בראשית א' הוא "חלון הראווה" של התנ"ך. הוא הפרק הפותח, זה שנבחר לייצג ולשווק את התנ"ך, והפך אותו ל"רב-המכר" של כל הזמנים. במאמר נציע כי בחלון הראווה הועמדו שלושה "מותגים" עיקריים: א. ייחודו של האל המונותיאיסטי. ב. ייחודו של האדם. ג. ייחודה של השבת
בשונה מהצומח ומהחי שנבראו בקבוצות, האדם נברא יחידי. המדרש מסיק מכך מסקנות מוסריות וחינוכיות.
…לפיכך נברא האדם [הראשון] יחידי, ללמדך:
(א) שכל המאבד [הורג] נפש אחת, מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים [המציל] נפש אחת מעלה עליו הכתוב כאילו קיים [הציל] עולם מלא.
(ב) ומפני שלום הבריות, שלא יאמר אדם לחברו: אבא גדול מאביך.
(ג) להגיד גדולתו של הקדוש ברוך הוא: שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד וכולן דומין זה לזה; ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל האדם בחותמו של אדם הראשון, ואין אחד מהן דומה לחברו.
לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר: בשבילי נברא העולם.
(עיבוד. על פי: משנה, מסכת סנהדרין, פרק ד משנה ה)
- הציעו כותרת לכל סיבה שמציעה המשנה לכך שהאדם נברא יחידי.
- לדעתכם, מה היא הסיבה החשובה ביותר?
לָמָּה נִבְרָא הָעוֹלָם בְּב'? אֶלָּא מַה ב' זֶה סָתוּם מִכָּל צְדָדָיו וּפָתוּחַ מִלְּפָנָיו, כָּךְ אֵין לְךָ רְשׁוּת לוֹמַר מַה לְּמַטָּה, מַה לְּמַעְלָה, מַה לְּפָנִים, מַה לְּאָחוֹר, אֶלָּא מִיּוֹם שֶׁנִּבְרָא הָעוֹלָם וּלְהַבָּא
(מדרש בראשית רבה, א, י)
חוקרי ספרות סבורים כי בשיר הילדים התמים "נדנדה" התכתב חיים נחמן ביאליק עם מדרש זה:
נַדְנֵדָה / חיים נחמן ביאליק
נַד, נֵד, נַד, נֵד
רֵד, עֲלֵה, עֲלֵה וָרֵד!
מַה לְמַעְלָה?
מַה לְמָטָּה? –
רַק אֲנִי,
אֲנִי וָאָתָּה;
שְׁנֵינוּ שְׁקוּלִים
בַּמֹּאזְנָיִם
בֵּין הָאָרֶץ
לַשָּׁמַיִם.
- לדעתכם, מדוע המדרש אוסר על האדם לשאול שאלות מסוימות?
- מצאו את המשפט בשירו של ביאליק שמתכתב כביכול עם המדרש, והסבירו את עמדתו של ביאליק בנושא זה, כפי שהיא עולה מן השיר.
שלא יהיו המינים אומרים – שותף היה לו להקדוש ברוך הוא במעשה בראשית.
דבר אחר – שאם תזוח דעתו עליו, אומר לו – יתוש קדמך במעשה בראשית."
חז"ל מזכירים לאדם שאסור לו לחוש עצמו חשוב מדי ושיזכור שאפשר להסתכל על הדברים אחרת – אולי העובדה שהיתוש נברא לפניו בבראשית א מצביעה על חשיבות היתוש? זו אמירה מדרשית שמערערת על ההיררכיה בין אדם וחיה, או לפחות מבקשת להאיר זרקור עליה.
- על פי עמדת המדרש – האם סיפור הבריאה מקנה לאדם רשות להתנהג ביוהרה כלפי ברואים אחרים?
הביטוי "בצלם אלהים" מגדיר בלשון מיוחדת, ובניסוח יחיד מסוגו את הקשר שבין האדם לאל, את הקרבה המהותית שבין הנברא ובין בוראו. הוא עורר פרשנויות רבות לאורך הדורות, בדתות ובתרבויות שונות בעולם.
רמב"ם פירש את הביטוי "צלם אלוהים" כיכולתו השכלית של האדם, המייחדת אותו מכל שאר היצורים: "ומפני השכל האלוהי המודבק בו (=באדם)" נאמר עליו שנברא בצלם אלוהים ובדמותו.
ר' עובדיה ספורנו רואה בשכל האנושי את צלם האלוהים שבאדם, אך מוסיף לכך את הבחירה החופשית: "ובקצת ידמה האדם לאל יתברך, הפועל בבחירה."
הרב סולוביצ'יק מגדיר את צלם האלוהים שבאדם כ"כישרונו הכריזמטי של האדם היוצר. דמיונו של האדם לאלוהים מתבטא בשאיפתו וביכולתו של האדם להיות יוצר" (יוסף דוב הלוי סולוביצ'יק, איש האמונה, הוצאת מוסד הרב קוק, התשנ"ב־1992, עמ' 14).
בימינו מתכוונים לשאר הרוח שבאדם, לְמוֹתָר האדם על שאר היצורים, המאפשר לו לשמור על כבודו ועל ערכיו המוסריים גם במצבים קשים, משפילים ולעתים בלתי אנושיים.
- מהי לדעת הפרשנים השונים מהותו של צלם האלוהים שבאדם?
- ולדעתכם? מהו צלם אלוהים שבאדם?
הַצֶמֶד הַשָׁלֵם "תוֹהוּ וָבוֹהוּ" בָּא בַּתָנָ"ךְ עוֹד בִּשְׁנֵי מְקוֹמוֹת, וְהוּא מְצַיֵן חוּרְבָּן וַאֲבַדוֹן: "מִדּוֹר לָדוֹר תֶּחֱרָב לְנֵצַח נְצָחִים… וְנָטָה עָלֶיהָ קַו תֹהוּ וְאַבְנֵי בֹהוּ" (ישעיה לד, י–יא), "רָאִיתִי אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה תֹהוּ וָבֹהוּ וְאֶל הַשָּׁמַיִם וְאֵין אוֹרָם" (ירמיה ד, כג).
בְּשִׁירַת הַאֲזִינוּ הַמַשְׁמָעוּת הַיְסוֹדִית שֶׁל "תוֹהוּ" הִיא – שְׁמָמָה: "יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן" (דברים לב, י). גַם בְּעַרְבִית הַמִילָה تِيه (תִיַה) – מִדְבָּר. גַם בְּסִפְרוּת חֲזַ"ל הַמִילָה "תוֹהוּ" מְצַיֶינֶת רִיק וְהֶבֶל, כְּגוֹן בָּצֵירוּף "מַעֲשֵׂה תוֹהוּ" – מַעֲשֵׂה שָׁוְוא וְהֶבֶל. לַמִילָה בּוֹהוּ יֵשׁ כַּנִרְאֶה מַשְׁמָעוּת זֵהָה אוֹ דוֹמָה (הַשׁוֹרֶשׁ הָעֲרָבִי בה"ו מְצַיֵין רֵיקָנוּת). מתוך: "פרשת בראשית – תוהו ובוהו", האקדמיה ללשון העברית, 13 באוקטובר 2015 © כל הזכויות שמורות לאקדמיה ללשון העברית.
- נַחֲזוֹר אֶל פְּתִיחַת הַסִיפּוּר – מַדוּעַ נִבְרָא הָעוֹלָם מִתוֹהוּ וָבוֹהוּ?
- "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ …" – מָה קָדַם לְמָה, בְּרִיאַת הַשָׁמַיִים וְהָאָרֶץ אוֹ הַתוֹהוּ וָבוֹהוּ? נַמְקוּ אֶת תְשׁוּבַתְכֶם
בשיר 'בראשית' שני חלקים המתארים את מלאכת הבריאה, כשביניהם מפריד הבית:
וְהָאָדָם אִלֵּף כָּל בְּהֵמָה
וְהָאָדָם חָרַשׁ בָּאֲדָמָה
וְהָאָדָם הִמְצִיא אֶת הַגַּלְגַּל
וְהָאָדָם הֵשִׁיט סְפִינוֹת עַל גַּל
וְהָאָדָם רִסֵּן אֶת הַקִּיטוֹר
וְהָאָדָם טָס מַעְלָה כַּצִּפּוֹר
וְהָאָדָם כָּבַשׁ כּוֹכְבֵי מָרוֹם
וְהָאָדָם בָּרָא אֶת הָאָטוֹם
בראשית
תפוח זהב
מילים: חיים חפר
לחן: סשה ארגוב
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ
וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹּהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְּהוֹם
וּבַיּוֹם הָרִאשׁוֹן הִבְדִּיל אֱלֹהִים בֵּין חֹשֶׁךְ לְאוֹר
וַיְהִי אוֹר
וְהַבֹּקֶר בָּהִיר זָרַח בָּעוֹלָם וְאַחֲרָיו בָּא הַלַּיְלָה
שָׁחֹר
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹּקֶר יוֹם אֶחָד
וּבַיּוֹם הַשֵּׁנִי הוּא יָצַר אֶת הָרָקִיעַ
הָרָקִיעַ הַנִּפְלָא וְהַכָּחֹל
הָרָקִיעַ שֶׁפָּרַץ מִתּוֹךְ הַמַּיִם וְהִבְקִיעַ
וְנִפְרַשׂ מֵעָל גָּבוֹהַּ וְעָגֹל
וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי הוּא יָצַר אֶת הַיַּבֶּשֶׁת
אֶת הָעֵמֶק אֶת הָהָר וְאֶת הַיָּם
וְנָטַע הַרְבֵּה עֵצִים וְגַם שָׁתַל פְּרָחִים וָדֶשֶׁא
שֶׁהִפְלִיאוּ אֶת הָעַיִן בְּיָפְיָם
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹּקֶר יוֹם שְׁלִישִׁי
וּבַיּוֹם הָרְבִיעִי אֶת הַשֶּׁמֶשׁ בָּרָא וְיָרֵחַ עָלָה בַּלֵּילוֹת
רִבְבוֹת כּוֹכָבִים כָּל כּוֹכָב הוּא מַזָּל סוֹבְבוּ
וְעָבְרוּ בַּמְּסִלּוֹת
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹּקֶר רְבִיעִי
וּבְיוֹם חֲמִישִׁי הוּא יָצַר חַיִּים בַּמַּיִם
אֶת הַצְּדָפִים אֶת הַדָּגִים הַתַּנִּינִים
וּבְאוֹתוֹ הַיּוֹם פָּרְחוּ בְּנֵי הַכָּנָף אֶל הַשָּׁמַיִם
הַנְּשָׁרִים הַסְּנוּנִיּוֹת וְהַיּוֹנִים
וּבַיּוֹם הַשִּׁשִּׁי הוּא יָצַר חַיּוֹת בַּחֶלֶד
אֶת הַפִּילִים הָאַיָּלוֹת אֶת הַצְּבוֹעִים
וּבְאוֹתוֹ הַיּוֹם מַמָּשׁ הוּא בָּרָא אָדָם בְּצֶלֶם
הוּא בָּרָא אָדָם בְּצֶלֶם אֱלֹהִים
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹּקֶר יוֹם שִׁשִּׁי
וְהָאָדָם אִלֵּף כָּל בְּהֵמָה
וְהָאָדָם חָרַשׁ בָּאֲדָמָה
וְהָאָדָם הִמְצִיא אֶת הַגַּלְגַּל
וְהָאָדָם הֵשִׁיט סְפִינוֹת עַל גַּל
וְהָאָדָם רִסֵּן אֶת הַקִּיטוֹר
וְהָאָדָם טָס מַעְלָה כַּצִּפּוֹר
וְהָאָדָם כָּבַשׁ כּוֹכְבֵי מָרוֹם
וְהָאָדָם בָּרָא אֶת הָאָטוֹם
וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹּהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְּהוֹם
וּבַיּוֹם הָרִאשׁוֹן הִבְדִּיל אֱלֹהִים בֵּין חֹשֶׁךְ לָאוֹר
וַיְהִי אוֹר
וְהַבֹּקֶר בָּהִיר זָרַח בָּעוֹלָם וְאַחֲרָיו בָּא הַלַּיְלָה
שָׁחֹר
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹּקֶר יוֹם אֶחָד
וּבַיּוֹם הַשֵּׁנִי הוּא יָצַר אֶת הָרָקִיעַ
הָרָקִיעַ שֶׁפָּרַץ מִתּוֹךְ הַמַּיִם וְהִבְקִיעַ
וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי הוּא יָצַר אֶת הַיַּבֶּשֶׁת
וְנָטַע הַרְבֵּה עֵצִים וְגַם שָׁתַל פְּרָחִים וָדֶשֶׁא
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹּקֶר יוֹם שֵׁנִי, יוֹם שְׁלִישִׁי
וַיִּבְרָא אֶת הַמְּאוֹרוֹת בָּרְבִיעִי
וּבְיוֹם חֲמִישִׁי הוּא יָצַר חַיִּים בַּמַּיִם
וּבְאוֹתוֹ הַיּוֹם פָּרְחוּ בְּנֵי הַכָּנָף אֶל הַשָּׁמַיִם
וּבַיּוֹם הַשִּׁשִּׁי הוּא רָאָה כִּי מַעֲשֵׂהוּ תָּם
וַיִּשְׁבֹּת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ וְלֹא בָּרָא אֶת הָאָדָם
וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב
נוסח הקרדיט: © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.
- איזה סיפור בריאה היה מקור השראה לכל חלק בשיר?
- מהו תפקידו של הבית המתחיל ב"וְהָאָדָם אִלֵּף כָּל בְּהֵמָה…"?
- האם אתם מזהים דבר ביקורת בבית זה? אם כן – מהו?
קרדיט: "בראשית" – התרנגולים 1961 מילים: חיים חפר ז"ל
בספר הקוראן (הספר הקדוש למוסלמים) יש רמיזות לסיפורים ולאלמנטים מהתנ"ך. כך, גם שם מושם דגש על המים המצויים בתוך גן עדן, אשר "מעיינות בו מפכים" (הקוראן, סורה 88, פסוק 12).
במקום אחר בקוראן מוזכרים במפורש נהרות גן עדן: "המאמינים ועושי הטוב הם המובחרים שבברואים. יבואו על גמולם אצל ריבונם בגני עדן אשר נהרות זורמים למרגלותיהם." (סורה 98, פסוקים 8-7). בתרבות המוסלמית הגן הוא סמל לגן עדן השמיימי, ולכן נמצא בגן המוסלמי בדרך כלל ברֵכה או תעלות מים במקום מרכזי – כמו בארמון שלפניכם.
- האם אתם מכירים עוד גנים בארץ ובעולם שהמים הם חלק מרכזי בהם?
- מדוע, לדעתכם, המים הם חלק רב-משמעות בגן עדן?
בעקבות התיאור המקראי הריאלי של גן העדן, ניסו פרשנים בכל הדורות לאתר את המקום הקסום הזה.
רש"י, פרשן יהודי־צרפתי, ימי הביניים: "פישון – הוא נילוס מצרים, ועל שם שמימיו מתברכין ועולין ומשקין את הארץ נקרא פישון. דבר אחר שהוא מגדל פשתן, שנאמר אצל מצרים 'ובושו עובדי פשתים'. גיחון – שהיה הולך והומה, והמייתו גדולה מאוד. חדקל – שמימיו חדין וקלין. פרת – שמימיו פרין ורבין, ומברין האדם".
יאירה אמית, חוקרת מקרא: "[…] לכן מטעים בעל הפתיחה לסיפור גן-עדן הן את מקומו האבוד של הגן, כפי שניתן ללמוד מהגיאוגרפיה הדמיונית של הנהרות, והן את העובדה שלא ניתן לחזור לגן-עדן […] ההדגשה והפירוט כי הגן נמצא ליד נהר הנפרד לארבעה נהרות בעלי שמות מוכרים (ב, י–יד) נועדו להטעים כי המדובר במצב השונה מהידוע בעולמנו […]."
מתוך: הגות במקרא: מבחר מתוך עיוני החוג לתנ"ך לזכר ישי רון, הקרן לזכר סגן ישי רון; החברה לחקר המקרא בישראל; עם עובד, 1979, כרך ג
- נתבקשתם להגיע לגן העדן… כתבתם בוויז "ן עדן", ולא עלתה אף תוצאה. הגיוני?
- מי מבין הפרשנים או החוקרים סבור כי אפשר לעקוב אחר הגאוגרפיה הריאלית שבתיאור? ומהי הצעתו?
פרק ב מציג את האדם במרכז הבריאה (גישה אנתרופו־צנטרית), כלומר, הכול נברא לכבודו של האדם ובשביל צרכיו הקיומיים.
א"ד גורדון כתב על הקשר בין האדם לטבע:
"ברור לכל, כי בהוציאך את הדג מן המים, אפילו אם תצק עליו מים די צורך נשימתו לא תועיל לו הרבה. כי לא רק את הנשימה הוא חסר. חסר הוא את הספירה של המים. חסר הוא את הלחיצה, שהם לוחצים על כל נקודה מנקודות גופו – אותה הלחיצה המקפת והמאחדת, המכריחה אותו להיות בריה בפני עצמה לחיות; חסר הוא את הקשר שבינו ובין המים, את היניקה הנעלמה, ההווית, העולמית שכל אחד מאטומיו יונק מהם ושכולו יונק מהם".
מכל האמור יוצא ברור, כי האדם באשר הוא אדם, צריך להיות תמיד בתוך הטבע; כי הטבע הוא לאדם המרגיש והמכיר ממש מה שהמים הם לדג. כי לא רק להשתקפות בבואתו של הטבע בתוך נפשו זקוק האדם. זקוק הוא לספירה של הטבע, ללחיצה המקפת והמאחדת, שהטבע, שההוויה אין־הסופית לוחצת על כל נקודה מנקודות גופו ונפשו ומכריחה אותו לחיות, להיות אדם ולהיות פרט בפני עצמו".
מתוך: א"ד גורדון מתוך חיבורו 'האדם והטבע' (1924): הפרק "ההכרה והבלתי מודע", פרויקט בן־יהודה
- כיצד מתאר א"ד גורדון את הקשר בין האדם לטבע?
- האם אתם מסכימים עם דבריו של גורדון?
- מהי כוונתו באמירה "כי לא רק את הנשימה הוא חסר", לדעתכם?
כבר שנים רבות אנשים אינם מסתפקים בסיפורי הבריאה העתיקים כהסבר להיווצרות העולם, ומחפשים הסברים באמצעות כלים מדעיים.
התאוריה המקובלת היום בעולם המדע, המסבירה את היווצרות העולם, היא תאוריית "המפץ הגדול". מהי תאוריה זו?
- האם אפשר לשלב בין תאוריית המפץ הגדול ובין סיפורי הבריאה בבראשית א, או שהם סותרים זה את זה?
בכל אחת ואחד מאיתנו ישנו אור פנימי, ניצוץ, מעין מצפן אישי, המיוחד רק לנו, ואשר מוביל אותנו לאן שאנחנו חפצים.
האור בסיפור הבריאה מופיע לאחר התיאור "וחושך על פני תהום".
- מדוע פותח ספר בראשית במציאות חשוכה וקודרת ולא פותח בתיאור האור?
- כתבו או סַפּרו על אודות מקרה אישי שחוויתם, ובו מצאתם נקודת אור ששינתה את מהלך העניינים ואת קבלת ההחלטות שלכם.
קרדיט: "סימנים" – בראשית א. ערוץ היוטיוב של 929 תנך ביחד
- איך מוצגים שני סיפורי הבריאה השונים וההבדלים ביניהם בסרטון?
קרדיט: 929 סיכום שבועי – בראשית פרקים א-ה. ערוץ היוטיוב של 929 תנך ביחד
סטס מרדכייב, מנכ"ל מדור לדור מספר על מפגש מטלטל שהניע אותו להקמת העמותה.
- יש הקוראים את הפסוק כתיאור סיום הבריאה ויש המוסיפים מקף קטן שמשנה את משמעות הפסוק ומזמן עשייה "אשר ברא אלוהים- לעשות" עם אילו מהקריאות אתם מסכימים
- מה יכולים להיות המניעים של אדם לעשייה למען החברה?אדם חייב לעשות למען האחרים ולא להעלים עין; אם הוא רואה שריפה, עליו לנסות ולכבות אותה; אם אין ברשותו דלי מים, הוא יכול להשתמש בכוס; אם אין לו כוס, יש לו כף, ואם אין לו כף – אז יש לו כפית. (עמוס עוז) האם אתם מסכימים עם קביעתו של עוז?
קרדיט: פסוק לחיים: "אשר ברא אלוהים לעשות" עם סטס מרדכייב / 929, 2021