סגור תצוגת כיתה
הפרק

לוחות שניים

פרק לד, א-ד

שיעור ראשון מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נפתח את השיעור בפעילות של 'כתיבה על גבי כתיבה'. התלמידים יתחלקו לזוגות ויצטרכו לכתוב זה לזה מכתב בכתב סתרים ממיץ לימון על נייר, או בטוש לבן שמופיע רק כשעוברים על הכתוב בו בצבע נוסף. נחזיק את הנייר מעל לנר או פנס שיכהה את האותיות ויגלה את מה שהם כתבו. לאחר מכן התלמידים יכתבו בעיפרון את אותו דבר מעל האותיות שכתבו.
נשאל את התלמידים:

  • מה ההבדל בין הכתיבה הראשונה לשנייה?
  • האם יש משמעות לפעם השנייה שבה חוזרים על משהו?
  • איזו חשיבות יש לפעם הראשונה, אם ממילא כותבים שוב?
  • איך מרגישים בכל פעם?

נספר לתלמידים שהיום נקרא על כתיבה חוזרת, על הלוחות השניים שכתב משה.

מבט ראשון

לפני הקריאה נקדים ונאמר לתלמידים שהיום נתרגל את הבנת הטקסט באופן עצמאי. נקרא את פסוקים א-ד בכיתה ונסביר להם את הפסוקים במילים שלנו. לאחר מכן נבקש מהם לחזור בדיוק על מה שאמרנו. אפשר גם לבקש מתלמיד אחד לחזור על דברינו, ואז מתלמיד אחר לחזור במדויק על דבריו.
נשאל את התלמידים:

  • איך הרגשתם בפעם הראשונה ואיך בפעם השנייה?
  • האם רציתם לשנות משהו?
  • האם היה קשה לחזור בדיוק ולמה?

מבט שני

נבאר מילים קשות:

  • פסוק ב: "וֶהְיֵה נָכוֹן" – התכונן;
  • פסוק ג: "אַל יֵרָא" – לא יימצא;
  • פסוק ד: "וַיִּפְסֹל" – פיסל באבן.

נשאל את התלמידים:

  • למה משה נדרש לפסל את הלוחות?

נזכיר את סיפור חטא העגל שבו משה שבר את הלוחות הראשונים שקיבל בהר סיני. כעת, לאחר שהוא התפלל וביקש מהאל שיסלח לעם ישראל על חטאם, אלוהים מורה לו לעלות שוב להר כדי להביא להם לוחות חדשים, את הלוחות השניים.
אלוהים מצווה את משה להתכונן לעלות להר.

  • מתי יצטרך משה לעלות להר? (בבוקר)
  • מה לדעתכם מרגיש משה בלילה שלפני העלייה החוזרת להר, בזמן שעובר בין הציווי לבין הביצוע?

נבקש מהתלמידים לתת למשה עצה – מה לעשות כדי שהפעם הוא יצליח להביא את הלוחות לעם.

מבט שלישי

נערוך השוואה בין הורדת שני הלוחות:

  • מה ההבדל בין הפעם הזאת לפעם הקודמת?

נכתוב על הלוח את פסוק טז מפרק לב: "וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה, וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת".
נחלק לתלמידים את דף העבודה, התלמידים ימלאו את הטבלה שבדף העבודה בזוגות או ביחידים ולאחר מכן נמלא אותה יחד בכיתה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

נסכם את החלק הזה: הלוחות השניים מעמידים הזדמנות למשה ולעם ישראל לתקן את מה שנשבר (כי לא רק הלוחות נשברו, גם האמון והקשר בין עם ישראל לאלוהים נסדקו). ולכן לעומת הלוחות הראשונים שניתנו למשה בשלמותם מהשמיים, בלוחות השניים משה צריך לעמול, להכין אותם ולהתפלל כדי להצליח להביא לעם ישראל לוחות חדשים. דווקא העמל והתפילה – השותפות האנושית של משה בפיסול הלוחות והניסיונות לתקן – הם שנותנים ללוחות השניים עוצמה ומשמעות.

מבט לחיים

עם ישראל נכשל בקבלת הלוחות הראשונים. הם בנו את עגל הזהב וקראו לו אלוהים.
משה ואלוהים בחרו שלא להתייאש מהעם ולסמוך עליו שבפעם השנייה ילמד מהכישלון ולא יחזור עליו.
אלוהים לימד את משה שכדי שעשרת הדברות יתקבלו על לב העם הם צריכים להיות שותפים בעשייה. לא די שאלוהים לבדו יכתוב ויכין אותם. לכן הפעם גם משה, כנציג האנושות מול אלוהים, משתתף בכתיבה ומפסל את הלוחות בעצמו.
נצפה בסרטון המתאר כישלונות מפורסמים בהיסטוריה שבעקבותיהם או בזכותם הגיעה ההצלחה (אין צורך לצפות עד הסוף, אפשר לבחור 2-3 כישלונות לדוגמה).

נבקש מהתלמידים לשער:

  • מה עזר לאותם אנשים להמשיך ולא לוותר? (אמונה בעצמם; מישהו שהאמין בהם; כוח רצון; מוכנות למאמץ ולעשייה ועוד…)

כשאיננו נבהלים מהכישלון, ובמקום השיתוק אנחנו חושבים מה אנחנו יכולים ללמוד מהכישלון הזה, או מה אנחנו צריכים לעשות כדי שהכישלון לא יחזור, יש סיכוי רב יותר שנתקדם ונצליח.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: בשיעור זה בחנו את משמעות הכתיבה החוזרת של הלוחות והעמקנו בלמידה של משה, של העם ושלנו על הדרך לצמיחה מתוך הכישלון – דרך השותפות והעשייה.
מיומנות: ערכנו השוואה בטבלה.
מתודות: ערכנו ניסוי חווייתי של כתב שמתגלה רק בפעם השנייה, צפינו בסרטון.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
כישלונות מפורסמים
איך אפשר ללמוד מכישלון ולהשתמש בו כדי להתקדם הלאה? קרדיט: פורסם על ידי LeviLife.com ב-4...
כישלונות מפורסמים
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה: 'פְּסָל לְךָ שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים'". (לד, א)

  • איך אפשר ללמוד מכישלון ולהשתמש בו כדי להתקדם הלאה?

קרדיט: פורסם על ידי LeviLife.com ב-4 ביולי 2014.

סוד הסליחה
"וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא…"אמר רבי יוחנן: הדבר מלמד אותנו שהתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח...
סוד הסליחה
"וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו, וַיִּקְרָא: ה' ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת."
(לד, ו)

סידור תפילה ישראלי. הוצאת ידיעות אחרונות © כל הזכויות שמורות

"וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא…"
אמר רבי יוחנן: הדבר מלמד אותנו שהתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח ציבור, והראה למשה את סדר התפילה.
אמר לו: בכל פעם שעם ישראל חוטאים – יִתְפַּלְּלוּ לפני בסדר הזה, ואני מוחל להם.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת ראש השנה, דף יז, עמוד ב)

  • לפי המדרש, כיצד יכול העם לכפר על חטאיו?
קרני הוד
"וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי… וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ"מִנַּיִן זכה...
קרני הוד
"וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד מֹשֶׁה בְּרִדְתּוֹ מִן הָהָר, וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ."
(לד, כט)

shutterstock.com

"וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי… וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ"
מִנַּיִן זכה משה לקרני ההוד?
אמרו רבותינו זיכרונם לברכה:
מן המערה, שנאמר: "וְהָיָה בַּעֲבֹר כְּבֹדִי וְשַׂמְתִּיךָ בְּנִקְרַת הַצּוּר" (שמות לג, כב).
נתן הקדוש ברוך הוא את כף ידו עליו, ומשם זכה לקרני ההוד.
ויש אומרים:
שבשעה שהיה הקדוש ברוך הוא מלמד את משה תורה, מניצוצות שיצאו מפי הַשְּׁכִינָה נָטַל את קרני ההוד.

(עיבוד. על פי: מדרש תנחומא, שמות לד, סימן לז)

  • לפי המדרש, מה מקור קרני ההוד של משה?
עשרת הדברים
"עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים" שעליהם מדובר בפסוק הם עשרת הַדִּבְּרוֹת (הציוויים) שניתנו לבני ישראל במעמד הר סיני....
עשרת הדברים
"וַיְהִי שָׁם עִם ה' אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה לֶחֶם לֹא אָכַל וּמַיִם לֹא שָׁתָה, וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים."
(לד, כח)

איור של עשרת הדיברות. shutterstock.com

"עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים" שעליהם מדובר בפסוק הם עשרת הַדִּבְּרוֹת (הציוויים) שניתנו לבני ישראל במעמד הר סיני.
היום משתמשים לעיתים בביטוי "עשרת הַדִּבְּרוֹת" גם בהשאלה, כדי לתאר ולמנות כללי יסוד או עקרונות חשובים בנושא מסוים.

  • מה הם "עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים" החשובים ביותר לקיום חברה, לדעתכם?
יג מידות
יג מידות – 13 מידות האל (13 מידות הרחמים שבהן מתאפיין אלוהים). יש כמה שיטות...
יג מידות
"...אֵל רַחוּם וְחַנּוּן, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת. נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֺן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה, וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲוֺן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים."
(לד, ו-ז)

יג מידות – 13 מידות האל (13 מידות הרחמים שבהן מתאפיין אלוהים).
יש כמה שיטות והצעות כיצד לחלק את הפסוקים ל-13 מידות.
על המידות הללו נכתבו פיוטים רבים, והן מוזכרות בתפילות כדי לעורר את רחמיו של אלוהים: בתפילת שחרית ובתפילת מנחה, בסליחות ובימי צום, בתקופות שונות (בחודש אלול, בעשרת ימי תשובה ובימי בֵּין הַמְּצָרִים). בתפילות יום כיפור מוזכרות מידות האל בכל תפילה.

  • נסו למצוא בפסוקים ו-ז את יג מידות הרחמים של האל.
קרני אור
ביצירה של גוסטב דורה מתואר משה כאשר מראשו יוצאות שתי קרני אור. תיאור זה מבוסס...
קרני אור
"וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד מֹשֶׁה בְּרִדְתּוֹ מִן הָהָר, וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ."
(לד, כט)

קרן עור פניו – משה יורד מההר. מציורי התנ"ך של גוסטב דורה.

ביצירה של גוסטב דורה מתואר משה כאשר מראשו יוצאות שתי קרני אור. תיאור זה מבוסס על תרגום שגוי של פסוק כט (ליוונית) – המילה "קָרַן" ("קָרַן עוֹר פָּנָיו") תורגמה בטעות לקֶרֶן.
יצירות אומנות רבות התבססו על התרגום של התנ"ך, והדבר בא לידי ביטוי בתיאורים של משה באומנות כבעל קרניים, כמו בפסלו של האומן מיכלאנג'לו. בשונה מפסלו של מיכלאנג'לו, שבו קרניו של משה נראות כקרני חיה ממש, הקרניים ביצירה של גוסטב דורה מתוארות כקרני אור, ובכך מתקרבות יותר למשמעות המקורית של הטקסט.

מבוסס על המידע מתוך אתר מקראנט

  • כיצד המחיש גוסטב דורה את גודל המעמד? באילו אמצעים השתמש לצורך כך?
הרבה זמן להיות לבד
השיר "ארבעים יום וארבעים לילה" של היוצר עמיר בניון מתאר את בדידותו של משה על...
הרבה זמן להיות לבד
"וַיְהִי שָׁם עִם ה' אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה לֶחֶם לֹא אָכַל וּמַיִם לֹא שָׁתָה, וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים."
(לד, כח)

השיר "ארבעים יום וארבעים לילה" של היוצר עמיר בניון מתאר את בדידותו של משה על הר סיני.

למילות השיר

ארבעים יום וארבעים לילה
מילים ולחן: עמיר בניון

ארבעים יום וארבעים לילה
הרבה זמן למעלה להיות לבד
ואין איתך עוד אף אחד כמוך עוד,
אפילו לא אתה

© כל הזכויות שמורות למחבר.

  • האזינו לשיר. באילו אמצעים משתמש הזמר כדי להדגיש את הבדידות של משה ואת משך השהות הארוך לבד?
הר סיני
הר סיני הוא ההר שעליו ניתנה התורה, ועליו עלה משה לאחר חטא העגל כדי לבקש...
הר סיני
"וֶהְיֵה נָכוֹן לַבֹּקֶר, וְעָלִיתָ בַבֹּקֶר אֶל הַר סִינַי וְנִצַּבְתָּ לִי שָׁם עַל רֹאשׁ הָהָר."
(לד, ב)

ג’בל מוסא, צילום: Wilson44691 מוויקיפדיה האנגלית

הר סיני הוא ההר שעליו ניתנה התורה, ועליו עלה משה לאחר חטא העגל כדי לבקש את סליחת האל ולקבל את הלוחות השניים.
לפי המסופר בתורה, בני ישראל חנו מול ההר ומשה עלה אל ראשו. כאשר ירד, העביר לעם את עשרת הדיברות שהאל מסר לו עבורם. למרגלות ההר התרחש גם חטא העגל.

להמשך קריאה

להר כמה שמות: הר סיני, הר חורב, הר האלוהים, הר פארן.
איננו יודעים בוודאות היכן נמצא הר סיני, משום שבמקרא לא מצוין מיקומו המדויק.
החוקרים הציעו הצעות שונות לזיהוי ההר, הקשורות למסלול הנדודים של בני ישראל במדבר. חלק מהחוקרים סבורים שהר סיני הוא גַ'אבֶּל הילאל שבצפון סיני, וחלק סבורים שמדובר בג'אבל מוסה או בג'אבל קתרינה – ההרים שבדרום חצי האי סיני. אחרים סבורים שהר סיני הוא הר כרכום שבנגב.

מבוסס על מקרא גשר: האתר שלך ללימודי התנ"ך – אנציקלופדיה. © גשר מפעלים חינוכיים.

  • תנו להר סיני שם חדש, שמתאר את האירועים הקשורים בו.
בית ה'
  בית ה' – אחד הכינויים לבית המקדש, שהיה מרכז הפולחן של עם ישראל החל...
בית ה'
"רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית ה' אֱלֹהֶיךָ..."
(לד, כו)

דגם של בית המקדש הראשון. השחזור נעשה לפי השערות של הארכיאולוג פרופ' מיכאל אבי-יונה. מוזיאון ישראל, ירושלים. Panegyrics of Granovetter, at flickr, CC BY 2.0

 

בית ה' – אחד הכינויים לבית המקדש, שהיה מרכז הפולחן של עם ישראל החל מימי שלמה המלך. לבית המקדש היו עולים כדי להתפלל, להקריב קורבנות ולהביא מביכורי פרי האדמה. בית המקדש שכן על הר הבית (הר המוריה), שבו על פי המסורת היהודית התרחשה עקדת יצחק.

  • מדוע, לדעתכם, יש להביא לבית האל את הביכורים?
  • כתבו קטע קצר מיומנו של אדם העולה לרגל לבית המקדש כדי להביא ביכורים.
ביכורי קציר חיטים
עונת קציר החיטים חלה בתחילת הקיץ: פריחת האביב כבר הסתיימה, ובשדות צומחים צמחי הקיץ. תקופת...
ביכורי קציר חיטים
"וְחַג שָׁבֻעֹת תַּעֲשֶׂה לְךָ בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים, וְחַג הָאָסִיף תְּקוּפַת הַשָּׁנָה."
(לד, כב)

מטבע של אגריפס הראשון ועליו שיבולים. דוברות מתפ"ש.

עונת קציר החיטים חלה בתחילת הקיץ: פריחת האביב כבר הסתיימה, ובשדות צומחים צמחי הקיץ. תקופת הביכורים חלה בחג השבועות.
את הביכורים היו מביאים מן החיטים – "בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים" – אבל לא רק מהם. הביכורים היו גם משבעה מינים של תבואה ופירות שארץ ישראל התברכה בהם על פי המקרא: חיטה, שעורה, גפן (ענבים), תאנה, רימון, זית ודבש (תמרים). בתקופה שבית המקדש היה קיים, היו עולים לירושלים בחג השבועות ומביאים לבית המקדש את הביכורים בטקס חגיגי.

  • הסבירו במילים שלכם – מה הם "בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים"?
עלייה לרגל
המשמעות של המושג "עֲלִיָה לָרֶגֶל" אינה הליכה ברגל (אף על פי שזה מה שנאלצו לעשות...
עלייה לרגל
"שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל."
(לד, כג)

יצירה המתארת הבאת ביכורים לבית המקדש. הספרייה הלאומית, אוסף המפות ע"ש ערן לאור

המשמעות של המושג "עֲלִיָה לָרֶגֶל" אינה הליכה ברגל (אף על פי שזה מה שנאלצו לעשות לפעמים), אלא מלשון "רְגָלִים".
משמעות המילה "רְגָלִים" בלשון המקרא היא "פְּעָמִים". שלושת הרגלים (הפעמים) שהתורה מצווה לעלות בהם לבית המקדש הם סוכות, פסח ושבועות. לפי המקרא – חובת העלייה לרגל לירושלים הייתה רק על הגברים.

להמשך קריאה

המטרתה העיקרית של העלייה לרגל הייתה הביקור בבית המקדש – ביקור שתכננו אותו וציפו לו זמן רב, לפעמים אפילו כמה שנים. בדרך כלל עלתה לירושלים כל המשפחה המורחבת ואיתה גם השכנים, ולפעמים התארגן יישוב שלם לעלייה לרגל לירושלים, ובראש השיירה – מנהיגי היישוב מלווים בכלי נגינה.
עולי הרגל היו מבקרים בבית המקדש (לאחר שהיו טובלים ומיטהרים במקוואות), ושם צפו בעבודת הכוהנים והאזינו לשירת הלוויים. עולי הרגל היו גם מקריבים קורבנות – חלק מהקורבנות הם אכלו כסעודת החג, וחלק נתנו לכוהנים ולנזקקים: עניים, גֵרים, עבדים, יתומים ואלמנות.

מבוסס על מתיה קם, "עלייה לרגל ביהדות", קופצים ללוח העברי, תוכנית מבחר. © מטח.

  • כתבו בלוג של אדם שעלה לרגל לירושלים באחד מן הרגלים, ותארו את חוויותיו.
לוחות הברית החדשים
חטא העגל היה משבר אמונה וגם משבר אמון גדול. מדוע קרה המשבר הזה ומה עשה...
לוחות הברית החדשים
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה פְּסָל לְךָ שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים, וְכָתַבְתִּי עַל הַלֻּחֹת אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הָיוּ עַל הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ."
(לד, א)

חטא העגל היה משבר אמונה וגם משבר אמון גדול. מדוע קרה המשבר הזה ומה עשה משה כדי לתקן את המצב? מה ההבדל בין הלוחות הראשונים לבין הלוחות השניים? התשובות בסרטון סיכום לשמות לא-לה.

  • כשמשה עלה להר סיני למשך ארבעים יום וארבעים לילה, העם עמד למבחן.
    מהו המבחן? האם בני ישראל עמדו בו?

קרדיט: סיכום שבועי – שמות לא-לה/929 תנך ביחד, 2015

עלייה לרגל אז והיום
בסרטון הסבר קצר על המושג "עלייה לרגל".
עלייה לרגל אז והיום
"שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל."
(לד, כג)

בסרטון הסבר קצר על המושג "עלייה לרגל".

  • בסרטון מוצגת עלייה לרגל בדתות ובתרבויות שונות. ציינו באילו דתות ותרבויות קיים מנהג של עלייה לרגל, ולאן.
קרדיט: עלייה לרגל / סנונית, 2017