נדון בשאלה מה הפך אותם ל"בני בליעל", כיצד קרה שבניו של הכהן האחראי על המשכן בשילה הפכו לאנשים המוגדרים כ"רשעים, נבלים" ?
נברר בתחילה מה בעצם היו חטאיהם של חפני ופנחס, בני עלי. ניתן לחלק את חטאי בני עלי לשתי קבוצות עיקריות: חטאים פולחניים הקשורים להקרבת הקורבנות, וחטאים (או ליתר דיוק חטא) מוסריים הקשור לנשים הנמצאות במשכן.
(פסוק טז)
על פי המדרש, חטאם של הנערים התבטא לא רק במעשיהם המושחתים, אלא גם בשפתם האלימה:
לֹא נֶאֱמַר "לָמָּה הִכִּיתָ", אֶלָּא "לָמָּה תַכֶּה". אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הִכָּהוּ, נִקְרָא 'רָשָׁע'.
אָמַר זְעִירִי, אָמַר רַבִּי חֲנִינָא: הַמֵּרִים יָד לְהַכּוֹת אֶת חֲבֵרוֹ נִקְרָא 'חוֹטֵא', שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאִם לֹא, לָקַחְתִּי בְחָזְקָה" (שמואל א, ב, טז), וְעַל כָּךְ נֶאֱמַר: "וַתְּהִי חַטַּאת הַנְּעָרִים גְּדוֹלָה מְאֹד אֶת פְּנֵי ה'" (שמואל א, ב, יז).
(עיבוד. על פי: עין יעקב, מסכת סנהדרין ז, ט. ביאור שטיינזלץ)
- על פי פסוקים טו-טז, מי הצדדים הלוקחים חלק בוויכוח? ומה העמדה של כל צד?
(פסוק כב)
התנא ר' יוחנן בן תורתא תולה את חורבן המשכן בשילה בשני דברים:
מפני מה חרבה שילה?
מפני שהיו בה שני דברים: גילוי עריות – היו עם נשים האסורות עליהם – ובזיון קדשים (קורבנות).
(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת יומא, פרק ט עמוד א)
- מפני מה חרבה שילה לפי המדרש? הסבירו את המדרש ובססו את דבריכם באמצעות ציטוט מהפרק
"בְּלִיַּעַל" או "בֶּן בְּלִיַּעַל" זו קללה רצינית מאוד בתנ"ך. אם מפרקים את המילה "בליעל", מגלים שהכוונה היא כנראה לאדם שהוא "בלי – עול", כלומר אדם ללא עול שמיים (חסר אמונה או מוסריות). חפני ופנחס הפכו מ"בני עלי" ל"בני בליעל" .
במקומות אחרים במקרא הכינוי "בני בליעל" מתייחס למי שעוסקים בעבודה זרה (עבודת אלילים), ובמקורות מאוחרים התגלגל השם "בליעל" והפך לכינוי של שֵׁד שהיה אחראי לשקרים ולרגשות אשמה. בניו של הכהן הגדול עלי היו מיועדים ללכת בעקבותיו ולמלא את התפקיד החשוב והמכובד – כוהנים במשכן ה'. אולם הם לא עמדו בתקוות שֶׁתָּלוּ בהם. חטאם הראשון היה התייחסותם הלא ראויה לתפקידם ככוהנים בזמן עבודת הקורבנות הקדושה: הם נהגו לחטוף כרצונם מן הקורבנות שהביאו המאמינים לזבוח לאל, ולא חיכו שהבשר יהיה מוכן ושמי שמעלה קורבן ייתן להם את חלקי הזבח שקבעה התורה לכוהנים (למשל בספר דברים יח, ג). מלבד זאת, בהמשך יש רמיזה כי הם נהגו באופן לא ראוי בנשים שהגיעו למשכן ה'.
- מה גרם לכך שבני עלי הפכו ל"בני בליעל"?
הביטוי "מִיָּמִים יָמִימָה" נפוץ בשימוש גם היום. פירושו – מנהג, מעשה כלשהו, שמקובל מאז ומתמיד. נוסף על כך, פעמים רבות הכוונה היא שאותו מנהג מתקיים בתאריך קבוע, באותו הזמן.
לפי רש"י, הכוונה בביטוי היא לפעולה המתרחשת מדי שנה בשנה, כלומר, כל שנה. מסתבר שגם למשפחת אלקנה היה מנהג מימים ימימה, שתוכנו השתנה מעט עם הזמן. בפרק א מסופר לנו שאלקנה, כנראה יחד עם משפחתו, נהג להגיע למשכן ה' בשילה "מימים ימימה", כלומר בכל שנה באופן קבוע. בפרק ב, לאחר שמסרה חנה את בנה שמואל לשמש בקודש במשכן ה' בשילה, מסופר שהיא המשיכה לעלות "מימים ימימה". הפעם עשתה זאת לא רק כדי לקיים את מצוות העלייה לרגל, אלא כדי להביא לבנה שמואל, שגדל רחוק ממנה, "מעיל קטון".
- כמה ימים חלפו בין פגישותיהם של חנה ושמואל לפי הביטוי "ימים ימימה"?
כָּל שָׁנָה אֲנִי עוֹלָה
עִם הַמְּעִיל.
שַׁרְווּלִים שְׁנַיִם
רֵיקִים עֲדַיִן
וְהַבִּטְנָה מַבְרִיקָה וְצוֹנֶנֶת
לִפְנֵי שֶׁתֻּצַּת
בְּגוּפְךָ.
כָּל שָׁנָה אֲנִי עוֹלָה
עִם הַמְּעִיל.
לֹא חָלוּק, לֹא סוּדָר
סְרוּגֵי כַּעַס,
רַק מְעִיל –
שֶׁיְּחַבֵּק,
חֹרֶף וְקַיִץ
וְתָמִיד
כָּל שָׁנָה וּמְעִילָהּ.
אֲנִי רוֹקֶמֶת עָלָיו מַעֲשִׂים וַעֲלִילוֹת
וְהוּא כָּבֵד בְּאַרְגָּמָן וּדְמָעוֹת.
כָּל שָׁנָה אֲנִי
מַעֲלָה אוֹתְךָ מֵחָדָשׁ לִהְיוֹת
לְבַד
בְּקוֹרְאֵי שְׁמוֹ
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.
- מדוע דווקא מעיל קטון? כיצד, לפי השיר, המעיל מסמל אהבת אֵם?
ביצירה זו צייר האומן ויליאם דה בריילס שני ריבועים המתארים שני אירועים שונים מהפרק: בריבוע העליון מתואר החטא של חפני ופנחס בעת מילוי תפקידם ככוהנים. בריבוע התחתון מתוארת חנה המגישה לעלי הכהן את שמואל בנה.
נראה שלא במקרה צייר האומן את האירועים זה תחת זה, כמו רצה לומר לנו – שמואל יבוא תחת בני עלי, והוא ישמש בקודש במקומם.
- מדוע לדעתכם בחר האומן לתאר את שני האירועים השונים בציור אחד?
העיר שילה הייתה המרכז המקודש של שבטי ישראל בתקופת ההתנחלות והשופטים. שילה הייתה מרכז פולחני ומוקד הנהגת השבטים, ובה התכנס העם בשעות מצוקה ונחוגו בה מדי שנה בשנה חגיגות דתיות.
במשך זמן רב עמד בשִׁילֹה המשכן שבתוכו ניצב ארון הברית. למעשה מסופר עליה כבר בתקופת ההתנחלות – בספר יהושע מתואר כי בשִׁילֹה הוקצו הנחלות לשבטים וכי שם נקבעו הערים לַלְוִיִּים. הארכאולוג ישראל פינקלשטיין, שחפר בשִׁילֹה, מציין כי היה קל למצוא את מיקומה של העיר בשל נקודות הציון המתוארות בספר שופטים, כיוון שמקומן של בית-אל ודרך ההר העתיקה ידועים, היה קל לאתר את מקומה של שִׁילֹה. נוסף על כך, עדויות שהתגלו בחפירות ארכאולוגיות בתל מתאימות למסופר בספרי המקרא, שם מתוארת שילה כמקום פולחן ומסחר מרכזי. במבנים שהתגלו בחפירות נמצאו שברים של כלי חרס – קנקנים, פַּכִּים ואף סירי בישול.
- מדוע עלו חנה ואלקנה דווקא לשילה להתפלל ולהקריב קורבנות?
עד לבניית בית המקדש לא היה לארון הברית מקום קבוע, והוא עבר בין לא מעט מקומות. גם בימינו שאלת מקום הימצאו מעוררת תֵּאוֹרְיוֹת שונות, ואף משמשת השראה לסרטי הרפתקאות, כגון אינדיאנה ג'ונס.
כמה עובדות על ארון הברית: ההתחלה: ארון הברית נבנה במדבר בידי בצלאל (על פי הוראות שניתנו למשה). נדודים: ארון הברית ליווה את בני ישראל בדרכם במדבר וגם בכניסה לארץ כנען. שיכון זמני: לאחר הכניסה לארץ שוכן הארון בשילה בתוך אוהל מועד, המרכז הפולחני של אותה התקופה. לימים יעלה דוד את הארון לירושלים וישכן אותו שם; שלמה המלך יבנה את בית המקדש ויציב את הארון בקודש הקודשים.
- לאחר הנדודים במדבר, מהי התחנה הראשונה והמרכזית של ארון הברית?
בספר שמות, שבו מתוארים נדודי בני ישראל ממצרים לָאָרֶץ, מסופר שעם קבלת לוחות הברית, ציווה ה' להקים לו משכן. המשכן היה מקדש נודד, וקראו לו גם "אוהל מועד".
במשכן היו חפצי קודש מיוחדים: ארון הברית, שבו היו שמורים לוחות הברית, המנורה, השולחן, המזבח והכיור.
קדושת משכן שילה הייתה זהה לקדושת בית המקדש שבירושלים, ואותן ההלכות היו נהוגות בשניהם.
- מדוע המקום שבו חטאו בני עלי הופך את מעשיהם לחמורים במיוחד?
הידעתם שמזלג האכילה המוכר לנו, זה שאנו משתמשים בו יום יום, נכנס לשימוש לפני כ-400 שנים בלבד.
עד אז היה נהוג לאכול בעזרת סכין בלבד, או בכף או בידיים. באיטליה, החל מהמאה ה-11, החלו להשתמש בכלי דמוי מזלג כדי להחזיק את גוש הבשר בזמן שחתכו אותו (ואת הבשר עצמו אכלו בידיים). רק במאה ה-16 נוצרו מזלגות בעלי שלוש או ארבע שיניים שנועדו לאכילת פסטה. בתקופה זו הפך המזלג לפופולרי באיטליה בקרב האצולה, ולאט לאט הפך לכלי מקובל בשכבות אחרות ובמדינות נוספות (מבוסס על ויקיפדיה).
ה"מזלג" של חפני ופנחס אינו המזלג שאנו מכירים מימינו. המזלג המוזכר בפסוק היה ככל הנראה מעין קלשון בעל שלוש שיניים גדולות, ששימש כדי לתפוס את הבשר המתבשל ולהפוך אותו.
- מדוע האופן שבו השתמשו בני עלי במזלג אינו מתאים להתנהגות הנדרשת מכוהנים?
https://www.youtube.com/watch?v=MyQyhXOLHQA בפרק הקודם למדנו שחנה התפללה לאלוהים שיוולד לה ילד, ונדרה שהילד שיוולד יהיה נזיר וישרת את האל כל ימי חייו. בתרבות הטיבטית יש מנהיג רוחני חשוב – הדָלַאי לָמָה.
כיום משרת בתפקיד קדוש זה הדָלַאי לָמָה ה-14, שנבחר לכך כשהיה תינוק. מדוע נבחר דווקא אדם מסוים, כשהוא עדיין תינוק ואפילו לפני שנולד, למלא תפקיד חשוב? בתנ"ך יש כמה סיפורים על אמהות שילדו לאחר תקופה ארוכה של עקרות. הילד שנולד לאם העקרה נולד בזכות ההתערבות האלוהית, והוא ילד מיוחד, שנועד לגדולות, להיות נביא או מנהיג. שמואל, כמו שאנו מתחילים להבין בפרק זה, הוא ילד מיוחד, שאף שגדל רחוק ממשפחתו, באווירה של שחיתות שהנהיגו בני עלי, שמר על תומתו ועל עבודת ה' בדרך הישר. כיצד בוחרים את הדָלַאי לָמָה הבא לפי המסורת הטיבטית? ראו את הסרטון ולמדו עליו עוד. קרדיט: 2015 , How the Dalai Lama is Chosen/Today I Found Out
- מדוע נבחר הדָלַאי לָמָה לתפקידו? מה משותף לו ולשמואל?
https://youtu.be/zusXFPsD26M?t=3m21s שמואל מוכיח את עצמו לטובה, והתנהגותו הטובה מודגשת במיוחד לאור התנהגותם הבעייתית של בני עלי. צפו בסרטון עד דקה 5:05 קרדיט: חדשות התנ"ך: נביא נולד / חינוכית ראשונים בעולם, 2016
- האם מנהיג ראוי הוא מי שנולד למשפחה הנכונה או מי שבמעשיו מרוויח את מעמדו?