סגור תצוגת כיתה
הפרק
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נקרין על הלוח תמונות של טקסים יהודיים.
נשאל את התלמידים:

  • האם כל אדם בעולם עושה את כל הטקסים האלה? (לא, רק יהודים)
  • למה לכל עם יש טקסים המיוחדים לו? (כדי להגביר את תחושת השייכות לעם, להזכיר לנו את הזהות שלנו ולחזק אותה)

בשיעור היום נראה את סעיפי הסיכום של הברית בין אלוהים לעם ישראל ואת התנאים לקיומה.
כל הטקסים והמנהגים שראינו כאן הם מעין חותמת של עם ישראל על סעיפי הברית הזאת, כדי להזכיר לנו שאנחנו שייכים לעם ישראל, העם שכרת ברית עם אלוהים, ולהזכיר לנו את ההתחייבויות שלנו בהיותנו חלק מהעם הזה.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוקים כ-לג ונקרא אותם בקול.
נסב את תשומת לב התלמידים למבנה תחבירי מיוחד שנמצא בפסוקים אלה: "שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע" (פסוק כב). נבקש מהתלמידים למצוא שני מקומות נוספים שבהם מופיע המבנה הזה: "הָרֵס תְּהָרְסֵם", "שַׁבֵּר תְּשַׁבֵּר" (פסוק כד).
נשאל:

  • למה לדעתכם צריך לחזור על אותו הפועל פעמיים ולא די להגיד "תשמע", "תהרוס", "תשבר"?

נסביר שכאשר בתנ"ך רוצים להדגיש משהו פעמים רבות ההדגשה תהיה במבנה הזה: "הָרֵס תְּהָרְסֵם" נשמע חזק הרבה יותר מ"תְּהָרְסֵם" בגלל ההכפלה.

מבט שני

נזכיר את ראשית השיעור ונסביר: פרשת משפטים היא מעין חוזה בין אלוהים לעם בהתנהגותו בארץ, וכאן אלוהים מציג לעם סיכום של החוזה כולל תנאים ומה קורה אם מפרים אותם. נחלק לתלמידים את דף העבודה ובו ימלאו את הדרישות של החוזה בהתאם לכתוב בפסוקים (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם אלוהים בוחר לסכם את כל החוקים, הדינים והמצוות במילים האלה דווקא?
  • למה הוא חוזר לעניין העבודה הזרה ולהבטחת יישוב הארץ רגע לפני הסוף?

אלוהים בוחר לסיים את החוקים והדינים בתזכורת הכי בסיסית, והיא הברית העמוקה והייחודית שנכרתה בינו ובין העם. הוא אומר לעם – כל הדינים והמצוות שנתתי לכם בפירוט רב עד כה הם תוצאה של דבר ראשוני מאוד: אתם בוחרים בי ואני בוחר בכם. אם תזכרו את זה – כל השאר יצליח לנו. אם תפרו את הברית הבסיסית הזאת – כל השאר לא רלוונטי.

מבט שלישי

  • האם עם ישראל קיים תמיד את החוזה הזה?

נחלק את התלמידים לזוגות. כל זוג יקבל שתי כרטיסיות העוסקות בקיום הברית או בהפרתה. כל אחד מבני הזוג יעבוד על כרטיסייה אחת ויספר לבן זוגו מה למד בכרטיסייה שלו (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נאסוף את תשובות התלמידים במליאת הכיתה ונסכם: לא תמיד שמרו בני ישראל את הברית, אבל אלוהים אף פעם לא עזב לגמרי את עם ישראל והמשיך לקיים את החוזה באופן חד-צדדי.

מבט לחיים

לסיכום הפרק והנושא ניגש להכין יחד את החוזה הכיתתי שלנו. נדגיש שהחוזה, במקרה שלנו, הוא גם בין התלמידים למורה וגם בין התלמידים לבין עצמם. נבקש מכל זוג תלמידים לחשוב על כלל כלשהו בניסוח הזה:
התלמידים מתחייבים ש___________, בתמורה מתחייב המורה ש_________.
נשמע כמה דוגמאות וננסה לנסח חוזה שהכול מסכימים לו. נכתוב את החוזה בכיתה, אפשר על דף גדול. נקשט אותו יחד ונחתום עליו באופן חגיגי – כל תלמיד יבוא לחתום את שמו. זו גם הזדמנות לתלמידים להשקיע מחשבה באופן שבו היו רוצים לחתום את שמם. לחלופין, אפשר להזמין את התלמידים לחתום בטביעת אצבע בגואש.
הערה: אם הכיתה ברמה גבוהה מאוד, אפשר להכין חותמות אישיות בגילוף פשוט של מספריים במחקים, ובצבע גואש. יש להיזהר בעבודה במספריים.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את סיום פרק כג: ההבטחה של אלוהים לעם לרשת את הארץ בתנאי שיעבדו רק אותו ולא יפנו לאלילים זרים. זוהי תזכורת לחוזה הבסיסי ביותר בין העם לאלוהיו: בלעדיות.
מיומנויות: מילוי קלוז לפי הפסוקים, קריאה עצמאית של טקסטים מקראיים.
מתודות: לימוד עצמי בזוגות, ניסוח חוזה כיתתי.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
טקסים יהודיים
טקסים יהודיים

ברית מילה. מתוך שאטרסטוק, By ChameleonsEye

חתונה. מתוך שאטרסטוק, By ChameleonsEye

בר מצווה. מתוך שאטרסטוק, By ChameleonsEye

דפי עבודה והעשרה לשיעור
הַצִּרְעָה
"וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה" – למה הכוונה? הקדוש ברוך הוא היה ממית שרפים ונחשים ועקרבים, והייתה...
הַצִּרְעָה
"וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה לְפָנֶיךָ, וְגֵרְשָׁה אֶת הַחִוִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַחִתִּי מִלְּפָנֶיךָ."
(פסוק כח)

צרעה. צילום: shutterstock.com

"וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה" – למה הכוונה?
הקדוש ברוך הוא היה ממית שרפים ונחשים ועקרבים, והייתה הצרעה באה ואוספת את הָאֶרֶס שלהם, ומשליכה אותו על כל העמים שבאו להילחם נגד ישראל וכולם היו מתים.

(עיבוד. על פי: מדרש אגדה, שמות כג, כח)

  • המדרש מציע הסבר לפסוק כח. על פי המדרש, כיצד עזר אלוהים לעם ישראל לנצח את אוֹיְבָיו?
שוחד יעוור פיקחים
ולמה נקרא שמו "שוחד"? כי הוא חד כמו סכין. ונאמר כי "הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר" מכיוון שהשוחד...
שוחד יעוור פיקחים
"...כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים."
(פסוק ח)

העברת כספים. צילום: shutterstock.com

ולמה נקרא שמו "שוחד"? כי הוא חד כמו סכין.
ונאמר כי "הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר" מכיוון שהשוחד לא מאפשר לאדם לפתוח את העיניים ולהכיר באמת, גם לחכמים, ובוודאי גם למי שאינם חכמים.

(עיבוד. על פי: מדרש אגדה, שמות כג, ח)

לפי המדרש:

  • מה מקור המילה "שוחד"?
  • למה השוחד גורם לעיוורון?
אחרי רבים לרעות
פסוק ב עוסק בדינים חברתיים המורים לבני ישראל לא להיגרר אחרי רבים לעשות מעשה רע,...
אחרי רבים לרעות
"לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת."
(פסוק ב)

מאזניים – ביטוי לצדק. Arthimedes/shutterstock.com

פסוק ב עוסק בדינים חברתיים המורים לבני ישראל לא להיגרר אחרי רבים לעשות מעשה רע, לא לנטות אחרי רבים להטות את הדין ולא להעיד על דבר שלא התרחש כדי להטות את הדין. פרשנים אחדים סבורים שהפנייה היא לא דווקא לאדם הפשוט, אלא לשופטים ולדיינים של החברה.
בכל מקרה, אמירה זו תקפה תמיד, גם לאדם הפשוט ובטח לשופט שההכרעה על פי הצדק מונחת על כתפיו.

  • כִּתבו סיפור קצר שהכותרת שלו היא הצירוף: "לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת".
לא תטה משפט
במיתולוגיה היוונית הייתה תמיס אלת הצדק, וּמְפָרֶשֶׁת רצון האלים בענייני מוּסָר.עיניה המכוסות מייצגות צדק ללא...
לא תטה משפט
"לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ בְּרִיבוֹ."
(פסוק ו)

אלת הצדק sebra/shutterstock.com

במיתולוגיה היוונית הייתה תמיס אלת הצדק, וּמְפָרֶשֶׁת רצון האלים בענייני מוּסָר.
עיניה המכוסות מייצגות צדק ללא הטיית משפט, צדק שאינו מושפע מִמַרְאֶה עיניים – לעשיר אין יתרון על פני העני, ליפה אין יתרון על פני היפה פחות.
בידה האחת מאזני הצדק, המסמלים את השוויון של כל בני האדם בפני החוק, ובידה השנייה חרב, המייצגת את סמכותו של בית המשפט להעניש.

  • מה יכול לגרום לשופט להטות משפט?
  • מדוע העיניים של אלת הצדק עצומות? מה מסמלים המאזניים שהיא אוחזת בידה, ומה מסמלת החרב?
צדק
תבליט של אלת הצדק, פריט מתוך שלוש-עשרה יציקות גבס של דמויות מהמיתולוגיה שיצר הפסל האיטלקי...
צדק
"...וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת. וְדָל לֹא תֶהְדַּר בְּרִיבוֹ."
(פסוקים ב-ג)

אנטוניו קנובה, "צדק", 1792, תבליט. אוסף Gallerie di Piazza Scala, מתוך ויקשיתוף

תבליט של אלת הצדק, פריט מתוך שלוש-עשרה יציקות גבס של דמויות מהמיתולוגיה שיצר הפסל האיטלקי אנטוניו קנובה (1822-1757).
תבליט הוא יצירת אומנות ספק דו-ממדית ספק תלת-ממדית. מרחוק או מקדימה התבליט יכול להיראות כמו ציור, אך חלקים ממנו יוצאים החוצה מהיצירה ודומים יותר לפסל. רואים זאת בבירור אם מביטים ביצירה מהצד.
המאזניים המאוזנים שהָאֵלָה מחזיקה בידה מסמלים יושר ומשפט צדק ללא הטיות. האומן הבליט את חשיבותם של המאזניים בכך שהקדיש להם חצי משטח היצירה.

  • המאזניים שהָאֵלָה מחזיקה בידה מסמלים את הצדק. באיזה דימוי נוסף הייתם בוחרים כדי לייצג את הצדק?
גבולות הארץ
גבולות הארץ המובטחת נזכרים כבר בברית בין הבתרים בספר בראשית. הגבולות תוחמים את השטח שבין...
גבולות הארץ
"וְשַׁתִּי אֶת גְּבֻלְךָ מִיַּם סוּף וְעַד יָם פְּלִשְׁתִּים וּמִמִּדְבָּר עַד הַנָּהָר, כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם אֵת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וְגֵרַשְׁתָּמוֹ מִפָּנֶיךָ."
(פסוק לא)

מפת גבולות הארץ והארצות הסובבות את כנען. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

גבולות הארץ המובטחת נזכרים כבר בברית בין הבתרים בספר בראשית. הגבולות תוחמים את השטח שבין נהר הפרת לנהר הנילוס. הגבולות לא היו מעולם גבולות ממשיים, אך ביניהם היו תחנות הנדודים של השבטים העברים הקדומים. במהלך ההיסטוריה של עם ישראל היו הגבולות האלה מעין מִשְׁאֶלֶת לב, שכולם ציפו שתתגשם ביום מן הימים.

  • מִצאו במפה את גבולות הארץ המובטחת המפורטים בפסוק לא.
שָׁלֹשׁ רְגָלִים
  פירוש המילה "רגלים" בלשון המקרא הוא "פעמים". שָׁלֹשׁ רְגָלִים – שלוש פעמים, כינוי לשלושת...
שָׁלֹשׁ רְגָלִים
"שָׁלֹשׁ רְגָלִים תָּחֹג לִי בַּשָּׁנָה."
(פסוק יד)

“לבית התקיעה“, כתובת עברית על מעקה מהר הבית. חפירות הכותל בפינה הדרום-מערבית של הר הבית, ירושלים. התקופה ההרודיאנית, המאה ה-1 לפני הספירה. אוסף רשות העתיקות. צילום © מוזיאון ישראל, ירושלים על ידי דוד חריס

 

פירוש המילה "רגלים" בלשון המקרא הוא "פעמים". שָׁלֹשׁ רְגָלִים – שלוש פעמים, כינוי לשלושת המועדים שהתורה ציוותה לעלות בהם לרגל לירושלים, לבית המקדש: פסח, שבועות וסוכות.

להמשך קריאה

במהלך החפירות הארכאולוגיות שנערכו לאחר מלחמת ששת הימים, התגלתה בפינת הכותל המערבי אבן גדולה מאוד שעליה חרוטה הכתובת: "לבית התקיעה להכ (או – להב)". בגלל שבר הקוטע את הכתובת, לא ברור מה הייתה המילה השלישית ואם היו מילים נוספות בכתובת.
מיקומה של האבן, הצורה שלה והכתובת שעליה גרמו לחוקרים לשער כי מדובר בפינה שבה עמד חַזָן הַכְּנֶסֶת והכריז על כניסת השבת והמועדים.

  • שערו מה הייתה המילה השלישית בכתובת.
    תחילת הכתובת: לבית התקיעה לה…____________
איסוף התבואה
  בתקופת המקרא נהגו לשמור ולאגור את המזון בכלי חרס גדולים כמו כלי החרס שבתמונה...
איסוף התבואה
"וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע אֶת אַרְצֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ."
(פסוק י)

פיטס, קנקן אגירה גדול. תקופת הברזל. באדיבות רשות העתיקות. בקנקני אגירה כאלו אספו את התבואה ושמרו עליה לאורך השנה.

 

בתקופת המקרא נהגו לשמור ולאגור את המזון בכלי חרס גדולים כמו כלי החרס שבתמונה (שנקרא פִּיטָס).
את כל הדגן: החיטה, השעורה, שיבולת השועל, הדוחן ועוד נהגו לאגור ולשמור בכלי חרס גדולים. גם את יבול האסיף – תהליך איסוף הפרי מהכרמים ומהמטעים שמרו בקנקנים גדולים.

  • איך אחסנו את המזון בתקופת המקרא? ואיך מאחסנים מזון בימינו? 
מהו שוחד?
שוחד – טובת הנאה, תשלום או שירות, הניתנים בחשאי לנושא תפקיד וגורמים לו לעזור במסגרת...
מהו שוחד?
"וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח..."
(פסוק ח)

שוחד – טובת הנאה, תשלום או שירות, הניתנים בחשאי לנושא תפקיד וגורמים לו לעזור במסגרת תפקידו לנותן השוחד.

  • היעזרו בדעתו של השופט בסרטון וענו – מה רע כל כך בלקיחת שוחד? כיצד אפשר לחנך אנשים שלא לקחת שוחד?

קרדיט: מטח

חותמים את ספר החוקים
עם ישראל מקבל חוקים ומשפטים שמסדירים את חיי החברה וגם קובעים ערכים רצויים.
חותמים את ספר החוקים
"כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ, עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ."
(פסוק ה)

עם ישראל מקבל חוקים ומשפטים שמסדירים את חיי החברה וגם קובעים ערכים רצויים.

  • היעזרו בסרטון – הסבירו את החוק המופיע בפסוק ה.
  • לאיזה מקבץ חוקים משתייך חוק זה?

קרדיט: סיכום שבועי – שמות כא-כה / 929 תנך ביחד, 2015

זכויות החמורים
ארגון "אנימלס"   החוקים מאפשרים לנו לחיות בחברה מתוקנת. מעניין לראות, שבין החוקים המקראיים העוסקים...
זכויות החמורים
"כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ, עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ." (פסוק ה)

ארגון "אנימלס"

 

החוקים מאפשרים לנו לחיות בחברה מתוקנת. מעניין לראות, שבין החוקים המקראיים העוסקים ביחסים שבין אדם לאדם, מופיעים כמה פסוקים העוסקים בַּיַחַס הראוי לחיות המשק.
החמלה המשתקפת מן החוקים האלה ייחודית ומתקדמת יחסית לחברות אחרות בתקופה המקראית.
לחמלה המקראית כלפי בעלי החיים הייתה השפעה גם על החוק במדינת ישראל – בשנת 1994 חוקק חוק ששמו "חוק צער בעלי חיים", שמתבסס בין השאר על המצווה בפסוק שלפנינו ומתאים אותה לתקופה שלנו. המטרה של החוק המקראי והחוק המודרני היא שנזכור תמיד עד כמה חשוב להגן על בעלי החיים, ולדאוג שמי שפוגע בהם ייחשב עבריין לכל דבר.
  • מדוע הוכנסו חוקים העוסקים ברווחת בעלי חיים בין החוקים העוסקים במצוות שבין אדם לאדם?
  • לפי הסרטון – האם לבעלי חיים יש זכויות כמו לבני האדם?