נתמקד בנושא התנועה והעצירה שבו עסקנו במהלך השיעור השני. נסביר שכמו שהיהדות מצד אחד מתייחסת ומבוססת על מחזוריות הטבע, ומצד שני מקיימת בתוכו איי עצירה מלאכותיים, אנחנו נעבוד בטכניקה אומנותית דומה של תנועה ועצירה שנקראת 'סטופ מושן'. משימה זו תהיה שיעורי בית: התלמידים יצפו בבית עם הוריהם בסרטון ההנחיה הקצר (אם הוא יוסר יש ברשת סרטונים רבים נוספים).
נבקש מהתלמידים לבחור אחד מן החוקים שלמדנו בשיעור: שבת, שמיטה, שלושת הרגלים, ולצלם עם בני משפחתם סרטון קצר של 4-5 תמונות בנושא אחד מתוך החוקים האלה. למשל: איש נח בשבת, הכנת טנא ביכורים וכו'… בסרטונים נצפה בשיעור הבא.
(פסוק כח)
"וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה" – למה הכוונה?
הקדוש ברוך הוא היה ממית שרפים ונחשים ועקרבים, והייתה הצרעה באה ואוספת את הָאֶרֶס שלהם, ומשליכה אותו על כל העמים שבאו להילחם נגד ישראל וכולם היו מתים.
(עיבוד. על פי: מדרש אגדה, שמות כג, כח)
- המדרש מציע הסבר לפסוק כח. על פי המדרש, כיצד עזר אלוהים לעם ישראל לנצח את אוֹיְבָיו?
(פסוק ח)
ולמה נקרא שמו "שוחד"? כי הוא חד כמו סכין.
ונאמר כי "הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר" מכיוון שהשוחד לא מאפשר לאדם לפתוח את העיניים ולהכיר באמת, גם לחכמים, ובוודאי גם למי שאינם חכמים.
(עיבוד. על פי: מדרש אגדה, שמות כג, ח)
לפי המדרש:
- מה מקור המילה "שוחד"?
- למה השוחד גורם לעיוורון?
(פסוק ב)
פסוק ב עוסק בדינים חברתיים המורים לבני ישראל לא להיגרר אחרי רבים לעשות מעשה רע, לא לנטות אחרי רבים להטות את הדין ולא להעיד על דבר שלא התרחש כדי להטות את הדין. פרשנים אחדים סבורים שהפנייה היא לא דווקא לאדם הפשוט, אלא לשופטים ולדיינים של החברה.
בכל מקרה, אמירה זו תקפה תמיד, גם לאדם הפשוט ובטח לשופט שההכרעה על פי הצדק מונחת על כתפיו.
- כִּתבו סיפור קצר שהכותרת שלו היא הצירוף: "לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת".
(פסוק ו)
במיתולוגיה היוונית הייתה תמיס אלת הצדק, וּמְפָרֶשֶׁת רצון האלים בענייני מוּסָר.
עיניה המכוסות מייצגות צדק ללא הטיית משפט, צדק שאינו מושפע מִמַרְאֶה עיניים – לעשיר אין יתרון על פני העני, ליפה אין יתרון על פני היפה פחות.
בידה האחת מאזני הצדק, המסמלים את השוויון של כל בני האדם בפני החוק, ובידה השנייה חרב, המייצגת את סמכותו של בית המשפט להעניש.
- מה יכול לגרום לשופט להטות משפט?
- מדוע העיניים של אלת הצדק עצומות? מה מסמלים המאזניים שהיא אוחזת בידה, ומה מסמלת החרב?
(פסוקים ב-ג)
תבליט של אלת הצדק, פריט מתוך שלוש-עשרה יציקות גבס של דמויות מהמיתולוגיה שיצר הפסל האיטלקי אנטוניו קנובה (1822-1757).
תבליט הוא יצירת אומנות ספק דו-ממדית ספק תלת-ממדית. מרחוק או מקדימה התבליט יכול להיראות כמו ציור, אך חלקים ממנו יוצאים החוצה מהיצירה ודומים יותר לפסל. רואים זאת בבירור אם מביטים ביצירה מהצד.
המאזניים המאוזנים שהָאֵלָה מחזיקה בידה מסמלים יושר ומשפט צדק ללא הטיות. האומן הבליט את חשיבותם של המאזניים בכך שהקדיש להם חצי משטח היצירה.
- המאזניים שהָאֵלָה מחזיקה בידה מסמלים את הצדק. באיזה דימוי נוסף הייתם בוחרים כדי לייצג את הצדק?
(פסוק לא)
גבולות הארץ המובטחת נזכרים כבר בברית בין הבתרים בספר בראשית. הגבולות תוחמים את השטח שבין נהר הפרת לנהר הנילוס. הגבולות לא היו מעולם גבולות ממשיים, אך ביניהם היו תחנות הנדודים של השבטים העברים הקדומים. במהלך ההיסטוריה של עם ישראל היו הגבולות האלה מעין מִשְׁאֶלֶת לב, שכולם ציפו שתתגשם ביום מן הימים.
- מִצאו במפה את גבולות הארץ המובטחת המפורטים בפסוק לא.
(פסוק יד)
פירוש המילה "רגלים" בלשון המקרא הוא "פעמים". שָׁלֹשׁ רְגָלִים – שלוש פעמים, כינוי לשלושת המועדים שהתורה ציוותה לעלות בהם לרגל לירושלים, לבית המקדש: פסח, שבועות וסוכות.
במהלך החפירות הארכאולוגיות שנערכו לאחר מלחמת ששת הימים, התגלתה בפינת הכותל המערבי אבן גדולה מאוד שעליה חרוטה הכתובת: "לבית התקיעה להכ (או – להב)". בגלל שבר הקוטע את הכתובת, לא ברור מה הייתה המילה השלישית ואם היו מילים נוספות בכתובת.
מיקומה של האבן, הצורה שלה והכתובת שעליה גרמו לחוקרים לשער כי מדובר בפינה שבה עמד חַזָן הַכְּנֶסֶת והכריז על כניסת השבת והמועדים.
- שערו מה הייתה המילה השלישית בכתובת.
תחילת הכתובת: לבית התקיעה לה…____________
(פסוק י)
בתקופת המקרא נהגו לשמור ולאגור את המזון בכלי חרס גדולים כמו כלי החרס שבתמונה (שנקרא פִּיטָס).
את כל הדגן: החיטה, השעורה, שיבולת השועל, הדוחן ועוד נהגו לאגור ולשמור בכלי חרס גדולים. גם את יבול האסיף – תהליך איסוף הפרי מהכרמים ומהמטעים שמרו בקנקנים גדולים.
- איך אחסנו את המזון בתקופת המקרא? ואיך מאחסנים מזון בימינו?
(פסוק ח)
שוחד – טובת הנאה, תשלום או שירות, הניתנים בחשאי לנושא תפקיד וגורמים לו לעזור במסגרת תפקידו לנותן השוחד.
- היעזרו בדעתו של השופט בסרטון וענו – מה רע כל כך בלקיחת שוחד? כיצד אפשר לחנך אנשים שלא לקחת שוחד?
קרדיט: מטח
(פסוק ה)
עם ישראל מקבל חוקים ומשפטים שמסדירים את חיי החברה וגם קובעים ערכים רצויים.
- היעזרו בסרטון – הסבירו את החוק המופיע בפסוק ה.
- לאיזה מקבץ חוקים משתייך חוק זה?
קרדיט: סיכום שבועי – שמות כא-כה / 929 תנך ביחד, 2015
ארגון "אנימלס"
החמלה המשתקפת מן החוקים האלה ייחודית ומתקדמת יחסית לחברות אחרות בתקופה המקראית.
לחמלה המקראית כלפי בעלי החיים הייתה השפעה גם על החוק במדינת ישראל – בשנת 1994 חוקק חוק ששמו "חוק צער בעלי חיים", שמתבסס בין השאר על המצווה בפסוק שלפנינו ומתאים אותה לתקופה שלנו. המטרה של החוק המקראי והחוק המודרני היא שנזכור תמיד עד כמה חשוב להגן על בעלי החיים, ולדאוג שמי שפוגע בהם ייחשב עבריין לכל דבר.
- מדוע הוכנסו חוקים העוסקים ברווחת בעלי חיים בין החוקים העוסקים במצוות שבין אדם לאדם?
- לפי הסרטון – האם לבעלי חיים יש זכויות כמו לבני האדם?