סגור תצוגת כיתה
הפרק

מתנה בכסף מלא

פרק כג

שיעור ראשון מתוך שניים
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

פרק כג מתאר את המשא והמתן הארוך בין אברהם לבני חת על חלקת הקבר של שרה. במהלך זה נעמוד על מניעיו של אברהם בהתעקשותו לקנות את הקרקע בכסף מלא וננסה ללמוד גם על היחס שלנו למתנות חינם שאנו מקבלים אל מול הערכתנו להישגים עצמאים שלנו.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – שונא מתנות יחיה:
נכתוב על הלוח את הפתגם מתוך הפסוק במשלי פרק טו פסוק כז: "וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה" ונשאל בכיתה:

  • האם הפתגם מוכר לכם?
  • מה פירוש הפתגם?
  • לפי הפתגם האם מומלץ לקבל מתנות או לא?
  • מניין הפתגם לקוח? (משלי פרק טו פסוק כז)
  • האם אתם מסכימים עם המסר שלו? מדוע?

נציג על הלוח את המקור 'שונא מתנות יחיה' ונשאל את התלמידים:

  • מה עשוי להיות ההסבר הפסיכולוגי לסירוב לקבל מתנה?

אפשרות שנייה – עבודת בני נוער:
נשאל בכיתה:

  • האם יש תלמידים שעבדו בחופש הגדול האחרון? במה?

אם יש תלמידים שעבדו נשאל אותם את השאלות האלה, אם אין תלמידים שעבדו נשאל את הכיתה באופן כללי:

  • למה הלכתם לעבוד?
  • האם בשביל לסייע להורים או מסיבה אחרת?
  • האם יש הבדל בין דמי כיס לכסף שהרווחתם בעצמכם? מה ההבדל?
  • האם עבודה של בני נוער תלויה במצב הכלכלי של ההורים? כיצד?

הערה: כסף עשוי להיות נושא רגיש. מומלץ לשקול אם לערוך את הדיון הזה מתוך היכרות עם התלמידים ועם מידת הרגישות שלהם לעניין.

הזמנה לקריאה

שלב ראשון – חיים ומוות:
נקרא את פסוקים א-ב בדרמטיות ונסכם יחד בכיתה:

  • מהו הצירוף החוזר פעמיים בפסוק א? (חיי שרה)
  • מה מסופר על שרה בפסוק ב?
  • כיצד מגיב אברהם?
  • נסו לחשוב: מדוע חוזר הצירוף "חיי שרה" פעמיים בראש סיפור מותה וקבורתה של שרה? (אולי כי זהו סיכום של חייה, או מפני ש"צדיקים במיתתן קרויים חיים" כמאמר חז"ל – בבבלי ברכות יח ע"א. כלומר, בשעת מיתתה מזכירים דווקא את החיים שהיו לה)

שלב שני – קבר או אחוזה:
נקרא את שיחתם של אברהם ובני חת בפסוקים ג-ט במשחק תפקידים. לאחר מכן נבחן יחד:

  • כיצד אברהם מכנה את עצמו בשיחה עם בני חת? (פסוק ד – "גֵּר וְתוֹשָׁב")
  • מה הוא מבקש מהם? (פסוק ד – אחוזת קבר עם בני חת)
  • כיצד מכנים בני חת את אברהם? (פסוק ו – "נְשִׂיא אֱלֹהִים")
  • מה הם מציעים לו? (פסוק ו – לקבור את שרה היכן שירצה)
  • מה משמעות הכינוי "נְשִׂיא אֱלֹהִים"? מדוע אברהם מכונה כך? (ראו בראשית פרק יד פסוקים יט-כ. אברהם נחשב לאדם נכבד וקרוב לאלוהים. בני חת אינם רואים בו גר ותושב חסר זכויות, אלא נשיא חשוב)
  • מדוע לדעתכם אברהם מתעקש לשלם בעבור מקום הקבורה?

נקרא את פירושו של ר' אברהם אבן עזרא למילים "גֵּר וְתוֹשָׁב" מפסוק ד ונשאל את התלמידים:

  • מה מבטא המושג "גֵּר וְתוֹשָׁב" בנוגע לבעלות על הקרקע? ("גֵּר" – שחי לבדו בלי קשר לעם בארץ, "וְתוֹשָׁב" – שיושב בארץ הזאת)
  • מה משמעות המילה 'אחוזה'? (נחלה. קרקע שמסורה לאדם או למשפחה באופן קבוע)
  • כיצד מסייעים מושגים אלה להבנת מניעיו של אברהם בקניית הקבר לשרה? (אברהם רואה בעצמו "גֵּר וְתוֹשָׁב" בכנען והוא רוצה להיאחז בקרקע. אפשר להוסיף שהוא רוצה לוודא שלאיש לא תהיה טענה כלפיו בעתיד. אברהם רוצה מקום שיהיה רק שלו, ולא מעורב עם יושבי הארץ)

נעיין בבראשית פרק יד פסוקים כא-כד וניזכר בהתנהגות דומה של אברם בתגובה להצעתו של ברע מלך סדום לאחר מלחמת המלכים בעמק השידים. נשאל את התלמידים:

  • מה מלך סדום מציע לאברם?
  • כיצד מגיב אברם?
  • מהי הסיבה לסירובו של אברם לקבל שכר על פועלו? ("וְלֹא תֹאמַר: 'אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם'" – אברם אינו רוצה להרגיש חובה כלפי מלך סדום ואינו רוצה שמלך סדום לא יחשוב שהוא גרם לעושרו)
  • האם הייתם נוהגים כמו אברם במקרה זה? מדוע? (נחדד ונשים לב שיש הבדל מהותי בין הסיפורים, אברהם סירב לקבל שכר מוצדק על מלחמתו ועל הישגיו ממלך סדום, ואילו בסיפור רכישת המערה אברהם מסרב לקבל מתנת חינם)

שלב שלישי – סכום סמלי:
נקרא את הדו שיח בין אברהם לעפרון המתואר בפסוקים י-כ במשחק תפקידים. המורה יקרא את דברי המספר. לאחר מכן נענה על שאלות:

  • מה פירוש הביטוי "בֵּינִי וּבֵינְךָ, מַה הִוא?" מדוע עפרון משתמש בביטוי זה? (זה דבר פעוט וחסר משמעות לשנינו, עפרון רומז שאין צורך בתשלום על המערה, כי הסכום פעוט ושולי)
  • האם עפרון מעוניין למכור את השדה והמערה בכסף? מה בדבריו מרמז על כך? (כנראה שכן, הוא נוקט מחיר גם אם לא באופן ישיר)
  • מדוע לדעתכם אברהם אינו מתמקח על המחיר?
  • כמה פעמים בפרק חוזר אברהם על בקשתו לקנות את הקרקע לקבורת אשתו?
  • האם אברהם השיג את מבוקשו בסוף הסיפור?
  • מה בפסוקים עשוי להדגיש זאת?

לאחר לימוד סיפור קבורת שרה וקניית המערה, נתהה עם התלמידים:

  • מה מטרת הסיפור?
  • מה אפשר ללמוד מסיפור זה?

נעמוד יחד על כמה פרשנויות אפשריות לסיפור (ראו דף עבודה. נמצא גם בממערך השיעור), אפשר לחלק את התלמידים לקבוצות על פי הפרשנויות.
בכרטסייה הראשונה מופיעה פרשנותו של ר' אברהם אבן עזרא שמציע לראות בסיפור קניית המערה תחילת מימוש ברכת הארץ לאברהם כבר בחייו; פירושו של הרמב"ן רואה בברכה שמתממשת בסיפור זה את ברכת גדולתו של אברהם והיותו ברכה. לעומת פירושים אלה יעקב בנו מציע לראות בסיפור ביטוי לערך הקשר בין אברהם לשרה ולכבוד לנפטרת – כים אלה יסודיים ומהותיים בדרכו של אברהם והם באים לידי ביטוי במילים המנחות בפרק: קב"ר ושמה של שרה או כינוייה בסיפור: מתו של אברהם.

מבט לחיים

נבקש מהתלמידים לערוך רשימת פריטים חשובים שלהם. אפשר לכלול ברשימה חפצים פיזיים (למשל טלפון נייד, קורקינט חשמלי, בגד מסוים וכו'), תכונות אופי (טוב לב, נדיבות, אומץ וכדומה) או הישגים (זכייה בתחרות, פרסום ברשתות חברתיות, הצלחה בלימודים וכו').
בשלב הבא נבקש מהתלמידים לחלק את הפריטים לשתי רשימות:

  • דברים שקנו או השיגו בעצמם.
  • דברים שמישהו אחר נתן להם או שמישהו אחר גרם להם לעשות.

נזמין תלמידים לשתף ברשימות ולענות לשאלות אלה:

  • איזו רשימה ארוכה יותר?
  • האם זה אומר עליי משהו? מה בדיוק?
  • האם יש קשר בין הדברים בכל רשימה?
  • באיזו רשימה נמצאים הדברים שחשובים לי יותר?
  • באיזו רשימה נמצאים הדברים שאני גאה בהם יותר?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את פרק כג ועמדנו על מניעיו של אברהם בהתעקשות שלו לרכוש את הקרקע לקבורת שרה מתוך דבריו בפרק ומתוך השוואת המסופר בפרק לסירובו לקבל שכר על פועלו בפרק יד.
מיומנויות: ביארנו מושגים, פירשנו ביטויים ומטבעות לשון מקראיים ולמדנו פרשנים.
מתודות: פתחנו בשאלות לדיון עכשווי ואישי מתוך הסבר פסיכולוגי של פתגם או מתוך חיי התלמידים או מתוך ניתוח סיטואציה חברתית. קראנו את הפרק, ניתחנו את הפסוקים לעומק והעלינו שאלות רלוונטיות לחיי התלמידים. סיימנו בתרגיל כתיבה שמזמן דיון בהרגלים ובתחושות של התלמידים.

אפשר עוד...

סיפור אליפטי – מה לא מסופר בפרק?
נכתוב על הלוח את השאלות האלה:

  • מדוע לא מוזכרת נוכחותו של יצחק בקבורת שרה בכתובים?
  • למה רצה אברהם לקבור את שרה דווקא במערת המכפלה?
  • מדוע נקראה חברון "קִרְיַת אַרְבַּע"?

נזמין את התלמידים להציע שאלות נוספות על מידע שחסר בפרק. לאחר מכן נזמין את התלמידים להעלות השערות ורעיונות.
נוכל להציג בפני התלמידים מדרשים ופרשנים שונים שמנסים להשלים את הפערים בסיפור.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
שונא מתנות יחיה
"התנגדות פסיכולוגית": התחושה השלילית של מקבל עזרה שאינו יכול להשיב לעוזר כגמולו ולעמוד בעקרון ההדדיות....
שונא מתנות יחיה

"התנגדות פסיכולוגית": התחושה השלילית של מקבל עזרה שאינו יכול להשיב לעוזר כגמולו ולעמוד בעקרון ההדדיות.

(פסיכולוגיה חברתית, האוניברסיטה הפתוחה, כרך ג, עמ' 225)

אבן עזרא על פסוק ד
"גֵּר" – לבדו הוא הלן. "וְתוֹשָׁב" – הוא הגר היושב בארץ. אמר: 'הנה אני תושב...
אבן עזרא על פסוק ד

"גֵּר" – לבדו הוא הלן.
"וְתוֹשָׁב" – הוא הגר היושב בארץ. אמר: 'הנה אני תושב עמכם, והמוות גזור עלינו, ואין לי מקום שיהיה לי אחוזה כמו נחלה, או מקום שאוחז אותו בכסף להיות קבר למתי.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מה גרם למותה של שרה?
וְהָלַךְ הַשָּׂטָן אֵצֶל שָׂרָה וְנִזְדַּמֵּן לָהּ בִּדְמוּת יִצְחָק. כֵּוָן שֶׁרָאֲתָה אוֹתוֹ אָמְרָה לוֹ: בְּנִי! מֶה...
מה גרם למותה של שרה?
"וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ." (פסוק ב)

מרדכי ארדון, שרה, 1947, צבעי שמן על לוח© עזבון ארדון, צילום: אברהם חי

וְהָלַךְ הַשָּׂטָן אֵצֶל שָׂרָה וְנִזְדַּמֵּן לָהּ בִּדְמוּת יִצְחָק.
כֵּוָן שֶׁרָאֲתָה אוֹתוֹ אָמְרָה לוֹ: בְּנִי! מֶה עָשָׂה לְךָ אָבִיךָ?
אָמַר לָהּ: נְטָלַנִי אָבִי וְהֶעֱלַנִי הָרִים וְהוֹרִידַנִי בְּקָעוֹת, וְהֶעֱלַנִי לְרֹאשׁ הַר אֶחָד גָּבוֹהַּ וְתָלוּל וּבָנָה מִזְבֵּחַ וְסִדֵּר מַעֲרָכָה וַעֲקָדַנִי עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ וְנָטַל מַאֲכֶלֶת לְשָׁחֳטֵנִי – ואִלּוּלֵא שֶׁאָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ" (בראשית כב, יב) כְּבָר הָיִיתִי נִשְׁחָט.
לֹא הִסְפִּיק לִגְמֹר אֶת הַדָּבָר עַד שֶׁיָּצְאָה נִשְׁמָתָהּ.

מתוך ספר האגדה מבית סנונית

  • מדוע המדרש קושר את מותה של שרה לעקדת יצחק?
ארבע, מי יודע?
אמר רבי יצחק: קרית הארבע זוגות: אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה. (תלמוד...
ארבע, מי יודע?
"וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ." (פסוק ב)

מערת המכפלה – ציון קבר שרה. צילום: דר' אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי

אמר רבי יצחק: קרית הארבע זוגות: אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה.

(תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף נג עמוד ב)

  • כיצד קשורה קִרְיַת ארבע לאברהם ולשרה על פי המדרש?
  • קִראו יהושע יד, טו. מדוע נקראת קִרְיַת ארבע בשם זה על פי ספר יהושע?
מַטְבֵּעַ עוֹבֵר לַסוֹחֵר
"עובר לסוחר" – הכוונה לאמצעי תשלום מוסכם וחוקי. בתקופת המקרא לא השתמשו במטבעות אלא שילמו...
מַטְבֵּעַ עוֹבֵר לַסוֹחֵר
"וַיִּשְׁמַע אַבְרָהָם אֶל עֶפְרוֹן וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן אֶת הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי חֵת, אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף עֹבֵר לַסֹּחֵר." (פסוק טז)

איור מטבעות זהב, hobbit/shutterstock.com

"עובר לסוחר" – הכוונה לאמצעי תשלום מוסכם וחוקי. בתקופת המקרא לא השתמשו במטבעות אלא שילמו באמצעות מתכות שונות, למשל כסף, שמשקלן היה מחושב על פי יחידות משקל קבועות, למשל "שֶׁקֶל". כלומר אברהם שילם לעפרון כסף במשקל של ארבע מאות שקלים בעסקה הוגנת וחוקית.
גם היום משמעות הביטוי "עובר לסוחר" דומה – כסף או רכוש שכיר שיש לו ביקוש וניתן לשלם באמצעותו.

  • חפשו את הביטוי "עובר לסוחר" באינטרנט, והביאו דוגמה לשימוש בביטוי זה בעברית בת זמננו.
עַם הָאָרֶץ
משמעות הביטוי "עַם הָאָרֶץ" בפרק היא – האנשים היושבים בארץ. בסיפור קניית מערת המכפלה, אברהם...
עַם הָאָרֶץ
"וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם הָאָרֶץ לִבְנֵי חֵת." (פסוק ז)

אנשים. קרדיט: elenabsl/shutterstock.com

משמעות הביטוי "עַם הָאָרֶץ" בפרק היא – האנשים היושבים בארץ.
בסיפור קניית מערת המכפלה, אברהם פונה אל "בְנֵי חֵת", אך למשא ומתן מצטרפים גם "בָּאֵי שַׁעַר העִיר" ו"עַם הָאָרֶץ", שהם כנראה הגברים בעלי הזכויות, שנציגיהם הם הגוף החוקי הרשאי לנהל עסקאות של מכירת קרקעות למי שאינו בן המקום.
בעברית בת זמננו "עַם הָאָרֶץ" הוא ביטוי שמשמעותו דווקא אדם בוּר חסר ידע והשכלה.

  • מִצאו באינטרנט את הביטוי "עַם הָאָרֶץ" בהקשרים שונים, והציגו את הדוגמאות שמצאתם.
לווייתה של שרה
גוסטב דורֶה היה אומן צרפתי שחי במאה ה-19. הוא התפרסם בעיקר בזכות סדרת תחריטי עץ...
לווייתה של שרה
"...וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ." (פסוק ב)

לווייתה של שרה, גוסטב דורה, תחריט עץ 1866 מציורי התנ"ך של גוסטב דורה. אברהם קובר את שרה אשתו במערת המכפלה.

גוסטב דורֶה היה אומן צרפתי שחי במאה ה-19. הוא התפרסם בעיקר בזכות סדרת תחריטי עץ שיצר על פי סיפורי התנ"ך. בשנת 1865 הוציא את "תנ"ך דורה", המכיל למעלה מ-100 תחריטים של סצנות מקראיות.

להמשך קריאה

ביצירה "לווייתה של שרה" אנו רואים את אברהם, שמוּבל אל מחוץ למערת המכפלה, שולח מבט אחרון אל שרה, לפני שלוח האבן הכבד יכסה את קִברה. האור המאיר את הסצנה במערה החשוכה ואת פניו של אברהם, בוקע מפתח המערה.
מעניין לדעת כי הקבורה בארון עומד הייתה נהוגה בקרב המצרִים במצרַיִם העתיקה, ולא בקרב בני ישראל. אם כן, מדוע בחר דורה לתאר כך את קִברה של שרה? אחת האפשרויות היא שהדבר שירת את יצירתו מבחינה אומנותית ואפשר לו ליצור קומפוזיציה עוצמתית.

  • התבוננו בתחריט – מה מאפיין את דמותו של אברהם ואת דמותה של שרה, לעומת שאר הדמויות המופיעות בתחריט?
  • אילו תחושות ורגשות מובעים בתחריט
קרמיקה בצלאל
  בשנת 1924 נפתח בבצלאל, בית ספר לאמנות ולמלאכות האומנות, בית מלאכה לקרמיקה. בין פריטי...
קרמיקה בצלאל
"וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ." (פסוק ב)

על גבי הבול מופיעה עבודה של "קרמיקה בצלאל" המתארת את העיר חברון. עיצוב הבול: אשר קלדרון. ‏2001/‏07/‏17, באדיבות השירות הבולאי – דואר ישראל

 

בשנת 1924 נפתח בבצלאל, בית ספר לאמנות ולמלאכות האומנות, בית מלאכה לקרמיקה. בין פריטי האומנות שנוצרו במחלקה זו ידועים אריחי הקיר המעוטרים, שרבים מהם שובצו במוסדות ציבוריים.

להמשך קריאה

אחד המוסדות האלה הוא בית הספר "אחד העם" בתל אביב, שבו קבועים אריחי קיר בנושאים יהודיים ובנושאים לאומיים, ובין היתר לוחות קרמיקה המתארים ערים עבריות – יפו, טבריה, חיפה וחברון. האריחים מעוצבים בסגנון "ארט נובו" (בצרפתית – האומנות החדשה), שבא לידי ביטוי במסגרות דקורטיביות מעוטרות באלמנטים מהטבע.

  • מהו האתר המופיע בעבודת הקרמיקה המתארת את חברון?
מערת המכפלה
מערת המכפלה נמצאת בעיר חברון, והיא נחשבת מקום מקודש ביהדות ובאסלאם. על פי המסורת היהודית,...
מערת המכפלה
"וְאַחֲרֵי כֵן קָבַר אַבְרָהָם אֶת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ אֶל מְעָרַת שְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה עַל פְּנֵי מַמְרֵא הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן." (פסוק יט)

מערת המכפלה בחברון, 2009, צילום:Djampa, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

מערת המכפלה נמצאת בעיר חברון, והיא נחשבת מקום מקודש ביהדות ובאסלאם. על פי המסורת היהודית, במערת המכפלה קבורים אדם וחוה וכן אבות ואימהות האומה (מלבד רחל, שנקברה בבית לחם).

להמשך קריאה

המבנה המרשים שנמצא כיום במערת המכפלה נבנה בתקופת הורדוס, אולם מתחתיו נמצאות מערות עתיקות יותר שלא נחקרו בשל קדושת המקום.
מתחם המערה מחולק לשני אזורים: אזור יהודי, שבו מצוי בית כנסת, ואזור מוסלמי, שבו שוכן מסגד.
בפברואר 1994 טבח ברוך גולדשטיין ב-29 מוסלמים שהתפללו במקום.

  • מה מסמלת בעיניכם מערת המכפלה?
חברון
  חברון שוכנת בהרי יהודה, דרומית לירושלים. היא אחת הערים העתיקות ביותר במזרח התיכון, והיא...
חברון
"וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ." (פסוק ב)

חברון, 2013, צילום:Yuvalhuck, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 3.0

מפה של איזור הר חברון, 2008, Costello, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 3.0

 

חברון שוכנת בהרי יהודה, דרומית לירושלים. היא אחת הערים העתיקות ביותר במזרח התיכון, והיא מאוכלסת כמעט ברציפות מן העת העתיקה ועד לימינו. ממצאים מעידים כי העיר הוקמה באלף הרביעי לפני הספירה, והייתה עיר כנענית מרכזית.

להמשך קריאה

בעיר נמצאת מערת המכפלה, שבה נקברו אבות ואימהות האומה (מלבד רחל). בתקופת המקרא הייתה חברון אחת הערים הגדולות בנחלת יהודה, והייתה בירתו של דוד המלך לפני ירושלים.
בעיר חיו יהודים החל מתקופת "היישוב הישן", לפני גלי העלייה הגדולים של היהודים לארץ. בשנת 1929 נטבחו בחברון 67 יהודים בעת "מאורעות תרפ"ט".
היום העיר נמצאת בשטח הרשות הפלסטינית, וחי בה מיעוט יהודי בשטחים שבשליטה ישראלית.

  • בִּדקו – מה הן הסיבות שהפכו את חברון לעיר חשובה כל כך?
מחול המוות
מעשי האבל של אברהם לאחר מות שרה – "לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ". ממקומות אחרים במקרא ומן...
מחול המוות
"...וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ. (פסוק ב)

טקס אשכבת הגופה על ידי בני המשפחה ומריטת שערות של האבלים (המקוננים והמקוננות), יוון, המאה השישית לפסה"נ . Walters Art Museum.

מעשי האבל של אברהם לאחר מות שרה – "לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ". ממקומות אחרים במקרא ומן השורש האכדי העתיק ספ"ד, עולה כי משמעות הפועל "לִסְפֹּד" במקרא היא להכות על החזה לאות אבל.

להמשך קריאה

ההכאה על החזה נעשתה תוך ריקוד אבל שנקרא "מספד" בשיתוף עם המקוננות, נשים שהיו מְבַכּוֹת את המת.
בלשון חז"ל התגלגלה משמעות המילה "הֶסְפֵּד" לאמירת דברי שבח על המת.

  • בחברות מסוימות נהוג גם היום להזמין מקוננות להשתתף בטקס קבורת המת. מדוע נוהגים לעשות זאת?
  • מהם דברי ההספד שאברהם היה יכול לומר על שרה?
קניין בעולם העתיק
  בסיפור קניית מערת המכפלה מתוארת באופן מפורט העִסקה שעשה אברהם עם עפרון החתי. נראה...
קניין בעולם העתיק
"וַיִּשְׁמַע אַבְרָהָם אֶל עֶפְרוֹן וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן אֶת הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי חֵת, אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף עֹבֵר לַסֹּחֵר." (פסוק טז)

חוזה מכירת בית שומרי, האלף השלישי לפנה"ס. צילום: Marie-Lan Nguyen, מאוסף מוזיאון הלובר, מתוך ויקישיתוף

 

בסיפור קניית מערת המכפלה מתוארת באופן מפורט העִסקה שעשה אברהם עם עפרון החתי. נראה כי לַמְספר היה חשוב להעביר את המסר שהעסקה בוצעה על פי כללי המשפט הנהוגים, וזאת כדי לתת תוקף לקניית מערת המכפלה, מקום קבורתם של אבות האומה.

להמשך קריאה

ואכן, בתעודות מֶכֶר מהמזרח הקדום אנו מוצאים מבנה דומה למבנה המופיע לפנינו, המציג דו-שיח בין הקונה למוכר.
בנוסחי התעודות מופיעים חמישה שלבים:
1. הצעת מחיר על ידי המוכר;
2. הסכמת הקונה;
3. שקילת הכסף;
4. הודעה פומבית על העברת הבעלות על הנכס, הכוללת תיאור מפורט של הנכס;
5. ציון העדים לעִסקה.

  • מִצאו בסיפור קניית מערת המכפלה את תיאור כל אחד מן השלבים המופיעים בתעודות העתיקות.
מות שרה בעיניו של יצחק
בסרטון שלפניכם מוצגים האירועים בפרק מנקודת מבטו של יצחק.
מות שרה בעיניו של יצחק
"וְאַחֲרֵי כֵן קָבַר אַבְרָהָם אֶת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ אֶל מְעָרַת שְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה עַל פְּנֵי מַמְרֵא הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן." (פסוק יט)

בסרטון שלפניכם מוצגים האירועים בפרק מנקודת מבטו של יצחק.

  • כתבו דף מיומנו של יצחק המתאר את תחושותיו לאחר מות שרה.

קרדיט: סיכום שבועי- בראשית כא- כה/תנך ביחד 929, 2015

שני הצדדים של מערת המכפלה
בסרטון תוכלו להתרשם מן המציאות המורכבת במערת המכפלה כיום.
שני הצדדים של מערת המכפלה
"וַיָּקָם הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְאַבְרָהָם לַאֲחֻזַּת קָבֶר מֵאֵת בְּנֵי חֵת." (פסוק כ)

בסרטון תוכלו להתרשם מן המציאות המורכבת במערת המכפלה כיום.

  • מהי הטענה של כל אחד מן הצדדים – היהודי והמוסלמי – בנוגע למערת המכפלה?

קרדיט: מערת המכפלה – שני צדדים לה/ מתוך המהדורה ב-9.7.17, כאן חדשות – תאגיד השידור הישראלי

פסוק לחיים: "ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכתה" עם איתי כהן
איתי כהן, מנחה במכון חינוך דרך כפר, מספר על שכול, אובדן, איזון ובחירה. מה ההבדל...
פסוק לחיים: "ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכתה" עם איתי כהן
"וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ" (בראשית כ"ג, ב')

איתי כהן, מנחה במכון חינוך דרך כפר, מספר על שכול, אובדן, איזון ובחירה.

  • מה ההבדל בין "לספוד" ל"לבכתה"? איך לדעתכם בא לידי ביטוי כל אחד מהם אצל אברהם?
  • האם אתם מסכימים עם הקביעה שיש "למסגר" ולהגביל את זמן הכאב? האם אפשר לנתב את העצב והאובדן למקומות מצמיחים?

קרדיט: פסוק לחיים: "ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכתה" עם איתי כהן / 929, 2021