למה להתנכר?
פרקים מב, מג, מד (א-יז)
בכמה מילים
נלמד את פרקים מב-מד במבט רוחבי. נדון בשתי שאלות העולות מפעולות יוסף מרגע עלייתו לגדולה ועד פרשת הגביע: הראשונה – מדוע לא ניסה יוסף ליצור קשר עם אביו לפני שהגיעו האחים למצרים? השנייה – מה רצה יוסף להשיג בהאשמות ובדרישות שהפנה כלפי אחיו בפרקים אלה? נציע הסבר לכל אחת מן השאלות:* האחת שלפיה פעולותיו נועדו להוציא לפועל את החלומות שחלם, מתוך אמונה שהם מבטאים את התוכנית האלוהית. השנייה – שחשש שגם יעקב היה שותף למזימת האחים או שלכל הפחות לא התנגד ולא חיפש אחריו. מתוך הלימוד נעורר שיחה על גורל ובחירה חופשית בחיי האדם.**
הערה למורה: קיימת כמובן אפשרות נוספת שנידונה בהרחבה במהלך השני, ולפיה רצה יוסף לבחון את אחיו או לגרום להם לתקן את דרכיהם ולחבר מחדש בין האחים.
הערה נוספת: במהלך זה נכללות שתי שאלות על התנהגותו של יוסף. אפשר לבחור ללמד אחת מהן או את שתיהן.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – חלומות נבואיים – סיפורים אישיים:
נבקש מתלמידים שרוצים לספר על חלום שחלמו בלילה ולאחר מכן משהו מזה התגשם במציאות.
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מאמינים ביכולתם של חלומות לנבא את העתיד?
אפשרות שנייה – שיר ושיחה:
נקרא עם התלמידים את שירו של יהודה עמיחי.
נשאל את התלמידים:
- במה עוסק שיר זה?
- האם חוויות הילדות שלנו משפיעות על ההתנהגות שלנו בהווה?
- האם חשוב לזכור אותן?
- למה המשורר מנסה להוציא מילדותו דברים וזיכרונות להמשך חייו?
נציין שהיום נעסוק בשאלה אם יוסף ראה קשר בין חלומותיו כנער לחוויית נטישת האחים אותו, וכיצד השפיעו אירועי ילדותו על התנהגותו כלפיהם במפגש שהגיע אחרי שנים ארוכות.
אפשרות שלישית:
נכתוב על הלוח: "הכל צפוי והרשות נתונה" (מסכת אבות פרק ג משנה טו)
נשאל את התלמידים:
- מה הסתירה הפנימית באמרה זו?
נסביר: אם הכול צפוי מראש כי אלוהים קובע כל דבר, לא תיתכן לאדם בחירה חופשית, הרי גם בחירותיו צפויות מראש. ואם בחירותיו של האדם אכן חופשיות, כיצד אפשר ליישב זאת עם ידיעתו המוחלטת של האל מה יהיה גורלו?
נציין שהיום נעסוק בהמשך סיפורי יוסף וכיצד קשור משפט זה לקורותיו במפגש עם אחיו.
הזמנה לקריאה
שלב ראשון – רצף הסיפור:
נקרא ברצף את פרקים מב ומג ואת פרק מד פסוקים א-יז.
נחלק לכמה תלמידים כרטיסיות המסבירות את השתלשלות האירועים ונסדרם על פי סדר, כל תלמיד שקיבל כרטיסייה יצטרך לזהות מתי תורו, ולהצמידה אל הלוח (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור. הכרטיסיות מופיעות כאן בסדר האירועים הנכון).
שלב שני – שאלה 1 – ההתנכרות לאחים:
לאחר קריאת הסיפור כולו נבקש מהתלמידים להתמקד בפעולותיו של יוסף ובאופן שבו האחים מגיבים אליו. נקרין על הלוח פסוקים רלוונטיים בהדגשות מתאימות.
נשאל את התלמידים:
- מתוך ההדגשות, האם תוכלו לסכם מה התחושות המרכזיות של האחים לאורך הסיפור בכל הנוגע להתנהגותו של יוסף? (תמיהה, בלבול, חוסר הבנה)
נציין שתגובות האחים מבטאות שאלה שעולה באופן חזק מאוד מן הסיפור: אכן לא ברור לנו למה יוסף מתנהג כפי שהוא מתנהג. המקרא אינו מוסר לנו את הסיבות לפעולותיו, רק את הפעולות עצמן. השאלה הראשונה שנעסוק בה היא מדוע יוסף מעביר את האחים את מסכת הייסורים הזאת ומה פשר האשמותיו ודרישותיו?
נכתוב את השאלה על הלוח ונחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה בזוגות הבוחנת מהם המניעים להתנהגות של יוסף כלפי אחיו בפרקים מב-מד ומציגה הסבר אפשרי אחד (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשוב למליאה ונסביר: יוסף מציין שפרשנותו לחלומות פרעה באה לו מאלוהים ושמדובר ביכולת נבואית ("בִּלְעָדָי, אֱלֹהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה"). תפיסה זו מתחזקת כשמה שהוא צופה שיקרה אכן מתממש. לפי רמב"ן, כשיוסף רואה את האחים מולו הוא נזכר בחלומות העבר וחש שחלומו הראשון – חלום האלומות המשתחוות – התממש. וכדי לממש את תוכניתו של אלוהים הבאה אליו בחלום הוא עושה כל שביכולתו לפעול כדי שגם החלום השני – חלום השמש, הירח והכוכבים – ימומש במלואו. יוסף משתחרר מהפסיביות שאפיינה אותו בחייו במצרים עד כה ונוקט גישה אקטיבית להשלמת ייעודו.
שלב שלישי – שאלה 2 – ההתנכרות ליעקב:
נעבור לשאלה נוספת שעולה מהסיפור המקראי.
נקרא את השאלה בניסוחו של רמב"ן.
נשאל את התלמידים:
- מה השאלה שרמב"ן מציג? (מדוע לא שלח יוסף להודיע לאביו שהוא בחיים? גם אם רצה לנקום באחיו על מה שעשו לו, כיצד לא חמל על אביו הזקן ביודעו שהוא מתאבל על בן חי?)
נכתוב על הלוח את השאלה השנייה: מדוע לא ניסה יוסף ליצור קשר עם אביו לפני שהגיעו האחים למצרים?
נפנה להציג תשובה אפשרית לשאלה זו. נשאל את התלמידים:
- למיטב ידיעתו של יוסף, מה סופר לאביו בנוגע אליו? (שהוא נמכר למצרים)
- מה יכולה להיות סיבה נוספת לכך שהוא לא שלח שליחים לאביו?
נחלק לתלמידים את דף העבודה ללימוד בזוגות ושיחה בנושא (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשוב למליאה ונשמע את תשובות התלמידים.
נסכם את שתי השאלות והתשובות שענינו עליהן בשיעור.
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לשתף בחוויות אישיות:
- האם חשתם במקרים מסוימים שהגורל מכתיב את חייכם?
- האם בחרתם בחייכם בחירה כלשהי ש"התערבה" בגורל זה?
- האם יש אזורים בחייכם שבהם רגשות שולטים בכם ואתם חשים שאינכם מסוגלים לבחור בחירה אמיתית?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בשתי שאלות: הראשונה – מדוע התנכר יוסף אל אחיו; השנייה – מדוע לא יצר יוסף קשר עם אביו.
מיומנויות: ניתוח טקסט וקריאה ביקורתית.
מתודה: לימוד ושיחה בחברותא.
- מאמרו של הרב אלחנן סמט 'פשרם של חלומות יוסף' מתוך אתר דעת.
- רשימתה של גילי זיוון 'לחזור להיות אחים' מתוך אתר 929.