"מִנֶּגֶד תִּרְאֶה אֶת הָאָרֶץ, וְשָׁמָּה לֹא תָבוֹא"
פרק לב, מח-נו
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח את התמונה של הר נבו.
נשאל את התלמידים:
- האם זכור לכם המקום המופיע בתמונה?
- מתי פגשנו בו בעבר?
- מה רואים ממנו?
נזכיר לתלמידים שזוהי תצפית מהר נבו המשקיפה לעבר ים המלח ובקעת הירדן – אלה המקומות שעליהם כנראה השקיף משה רבנו רגע לפני מותו.
מבט ראשון
נקרין את פרק לב פסוקים מח-נו על הלוח ונסביר אותם. נשאל את התלמידים:
- מי יכול להזכיר לנו מה העונש שקיבל משה רבנו מאלוהים במי מריבה?
נקרא את הפסוקים המזכירים את החטא והעונש:
נא עַל אֲשֶׁר מְעַלְתֶּם בִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמֵי מְרִיבַת קָדֵשׁ מִדְבַּר צִן, עַל אֲשֶׁר לֹא קִדַּשְׁתֶּם אוֹתִי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. נב כִּי מִנֶּגֶד תִּרְאֶה אֶת הָאָרֶץ, וְשָׁמָּה לֹא תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל.
מבט שני
נקרין על הלוח את פסוק נב: "כִּי מִנֶּגֶד תִּרְאֶה אֶת הָאָרֶץ, וְשָׁמָּה לֹא תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל".
נשאל את התלמידים:
- האם אתם זוכרים מדוע נענש משה בעונש חמור זה?
נזכיר שתי אפשרויות מקובלות בפרשנות ימי הביניים לסיבת העונש:
- לפי רש"י (במדבר פרק כ פסוק יב, ד"ה להקדישני) כשאלוהים אמר למשה להוציא מים מן הסלע הוא ביקש ממנו לדבר אל הסלע, אבל משה היכה במטהו בסלע, ובכך הביע חוסר אמון באלוהים.
- לפי הרמב"ם (שמונה פרקים, פרק ד) משה התרגז על העם – כעסו בא לידי ביטוי בקריאתו לבני ישראל: "שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים" – ומתוך כעסו הגיב באגרסיביות במכה ולא בדיבור, ולכן נענש.
נשאל את התלמידים:
- מה משותף לשתי הפרשנויות האלו בקשר להתנהגותו של משה? (כך או כך, לא פעל משה כמצופה ממנו או איבד שליטה ברגע שבו העם היה צריך אותו)
מבט שלישי
נזכיר לתלמידים שכאשר למדנו על העונש שניתן למשה בספר במדבר דנו בשאלה אם העונש היה מוצדק. כעת, ברגע האמת שבו משה עומד למות ולא להיכנס אל הארץ המובטחת, אנו נדרשים לשאלה זו שוב.
נחלק את התלמידים לזוגות וניתן להם לקרוא יחד קטע שכתב פרופ' אסא כשר (בעריכה מותאמת לגילם) בצירוף שאלות שבהן יצטרכו לדון בשיחה ביניהם ולאחר מכן לענות עליהן במחברת (ראו דף עבודה. נמצא גם בממערך השיעור).
נעבור במליאה על השאלות ונשמע כמה מן התשובות בכיתה.
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לנסות להיזכר במצב שבו רצו מאוד שיקרה משהו וציפו לו, אך הדבר לא קרה. נשאל שאלות על המקרה שבחרו:
- מה ציפיתם שיקרה?
- מי היה אחראי לכך שהדבר יקרה?
- מדוע הוא לא התרחש כפי שציפיתם?
- האם ניסיתם להשיג את אותו דבר בדרכים אחרות או שהתייאשתם?
- כיצד הרגשתם כשהבנתם שהדבר לא יקרה כפי שציפיתם?
- האם היה משהו או מישהו שעזר לכם להתמודד עם האכזבה?
נציע לתלמידים לכתוב את סיפור הציפייה והאכזבה שלהם או להציג אותו לפני הכיתה, ונאסוף מהתלמידים הצעות כיצד להתמודד עם אכזבה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על משה המשקיף מהר נבו ויודע שלא יזכה להיכנס לארץ והתמקדנו באפשרות פרשנית שלפיה מותו של משה בטרם הכניסה לארץ לא היה עונש אלא תגובה ערכית.
מיומנויות: קראנו טקסט פרשני וענינו על שאלות בעקבותיו.
מתודות: התבוננו בתמונת הר נבו, כתבנו סיפור על ציפייה ואכזבה.