מבנה שירת דבורה
פרק ה
הזמנה ללימוד
דרך הציורים שציירו התלמידים בקבוצות בשיעור הקודם ניזכר בתוכן שירת דבורה – השירה מתארת את הניצחון בקרב על סיסרא, משבחת את השבטים שהשתתפו בקרב ומדגישה את גבורת הנשים ואת הניצחון בזכות התערבות אלוהים. בשיעור היום נעסוק במבנה השירה ונראה כיצד הוא משרת את התוכן.
מבט ראשון
כל תלמיד יבחר קטע מהשירה שמוצא חן בעיניו ויקרא אותו בקול במליאה.
מבט שני
נשאל את התלמידים:
- במה שונה שירה מסיפור? (שורות קצרות, חרוזים, מילים גבוהות, ביטויים מיוחדים וכו')
בשירה במקרא כמעט אין חריזה, אבל יש מאפיינים מיוחדים אחרים שהוזכרו וגם מאפיינים נוספים. היום נכיר כמה מהם בעבודה קבוצתית בכרטיסיות. אפשר להמשיך לעבוד באותן קבוצות שבהן עבדו התלמידים בשיעור הקודם. הכרטיסיות יעברו בין כל הקבוצות. אין חשיבות לסדר הכרטיסיות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
הערה למורים: שימו לב שהכרטיסייה בנושא חזרה מתאימה במיוחד לתלמידים מתקשים, ואילו הכרטיסייה בנושא תקבולות מתאימה יותר לתלמידים מתקדמים. לכן מומלץ לתת למתקשים להתחיל מהכרטיסייה 'חזרה' ורק אם נשאר זמן לחלק להם את הכרטיסייה על התקבולת ולהפך.
לאחר שרוב התלמידים התנסו בכל הכרטיסיות נאסוף את התשובות במליאה. אפשר לנסות לכתוב יחד שיר כיתתי ובו להשתמש במבנים ובמאפיינים שלמדנו ובאוצר מילים גבוה.
למשל:
הקבלה כיאסטית:
- כיתה ו'2 היא הכיתה הנעלה ביותר
- אין חשובה מכתה ו'2
חזרה:
- עמדו עמדו עמדו כל ילדי בית הספר
- כי כיתה ו'2 צועדת בחצר
דימויים:
- תלמידי כיתה ו'2 עזים כאריות וחכמים כינשופים
וכן הלאה…
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בהמשך למהלך ההוראה הקודם בו הכרנו את שירת דבורה מבחינת התוכן, במפגש זה עסקנו באותה שירה בהיבט המבנה והאמצעים האמנותיים בו משתמש כותב השירה, כדי ליצור את היופי המיוחד בשירה ולהדגיש את המסרים שהשירה מעבירה.
מיומנות: הכרות עם אמצעים אמנותיים בשירה המקראית
מתודה: למידה בקבוצות העוברות בתחנות למידה ברמות קושי שונות.