"מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים?"
פסוקים ט-יב
בכמה מילים
אמצעים נדרשים: בקבוקי מים קטנים כמספר תלמידי הכיתה, דבק, ועיתונים צבעוניים (לא חובה). יש להביא רמקול ולצלם את הפסוקים "מי האיש החפץ חיים…" המופיעים להלן כמספר תלמידי הכיתה.
הזמנה ללימוד
ספרו לתלמידים שניגש אליכם מוכר והציע לכם לקנות שיקוי לחיים טובים ואיכותיים, והופתעתם לגלות מה היה השיקוי. בקשו מהתלמידים לנחש מה היה השיקוי.
קראו את האגדה המובאת בדף העבודה והסבירו אותה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לאחר קריאת הסיפור והסברו נשאל את התלמידים:
- כאשר הרוכל הציע "סם חיים", למה הוא התכוון? (דבר מיוחד שהוא המתכון לחיים טובים)
- לְמה חשבו אחרים שהוא התכוון? (לסם או לשיקוי אמיתי)
- כיצד נצירת הלשון מרע היא סם חיים? (החיים בעלי משמעות, ערכים ואמת כאשר הם נטולים לשון הרע)
- תנו דוגמה מחייכם שבה שמרתם על מוצא פיכם והרווחתם חיים נעימים יותר.
נבקש מהתלמידים לשים לב בעת קריאת הפסוקים מה היו תוצאות הדיבור של מרים ואהרון.
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נקרא את פסוקים ט-יב ונבקש מהתלמידים להשיב על השאלה המנחה ששאלנו לפני קריאת הפסוקים.
מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
- מה משמעות הביטוי "וַיִּחַר אַף ה'"? (ה' כעס)
- מה העונש שמרים קיבלה על דבריה על למשה? (פסוק י – מרים הפכה להיות מצורעת, העור שלה נהיה לבן כשלג)
- כיצד אהרון מגיב כאשר הוא רואה שמרים מצורעת?
מבט שלישי - התבוננות
- מדוע מרים נענשה? (כיוון שמשה איננו נביא במדרגה של שום נביא אחר, אתו ה' מדבר פה אל פה, וייתכן שבעבורו נכון להיות פרוש מאשתו. מרים דיברה בביקורת על גדול הנביאים בלי שראתה את התמונה כולה)
- מה היה עונשו של אהרון? (הוא הוצא מאוהל מועד)
- האם תוכלו לחשוב מה הקשר בין לשון הרע לבין צרעת? מדוע העונש על דיבור לשון הרע הוא צרעת? (הצרעת היא מחלה שבגינה מורחקים מהמחנה, וזה עונש מתאים למי שדיבר לשון הרע – להיות מורחק מחברת בני אדם)
- מה לדעתכם משה חושב ומרגיש כאשר אחותו דיברה עליו לשון הרע ונענשה? (נשיב על השאלה בשיעור הבא)
מבט לחיים - יצירת שיקוי חיים
נאזין לרונית אופיר שרה את השיר "מי האיש" המבוסס על הפסוקים מתהילים פרק לד פסוקים יג-טו.
נבקש מהתלמידים להביא בקבוקים קטנים, למלא אותם במים, ולהכין בקבוק 'שיקוי החיים'
על בקבוקי המים קטנים ידביקו התלמידים פיסות נייר שעליהן רשומות הוראות לחיים טובים – לא לקלל, לא להעליב, לעודד וכו'.
אפשר לגזור את המילים מעיתונים וליצור פסיפס מילים על הבקבוק.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בשאלה מהו שיקוי החיים? סיפרנו את מדרש האגדה על הפסוק "מי האיש החפץ חיים?" מתוך ספר תהילים. קראנו את הפסוקים ולמדנו על עונש הצרעת שבה לקתה מרים הנביאה. שאלנו מדוע צרעת היא העונש המתאים ללשון הרע? האזנו לחווה אלברשטיין שרה 'מי האיש' וכל תלמיד הכין לעצמו בקבוק שיקוי חיים.
מיומנויות: לימוד מדרש, לימוד פסוקים.
מתודות: האזנה לשיר, הכנת בקבוקי שיקוי חיים.