אליהו הוא דמות יוצאת דופן. הוא נביא ש"מזמין" ניסים מה' ופועל רבות על דעת עצמו ולא בשליחותו של האל. משום כך, מערכת היחסים בינו לבין ה' היא מורכבת ומעניינת. בסופו של דבר מביאה עצמאותו הבלעדית של הנביא ל"פיטוריו". מהם המהלכים שהובילו לכך? על זאת ועוד במאמר.
ויאמר [אליהו]: 'קַנֹּא קִנֵּאתִי לַה' אֱלֹהֵי צְבָאוֹת כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל'.
אמר לו הקב"ה: בְּרִיתִי, שֶׁמָא בְּרִיתְךָ?
'את מִזְבְּחוֹתֶיךָ הרסו'.
א"ל: מִזְבְּחוֹתַי, שמא מזבחותיך?
'ואת נְבִיאֶיךָ הרגו בחרב'.
אמר לו: נְבִיאַי, ואת מה אכפת לך?
אמר לו: 'וְאִוָתֵר אני לבדי ויבקשו את נפשי לקחתה'
תא חמי מה כתיב תמן (=בּוֹא וּרְאֵה מה כתוב שם) 'ויבט והנה מראשותיו עוגת רְצָפִים', מהו 'רְצָפִים'? אמר רבי שמואל בר' נחמן: רוץ פֶּה – רְצֹץ פִּיוֹת של מי שאמר דילטוריא (=לָשׁוֹן הָרַע – רכילות, דִבָּה) על בָּנַי.
(עיבוד לשיר השירים רבה א, ו)
- מהי הביקורת על אליהו המופיעה במדרש?
אמר לו הקב"ה לאליהו: חַיֶּיךָ בכל מקום שבו ירשמו בָּנַי בבשרם ברית מילה, אתה תהיה שם, וְהַפֶּה שהעיד שישראל עזבו את הברית, הוא יעיד שישראל מקיימים אותו.
(תרגום לספר הזוהר פרשת לך לך, חלק א, דף צג עמוד א, מבוסס על פרקי דרבי אליעזר פרק כט)
- על פי המדרש, כיצד אליהו צריך לתקן את התנהגותו?
מי ש"שואל את נפשו למות" נמצא בייאוש עמוק ורוצה למות. לעומת זאת מי ש"מבקש את נפשו" של אדם אחר, הוא מי שרוצה להרוג את האחר.
בדומה לאליהו הנביא, גם הנביא יונה היה שרוי במצב נפשי קשה בשל השליחות האלוהית שהוטלה עליו, ולכן ביקש את נפשו למות (יונה ד, ח).
- מדוע אליהו נמצא במצב שבו הוא שואל את נפשו למות?
ה' מבקש ללמד את אליהו כי אין הוא חָפֵץ בהתנהגות קיצונית, המסומלת ברוח, ברעש גדול או באש, כזו שאפיינה את אליהו עד כה.
האל מבקש להראות לאליהו כי הוא נוֹכֵחַ דווקא בדממה, בשקט.
היום מקובל להשתמש בביטוי "קוֹל דְּמָמָה דַקָּה" במשמעות של שקט מוחלט, דוּמִיָה.
- הביטוי "קוֹל דְּמָמָה דַקָּה" מתאר דבר והיפוכו. איך בחר יוצר הסרטון לבטא את מורכבות הביטוי?
קרדיט: קול דממה דקה/מטח, 2011
דמותו של אליהו במערה כפי שצייר אותה האומן ג'יימס טיסו (1986-1902).
הקומפוזיציה האלכסונית, שכמו קורעת את היצירה לשניים, הצבעים הקודרים, משחקי האור והצל באזורים מסוימים ביצירה, ההבדל בין החוּץ לבין פנים המערה, תנוחת הגוף ומַנָח הזרועות של אליהו – כל אלו תורמים ליצירת מתח ביצירה.
- התבוננו היטב ביצירה של ג'יימס טיסו. מהו הֲלַךְ הרוּחַ שבו נמצא אליהו בתמונה? האם הלך רוח זה תואם את המסופר בפרק?
בתפילת המוסף של ראש השנה ויום הכיפורים נהוג לומר את הפיוט "וּנְתַנֶּה תֹּקֶף". הפיוט מתאר את יום הדין, שבו כל הַבְּרוּאִים עומדים למשפט בפני אלוהים.
בתוך הפיוט משולב הצירוף "קוֹל דְּמָמָה דַקָּה", הלקוח מסיפורי אליהו.
הפיוט מיוחס לרבי אמנון ממגנצא, שחי במאה ה-11 וסבל עינויים קשים בשל סירובו להמיר את דתו. על פי האגדה, נפח את נשמתו מייד לאחר שאמר את הפיוט.
לפיוט לחנים רבים, ומרבית קהילות ישראל אימצו אותו לתפילתם. אחד הלחנים המעניינים לפיוט הוא הלחן של יאיר רוזנבלום, שכתב אותו לזכר 11 הלוחמים מקיבוץ בית השיטה שנפלו במלחמת יום הכיפורים.
לפיוט ונתנה תוקף:
וּנְתַנֶּה תֹּקֶף קְדֻשַּׁת הַיּוֹם כִּי הוּא נוֹרָא וְאָיֹם
וּבוֹ תִּנָּשֵׂא מַלְכוּתֶךָ וְיִכּוֹן בְּחֶסֶד כִּסְאֶךָ
וְתֵשֵׁב עָלָיו בְּאֱמֶת
אֱמֶת כִּי אַתָּה הוּא דַּיָּן וּמוֹכִיחַ וְיוֹדֵעַ וָעֵד
וְכוֹתֵב וְחוֹתֵם וְסוֹפֵר וּמוֹנֶה
וְתִזְכֹּר כָּל הַנִּשְׁכָּחוֹת וְתִפְתַּח אֶת סֵפֶר הַזִּכְרוֹנוֹת
וּמֵאֵלָיו יִקָּרֵא וְחוֹתָם יַד כָּל אָדָם בּוֹ
וּבְשׁוֹפָר גָּדוֹל יִתָּקַע וְקוֹל דְּמָמָה דַקָּה יִשָׁמַע
וּמַלְאָכִים יֵחָפֵזוּן וְחִיל וּרְעָדָה יֹאחֵזוּן
וְיֹאמְרוּ הִנֵּה יוֹם הַדִּין לִפְקֹד עַל צְבָא מָרוֹם בַּדִּין
כִּי לֹא יִזְכּוּ בְּעֵינֶיךָ בַּדִּין
וְכָל בָּאֵי עוֹלָם יַעַבְרוּן לְפָנֶיךָ כִּבְנֵי מָרוֹן
כְּבַקָּרַת רוֹעֶה עֶדְרוֹ מַעֲבִיר צֹאנוֹ תַּחַת שִׁבְטוֹ
כֵּן תַּעֲבִיר וְתִסְפֹּר וְתִמְנֶה וְתִפְקֹד נֶפֶשׁ כָּל חָי
וְתַחְתֹּךְ קִצְבָה לְכָל בְּרִיָּה וְתִכְתֹּב אֶת גְּזַר דִּינָם
בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה יִכָּתֵבוּן וּבְיוֹם צוֹם כִּפּוּר יֵחָתֵמוּן
כַּמָּה יַעַבְרוּן וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן
מִי יִחְיֶה וּמִי יָמוּת
מִי בְקִצּוֹ וּמִי לֹא בְּקִצּוֹ
מִי בַמַּיִם וּמִי בָאֵשׁ
מִי בַחֶרֶב וּמִי בַחַיָּה
מִי בָרָעָב וּמִי בַצָּמָא
מִי בָרַעַשׁ וּמִי בַמַּגֵּפָה
מִי בַחֲנִיקָה וּמִי בַסְּקִילָה
מִי יָנוּחַ וּמִי יָנוּעַ
מִי יִשָּׁקֵט וּמִי יְטֹּרֵף
מִי יִשָּׁלֵו וּמִי יִתְיַסָּר
מִי יַעֲנִי וּמִי יַעֲשִׁיר
מִי יֻשְׁפַּל וּמִי יָרוּם
וּתְשׁוּבָה וּתְפִלָּה וּצְדָקָה
מַעֲבִירִין אֶת רֹעַ הַגְּזֵרָה
כִּי כְּשִׁמְךָ כֵּן תְּהִלָּתֶךָ קָשֶׁה לִכְעוֹס וְנוֹחַ לִרְצוֹת
כִּי לֹא תַחְפֹּץ בְּמוֹת הַמֵּת כִּי אִם בְּשׁוּבוֹ מִדַּרְכּוֹ וְחָיָה
וְעַד יוֹם מוֹתוֹ תְּחַכֶּה לוֹ אִם יָשׁוּב מִיַּד תְּקַבְּלוֹ
אֱמֶת כִּי אַתָּה הוּא יוֹצְרָם וְיוֹדֵעַ יִצְרָם
כִּי הֵם בָּשָׂר וָדָם
אָדָם יְסוֹדוֹ מֵעָפָר וְסוֹפוֹ לֶעָפָר
בְּנַפְשׁוֹ יָבִיא לַחְמוֹ מָשׁוּל כְּחֶרֶס הַנִּשְׁבָּר
כְּחָצִיר יָבֵשׁ וּכְצִיץ נוֹבֵל כְּצֵל עוֹבֵר וּכְעָנָן כָּלָה
וּכְרוּחַ נוֹשָׁבֶת וּכְאָבָק פּוֹרֵחַ וְכַחֲלוֹם יָעוּף
וְאַתָּה הוּא מֶלֶךְ אֵל חַי וְקַיָּם
אֵין קִצְבָּה לִשְׁנוֹתֶיךָ וְאֵין קֵץ לְאוֹרֶךְ יָמֶיךָ
וְאֵין לְשַׁעֵר מַרְכְּבוֹת כְּבוֹדֶךָ וְאֵין לְפָרֵשׁ עֵילוֹם שְׁמֶךָ
שִׁמְךָ נָאֶה לְךָ וְאַתָּה נָאֶה לִשְׁמֶךָ
וּשְׁמֵנוּ קָרָאתָ בִּשְׁמֶךָ
עֲשֵׂה לְמַעַן שְׁמֶךָ וְקַדֵּשׁ אֶת שִׁמְךָ עַל מַקְדִּישֵׁי שְמֶךָ
בַּעֲבוּר כְּבוֹד שִׁמְךָ הַנַּעֲרָץ וְהַנִּקְדָּשׁ
כְּסוֹד שִׂיחַ שַׂרְפֵי קֹדֶשׁ הַמַּקְדִּישִׁים שִׁמְךָ בַּקֹּדֶשׁ
דָּרֵי מַעְלָה עִם דָּרֵי מַטָּה קוֹרְאִים וּמְשַׁלְּשִׁים בְּשִׁלּוּשׁ קְדֻשָּׁה בַּקֹּדֶשׁ
- מדוע לדעתכם נבחר הביטוי "קוֹל דְּמָמָה דַקָּה" מהסיפור שבפרק יט כדי לתאר את יום הדין?
קרדיט: ונתנה תוקף / גל קלי, 2010
באר שבע הייתה עיר גדולה וחשובה בשטחה של ממלכת יהודה. היא סימנה את גבולה הדרומי של ממלכת ישראל (כפי שמעיד הביטוי "מדן ועד באר שבע").
בייאושו משלטון אחאב ואיזבל בממלכת ישראל, מוצא אליהו נקודת מפלט ראשונה בגבול שבין שתי הממלכות. מעניין שבספר עמוס, אמציה הכוהן מציע לנביא עמוס (שניבא על ממלכת ישראל, בדומה לאליהו) לברוח לשטחה של ממלכת יהודה.
העיר באר שבע מוזכרת פעמים רבות במקרא, והיא קשורה לשלושת האבות; באר שבע מופיעה לראשונה בספר בראשית בסיפור גירוש הגר, והיא התחנה הראשונה שאליה הגיע אברהם לאחר עקדת יצחק. ההסבר לשם "באר שבע" ניתן בסיפור הברית בין אברהם לבין אבימלך מלך גרר, מלשון שבועת נאמנות.
היום אפשר לבקר בחפירות הארכאולוגיות של העיר העתיקה ששכנה במקום, באתר תל באר שבע.
- מדוע לדעתכם בחר אליהו בבאר שבע כנקודת המפלט הראשונה שלו, כשברח מפני אחאב ואיזבל?
הר האלוהים חֹרֵב מופיע במקרא בתור הנקודה שבה התגלה ה' למשה ולאליהו. הוא מוכר גם כהר סִינַי, המקום שבו נכרתה הברית בין האל לבין עמו, שבו עבדו בני ישראל את העגל ושבו התפלל משה לה' שלא ישמיד את בני ישראל.
אין במקרא עדויות חד-משמעיות למיקומו של הר זה, ולכן הועלו כמה השערות בנוגע למיקומו: יש המזהים אותו עם הר הנמצא במדיין, שבה יש הרי געש רבים – עובדה שיכולה להסביר את התופעות שהתרחשו במקום הזה על פי התורה. יש הטוענים כי הר כרכום בנגב הוא הר סיני, ויש הטוענים כי ההר הוא דווקא ג'בל מוסא (הר משה) בדרום סיני.
- סיפור אליהו בהר האלוהים מזכיר את סיפור ההתגלות שחווה משה באותו המקום. עיינו גם בדברים ט, פסוקים ח-כט. מה הן נקודות הדמיון בין שני הסיפורים, ובמה שונה משה מאליהו בהקשר זה?
האַדֶרֶת המופיעה בסיפורנו היא לבוש עליון רחב, מעין מעיל מהודר עשוי פרווה, והיא אחד מסימני הזיהוי של אליהו הנביא.
בימי קדם, בדיוק כמו בימינו, בגדים נועדו מצד אחד לכסות, ומצד שני לגלות דבר מה על האדם הלובש אותם. התנ"ך מזכיר לא פעם בגדים, ואפשר ללמוד מן ההקשרים השונים שהבגד היה סמל סטטוס (למשל: הכותונת היא בגד מלכוּת, הבגדים המיוחדים שהיו לאלמנות). לבגד הייתה משמעות סמלית, והעברתו מאדם לאדם הייתה ביטוי להעברת סמכות או תפקיד. במקרה שלפנינו אליהו משליך את אדרתו לפני אלישע, ובהמשך, כשייטול אלישע את אדרת אליהו, ייכנס לתפקידו כנביא.
בטקסט אכדי קדום מוזכר טקס שבו הנחת בגד בצד מסמלת ויתור על מעמד של יורש עצר.
- מה, לדעתכם, מסתירה האדרת של אליהו, ומה היא מגלה עליו?
המלאך המופיע בפני אליהו מצווה עליו לקום ולאכול, ואז מוצא אליהו מולו "עֻגַת רְצָפִים וְצַפַּחַת מָיִם".
עוגת הרצפים היא מאפה שנאפה על גבי גחלים – השורש רצ"פ (כמו רש"פ ושר"פ) הוא שורש אוֹנוֹמָטוֹפֵּאִי, שמחקה את צליל האש. הצפחת היא כלי קיבול עגול, שטוח משני צדדיו (מעין מימייה), שיש לו שתי ידיות המאפשרות להשחיל אותו על החגורה או על גבי בהמת הרכיבה.
- העוגה, הרצפים (גחלי האש), הצפחת והמים מזכירים את מעשי הניסים של אליהו בבית האלמנה מצרפת (מלכים א יז, ח-טז) ובהר הכרמל (מלכים א יח, לח-לט). איזה מסר מבקש האל להעביר לאליהו באמצעות תזכורות אלו?
בסרטון שלפניכם תקציר האירועים בפרק.
- מה דעתכם על דימוי הנביא לזמר על במה? במה הנביא דומה לזמר ובמה הוא שונה ממנו?
קרדיט: 929 – אליהו ואלישע משל מוסיקלי (מלכים א יז- מלכים ב יג), תנך ביחד 929, 2016