סגור תצוגת כיתה
הפרק

"מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים?"

פסוקים ט-יב

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

אמצעים נדרשים: בקבוקי מים קטנים כמספר תלמידי הכיתה, דבק, ועיתונים צבעוניים (לא חובה). יש להביא רמקול ולצלם את הפסוקים "מי האיש החפץ חיים…" המופיעים להלן כמספר תלמידי הכיתה.

הזמנה ללימוד

ספרו לתלמידים שניגש אליכם מוכר והציע לכם לקנות שיקוי לחיים טובים ואיכותיים, והופתעתם לגלות מה היה השיקוי. בקשו מהתלמידים לנחש מה היה השיקוי.

קראו את האגדה המובאת בדף העבודה והסבירו אותה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לאחר קריאת הסיפור והסברו נשאל את התלמידים:

  • כאשר הרוכל הציע "סם חיים", למה הוא התכוון? (דבר מיוחד שהוא המתכון לחיים טובים)
  • לְמה חשבו אחרים שהוא התכוון? (לסם או לשיקוי אמיתי)
  • כיצד נצירת הלשון מרע היא סם חיים? (החיים בעלי משמעות, ערכים ואמת כאשר הם נטולים לשון הרע)
  • תנו דוגמה מחייכם שבה שמרתם על מוצא פיכם והרווחתם חיים נעימים יותר.

נבקש מהתלמידים לשים לב בעת קריאת הפסוקים מה היו תוצאות הדיבור של מרים ואהרון.

מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים

נקרא את פסוקים ט-יב ונבקש מהתלמידים להשיב על השאלה המנחה ששאלנו לפני קריאת הפסוקים.

מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

  • מה משמעות הביטוי "וַיִּחַר אַף ה'"? (ה' כעס)
  • מה העונש שמרים קיבלה על דבריה על למשה? (פסוק י – מרים הפכה להיות מצורעת, העור שלה נהיה לבן כשלג)
  • כיצד אהרון מגיב כאשר הוא רואה שמרים מצורעת?

מבט שלישי - התבוננות

  • מדוע מרים נענשה? (כיוון שמשה איננו נביא במדרגה של שום נביא אחר, אתו ה' מדבר פה אל פה, וייתכן שבעבורו נכון להיות פרוש מאשתו. מרים דיברה בביקורת על גדול הנביאים בלי שראתה את התמונה כולה)
  • מה היה עונשו של אהרון? (הוא הוצא מאוהל מועד)
  • האם תוכלו לחשוב מה הקשר בין לשון הרע לבין צרעת? מדוע העונש על דיבור לשון הרע הוא צרעת? (הצרעת היא מחלה שבגינה מורחקים מהמחנה, וזה עונש מתאים למי שדיבר לשון הרע – להיות מורחק מחברת בני אדם)
  • מה לדעתכם משה חושב ומרגיש כאשר אחותו דיברה עליו לשון הרע ונענשה? (נשיב על השאלה בשיעור הבא)

מבט לחיים - יצירת שיקוי חיים

נאזין לרונית אופיר שרה את השיר "מי האיש" המבוסס על הפסוקים מתהילים פרק לד פסוקים יג-טו.

נבקש מהתלמידים להביא בקבוקים קטנים, למלא אותם במים, ולהכין בקבוק 'שיקוי החיים'
על בקבוקי המים קטנים ידביקו התלמידים פיסות נייר שעליהן רשומות הוראות לחיים טובים – לא לקלל, לא להעליב, לעודד וכו'.
אפשר לגזור את המילים מעיתונים וליצור פסיפס מילים על הבקבוק.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור בשאלה מהו שיקוי החיים? סיפרנו את מדרש האגדה על הפסוק "מי האיש החפץ חיים?" מתוך ספר תהילים. קראנו את הפסוקים ולמדנו על עונש הצרעת שבה לקתה מרים הנביאה. שאלנו מדוע צרעת היא העונש המתאים ללשון הרע? האזנו לחווה אלברשטיין שרה 'מי האיש' וכל תלמיד הכין לעצמו בקבוק שיקוי חיים.
מיומנויות: לימוד מדרש, לימוד פסוקים.
מתודות: האזנה לשיר, הכנת בקבוקי שיקוי חיים.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מי האיש - תהילים לד
יג מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. יד נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה....
מי האיש - תהילים לד

יג מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב.
יד נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה.
טו סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה-טוֹב; בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.

קרדיט: מי האיש שרה רונית אופיר מתוך הערוץ של רונית אופיר פורסם 2010

ביקורת כלפי משה
  ותדבר מרים ואהרֹן במשה… במה דִברו עליו, על אודות האִשה הכושית, ועשה שלא כהוגן...
ביקורת כלפי משה
"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח, כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח." (פסוק א)

מרים ואהרון מתלוננים בפני משה, 1908, מתוך ויקישיתוף. ציור מתוך "The Bible and Its Story Taught by One Thousand Picture Lessons, vol. 2"

 

ותדבר מרים ואהרֹן במשה… במה דִברו עליו, על אודות האִשה הכושית, ועשה שלא כהוגן שאִשה כושית לקח [נשא אישה שאינה מבנות ישראל, אלא מנשות מִדְיָן] וריחקה [התרחק ממנה, לא היה קרוב אליה כמו בן זוג].

(מתוך ספר האגדה מבית סנונית)

  • לפי המדרש, לטובת מי מרים – האם לטובת ציפורה, אשתו של משה, או לטובת משה?
  • לפי המדרש, האם לדעתכם הביקורת כלפי מרים מוצדקת?
בעבדי במשה
מדרש האגדה מתעכב על משהו מוזר בפסוק – מדוע כתוב "בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה"? הרי ברור שהכוונה...
בעבדי במשה
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה." (פסוק ח)

ז'ואאו זפרינו דה קוסטה, משה מקבל את לוחות הברית, 1868, מאוסף מוזאון דום ז'ואאו בברזיל, מתוך ויקישיתוף

מדרש האגדה מתעכב על משהו מוזר בפסוק – מדוע כתוב "בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה"? הרי ברור שהכוונה לכך שעבדו של אלוהים הוא משה. יש פה מילה אחת מיותרת – אפשר היה להסתפק במילה אחת, ולכתוב "בְּעַבְדִּי" או "בְמֹשֶׁה". המדרש שואל וגם עונה.

לקריאת המדרש

וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. והיה לכם ליירא מפני שני דברים, אחד שהוא עבדי, ואחד שהוא משה.

(מתוך ספר האגדה מבית סנונית)

  • הסבירו במילים שלכם את המדרש.
  • לפי המדרש, מה מידת ההערכה של אלוהים למשה?
ענווה
באמצע הסיפור, מייד לאחר שמסופר כי מרים ואהרֹן – אחותו ואחיו של משה – דיברו...
ענווה
"וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה." (פסוק ג)

Alexandre Bida, משה, המאה ה-19, מאוסף מוזיאון וולטרס לאמנות, מתוך ויקישיתוף

באמצע הסיפור, מייד לאחר שמסופר כי מרים ואהרֹן – אחותו ואחיו של משה – דיברו רעה עליו ועל אשתו מאחורי גבו, מופיע פתאום תיאור של משה. המספר המקראי מתאר את משה באמצעות תכונת אופי בולטת שלו: עֲנָוָה.

  • חפשו מילה נרדפת למילה: "עֲנָוָה".
  • לפי הפסוק – עד כמה היה משה עָנָו?
אל נא רפא נא לה
לאחר שמרים מדברת לשון הרע על אחיה משה, היא נענשת במחלת הצרעת. משה מתפלל לאלוהים...
אל נא רפא נא לה
"וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ." (פסוק יג)

איור: מיכל בן חמו

לאחר שמרים מדברת לשון הרע על אחיה משה, היא נענשת במחלת הצרעת. משה מתפלל לאלוהים ומבקש: "אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ" – תפילה קצרה מאוד, ולכן מרגישים בה את עוצמתה של כל מילה ומילה.

  • כמה מילים יש בתפילה של משה לרפואת מרים?
  • שַׁעֲרוּ – מדוע תפילתו של משה מנוסחת בצורה כל כך קצרה?
מרים מחוץ למחנה
  ג'יימס טיסו היה צייר צרפתי שפעל מרבית חייו באנגליה. הוא היה צייר מפורסם עוד...
מרים מחוץ למחנה
"וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם." (פסוק טו)

ג'יימס טיסו, אישה שאפתנית, מתוך ויקישיתוף, מאוסף הגלריה לאמנות Albright–Knox

ג'יימס טיסו, מרים, מתוך ויקישיתוף

 

ג'יימס טיסו היה צייר צרפתי שפעל מרבית חייו באנגליה. הוא היה צייר מפורסם עוד בחייו. אחת מסדרות הציור המפורסמות שלו היא "נְשׁוֹת פריז". באמצע שנות השמונים של המאה ה-19, לאחר חוויה דתית שעבר, החל לצייר ציורים העוסקים באירועים מהתנ"ך ומהברית החדשה (הספר הקדוש לנוצרים).

התבוננו בציור מסדרת "נשות פריז" ובציור של מרים לאחר שהוצאה מן המחנה – שניהם ציורים של אותו האומן.

  • הציורים שונים מאוד זה מזה. פרטו במה הם שונים, התייחסו לקוֹמְפּוֹזִיצְיָה (האופן שבו הפריטים/הדמויות ממוקמים ביצירה), לאווירה, לצבעוניות, למשחקי אור וצל, לזִירַת ההתרחשות, לדמויות (מִספר, מיקום, הבעות פנים, זהות, לבוש), לתחושות שהציורים מעוררים בכם.
  • האם תוכלו למצוא גם נקודות דמיון בין שני הציורים?
פֶּה אֶל פֶּה
אָבוֹת יְשֻׁרוּן, 1992-1904, משורר, חתן פרס ישראל לשנת 1992. הוא נולד ברוסיה, עלה לארץ בתקופה...
פֶּה אֶל פֶּה
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה." (פסוק ח)

אָבוֹת יְשֻׁרוּן, 1992-1904, משורר, חתן פרס ישראל לשנת 1992. הוא נולד ברוסיה, עלה לארץ בתקופה העלייה הרביעית בשנת 1925 ועבד בארץ כפועל חקלאי. הוא נולד בשם יחיאל פרלמוטר, ושינה את שמו לאבות ישורון עם הוצאת ספר שיריו השני. הוא נחשב למשורר פוליטי משום שעסק רבות ביצירתו ביחסי היהודים והערבים בארץ. כתיבתו הייתה מיוחדת מבחינה לשונית – מטאפורות ייחודיות, שפה שבורה, שימוש לא שגרתי בניקודקובל.
לא רבים משיריו הולחנו, אך בשנת 2014 יצא האלבום "טוב שהעולם גדול – משירי אבות ישורון". השיר "פניך אל פניי" הוא אחד משירי האלבום.

למילות השיר

פָּנֶיךָ אֶל פָּנַי

הֱיֻ לִי
פָּנֶיךָ יָפִים
אֶל פָּנַי.

הֱיֻ לִי
פָּנִים אֶל
פָּנִים לִי.

פֶּה אֶל
פֶּה. הֶגֶה
אֶל הֶגֶה.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • כיצד הצירוף "פֶּה אֶל פֶּה" מבטא בפסוק תחושת של קִרבה (אינטימיות)?
  • כיצד הצירוף "פֶּה אֶל פֶּה" מבטא בשיר תחושה של קִרבה (אינטימיות)?

קרדיט: שי צברי – פה אל פה // אבות ישורון/ נענע דיסק, 2014

מדבר פארן
לא ידוע היכן בדיוק נמצא המקום המכונה "חצרות". בנוגע ל"מדבר פארן", שמצוין בתנ"ך פעמים רבות...
מדבר פארן
"וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם. וְאַחַר נָסְעוּ הָעָם מֵחֲצֵרוֹת וַיַּחֲנוּ בְּמִדְבַּר פָּארָן." (פסוקים טו-טז)

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן.

לא ידוע היכן בדיוק נמצא המקום המכונה "חצרות". בנוגע ל"מדבר פארן", שמצוין בתנ"ך פעמים רבות – לפי מרבית החוקרים זהו כינוי למדבר סינַי.

  • מדוע לדעתכם חיכה כל העם למרים בזמן שהייתה מחוץ למחנה? מדוע לא המשיכו במסעם?
בתוך המחנה ומחוץ למחנה
לאחר שמרים חלתה בצרעת, אלוהים ציווה על משה להשאיר אותה שבעה ימים מחוץ למחנה.
בתוך המחנה ומחוץ למחנה
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ הֲלֹא תִכָּלֵם שִׁבְעַת יָמִים, תִּסָּגֵר שִׁבְעַת יָמִים מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְאַחַר תֵּאָסֵף." (פסוק יד)

איור של מחנה ישראל במדבר ובמרכז אוהל מועד, מנחם הלברשטט

לאחר שמרים חלתה בצרעת, אלוהים ציווה על משה להשאיר אותה שבעה ימים מחוץ למחנה.

  • מדוע לדעתכם ציווה אלוהים להשאיר את מרים שבעה ימים מחוץ למחנה? נסו לחשוב על כמה שיותר תשובות.
  • התבוננו באיור שלפניכם, ובעזרתו נסו לדמיין מה המשמעות של להיות "מחוץ למחנה"?
התגלות
  אלוהים נוזף במרים ובאהרֹן, ומדבריו אנחנו מבינים שיש בתנ"ך צורות שונות של התגלות אלוהים...
התגלות
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה." (פסוק ח)

חלום יעקב, © David Coker

Eugène Pluchart, אלוהים מתגלה למשה בסנה הבוער, 1848, ציור קיר, מתוך ויקישיתוף

 

אלוהים נוזף במרים ובאהרֹן, ומדבריו אנחנו מבינים שיש בתנ"ך צורות שונות של התגלות אלוהים לבני האדם.

להמשך קריאה

למשל:
אל אברהם – באמצעות הקול המצווה "לֶךְ לְךָ…"
אל יעקב ואל שלמה המלך – באמצעות חלום.
אל משה בראשית דרכו – באמצעות הסנה הבוער.
מההסבר של אלוהים בפסוק ח אנו מבינים שצורות ההתגלות השונות מעידות על רמת הקִרבה בין אלוהים לבין האדם שאליו הוא מתגלה.

  • הסבירו – מה הכוונה ב"חידות" ומה הכוונה ב"מראֶה"?
  • בהתאם לדברי ההסבר של אלוהים – מהי דרגת הקִרבה של משה לאלוהים?
צרעת
  בימי קדם, "צרעת" הייתה שם כולל למחלות עור. עדויות על קיומן של מחלות עור...
צרעת
"וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג, וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת." (פסוק י)

מושבת המצורעים ליד שער ציון, 1860, מתוך ויקישיתוף

האי ספינלונגה, סמוך לכרתים, יוון. אחת ממושבות המצורעים האחרונות שהתקיימו באירופה, 2005. מתוך ויקישיתוף

 

בימי קדם, "צרעת" הייתה שם כולל למחלות עור. עדויות על קיומן של מחלות עור בימי קדם הגיעו מכל העולם – הודו, מצרים, אירופה ואף כנען. בימי קדם ובימי הביניים היו מבודדים את החולים במחלות עור בבתי חולים מיוחדים, ואפילו באיים נפרדים, כדי למנוע הדבקה.

להמשך קריאה

מחלת הצרעת מופיעה בתנ"ך כמה פעמים – גם בסיפורים וגם בקובצי החוקים.
לפי סיפורי המקרא, על פי רוב חלו בצרעת אנשים שהתנהגותם החברתית הייתה בעייתית וכללה שחצנות, רכילות ולשון הרע.
לפי המפורט בחוק המקראי (בספר "ויקרא"), אין הליך רפואי להתמודדות עם המחלה. את החולה בצרעת יש לבודד מהמחנה ולחכות עד שהמחלה תעבור.
מחלת הצרעת המוכרת בעת המודרנית זוהתה בטעות עם הצרעת המקראית. השם המקובל למחלה כיום הוא "מחלת הנסן", על שם הרופא הנורווגי שגילה את החיידק מחולל המחלה. הצרעת המתוארת במקרא היא למעשה מחלת עור מידבקת שאינה מתאימה למחלת הנסן.

  • מה בהסבר שקראתם על מחלת הצרעת, מזכיר לכם את הסיבה שמצוינת במקרא לכך שמרים חלתה בצרעת?
  • על פי המסופר בפרק, האם נהגו במרים לפי החוק המקראי?
  • מהו המעשה יוצא הדופן שעשה העם עבור מרים?
להיות מנודה
הצרעת של מרים בסיפור המקראי היא בעצם עונש של נידוי מהחברה, כנראה בעקבות הדברים שאמרה...
להיות מנודה
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ הֲלֹא תִכָּלֵם שִׁבְעַת יָמִים, תִּסָּגֵר שִׁבְעַת יָמִים מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְאַחַר תֵּאָסֵף. וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם." (פסוקים יד-טו)

הצרעת של מרים בסיפור המקראי היא בעצם עונש של נידוי מהחברה, כנראה בעקבות הדברים שאמרה על משה ועל אשתו.

להמשך קריאה

בימינו, עונש חברתי של נידוי וחרם הוא מעשה שלא ייעשה. גם אם מישהו פגע במישהו אחר בחברת הילדים וכועסים עליו – יש דרכים אחרות להתמודד, ולעזור לו לחזור להיות חלק חיובי בחברה.
הסרטון מתמקד בתחושות של ילדה מנודה בכיתה.

  • בתחילת הסרט לילך מנסה להשתלב במשחק הכדור, אבל הילדים לא מוכנים לשתף אותה. לאחר מכן ילדי הכיתה אינם מגיעים למסיבת יום ההולדת שלה. מה דעתכם על הדרך שבה פעלה לילך מול הכיתה?

קרדיט: מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

איך מרגיש משה?
במרכז הפרק – מערכת היחסים בין משה, אחיו אהרֹן ואחותו מרים. מרים ואהרֹן דיברו נגד...
איך מרגיש משה?
"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח, כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח. וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר, וַיִּשְׁמַע ה'." (פסוקים א-ב)
"וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ." (פסוקים יג)

במרכז הפרק – מערכת היחסים בין משה, אחיו אהרֹן ואחותו מרים. מרים ואהרֹן דיברו נגד משה ונגד התנהלותו.

להמשך קריאה

יש פרשנים הסבורים שהם דיברו על כך שמשה אסר לשאת נשים זרות, והינה הוא נושא אישה כושית. פרשנים אחרים סבורים שהם דיברו על כך שמשה עסוק כל כך בענייני ההנהגה והוא בכלל לא מקדיש זמן לאשתו, וזה לא בסדר.
ההתרחשות בין האחים היא רק חלק ממכלול אירועים שמשה מתמודד איתם במהלך הנדודים במדבר.

  • עם אילו קשיים היה צריך משה להתמודד בזמן הנדודים במדבר?
  • לפי הפירושים השונים לתוכן השיחה בין מרים לאהרון – האם לדעתכם הדברים שאמרו היו צריכים להיאמר? העלו דעות לכאן ולכאן.
  • האם לדעתכם העם צריך לעסוק בעניינים המשפחתיים של המנהיג? העלו דעות לכאן ולכאן.

קרדיט: 929 סיכום שבועי: במדבר פרקים ט-יג/תנך ביחד 929, 2015