יום בחייו של נביא המנסה לשכנע את העם להאמין לנבואות הזעם שהיא מביא. האם יש לעם סיבה להאמין? ואיך מתמודדים מול נביא אשר מנבא נבואות נחמה? מאמר העוסק בירמיה פרק כ"ח בדגש על ההבחנה בין נביא אמת לנביא שקר.
(כח, ו)
ירמיהו מגיב לדברי חנניה בן עזור, נביא השקר, בחיוב ואומר – אמן, כן יהיה דברך!
חז"ל דנו בדברי חנופה ובהשלכותיהם, וקבעו כי מי שמחניף לחברו, סופו שנופל בידו.
ואמר רבי אלעזר: כל המחניף לחברו – סוף נופל בידו,
ואם אינו נופל בידו – נופל ביד בניו,
ואם אינו נופל ביד בניו – נופל ביד בן בנו,
שנאמר: "וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אֶל חֲנַנְיָה… אָמֵן כֵּן יַעֲשֶׂה ה', יָקֵם ה' אֶת דְּבָרֶיךָ…" (ירמיהו כח, ה-ו).
וכתיב: "וַיְהִי הוּא בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן וְשָׁם בַּעַל פְּקִדֻת וּשְׁמוֹ יִרְאִיָּיה בֶּן שֶׁלֶמְיָה בֶּן חֲנַנְיָה, וַיִּתְפֹּשׂ אֶת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא לֵאמֹר אֶל הַכַּשְׂדִּים אַתָּה נֹפֵל. וַיֹּאמֶר יִרְמְיָהוּ שֶׁקֶר, אֵינֶנִּי נֹפֵל עַל הַכַּשְׂדִּים…" (ירמיהו לז, יג-יד).
עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף מא עמוד ב – דף מב עמוד א
- האם חז"ל צדקו בדוגמה שהביאו מירמיה כח – האם ירמיהו נפל ביד חנניה בן עזור?
(לח, יב)
אמר ר' אבהו: בשעה שהלך עבד מלך הכושי להעלות את ירמיהו מן הבור, מה הוא אומר לו: "שִׂים נָא בְּלוֹאֵי הַסְּחָבוֹת וְהַמְּלָחִים…" (ירמיהו לח, יב).
אמר לו ירמיהו: הלוואי היה לי סולם אחד.
אמר לו הקב"ה: סולם אתה מבקש? זקנתך (כלומר: לרחב, שעל פי מדרש היא מאמהותיו של ירמיהו) נעזרה בחבל: "וַתּוֹרִדֵם בַּחֶבֶל בְּעַד הַחַלּוֹן" (יהושע ב, טו), ואף אתה: "וַיִּמְשְׁכוּ אֶת יִרְמְיָהוּ בַּחֲבָלִים" (ירמיהו לח, יג).
עיבוד. על פי: מדרש שמואל ט, ז
- חז"ל משווים בין ירמיהו לבין שני המרגלים שריגלו ביריחו ערב כניסת בני ישראל לכנען. ירמיהו ניצל על ידי עבד מלך הכושי באמצעות חבל עשוי מבלויים, והמרגלים ביריחו ניצלו אף הם באמצעות חבל. מה ניתן ללמוד מכך שבשני הסיפורים דווקא החלשים בחברה, הם שמצילים את המצב?
(לח, ד)
ירמיהו מואשם בכך שהוא מרפא את ידי אנשי המלחמה הנשארים בעיר, ואת ידי כל העם.
מה פירוש הדבר? מהמשמעות השלילית מובן שאין הכוונה לרפא מחלה (מהשורש רפ"א).
המשמעות היא שירמיהו רִפָּה (מהשורש רפ"ה) את ידיהם של אנשי המלחמה ואנשי העיר, כלומר גרם להם רִפְיוֹן ידיים – החליש אותם ואת רוחם עד שלא רצו להרים כלי נשק ולהילחם.
- האם גם בימינו דברי ירמיהו היו נחשבים לכאלו שגורמים ל"רפיון ידיים"?
(כח, ו)
לאחר שחנניה בן עזור שטח את נבואתו לפני הקהל הרחב, מגיעה תשובתו של ירמיהו.
באופן מפתיע הוא אינו מתנגד לנבואתו של חנניה, אלא עונה – "אמן כן יעשה ה'"!
המשמעות של המילה "אמן" (מילה כה נפוצה, אנו משתמשים בה המון!) היא הסכמה, הזדהות וכמיהה למימוש – הלוואי שכך יהיה!
במובן סמנטי המילה "אמן" קרובה לעיתים במשמעותה למילה "אמת".
- האם ירמיהו אמר את המילה "אמן" בכוונה אמיתית ובכנות או בציניות ובאירוניה?
(כח, יד)
השיר "ירמיהו" של שלמה טנאי עוסק בנבואת אמת ובמחירים הכבדים שהיא מביאה עימה.
על פי טנאי, דברי נבואת האמת של ירמיהו הם הם שמוטטו את בית המקדש והביאו לחורבן, כי האמת היא "ששחקה ושנקבה".
וְיִרְמְיָהוּ אָמַר דִּבְרִי אֱמֶת,
מָרִים, קָשִׁים וְלֹא כִּחֵד.
חִרְבֵּן הִבְטִיחַ יִרְמֵהוּ,
עֹנֶשׁ עַל הָאֱמֶת, וְלֹא טִיַּח.
בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁעוֹד עִמְעֵם
מִתַּחַת לֶאֱמֶת מָרָה, קָשָׁה,
לְאַט לְאַט קָרַס וְנֶהֱרַס.
וְיִרְמְיָהוּ עוֹד מוֹטֵט, מוֹתֵת
וְאֶבֶן לֹא הִשְׁאִיר עַל אֶבֶן –
וּדְבָרָיו כֻּלָּם אֱמֶת.
וּבְבוֹא נְבוּכַדְנֶצַּר לִירוּשָׁלַיִם
הָיְתָה כְּבָר חֲלוּלָה כֻּלָּהּ.
וּיִרְמְיָהוּ הוּא חָלַק כָּבוֹד
עַל הָאֱמֶת, שֶׁשָּׁחֲקָה וְשֶׁנָּקְבָה.
וְנִשְׁאֲרָה לָנֶצַח הָאֱמֶת,
אַךְ לֹא הָיְתָה עוֹד יְרוּשָׁלַיִם.
- אילו הייתם נוכחים בסימפוזיון שנערך בין ירמיהו לבין חנניה, איזו נבואה הייתם מעדיפים – נבואת השלום של חנניה או נבואת החורבן של ירמיה?
(לח, ו)
את היצירה "ירמיהו הנביא בבור" צייר לודוויג מיידנר בשנת 1935, כיהודי בגרמניה תחת ציפורני המשטר הנאצי, עת הוא חש שמלתעות המשטר הרצחני הולכות וסוגרות עליו.
רבות מיצירות האומנות של מיידנר עוסקות בנביאים, שעימם הוא חש הזדהות.
- כיצד הבחירות האומנותיות של הצייר מבטאות את מצוקתו של ירמיהו – באילו אמצעים השתמש מיידנר כדי להבליט את המצוקה?
תוכלו להתייחס למשל לתנוחת הגוף ולמנח הראש, ליחס הגדלים (האדם לעומת המקום שבו הוא נמצא), עובי הקו ודחיסותו, אור והצללה.
(כח, א)
גבעון היא העיר שממנה הגיע חנניה בן עזור לירושלים, לוויכוח הפומבי עם ירמיהו.
גבעון המקראית, שנמצאת היום באתר תל א-ג'יב, הייתה עיר מרכזית וחשובה בתקופתה. אם תיכנסו לאתר dicta תוכלו למצוא 35 מופעים של המילה "גבעון" במקרא, ולהבין את חשיבותה של העיר ואת התפקיד שמילאה בהיסטוריה של עם ישראל.
- חנניה בן עזור הגיע מהעיר גבעון. מקורו יכול ללמד על מעמדו.
קראו את פרק כח – כיצד אפשר ללמוד על מעמדו של חנניה מפרק זה?
ירמיהו הושלך לבור בחצר המטרה, בהחלטת שרי העיר ירושלים. הוא הואשם בכך שהוא מרפה את ידי האנשים בעיר, כיוון שהוא קורא להם שלא להילחם נגד הבבלים העומדים בשערי העיר. מיקומה המדויק של חצר המטרה אינו ידוע. בספר ירמיה מסופר שהייתה בתחום בית מלך יהודה, ועל כן חוקרים משערים שמקומה היה באזור ירושלים של תקופת הבית הראשון – עיר דוד, העופל או העיר העליונה.
- קראו את פרק לח בשלמותו. האם לדעתכם האשמתו של ירמיהו בבגידה היא מוצדקת?
- מדוע הוחלט להשליך אותו לבור?
(כח, י)
בתחילת פרק כז מסופר כי ירמיהו הניח על צווארו מוטות עץ (קורות עול) כדי לסמן את עבדות העולם כולו לנבוכדנצר מלך בבל.
בפרק כח שובר חנניה את המוטות/העול מעל צווארו של ירמיהו, כדי לסמל את השחרור מעול מלך בבל.
העול הוא כלי רתמה לבהמה בשעת עבודתה. מאחר שהעול מונח על צוואר הבהמה ומכביד עליה, המילה משמשת בהשאלה במשמעות של נֵטֶל, מעמסה, חובה. המילה "עול" משמשת בהשאלה גם בביטויים, למשל – לפרוק עול, לשבור עול.
- העול הנזכר בראשית הפרק הוא דימוי מתפתח.
עקבו אחריו לאורך הפרק – במה יוחלף העול לדברי ירמיהו? ומה ההחלפה מייצגת במציאות?
(לח, א)
בקיץ 2008 נמצאה בעיר דוד טביעת חותם של "גדליה בן פשחור", שר בירושלים של המאה ה-6 לפנה"ס, ימיו של הנביא ירמיהו.
טביעת חותם כזו שעליה שם שמוכר לנו מהתנ"ך, ששימשה כחתימה סופית למסמכים, היא ממצא נדיר. המסמכים אומנם נשרפו מזמן, כנראה במהלך הכיבוש והחורבן של ירושלים בידי הבבלים, אך טביעות חותם שהיו עשויות חֵמָר, לובנו באש וכך נשתמרו.
בעצתו של גדליה בן פשחור, יחד עם שאר השרים, הושלך ירמיהו לבור, מערת ירמיהו, לאחר שנטען כי "הוּא מְרַפֵּא אֶת יְדֵי אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר הַזֹּאת" (לח, ד).
עיבוד. מבוסס על: דני הרמן, "ממצאים בעברית מתקופת הנביא ירמיהו", מתוך אתר האינטרנט AllAboutJerusalem.com
- כתבו את המילים "גדליה בן פשחור" בכתב עברי קדום.
האם אתם מצליחים למצוא את האותיות על גבי טביעת החותם? - כתבו גם את שמכם בכתב עברי קדום.
(כח, טו)
פרק כח בספר ירמיה מעלה שאלות חשובות בנוגע לנבואה. הסיפור עוסק בהבחנה בין נביא אמת לנביא שקר, בשאלת התגשמות הנבואות כקריטריון מבחין בין נביא אמת לנביא שקר, בכריזמה של הדובר, ביכולת השכנוע שלו וביכולתו לחולל ניסים.
- אספו כמה שיותר רמזים בפרק כח לכך שחנניה בן עזור הוא נביא שקר.
קרדיט: נביאי אמת ושקר חובה 4 – ירמיה כח / מכללת אורנים, 2017
(לח, ב)
האם נכון היה לכלוא את ירמיהו? האם הוא בגד?
בפסטיבל מספרי הסיפורים נערך משפט מומחז לנביא ירמיה, שלקחו בו חלק אנשי רוח ועיתונאים.
בתפקיד הסנגור: העיתונאי גדעון לוי
בתפקיד הקטגור: פרופ' אריה אלדד
- הביאו פסוק אחד שיכול לסייע לסנגור, המגן על ירמיהו וטוען שלא בגד,
ופסוק אחד שיכול לסייע לקטגור, שטוען שירמיהו צריך להיות מואשם בבגידה.
קרדיט: ירמיהו עומד למשפט / 929 תנך ביחד, 2018
(לח, א)
את ירמיהו הנביא קיללו והשליכו לבור, אבל לא הצליחו להשתיק אותו. על אף האיומים על חייו, ירמיהו התעקש להוכיח את העם על חטאיו ולהזהיר מפני החורבן שיבוא אם ימרדו בבבל.
הסרט מתאר את ניסיונותיו של ירמיהו להשפיע על מלכי יהודה האחרונים, ואת הזעם שעוררו דבריו. ממקום כלאו קרא ירמיהו לתושבי ירושלים למלט את נפשם, ואז נכנע צדקיהו ללחץ השרים והשליך את ירמיהו לבור.
הסרט צולם בבור מים בעיר דוד, שאינו בהכרח הבור שבו נכלא ירמיהו אבל הוא נמצא מטרים ספורים מהמקום שבו התגלתה טביעת החותם (בּוּלַה) של יהוכל בן שלמיהו, אחד השרים שביקש להטיל גזר דין מוות על ירמיהו.
- כיצד מוסברים בסרטון דברי ירמיהו נוכח מערכת הכוחות העולמית (יחסי האימפריות הגדולות של התקופה: מצרים ובבל)?
- מה מרגש את הארכאולוג המופיע בסרטון?
קרדיט: בור ירמיהו / מכון מגלי"ם, 2015
הסרטון מסקר סיור שנערך בכפר א-ג'יב, גבעון הקדומה, ומעלה שאלות בנוגע ליחס אל העבר, אל הארכאולוגיה ואל האוכלוסייה המתגוררת כיום בשטח.
- חנניה בן עזור הגיע מהעיר גבעון. לפי הסרטון, מה מאפיין את העיר הקדומה?
- שאלה לדיון בהמשך לצפייה בסרטון – האם חשוב שמקומות ארכאולוגיים יהיו פתוחים ונגישים לכל מי שמעוניין לבקר בהם, ללא קשר לפוליטיקה האזורית?
קרדיט: תל גבעון – עמותת עמיתים לטיולים/ערוץ 20