סגור תצוגת כיתה
הפרק

נביא אמת ונביא שקר ומה שביניהם ‏

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

פרק כח מתאר יום בחייו של הנביא ירמיהו, אחד מהימים הקשים הרבים שעברו עליו ‏בניסיונותיו לדבר אל לב העם. התקופה היא אחרי גלות יכניה וערב החורבן הסופי. כיצד ידע ‏העם למי להקשיב? מדוע אמור העם להקשיב לנבואותיו הפסימיות של ירמיהו כאשר מולו ‏ניצבים נביאים המעודדים אותו בנבואות אופטימיות?‏

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה: דעות הפוכות משכנעות
נדמיין סיטואציה שבה שני נואמים מאותה מפלגהמרצים על נושא הגרעין האיראני. כל אחד ‏מהמרצים טוען טענה הפוכה באותו נושא, ולטענתו מתבסס על עובדות מודיעיניות מובהקות, ‏ולמרבה הפלא לשניהם טיעונים חזקים מאוד, ושניהם משתמשים באותן מחוות כדי לשכנע. ‏
נשאל בכיתה: ‏

  • איך יוכלו האנשים בקהל לדעת למי להאמין? חשבו על הצעות.‏
  • מה פשר הדעות ההפוכות? האם אתם חושבים שמדובר כאן במאבק אישי או ‏במאבק פוליטי? מדוע?‏
  • איך יוכלו להוכיח את צדקת דבריהם? ‏

אפשרות שנייה: איך מזהים שקר?‏
נצפה בתמונתו של פינוקיו (ראו עזר הוראה: פינוקיו).‏

נשאל את התלמידים:‏

  • מי בתמונה? (פינוקיו)‏
  • מה מיוחד בו? ‏
  • איך אפשר לזהות מתי הוא משקר? (אפו מתארך בזמן שהוא משקר) ‏
  • האם אפשר לזהות שקרים גם אצל אנשים אחרים? כיצד? ‏
  • איך אתם יודעים מתי לבטוח באדם וללכת אחריו ומתי לחשוד בו שהוא משקר?‏

הזמנה לקריאה

נקדים ונאמר שבפרק כז ירמיהו צוּוה להתהלך בחוצות ירושלים ומוטת עץ על צווארו כסמל ‏לשעבוד לבבל, כדי לשכנע את העם לקבל את המצב ולא למרוד בבל. ‏
נוכל להמחיש זאת בהצגת תמונה של מוטת עץ על זוג שוורים (ראו עזר הוראה: מוטת עץ).‏

נשאל: ‏

  • למה משמשת מוטת העץ? (לרתימת בעלי חיים לעבודת חרישה או טחינה בריחיים)‏
  • מה המשמעות של מוטת העץ על צווארי ירמיהו? (סמל לכך שיש לקבל את השעבוד ‏לבבל ולא למרוד בהם)‏

בניגוד לירמיהו, קמו נביאים אחרים שעודדו את ממלכת יהודה למרוד בבבל ואף ניבאו שבבל ‏תיפול. בפרק כח נפגוש עם ירמיהו אחד מהם.‏

שלב ראשון: שני נביאים
נקרין את הפרק על הלוח (ראו דף עבודה: ירמיהו פרק כח מסומן) ונקרא את כולו במליאה. ‏שימו לב שהצבעים השונים מייצגים נבואות של נביאים שונים.‏

נשאל בכיתה:‏

  • מיהם שני הנביאים המתנצחים ביניהם בפרק? מהי נקודת המחלוקת בין ‏נבואותיהם? (חנניה מנבא שהשעבוד לבבל יסתיים בקרוב, וגולי יהודה ישובו ‏לממלכתם. לעומתו ירמיהו מנבא כי השעבוד לבבל יימשך)‏
  • מה קורה בסוף הפרק (פסוק יז)? כמה זמן עבר מהמפגש הראשון בין ירמיהו וחנניה ‏המתואר בתחילת הפרק? (חנניה מת חודשיים בלבד לאחר המפגש עם ירמיהו ‏ואחרי שירמיהו ניבא את מותו)‏

נסביר כי סיום הסיפור אינו מותיר לקוראים ספק מיהו נביא האמת ומיהו נביא השקר, אבל ‏איך יוכל העם לדעת בזמן אמת שחנניה אינו נביא האמת? על כך ננסה לענות בשיעור.‏

שלב שני: נבואת חנניה
ראשית נעיין בחברותות או בלימוד קבוצתיבנבואתו של חנניה בפסוקים א-ד (ראו דף עבודה: ‏דף לימוד בחברותא – נבואת חנניה).‏

נסכם במליאה: חנניה, לעומת ירמיהו, טען שה' ישבור את עול מלכות בבל, והגולים וכלי ‏המקדש יחזרו לירושלים. בנבואתו שתי הבטחות: האחת בתחום הדתי – חזרת כלי המקדש; ‏והאחרת בתחום המדיני – החזרת המלך יהויכין, ונפילת בבל. חנניה מציין את הזמן שבו ‏יישבר עול מלכות בבל ובכך מחזק וממחיש את אמיתות הנבואה, ומעורר את אמון העם. ‏

גם המבנה הכיאסטי נועד להדגיש את מסריו של חנניה: בין הפתיחה לחתימה הזהות מופיע ‏הפירוט של מי שעתידים לחזור מהגלות: המלך, הגולים וכלי המקדש.‏

שלב שלישי: תגובת ירמיהו–"אֵיכָה נֵדַע אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא דִבְּרוֹ ה'?"‏
נעבור לעיין בתגובת ירמיהו בפסוקים ה-ט ונשאל בכיתה:‏

  • האם דברי ירמיהו בפסוק ו מתנגדים לדברי חנניה וסותרים אותם? (לא, הם מביעים ‏תמיכה ותקווה להתגשמות נבואתו של חנניה)‏

נקרין את דברי ירמיהו בפסוק ו ונזמין תלמידים לקרוא אותם באינטונציות שונות: ‏בתקווה/בזלזול/בציניות/ בכעס או בדרך אחרת לבחירתם.‏
נשאל את התלמידים:‏

  • איזו אינטונציה היא המתאימה ביותר לדעתכם?‏

נסביר שאפשר שירמיהו הביע תקווה מפני שטובת העם הייתה לנגד עיניו יותר מיוקרתו ‏האישית. מנגד, אפשר שדבריו נאמרים בסרקזם או בייאוש, מפני שירמיהו יודע שנבואת ‏חנניה שקרית.‏

  • מהו המסר הנרמז בדבריו של ירמיהו בפסוקים ח-ט? ‏
  • מה הוא באמת חושב על נבואת חנניה?‏
  • מדוע לדעתכם ירמיהו אינו מתנגד באופן ישיר ונחרץ לנבואתו של חנניה?‏

נשאל:‏

  • כיצד מבחינים בין אמת לשקר?‏

בספר דברים אפשר למצוא שתי תשובות לשאלה זו. נקרין על הלוח את פסוקים ב-ד בפרק יג ‏בדברים (ראו דף עבודה: דברים פרק יג פסוקים ב-ד).‏

  • מהי אבן הבוחן שבעזרתה אפשר לזהות אם נביא הוא נביא אמת? (נביא אמת מנבא ‏בשם ה' ולא קורא לעבוד אלוהים אחרים)‏
  • האם לפי קריטריון זה חנניה הוא נביא אמת או נביא שקר? (הוא נביא אמת, כי הוא ‏מנבא בשם ה' – פסוק ב – ואינו קורא לעבוד עבודה זרה)‏

נעבור לתשובה השנייה בדברים לשאלה איך לזהות נביא אמת (ראו דף עבודה: דברים פרק ‏יח פסוק כב).‏

  • מהי אבן הבוחן שבעזרתה אפשר לזהות אם נביא הוא נביא אמת? (נבואותיו של ‏נביא שקר אינן מתקיימות)‏
  • האם לפי קריטריון זה חנניה הוא נביא אמת או נביא שקר? (אין לדעת בשלב זה, ‏צריך לחכות שנתיים)‏

נשוב ונשאל:‏

  • לאור דברים אלה,מה הטעה את ירמיהו? מדוע לא הגיב בחריפות לדברי חנניה ‏בשלב זה (בפסוקים ה-ט)? (ייתכן שתשובתו הרפה לחנניה נובעת מחוסר יכולתו ‏לקבוע שחנניה דובר שקר)‏

נעבור להמשך תגובתו של ירמיהו לחנניה בפסוקים ח-ט,ובה הוא מביע שני ספקות ‏במהימנותה של נבואת חנניה. נשאל:‏

  • מהו הכלל שירמיהו מנסח לזיהוי נבואה כנבואת אמת בפסוק ט? ובמה הוא שונה ‏מהכלל בדברים פרק יח פסוק כב? (נביא שמנבא נבואת שלום הוא נביא אמת רק אם ‏נבואתו מתממשת. בדברים אין הבחנה בין נבואת שלום לנבואת פורענות, אבל ‏מדברי ירמיהו עולה שנבואת פורענות אינה חייבת להתממש)‏
  • נסו לחשוב: מדוע נבואת פורענות עשויה לא להתממש גם אם היא נבואת אמת? ‏האם תוכלו לחשוב על דוגמאות לנבואות כאלה? (כי אם העם שב מחטאו, ה' עשוי ‏לסלוח ולא לממש את הפורענות. כך קרה בסיפור יונה, למשל)‏
  • מהו הספק העולה מדברי ירמיהו בפסוק ט לגבי נבואת חנניה? (אם לא תתגשם, הרי ‏שנבואת השלום שלו שקרית)‏

נסכם: דבריו הנכוחים של חנניה, העובדה שהוא מדבר בשם ה' ואולי גם רחשי ליבו של ‏ירמיהו שרוצה בטובת עמו, גורמים לירמיהו לא להגיב באופן נחרץ כלפי חנניה. אולי מפני ‏שהעם מקשיב לחנניה ונוטה אחריו ואולי מפני שאף ירמיהו עצמו אינו בטוח שדברי חנניה ‏הם שקר.‏

שלב רביעי: שבירת המוטה ותגובת ירמיהו (פסוקים י-יא)‏
נעיין בפסוקים י-יא ונבחן יחד:‏

  • האם חנניה משיב במילים לירמיהו? למי ממוענים דבריו בפסוק יא? (נראה שלא- ‏הוא פועל מול העם ומדבר אל העם)‏
  • מה חנניה עושה לירמיהו? מה משמעות המעשה? (חנניה שובר את המוטה שעל ‏צוואר ירמיהו, כאות לכך שהשעבוד לבבל עתיד להסתיים בקרוב)‏
  • כיצד ירמיהו מגיב לשבירת המוטות ולדברי חנניה? (הוא הולך לביתו)‏
  • מדוע לדעתכם ירמיהו אינו מגיב? מדוע ירמיהו מסתלק בלי תגובה? ‏
  • האם הוא מצדיק את נבואת חנניה ופוסל את נבואתו שלו? ‏
  • מהם המחשבות של העם כאשר הוא רואה את ירמיהו הולך בלי מענה ובלי התנגדות ‏לדברי חנניה? ‏

נסכם: חנניה איננו מתרשם מדברי ירמיהו. להפך, הוא מבטל את דבריו במעשה סמלי(מילה ‏צפה) משלו וחוזר עלהמסר העיקרי שלו: "כֹּה אָמַר ה' כָּכָה אֶשְׁבֹּר אֶת עֹל נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל ‏בְּעוֹד שְׁנָתַיִם יָמִים מֵעַל צַוַּארכָּל הַגּוֹיִם" (פסוק יא).‏

נעיין בדברי רוני מגידוב במאמרה 'נביאי אמת ושקר' (ראו דף עבודה: נביאי אמת ושקר).‏

נסביר: מתברר שלמרות כל הקריטריונים הנזכרים בתורה ובדברי ירמיהו, במקרה שלפנינו ‏היה קשה מאודלהבדיל בין שני הנביאים. ‏

שלב חמישי: מוטות ברזל (פסוקים יב-יז)‏
נעיין בפסוקים יב-יז ונבחן יחד:‏

  • כיצד מוכרעת המחלוקת בין חנניה לירמיהו? מי נחלץ לעזרת ירמיהו? (אלוהים ‏מתערב וקובע נחרצות שחנניה הוא נביא שקר)‏
  • מהו המעשה הסמלי הנוסף שה' מצווה על ירמיהו לעשות? (לשאת מוטות ברזל ‏במקום מוטת העץ ששבר חנניה)‏
  • מדוע ירמיהו קובע שחנניה ימות? מה המסר שעובר לעם באמצעות מותו של ‏חנניה? (עונש מוות הוא עונש הקבוע בחוק בדברים לנביא שקר והוא מנוסח כאן ‏כמידה כנגד מידה: "לֹאשְׁלָחֲךָ"- "הִנְנִי מְשַׁלֵּחֲךָ". התגשמותה המהירה של הנבואה על ‏מות חנניה מוכיחה כי ירמיהו הוא נביא אמת, ודבריו מתקיימים)‏

בסיפור זה הותר הספק לגבי זהות נביא האמת, אבל השאלה העקרונית תלויה ועומדת: איך ‏אפשר להבחין בין האמת לשקר? איך אפשר לדעתאחרי מי ללכת, למי להקשיב, על מי ‏לסמוך?‏

מבט לחיים

נזמין את התלמידים לכתוב לעצמם בעקבות הלימוד של הסיפור איך אפשר לזהות אם מישהו ‏דובר אמת או לא.‏
באופן אחר נשאל:‏

  • מה עושים כשיש בפנינו שתי טענות הפוכות זו מזו, וכל אחד מבעלי הדעות טוען ‏לאמיתותה המוחלטת של טענתו? כיצד נדע מה לעשות?‏

נבקש מכמה תלמידים לשתף במה שכתבו ונדון בכיתה:‏

  • האם אפשר להבחין בין אמת לשקר?‏
  • האם קרה לכם שבטחתם במישהו וגיליתם שהוא משקר? כיצד הגבתם?‏
  • האם האחריות היא רק על דובר השקר או גם על מי שמאמין לו ונוהה אחרי דבריו?‏

סיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את תוכן נבואתו של ירמיהו ואת תגובת הסובבים. מנגד עסקנו בנבואת השקר של ‏חנניה והתמקדנו בכלים של קהל השומעים להבחין בין נבואת אמת לשקר.‏
מיומנויות: זיהינו מעשה סמלי של נביא וענישה של מידה כנגד מידה. נעזרנו בפרשנות ‏ובקריאת חלק ממאמר כדי להבין את משמעות הסיפור.‏
מתודות: דיון, לימוד בחברותא, צפייה בתמונה.‏

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
פינוקיו
פורסם באתר ויקישיתוף בקישור זה.פורסם ב-4 בנובמבר 2016 על ידי Chester29~itwiki‏. יוצר: ‏Giorgio Scapinelli‏.‏
פינוקיו

פורסם באתר ויקישיתוף בקישור זה.
פורסם ב-4 בנובמבר 2016 על ידי Chester29~itwiki‏. יוצר: ‏Giorgio Scapinelli‏.‏

מוטת עץ
מקור ויקיפדיה
דפי עבודה והעשרה לשיעור
דברי חנפנות
ירמיהו מגיב לדברי חנניה בן עזור, נביא השקר, בחיוב ואומר – אמן, כן יהיה דברך!חז"ל...
דברי חנפנות
"וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אָמֵן כֵּן יַעֲשֶׂה ה', יָקֵם ה' אֶת דְּבָרֶיךָ אֲשֶׁר נִבֵּאתָ לְהָשִׁיב כְּלֵי בֵית ה' וְכָל הַגּוֹלָה מִבָּבֶל אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה."
(כח, ו)

shutterstock.com

ירמיהו מגיב לדברי חנניה בן עזור, נביא השקר, בחיוב ואומר – אמן, כן יהיה דברך!
חז"ל דנו בדברי חנופה ובהשלכותיהם, וקבעו כי מי שמחניף לחברו, סופו שנופל בידו.

לקריאת המדרש

ואמר רבי אלעזר: כל המחניף לחברו – סוף נופל בידו,
ואם אינו נופל בידו – נופל ביד בניו,
ואם אינו נופל ביד בניו – נופל ביד בן בנו,
שנאמר: "וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אֶל חֲנַנְיָה… אָמֵן כֵּן יַעֲשֶׂה ה', יָקֵם ה' אֶת דְּבָרֶיךָ…" (ירמיהו כח, ה-ו).
וכתיב: "וַיְהִי הוּא בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן וְשָׁם בַּעַל פְּקִדֻת וּשְׁמוֹ יִרְאִיָּיה בֶּן שֶׁלֶמְיָה בֶּן חֲנַנְיָה, וַיִּתְפֹּשׂ אֶת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא לֵאמֹר אֶל הַכַּשְׂדִּים אַתָּה נֹפֵל. וַיֹּאמֶר יִרְמְיָהוּ שֶׁקֶר, אֵינֶנִּי נֹפֵל עַל הַכַּשְׂדִּים…" (ירמיהו לז, יג-יד).

עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף מא עמוד ב – דף מב עמוד א

  • האם חז"ל צדקו בדוגמה שהביאו מירמיה כח – האם ירמיהו נפל ביד חנניה בן עזור?
עבד מלך הכושי
אמר ר' אבהו: בשעה שהלך עבד מלך הכושי להעלות את ירמיהו מן הבור, מה הוא...
עבד מלך הכושי
"וַיֹּאמֶר עֶבֶד מֶלֶךְ הַכּוּשִׁי אֶל יִרְמְיָהוּ שִׂים נָא בְּלוֹאֵי הַסְּחָבוֹת וְהַמְּלָחִים תַּחַת אַצִּלוֹת יָדֶיךָ מִתַּחַת לַחֲבָלִים, וַיַּעַשׂ יִרְמְיָהוּ כֵּן."
(לח, יב)

איור: מיכל בן חמו

אמר ר' אבהו: בשעה שהלך עבד מלך הכושי להעלות את ירמיהו מן הבור, מה הוא אומר לו: "שִׂים נָא בְּלוֹאֵי הַסְּחָבוֹת וְהַמְּלָחִים…" (ירמיהו לח, יב).
אמר לו ירמיהו: הלוואי היה לי סולם אחד.
אמר לו הקב"ה: סולם אתה מבקש? זקנתך (כלומר: לרחב, שעל פי מדרש היא מאמהותיו של ירמיהו) נעזרה בחבל: "וַתּוֹרִדֵם בַּחֶבֶל בְּעַד הַחַלּוֹן" (יהושע ב, טו), ואף אתה: "וַיִּמְשְׁכוּ אֶת יִרְמְיָהוּ בַּחֲבָלִים" (ירמיהו לח, יג).

עיבוד. על פי: מדרש שמואל ט, ז

  • חז"ל משווים בין ירמיהו לבין שני המרגלים שריגלו ביריחו ערב כניסת בני ישראל לכנען. ירמיהו ניצל על ידי עבד מלך הכושי באמצעות חבל עשוי מבלויים, והמרגלים ביריחו ניצלו אף הם באמצעות חבל. מה ניתן ללמוד מכך שבשני הסיפורים דווקא החלשים בחברה, הם שמצילים את המצב?
רפיון ידיים
ירמיהו מואשם בכך שהוא מרפא את ידי אנשי המלחמה הנשארים בעיר, ואת ידי כל העם....
רפיון ידיים
"וַיֹּאמְרוּ הַשָּׂרִים אֶל הַמֶּלֶךְ יוּמַת נָא אֶת הָאִישׁ הַזֶּה כִּי עַל כֵּן הוּא מְרַפֵּא אֶת יְדֵי אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר הַזֹּאת וְאֵת יְדֵי כָל הָעָם לְדַבֵּר אֲלֵיהֶם כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כִּי הָאִישׁ הַזֶּה אֵינֶנּוּ דֹרֵשׁ לְשָׁלוֹם לָעָם הַזֶּה כִּי אִם לְרָעָה."
(לח, ד)

shutterstock.com

ירמיהו מואשם בכך שהוא מרפא את ידי אנשי המלחמה הנשארים בעיר, ואת ידי כל העם.
מה פירוש הדבר? מהמשמעות השלילית מובן שאין הכוונה לרפא מחלה (מהשורש רפ"א).
המשמעות היא שירמיהו רִפָּה (מהשורש רפ"ה) את ידיהם של אנשי המלחמה ואנשי העיר, כלומר גרם להם רִפְיוֹן ידיים – החליש אותם ואת רוחם עד שלא רצו להרים כלי נשק ולהילחם.

  • האם גם בימינו דברי ירמיהו היו נחשבים לכאלו שגורמים ל"רפיון ידיים"?
אמן!
לאחר שחנניה בן עזור שטח את נבואתו לפני הקהל הרחב, מגיעה תשובתו של ירמיהו. באופן...
אמן!
"וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אָמֵן כֵּן יַעֲשֶׂה ה' יָקֵם ה' אֶת דְּבָרֶיךָ אֲשֶׁר נִבֵּאתָ לְהָשִׁיב כְּלֵי בֵית ה' וְכָל הַגּוֹלָה מִבָּבֶל אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה."
(כח, ו)

shutterstock.com

לאחר שחנניה בן עזור שטח את נבואתו לפני הקהל הרחב, מגיעה תשובתו של ירמיהו.
באופן מפתיע הוא אינו מתנגד לנבואתו של חנניה, אלא עונה – "אמן כן יעשה ה'"!
המשמעות של המילה "אמן" (מילה כה נפוצה, אנו משתמשים בה המון!) היא הסכמה, הזדהות וכמיהה למימוש – הלוואי שכך יהיה!
במובן סמנטי המילה "אמן" קרובה לעיתים במשמעותה למילה "אמת".

  • האם ירמיהו אמר את המילה "אמן" בכוונה אמיתית ובכנות או בציניות ובאירוניה?
ירמיהו בבור
את היצירה "ירמיהו הנביא בבור" צייר לודוויג מיידנר בשנת 1935, כיהודי בגרמניה תחת ציפורני המשטר...
ירמיהו בבור
"וַיִּקְחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר מַלְכִּיָּהוּ בֶן הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בַּחֲצַר הַמַּטָּרָה וַיְשַׁלְּחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ בַּחֲבָלִים, וּבַבּוֹר אֵין מַיִם כִּי אִם טִיט וַיִּטְבַּע יִרְמְיָהוּ בַּטִּיט."
(לח, ו)

לודוויג מיינדר, הנביא ירמיהו בבור, 1935

את היצירה "ירמיהו הנביא בבור" צייר לודוויג מיידנר בשנת 1935, כיהודי בגרמניה תחת ציפורני המשטר הנאצי, עת הוא חש שמלתעות המשטר הרצחני הולכות וסוגרות עליו.
רבות מיצירות האומנות של מיידנר עוסקות בנביאים, שעימם הוא חש הזדהות.

  • כיצד הבחירות האומנותיות של הצייר מבטאות את מצוקתו של ירמיהו – באילו אמצעים השתמש מיידנר כדי להבליט את המצוקה?
    תוכלו להתייחס למשל לתנוחת הגוף ולמנח הראש, ליחס הגדלים (האדם לעומת המקום שבו הוא נמצא), עובי הקו ודחיסותו, אור והצללה.
מחירה של נבואת אמת
השיר "ירמיהו" של שלמה טנאי עוסק בנבואת אמת ובמחירים הכבדים שהיא מביאה עימה. על פי...
מחירה של נבואת אמת
"כִּי כֹה אָמַר ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, עֹל בַּרְזֶל נָתַתִּי עַל צַוַּאר כָּל הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה לַעֲבֹד אֶת נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַעֲבָדֻהוּ, וְגַם אֶת חַיַּת הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לוֹ."
(כח, יד)

shutterstock.com

השיר "ירמיהו" של שלמה טנאי עוסק בנבואת אמת ובמחירים הכבדים שהיא מביאה עימה.
על פי טנאי, דברי נבואת האמת של ירמיהו הם הם שמוטטו את בית המקדש והביאו לחורבן, כי האמת היא "ששחקה ושנקבה".

למילות השיר

וְיִרְמְיָהוּ אָמַר דִּבְרִי אֱמֶת,
מָרִים, קָשִׁים וְלֹא כִּחֵד.
חִרְבֵּן הִבְטִיחַ יִרְמֵהוּ,
עֹנֶשׁ עַל הָאֱמֶת, וְלֹא טִיַּח.
בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁעוֹד עִמְעֵם
מִתַּחַת לֶאֱמֶת מָרָה, קָשָׁה,
לְאַט לְאַט קָרַס וְנֶהֱרַס.
וְיִרְמְיָהוּ עוֹד מוֹטֵט, מוֹתֵת
וְאֶבֶן לֹא הִשְׁאִיר עַל אֶבֶן –
וּדְבָרָיו כֻּלָּם אֱמֶת.

וּבְבוֹא נְבוּכַדְנֶצַּר לִירוּשָׁלַיִם
הָיְתָה כְּבָר חֲלוּלָה כֻּלָּהּ.
וּיִרְמְיָהוּ הוּא חָלַק כָּבוֹד
עַל הָאֱמֶת, שֶׁשָּׁחֲקָה וְשֶׁנָּקְבָה.
וְנִשְׁאֲרָה לָנֶצַח הָאֱמֶת,
אַךְ לֹא הָיְתָה עוֹד יְרוּשָׁלַיִם.

  • אילו הייתם נוכחים בסימפוזיון שנערך בין ירמיהו לבין חנניה, איזו נבואה הייתם מעדיפים – נבואת השלום של חנניה או נבואת החורבן של ירמיה?
גבעון
גבעון היא העיר שממנה הגיע חנניה בן עזור לירושלים, לוויכוח הפומבי עם ירמיהו. גבעון המקראית,...
גבעון
"וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַהִיא בְּרֵאשִׁית מַמְלֶכֶת צִדְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה בַּשָּׁנָה הָרְבִעִית בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי, אָמַר אֵלַי חֲנַנְיָה בֶן עַזּוּר הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגִּבְעוֹן בְּבֵית ה' לְעֵינֵי הַכֹּהֲנִים וְכָל הָעָם לֵאמֹר."
(כח, א)

מפעל המים בגבעון. מתוך ויקיפדיה העברית

גבעון היא העיר שממנה הגיע חנניה בן עזור לירושלים, לוויכוח הפומבי עם ירמיהו.
גבעון המקראית, שנמצאת היום באתר תל א-ג'יב, הייתה עיר מרכזית וחשובה בתקופתה. אם תיכנסו לאתר dicta תוכלו למצוא 35 מופעים של המילה "גבעון" במקרא, ולהבין את חשיבותה של העיר ואת התפקיד שמילאה בהיסטוריה של עם ישראל.

  • חנניה בן עזור הגיע מהעיר גבעון. מקורו יכול ללמד על מעמדו.
    קראו את פרק כח – כיצד אפשר ללמוד על מעמדו של חנניה מפרק זה?
בור חצר המטרה
ירמיהו הושלך לבור בחצר המטרה, בהחלטת שרי העיר ירושלים. הוא הואשם בכך שהוא מרפה את...
בור חצר המטרה
"וַיִּקְחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר מַלְכִּיָּהוּ בֶן הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בַּחֲצַר הַמַּטָּרָה וַיְשַׁלְּחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ בַּחֲבָלִים, וּבַבּוֹר אֵין מַיִם כִּי אִם טִיט וַיִּטְבַּע יִרְמְיָהוּ בַּטִּיט." (לח, ו)

בור מים חצוב בסלַע, ירושלים. הירידה לבור ממחישה את סיפור כליאת הנביא ירמיהו. "ויקחו את ירמיהו וישלכו אותו אל הבור…" באדיבות ארכיון עיר דוד, צילום: אליהו ינאי

ירמיהו הושלך לבור בחצר המטרה, בהחלטת שרי העיר ירושלים. הוא הואשם בכך שהוא מרפה את ידי האנשים בעיר, כיוון שהוא קורא להם שלא להילחם נגד הבבלים העומדים בשערי העיר. מיקומה המדויק של חצר המטרה אינו ידוע. בספר ירמיה מסופר שהייתה בתחום בית מלך יהודה, ועל כן חוקרים משערים שמקומה היה באזור ירושלים של תקופת הבית הראשון – עיר דוד, העופל או העיר העליונה.

  • קראו את פרק לח בשלמותו. האם לדעתכם האשמתו של ירמיהו בבגידה היא מוצדקת?
  • מדוע הוחלט להשליך אותו לבור?
עול
בתחילת פרק כז מסופר כי ירמיהו הניח על צווארו מוטות עץ (קורות עול) כדי לסמן...
עול
"וַיִּקַּח חֲנַנְיָה הַנָּבִיא אֶת הַמּוֹטָה מֵעַל צַוַּאר יִרְמְיָה הַנָּבִיא וַיִּשְׁבְּרֵהוּ."
(כח, י)

עול על בהמות. צילום: Cgoodwin, Wikimedia commons, CC BY-SA 4.0

בתחילת פרק כז מסופר כי ירמיהו הניח על צווארו מוטות עץ (קורות עול) כדי לסמן את עבדות העולם כולו לנבוכדנצר מלך בבל.
בפרק כח שובר חנניה את המוטות/העול מעל צווארו של ירמיהו, כדי לסמל את השחרור מעול מלך בבל.

להמשך קריאה

העול הוא כלי רתמה לבהמה בשעת עבודתה. מאחר שהעול מונח על צוואר הבהמה ומכביד עליה, המילה משמשת בהשאלה במשמעות של נֵטֶל, מעמסה, חובה. המילה "עול" משמשת בהשאלה גם בביטויים, למשל – לפרוק עול, לשבור עול.

  • העול הנזכר בראשית הפרק הוא דימוי מתפתח.
    עקבו אחריו לאורך הפרק – במה יוחלף העול לדברי ירמיהו? ומה ההחלפה מייצגת במציאות?
גדליה בן פשחור
בקיץ 2008 נמצאה בעיר דוד טביעת חותם של "גדליה בן פשחור", שר בירושלים של המאה...
גדליה בן פשחור
"וַיִּשְׁמַע שְׁפַטְיָה בֶן מַתָּן וּגְדַלְיָהוּ בֶּן פַּשְׁחוּר וְיוּכַל בֶּן שֶׁלֶמְיָהוּ וּפַשְׁחוּר בֶּן מַלְכִּיָּה אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר יִרְמְיָהוּ מְדַבֵּר אֶל כָּל הָעָם לֵאמֹר."
(לח, א)

חותם ועליו השם גדליהו בן פשחור. עיר דוד ירושלים. צילום: גבי לרון, באדיבות ד"ר אילת מזר

בקיץ 2008 נמצאה בעיר דוד טביעת חותם של "גדליה בן פשחור", שר בירושלים של המאה ה-6 לפנה"ס, ימיו של הנביא ירמיהו.

להמשך קריאה

טביעת חותם כזו שעליה שם שמוכר לנו מהתנ"ך, ששימשה כחתימה סופית למסמכים, היא ממצא נדיר. המסמכים אומנם נשרפו מזמן, כנראה במהלך הכיבוש והחורבן של ירושלים בידי הבבלים, אך טביעות חותם שהיו עשויות חֵמָר, לובנו באש וכך נשתמרו.
בעצתו של גדליה בן פשחור, יחד עם שאר השרים, הושלך ירמיהו לבור, מערת ירמיהו, לאחר שנטען כי "הוּא מְרַפֵּא אֶת יְדֵי אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר הַזֹּאת" (לח, ד).

עיבוד. מבוסס על: דני הרמן, "ממצאים בעברית מתקופת הנביא ירמיהו", מתוך אתר האינטרנט AllAboutJerusalem.com

  • כתבו את המילים "גדליה בן פשחור" בכתב עברי קדום.
    האם אתם מצליחים למצוא את האותיות על גבי טביעת החותם?
  • כתבו גם את שמכם בכתב עברי קדום.
סיור אל הכפר א-ג'יב
הסרטון מסקר סיור שנערך בכפר א-ג'יב, גבעון הקדומה, ומעלה שאלות בנוגע ליחס אל העבר, אל...
סיור אל הכפר א-ג'יב
"וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַהִיא בְּרֵאשִׁית מַמְלֶכֶת צִדְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה בַּשָּׁנָה הָרְבִעִית בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי, אָמַר אֵלַי חֲנַנְיָה בֶן־עַזּוּר הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגִּבְעוֹן בְּבֵית ה' לְעֵינֵי הַכֹּהֲנִים וְכָל הָעָם לֵאמֹר." (כח, א)

הסרטון מסקר סיור שנערך בכפר א-ג'יב, גבעון הקדומה, ומעלה שאלות בנוגע ליחס אל העבר, אל הארכאולוגיה ואל האוכלוסייה המתגוררת כיום בשטח.

  • חנניה בן עזור הגיע מהעיר גבעון. לפי הסרטון, מה מאפיין את העיר הקדומה?
  • שאלה לדיון בהמשך לצפייה בסרטון – האם חשוב שמקומות ארכאולוגיים יהיו פתוחים ונגישים לכל מי שמעוניין לבקר בהם, ללא קשר לפוליטיקה האזורית?

קרדיט: תל גבעון – עמותת עמיתים לטיולים/ערוץ 20

נבואת אמת ונבואת שקר
פרק כח בספר ירמיה מעלה שאלות חשובות בנוגע לנבואה. הסיפור עוסק בהבחנה בין נביא אמת...
נבואת אמת ונבואת שקר
"וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אֶל חֲנַנְיָה הַנָּבִיא שְׁמַע נָא חֲנַנְיָה, לֹא שְׁלָחֲךָ ה' וְאַתָּה הִבְטַחְתָּ אֶת הָעָם הַזֶּה עַל שָׁקֶר."
(כח, טו)

פרק כח בספר ירמיה מעלה שאלות חשובות בנוגע לנבואה. הסיפור עוסק בהבחנה בין נביא אמת לנביא שקר, בשאלת התגשמות הנבואות כקריטריון מבחין בין נביא אמת לנביא שקר, בכריזמה של הדובר, ביכולת השכנוע שלו וביכולתו לחולל ניסים.

  • אספו כמה שיותר רמזים בפרק כח לכך שחנניה בן עזור הוא נביא שקר.

קרדיט: נביאי אמת ושקר חובה 4 – ירמיה כח / מכללת אורנים, 2017

האם ירמיהו בגד?
האם נכון היה לכלוא את ירמיהו? האם הוא בגד?בפסטיבל מספרי הסיפורים נערך משפט מומחז לנביא...
האם ירמיהו בגד?
"כֹּה אָמַר ה' הַיֹּשֵׁב בָּעִיר הַזֹּאת יָמוּת בַּחֶרֶב בָּרָעָב וּבַדָּבֶר, וְהַיֹּצֵא אֶל הַכַּשְׂדִּים וְחָיָה וְהָיְתָה לּוֹ נַפְשׁוֹ לְשָׁלָל וָחָי."
(לח, ב)

האם נכון היה לכלוא את ירמיהו? האם הוא בגד?
בפסטיבל מספרי הסיפורים נערך משפט מומחז לנביא ירמיה, שלקחו בו חלק אנשי רוח ועיתונאים.
בתפקיד הסנגור: העיתונאי גדעון לוי
בתפקיד הקטגור: פרופ' אריה אלדד

  • הביאו פסוק אחד שיכול לסייע לסנגור, המגן על ירמיהו וטוען שלא בגד,
    ופסוק אחד שיכול לסייע לקטגור, שטוען שירמיהו צריך להיות מואשם בבגידה.

קרדיט: ירמיהו עומד למשפט / 929 תנך ביחד, 2018

חצר המטרה והחותם של יוכל בן שלמיהו
את ירמיהו הנביא קיללו והשליכו לבור, אבל לא הצליחו להשתיק אותו. על אף האיומים על...
חצר המטרה והחותם של יוכל בן שלמיהו
"וַיִּשְׁמַע שְׁפַטְיָה בֶן מַתָּן וּגְדַלְיָהוּ בֶּן פַּשְׁחוּר וְיוּכַל בֶּן שֶׁלֶמְיָהוּ וּפַשְׁחוּר בֶּן מַלְכִּיָּה, אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר יִרְמְיָהוּ מְדַבֵּר אֶל כָּל הָעָם לֵאמֹר."
(לח, א)

את ירמיהו הנביא קיללו והשליכו לבור, אבל לא הצליחו להשתיק אותו. על אף האיומים על חייו, ירמיהו התעקש להוכיח את העם על חטאיו ולהזהיר מפני החורבן שיבוא אם ימרדו בבבל.

להמשך קריאה

הסרט מתאר את ניסיונותיו של ירמיהו להשפיע על מלכי יהודה האחרונים, ואת הזעם שעוררו דבריו. ממקום כלאו קרא ירמיהו לתושבי ירושלים למלט את נפשם, ואז נכנע צדקיהו ללחץ השרים והשליך את ירמיהו לבור.
הסרט צולם בבור מים בעיר דוד, שאינו בהכרח הבור שבו נכלא ירמיהו אבל הוא נמצא מטרים ספורים מהמקום שבו התגלתה טביעת החותם (בּוּלַה) של יהוכל בן שלמיהו, אחד השרים שביקש להטיל גזר דין מוות על ירמיהו.

  • כיצד מוסברים בסרטון דברי ירמיהו נוכח מערכת הכוחות העולמית (יחסי האימפריות הגדולות של התקופה: מצרים ובבל)?
  • מה מרגש את הארכאולוג המופיע בסרטון?

קרדיט: בור ירמיהו / מכון מגלי"ם, 2015