"מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ" – על שתי הדרכים לעבוד את אלוהים
פסוקים כד-מא
בכמה מילים
בפסוקים אלו מובא סיפורם של בני העמים הזרים שהובאו לממלכת ישראל במקום אנשיה שגלו ועל האריות ששילח בהם אלוהים במטרה לגרום להם לקבל על עצמם את חוקיו ולכבדם.
במהלך נעסוק במושגים "אלוהות מקומית", "סינקריטיזם" ו"שיטת ההגליה האשורית" בבסיס להבנת הסיטואציה, נדון בהבדל בציפיותיו של אלוהים מהשומרונים ומעם ישראל ובציפיות שאנחנו תולים בקרובים לנו ושהם תולים בנו.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה- שאלה:
- מה זה אומר להיות חדש במקום?
- מהם היתרונות ומהם החסרונות הכרוכים בכך?
- מה מרגישים אנשים כשמגיע מישהו חדש לסביבה?
- איך הוא מרגיש?
- איך בדרך כלל זוכרים את המקום הישן ומדוע?
הצעה שנייה- אנלוגיות:
נכתוב על הלוח: הקשר של אלוהים לעם ישראל בתנ"ך לדעתי הוא כמו קשר בין:
(1) אבא וילדים (2) רופא וחולים (3) סוהר ואסירים (4) מורה ותלמידים
(5) בעל ואשתו (6) מפקד וחיילים (7) אדון ועבדים (8) אחר
התלמידים יבחרו אנלוגיה אחת או יותר ויסבירו מדוע הקשר הזה נכון בעיניהם. אחרי שיבחרו נמחק את "עם ישראל" ונכתוב "כל העמים". נשאל את התלמידים:
- האם הקשר בין אלוהים לישראל בתנ"ך זהה לקשר שלו לכל העמים?
- במה הוא שונה?
- האם זה דבר טוב או רע או גם וגם? מדוע?
הצעה שלישית- חפץ אחד:
נעשה בכיתה סבב ובו נשאל:
- אם היו לוקחים אתכם בהתראה של רגע מהבית והארץ, בידיעה שלא תחזרו יותר לעולם, והיו מגבילים אתכם בחפץ אחד שתוכלו לקחת אתכם שיישאר לכם במקום החדש שאליו תגיעו. איזה חפץ הייתם בוחרים?
את האפשרויות נכתוב על הלוח ואז ננסה למיין אותם לסוגים: משפחתי, חברתי, מקומי, דתי. נראה כי לשייכות יש רבדים רבים ושמקום הוא הרבה יותר מרק מקום.
הזמנה לקריאה
חלק א- מצוקתם של העמים הזרים:
דיון במליאה: היכרות עם שיטת ההגליה האשורית והרציונל שלה.
נקרא בכיתה יחד את פסוקים כד-מא ונסביר אותם. לאחר מכן נשאל בכיתה:
- אם היו מגלים אתכם בכוח מהבית שלכם. מה היה הדבר הראשון שהייתם חושבים לעשות?
נקרין את הפסוקים על הלוח ונשאל את התלמידים:
- מהי השיטה האשורית להימנע מבעיות תסיסה וניסיונות התמרדות וחזרה למולדת? (התשובה נמצאת בפסוק כד)
רצוי להשתמש בתרשים המפה הדינמי (ראו תרשים גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- מה מרוויח מלך אשור מחילופי האוכלוסיות האלה?
- במה השיטה שלו יעילה? (אין לגולים מקום לחזור אליו, כל האוכלוסיות נמצאות במקום זר ולא במגרש הבית שלהן וכך קשה יותר למרוד, הגולים צריכים להשקיע מאמץ בהשתלבות ואין להם זמן ואנרגיות להפנות נגדו)
סיכום שלב א:
הכרנו את שיטת ההגליה האשורית וראינו בפסוק כד את תוצאותיה: לאחר שעשרת השבטים הוגלו לאשור ואבדו בה הובאו במקומם עמים אחרים ממקומות רחוקים במזרח האימפריה.
ניצור יחד רשימה של בעיות וקשיים שעלולים לצוץ לאנשים שהוגלו ממקומם ועכשיו מוצאים את עצמם בארץ חדשה, רחוקה מאוד מארצם.
נקרא את פסוקים כד-כו ונשאל:
- כיצד באה בפסוקים אלו לידי ביטוי התלישות והזרות של העמים שמגיעים לארצם של בני ישראל במקומם?
- באיזו בעיה הם נתקלים וכיצד היא קשורה לעובדה שהם זרים וגולים? (הם מכעיסים את אלוהים מכיוון שאינם יודעים את חוקיו, והוא מביא עליהם מתקפת אריות)
נציג לכיתה את הכינויים שזכו להם העמים האלו עם השנים: שומרונים, כותיים, גרי אריות. ננסה להבין מדוע נטבע כל אחד מהם (שומרונים על שם שומרון, עיר היעד; כותיים על שם מוצא חלקם; גרי אריות על שם האריות שאילצו אותם לקבל את חוקי אלוהים).
שלב שני – בחינת פסוקים כד-לד באמצעות מושג:
למידה בחברותות של תפיסת העולם האלילית:
כדי להבין יחד טוב יותר את תפיסת העולם שמביאים אתם העמים הזרים מביתם נחצה את הכיתה. החצי הראשון יקבל דף ובו הסבר המושג 'סינקריטיזם' והחצי השני יקבל דף ובו הסבר המושג 'אלוהות מקומית' (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). התלמידים יתבקשו לקרוא את הדף ואת פסוקים כד-לד ולענות בחברותות על השאלות בדף. לכיתות שקשה להן עבודה עצמאית עם טקסט כדאי לכתוב קודם לעבודה העצמאית פירושי מילים על הלוח שיוכלו לשמש לעזר.
נסכם את העבודה בחברותות במליאה באמצעות משוב כולל: העמים הזרים אינם מכירים את אלוהים וחוקיו ולכן אלוהים שולח בהם אריות. הם מבינים שהכעיסו את אלוהי הארץ ופונים אל מלך אשור שהגלה אותם לשם בבקשה לעזרה. מלך אשור שולח להם כהן שמלמד אותם את חוקי אלוהים, אבל הם אינם עובדים את אלוהים בלבד אלא בד בבד ממשיכים לעבוד גם את האלילים שהביאו מארצות מולדתם. נראה שהתפיסה התנ"כית האחדותית של האל – אל אחד שרוי בכול – שונה מהתפיסה הסובבת שבה אלים רבים במקומות רבים.
העמים הגולים לישראל אינם עמו של אלוהים, אבל הם נמצאים בארץ שקידש לו. הם מכבדים את כללי המקום אבל ממשיכים לדבר ולהאמין במושגים שלהם: אל מקומי ולא אוניברסלי, אלים רבים ולא אל יחיד.
חלק שני- ההשוואה בין השומרונים לעם ישראל:
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים לה-מ ונשאל את התלמידים:
- על מי מדובר בפסוקים אלו. האם עדיין מדובר על העמים הזרים שהובאו במקום גולי ישראל?
מי שמביע דעה מתבקש להביא הוכחה לדבריו מהפסוקים (בפסוקים מדובר על בני ישראל וההוכחה היא הברית המוזכרת בפסוקים, התורה והיציאה ממצרים, שאף אחת מהן אינה רלוונטית לשומרונים).
נשלח את התלמידים לעבודה עצמאית:
- צטטו את הדרישה שדרש אלוהים מבני ישראל לפי פסוקים לה-מ והסבירו אותה במילים שלכם.
- מה עשה אלוהים לישראל מכיוון שלא עמדו בדרישה זו? (אם אינכם זוכרים, הציצו בפסוק כג והיזכרו)
- קראו את פסוק מא – האם השומרונים עומדים בדרישה שהציב אלוהים לעם ישראל?
- משימה יצירתית: כתבו מכתב קצר לאלוהים בשם אנשי ישראל שנשלחו לגלות והתייחסו בו לאופן שבו אלוהים מתייחס לשומרונים. מהו ההבדל בדרישותיו של אלוהים מהשומרונים ומכם (אנשי ישראל הגולים)? האם ההבדל הזה הוגן לדעתכם? הסבירו.
נסכם את העבודה העצמאית במליאה: נזהה יחד את ההבדל בין הדרישות האלוהיות מעם ישראל ומהשומרונים. בעוד השומרונים מתבקשים רק לכבד את אלוהים ואת מצוותיו ומורשים לעבוד אלוהים אחרים בלא תגובה מיוחדת, אנשי ישראל נדרשים לעבוד את אלוהים לבדו וכשהם עובדים אלוהים אחרים הם מגורשים בחרפה לגלות ואובדים.
נשלח את התלמידים לפסוק לה ונבקש מהם למצוא מילה אחת שמבדילה בין השומרונים לבני ישראל (המילה היא 'ברית'). נשאל את התלמידים:
- מדוע המילה הזאת חשובה כל כך?
- מה היה בין אלוהים לבני ישראל שלא היה לו עם השומרונים, ומדוע זה מסביר את העונש הקשה שקיבלו? (לכיתות שזקוקות לתיווך אפשר להשתמש בסיפור הבגידה בתחילת השיעור לשם ההבהרה).
מבט לחיים
נביא ציטוט מספר משלי: "כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב ה' יוֹכִיחַ", נסביר את הציטוט וננסה להבין:
- למה אלוהים כועס יותר ובודק יותר את מי שהוא אוהב וקרוב אליו?
- האם זה נכון גם לגבינו?
- האם אפשר לטעון כי ככל שאתה קרוב יותר ומחובר למישהו כך האחריות שלך גדולה יותר? איזו אחריות?
- מדוע אלוהים ציפה מהשומרונים לכל כך מעט ומעם ישראל לכל כך הרבה?
- האם באמת היה הגיוני לצפות ליחס שווה בין אלו שהגיעו מרחוק, הזרים, "הילדים החדשים" שאינם מכירים את החוקים, לאלו שאלוהים נתן להם את החוקים בסיני?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על בואם של העמים הזרים לשטחי ישראל במסגרת ההגליה האשורית ואת ההיגיון מאחוריה, בחנו את התפיסה אתה באו כפי שהיא מתבטאת בפסוקים באמצעות המושגים 'סינקריטיזם' ו'אלוהות מקומית'. השווינו בין העמים הזרים שבאו לשומרון לבין ישראל שגלו, זיהינו את ההבדל בדרישה האלוהית מהם וניסינו להסביר אותו.
מיומנויות: קריאה גיאו-פוליטית במפה ובטקסט, עבודה עצמאית על טקסט בזיקה למושג, השוואה בתוך טקסט, זיהוי עניינים בטקסט לפי דרישה.
מתודות: צפייה בתרשים דינמי והפעלת חשיבה אסטרטגית, למידה בחברותות ושימוש במושגים, השוואה, כתיבה יוצרת.
בנוסף לעניינים שהובאו בתוך המהלכים אפשר להעמיק גם בנושאים שלהלן:
א. אובדנם של עשרת השבטים – עשרת השבטים נעלמו אל מעבר להרי החושך, אבל במשך השנים נעשו ניסיונות לא מעטים לחפשם ויש לא מעט קהילות בעולם שטוענות שהן משתייכות אליהם. זהו פתח מעניין מאוד לשאלות רבות:
- האם נקבל אותם אם ישובו פתאום?
- מהו הדבר שהופך אדם לשייך לעם ישראל ולמדינת ישראל?
- האם על מדינת ישראל לקבל לדעתכם את כל הטוענים שהם צאצאי בני ישראל?
- מצד שני – האם יש למדינת ישראל זכות להתעלם מטענות השייכות שלהם?
לקריאה נוספת
יש גם לא מעט סרטונים ביוטיוב המציגים קהילות בעולם שיש הטוענים שהן חלק מעשרת השבטים האבודים, דוגמה לסרטון.
ב. השומרונים ומושג הנרטיב – הסיפור המתואר בפרק אינו הסיפור שמספרת העדה השומרונית על עצמה ועל קורותיה. מעניין לקרוא וללמוד על אורחותיה של עדה מעניינת זו ועל הסיפור שהיא מספרת על עצמה. אפשר לדבר עד כמה העדה הזאת שימרה מנהגים קדומים רבים ומרתקים. אפשר גם לשאול:
- האם אפשר לדעת מהו הסיפור הנכון?
- מדוע משנה מהו הסיפור הנכון?
- מה מעצב תודעה לאומית – ההיסטוריה הרשמית, העיון בספרים הקדומים, סיפורים שעברו מאב לבן מדור לדור?
ג. גיור לשם שמיים ולא מיראה, עיון במסכת גרים בהקשר של גרי אריות– עיון במסכת גרים פרק א משנה ג מלמד שאדם אינו יכול להתגייר מתוך אהבה לאדם או מתוך יראה מהנסיבות. מעניין לבחון משנה זו בהקשר של גרי אריות ולנסות להבין מתוך הפרק את הסיבה לכך. עבודת האל צריכה להיעשות מתוך בחירה בו ולא מתוך כניעה לנסיבות שמציב העולם. זהו פתח מצוין לדיון בשאלות אלה:
- מה מוביל אותנו בבחירות בחיינו?
- האם אנחנו נאמנים תמיד לרצונותינו?
- אלו עוד גורמים עשויים להשפיע על החלטותינו ולגרום לנו לבחור נגד רצוננו האמיתי?
- כיצד נוכל לוודא שאנחנו בוחרים בדברים בחיינו "לשם הדבר" ולא מתוך רצון להיות נאהבים או מתוך פחד לא להיות נאהבים.