שלום. למדנו מהי ברית ומדוע יש לה חשיבות. הבנו שבברית כל צד צריך לוותר על משהו וכל צד מרוויח משהו. ראינו איך אפשר להשתמש בברית גם בין חברים בכיתה, למדנו על הבריתות הקיימות היום בין מדינת ישראל למדינות שכנות ואיחלנו למדינה ברכה משלנו.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, פרשנות מעמיקה של מהות הפסוקים, זיהוי פעלים בטקסט המקראי ותפקידם, הבנת תפקידו של ו ההיפוך.
מתודות: האזנה לשיר, צפייה בהסכם השלום בין ישראל לירדן, ציור בול שלום.