לקנות את הארץ
פרק כג
בכמה מילים
פרק כג מאריך בסיפור רכישת מערת המכפלה באופן שמדגיש את חשיבותו של המעשה. כדי להבין לעומק את מטרת הסיפור שלפנינו נעיין במהלך הוראה זה בסיפור רכישת מערת המכפלה ובד בבד נלמד סיפורים מקראיים אחרים על רכישת קרקעות בארץ ישראל. מתוך העיון הרוחבי בסיפורים אלה נעמוד על משמעותם המעשית בימי המקרא ונבחן גם אם יש להם משמעות פוליטית בימינו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – צ'רטר על ארץ ישראל:
נשאל את התלמידים:
- האם שמעתם על הניסיון של בנימין זאב הרצל לקנות את ארץ ישראל בכסף?
- מה בדיוק ניסה הרצל להשיג?
- למי הפנה את בקשתו?
- האם הניסיון הצליח?
נקרין את הערך 'צ'רטר' מתוך אנציקלופדיית YNET (ראו קישור לערך גם בממערך השיעור).
לאחר מכן נדון בכיתה:
- למה, לדעתכם, הניסיון לא הצליח?
- האם הוא יכול היה להצליח בזמן אחר או בנסיבות אחרות? היום, למשל?
- האם לדעתכם זה רעיון טוב? מדוע?
אפשרות שנייה – הזכות על הארץ:
נדון בכיתה:
- האם לדעתכם סיפורי האבות בתנ"ך עשויים לשמש הוכחה ראויה לזכותו של עם ישראל לריבונות בארץ ישראל? מדוע?
כדי להעשיר את הדיון אפשר להביא את דברי בן גוריון בוועדת פיל: "התנ"ך הוא הקושאן שלנו על הארץ" (ראו קישור לדבריו גם בממערך השיעור).
הזמנה לקריאה
שלב ראשון – משא ומתן הפוך:
נקדים ונאמר שפרק כג מספר על מות שרה וקבורתה ועל רכישת מערת המכפלה בידי אברהם. נזמין את התלמידים לקרוא את הפרק ולאחר מכן נסכם יחד את המסופר:
- מה אברהם מבקש מבני חת? (פסוקים ד, ח-ט)
- מה הם מציעים לאברהם בתגובה? (פסוק ה)
- האם אברהם מסתפק בהצעתם? מדוע? (הוא רוצה לקנות את הקבר ולא רק לקבל רשות לקבור)
- מה אברהם רוצה אברהם מעפרון בן צוחר? (פסוק יג)
- כיצד עפרון מגיב? מה הוא אומר לאברהם באשר לרכישת מערת המכפלה? (פסוק טו)
- כיצד מסתיים הסיפור? מהם פרטי העסקה בין אברהם לעפרון? (פסוקים טז-יז)
לאחר מכן נדון בכיתה:
- מה הייתה לדעתכם המטרה של אברהם?
- מדוע הוא התעקש לשלם?
- מדוע לא רצו החיתים ועפרון לקבל מאברהם כסף בתחילה?
- האם פעלו לדעתכם מתוך כבוד לאברהם או מסיבה אחרת?
- מדוע בחר אברהם לקנות את המערה לעיני כל בני חת ולא באופן פרטי?
- מהי הדרך העדיפה לסגור עסקה לדעתכם?
נסכם ונאמר שהפרק מתאר משא ומתן חריג שבו הקונה רוצה לשלם בעבור מה שהמוכר רוצה להעניק חינם. כך או כך אברהם משיג את מטרתו. הוא משלם לעפרון ארבע מאות שקלי כסף ומערת המכפלה כולל השדה שבו היא מצויה עוברת לבעלותו. העסקה נעשית לעיני עדים רבים ומקבלת תוקף מידי.
בשלב הבא ננסה להבין טוב יותר את חשיבות העסקה הזו.
שלב שני – עסקאות נדל"ן במקרא:
כדי להבין את חשיבותה של רכישת מערת המכפלה ואת התעקשותו של אברהם לשלם בכסף מלא בעבורה, עלינו לקרוא בד בבד עם הסיפור הזה שלושה סיפורי רכישת קרקעות נוספים במקרא, ואלו הם:
- סיפור רכישת שכם (בראשית פרק לג פסוקים יח-כ);
- סיפור רכישת גורן ארוונה (שמואל ב פרק כד פסוקים כא-כד ודברי הימים א פרק כא פסוקים כב-כה);
- סיפור רכישת שומרון (מלכים א פרק טז פסוקים כד).
נחלק את הכיתה לארבע קבוצות וכל קבוצה תקבל דף עבודה ובו 'שטר המכר' של אחד המקומות: מערת המכפלה, שכם, גורן ארוונה ושומרון (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). נבקש מכל קבוצה לעיין במקור המספר על רכישת המקום ולמלא את 'שטר המכר'. בסיום העבודה כל קבוצה תציג את שטר המכר שלה על הלוח.
לאחר מכן נדון בכיתה:
- מה משותף לכל הסיפורים?
- מה דומה בין הסיפורים ומה שונה בכל סיפור?
- מדוע לדעתכם מספר המקרא ארבעה סיפורים על רכישת קרקע? איזו חשיבות עשויה להיות לזה?
- מהם המקומות שנקנו? מה חשיבותם? האם יש דבר משותף לכל ארבעת המקומות?
נעיין במדרש בראשית רבה ונשאל:
- מה מאפשרת הקנייה של חלקות אלה לפי המדרש?
על קנייתו של דוד את גורן ארוונה מוסיף מדרש ספרי דברים נקודת מבט מעניינת. נקרא את המדרש ונשאל את התלמידים:
- מה קנייה זו ביטאה יתרה על רכישת הקרקע?
רכישת גורן ארוונה בידי דוד סימלה אחדות של עם ישראל ושותפות שווה בקניית מקום המקדש – מקום משותף לכל העם בעבודת אלוהים. מקנייה זו אפשר לחשוב גם על האפשרות לאחדות בקניית מערת המכפלה.
הרחבה:
עיינו בפרק כה פסוקים ז-ט.
- מי קבר את אברהם?
- כיצד אפשר לראות את קבורה זו לאור מה שלמדנו?
אפשר שקניין המערה בידי אברהם ושייכותה לשני הבנים אפשרה ליצחק ולישמעאל להיפגש ולקבור את אביהם יחד. בכוחו של קניין האדמה לאחד למרות הסכסוכים.
נסכם: במאמר 'קניית נחלות בארץ ישראל' בקישור זה סוקר פרופ' זקוביץ את ארבעת הסיפורים המקראיים ורואה בהם הוכחה שמכוונת לאומות העולם שארץ ישראל נקנתה בכסף ולא נגזלה בכוח הזרוע. ארבעת הסיפורים עוסקים ברכישת ארבע ערי בירה: חברון וירושלים – בירות יהודה, שומרון ושכם – בירות ישראל, ומתוכם אפשר להסיק לגבי כל שאר הנחלות בארץ ישראל.
מבט לחיים
על פי המסופר בפרק כג מערת המכפלה היא המקום הראשון בארץ ישראל שעבר לידי אברהם, והוא קבר שם את שרה אשתו. בהמשך ספר בראשית מסופר שנקברו שם גם אברהם עצמו, יצחק ורבקה וכן יעקב ולאה – שלושת אבות האומה ושלוש מן האימהות.
מסורות אלה הקנו למערת המכפלה מעמד מיוחד בעיני יהודים ובעיני בני דתות אחרות לאורך ההיסטוריה, אך לא מנעו מחלוקות על שאלת הבעלות על המערה.
בשנת 2011 יזם שר החינוך אז גדעון סער תוכנית בשם 'נעלה לחברון', שכללה סיור חובה במערת המכפלה. התוכנית התקבלה במערכת החינוך, ובדיון הציבורי עלו תגובות מעורבות מתמיכה ועד התנגדות מוחלטת, ובשנת 2013 החליט שר החינוך אז שי פירון לבטל את החובה לבקר במערת המכפלה.
נבקש מהתלמידים לערוך רשימת טיעונים בעד ונגד תוכנית 'נעלה לחברון' לאור המסופר בפרק כג ולפי דעתם. אפשר להיעזר בכתבות על התוכנית ועל התגובות של התומכים והמתנגדים.
נזמין תלמידים לשתף ברשימות הטיעונים ונערוך דיון בחשיבותה של מערת המכפלה בימינו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את פרק כג ועמדנו על משמעותו של סיפור רכישת מערת המכפלה מתוך עיון בפרק ובסיפורים מקראיים נוספים על רכישת קרקעות בארץ ישראל. עסקנו בזכותו של עם ישראל על ארץ ישראל בימי המקרא ובימינו.
מיומנויות: השווינו בין מקורות וזיהינו מטרות פולמוסיות של מספרי המקרא.
מתודות: פתחנו בדיון עקרוני בעל היבטים פוליטיים וזהותיים מתוך סיפור היסטורי או ידיעה חדשותית, המשכנו בלימוד משווה וסיימנו בדיון עכשווי בשאלה חינוכית.
מערת המכפלה בהיסטוריה:
נעיין במאמר 'הנחלה הראשונה והמדרגה השביעית' שכתבה אורלי אילני (ראו קישור למאמר גם בממערך השיעור) ונדון בשאלות אלה:
- מהי חשיבותה של מערת המכפלה בעיני רמב"ם?
- כיצד הוא מבטא זאת במעשיו?
- מהי חשיבותה של מערת המכפלה לדתות אחרות?
- האם ביקרתם פעם במערת המכפלה?
- האם תרצו לבקר בה? מדוע?
גאולת קרקעות במאה ה-21:
נצפה בידיעה של ערוץ 10 על קק"ל הרוכשת אדמות מערבים (ראו קישור לכתבה גם בממערך השיעור).
לאחר הצפייה בכתבה נדון בכיתה:
- מהי המטרה של קק"ל במעשה זה?
- מהי הביקורת המוצגת בכתבה על הפעולה הזאת?
- האם קק"ל עושה מעשה ראוי, לדעתכם? מדוע?