יש עוד תקווה
פרק ח, ד-יט
הזמנה ללימוד
נסמן בגיר על רצפת הכיתה קו ארוך מקביל ללוח. נזמין את התלמידים לעמוד מימין לקו ונגדיר להם שצד ימין הוא הים וצד שמאל הוא היבשה. כאשר המורה אומרת "ים" צריך לקפוץ לצד ימין, וכאשר המורה אומרת "יבשה" יש לקפוץ לצד שמאל. מי שמתבלבל חוזר למקום. נשחק 'ים יבשה' במשך כמה דקות.
בהמשך נקרא את הפסוקים ונגלה מי היה צריך לדעת איפה הים ואיפה היבשה ואיך הוא גילה.
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
לנח ולמשפחתו לא היה ברור כל כך אם יש רק 'ים', או שכבר אפשר לצאת מהתיבה ולמצוא 'יבשה'. נקרא בתורה ונגלה איך נח גילה היכן יש יבשה.
נבקש מהתלמידים לפתוח את החומש ולעקוב באצבע אחרי הקריאה. נבקש מהתלמידים לנסות להבין במהלך הקריאה כיצד נח בירר אם המים כבר שקעו ורואים את היבשה. בזמן הקריאה נסביר את המילים הקשות (שימו לב לפירוש המילים האלה: " וְהַמַּיִם הָיוּ הָלוֹךְ וְחָסוֹר "הֲקַלּוּ הַמַּיִם", "מָנוֹחַ", "וַיָּחֶל עוֹד שִׁבְעַת יָמִים", "עֲלֵה זַיִת טָרָף בְּפִיהָ" ועוד).
מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
- היכן התיבה נחה? (כלומר עצרה)
- האם נח פתח את התיבה כאשר הוא ראה את ראשי ההרים?
- כמה ימים חיכה נח לאחר היום שבו נראו ראשי ההרים? (ארבעים יום)
נסביר לתלמידים את פסוק ז – העורב יצא מן התיבה אך לא חיפש מקום יבשה, אלא התעופף סביב התיבה ורצה לחזור אל התיבה.
- מדוע נח שולח את היונה?
- מה משמעות המילים "הֲקַלּוּ הַמַּיִם"?
- מדוע היונה חוזרת אל התיבה בפעם הראשונה?
- לאחר שבוע נח שוב שולח את היונה. האם היונה חוזרת הפעם? מה יש בפיה?
מבט שלישי- התבוננות
היקום כולו נחרב, כל מה שבני האדם בנו מבריאת העולם ועד כה נעלם. נח בעצם מתחיל את האנושות מחדש.
האזינו ללחנו של אהרן רזאל לפסוקים טז-יז.
- מה לדעתכם מרגיש נח כאשר אלוהים מצווה אותו: "צֵא מִן הַתֵּבָה אַתָּה וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי בָנֶיךָ אִתָּךְ" (פסוק טז)? (תשובות אפשריות: אחריות, חשש, בדידות, שמחה)
- מה לדעתכם מרגיש נח כאשר אלוהים מצווה אותו: "צֵא מִן הַתֵּבָה אַתָּה וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי בָנֶיךָ אִתָּךְ" (פסוק טז)? (תשובות אפשריות: אחריות, חשש, בדידות, שמחה)
- אלוהים מצווה על נח "פרו ורבו" (פרק ט, א) מה משמעות הציווי הזה? (להוליד ילדים ולהמשיך את הקיום האנושי)
- מה לדעתכם התקוות של נח לעתיד?
אפשרות נוספת למבט שלישי:
האזנה לשיר 'יונה עם עלה של זית' של תלמה אליגון, וצפייה בתמונה להלן של פבלו פיקסו.
פסוק יא "וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה זַיִת טָרָף בְּפִיהָ, וַיֵּדַע נֹחַ כִּי קַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ."
שאלות:
- בסיפור המבול, היונה מבשרת על סיום אסון המבול בהבאת ענף זית. על סיומו של איזה אסון מבשרת התמונה בציור? (מלחמה)
- איך אתם יודעים?
-
ציירו יונה עם עלה של זית בעקבות פיקסו, או הוסיפו בית לשיר.
מבט לחיים
נחלק לתלמידים דף חלק מקופל לאורכו לשני חלקים. נבקש מכל תלמיד לצייר בצד אחד ציור המבטא כישלון וטעות ובחצי השני של הדף נבקש מהתלמידים לצייר תקווה, התחדשות ואמונה בעתיד (דוגמה).
נבקש מכמה תלמידים להציג את יצירותיהם ולספר על כישלון או חוסר הצלחה שהם חוו ובכל זאת פתחו דף חדש והתחילו מבראשית.
אנחנו לומדים מנח וממשפחתו שגם לאחר כישלון וטעות נוראה של האנושות יש תקווה, יש יונה ובפיה עלה של זית שמבטאת תקווה ואמונה בעתיד.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור במשחק 'ים יבשה' קראנו כיצד נח בירר האם קלו המים? האזנו לשירים של אהרון רזאל ושל תלמה אליגון ויצרנו יצירה אישית המבטאת את התקווה גם לאחר כישלון.
מיומנויות: קריאה והבנת הפסוקים, ציור.
מתודות: משחק 'ים יבשה' האזנה לשיר, יצירה אישית.