מהי קדושה
ויקרא יט (א-ד), (ט-יח)
בכמה מילים
נלמד את המצוות המופיעות בוויקרא פרק יט ונדבר על סוגי מצוות. נעסוק במושג הקדושה ובמקורה על פי המקרא, ונשאל – האם הקדושה טבועה בעם ישראל או שהיא תלויה במעשי האנשים? נבחן את הטענה העולה מהפסוקים וממבנה הפרק שקדושה נובעת משילוב של מצוות בין אדם לחברו ומצוות בין אדם למקום, ומשילוב של מצוות במעשה, בדיבור ובמחשבה. מתוך הלימוד נחשוב על מושג הקדושה בחיינו ועל מקומה בעולם חילוני.
הערה: השיעור המוצע עוסק בכמה נושאים. מומלץ למורה לבחור נושא אחד ולהתמקד בו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שמש אסוציאציות:
נכתוב על הלוח את המילה 'קדוש' ונבקש מהתלמידים לשתף אסוציאציות שעולות להם. לאחר מכן נצפה בסרטון של מיזם 929 על הקדושה ונשאל את התלמידים:
- מהי קדושה?
- מה המשמעות של להיות קדוש?
- מה הופך לדעתכם דבר לקדוש?
- האם הדבר קדוש מעצמו או שמישהו קידש את הדבר?
אפשרות שנייה – סיפור:
נספר לתלמידים את הסיפור החסידי 'רגש השבת' שמובא בספרו של מרטין בובר 'אור הגנוז'. נשאל את התלמידים:
- מהי קדושה?
- מה מקורה לדעתכם?
- מה הבעיה של החסידים?
- מהי עמדת המגיד ממזריטש על הקדושה ומקורה?
- האם לדעתכם הקדושה היא תכונה נתונה או שמא היא נובעת מפעילות אנושית?
- האם אתם מכירים מישהו קדוש?
- מה הופך אותו לקדוש?
הזמנה לקריאה
שלב ראשון – קדושים תהיו:
נקרא את ויקרא פרק יט פסוקים א-ד ולאחר מכן נכתוב את הסיפא של פסוק ב על הלוח: "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ, כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם". נשאל את התלמידים:
- כיצד אתם מבינים את הפסוק?
- מה הופך את בני ישראל לקדושים? (לכאורה נראה כי הקדושה של ישראל נובעת מהיות אלוהים קדוש)
- מה זה קדוש?
נקרין על הלוח פירושים למילה.
לאור ההגדרות המילוניות ננסה לבחון כמה דוגמאות לקדושה. נציג את הדוגמאות ונשאל:
- האם הם קדושים לדעתכם?
- לפי איזו מן ההגדרות?
הדוגמאות: אלוהים, שבת, חללי צה"ל.
נבקש מהתלמידים לקרוא את ויקרא פרק יט פסוקים א-ד ופסוקים ט-יח ולמצוא את הביטוי המנחה בפרק ("אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם"). נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם המשמעות של ביטוי מנחה זה? (כיוונים אפשריים: הקדושה של ישראל נובעת מהיות אלוהים קדוש, מדובר בציווי אלוהי להיות קדושים)
- האם לדעתכם אדם יכול באופן אוטומטי להיחשב לקדוש?
- מה לדעתכם אדם צריך לעשות כדי להיחשב לקדוש?
- האם יש מצוות מסוימות שהופכות אדם לקדוש?
- איזה סוג מצוות הופכות אדם לקדוש?
- מהו אם כן הציווי להיות קדושים?
- מהי קדושה בעיניכם?
- מהו ההפך מקדושה?
- האם חשוב בעיניכם שתהיה קדושה בחייו של אדם? למה?
שלב שני – רשימת מצוות:
למורה: לפי שיקול הדעת אפשר לוותר על דף העבודה המוצע בשלב זה ולעבור לשלב הבא. במקרה כזה מומלץ לסכם את עיקרי הדף במליאה. לחלופין נוכל לקצר מעט את דף העבודה אם נוותר על ההשוואה לעשרת הדברות.
נחלק לתלמידים רשימה של המצוות מתוך 'ספר החינוך' – ספר המונה את כל תרי"ג (613) המצוות המופיעות בתורה. בספר מופיעה רשימת המצוות ומובאים מקור כל מצווה, טעמה והדינים והעונשים שמוטלים על מי שאינו מקיים אותה. נערוך תחרות בין התלמידים – מי מוצא היכן מופיעה כל מצווה בפרק שלנו (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
במליאת הכיתה נעבור על החלוקות שהציעו הפרשנים. נוכל לפתוח דיון על השיוך של מצוות מסוימות לקטגוריה של מצוות שמעיות או מצוות שכליות. למשל: איש אמו ואביו תיראו, לא תכלה פאת שדך לקצור, ולקט קצירך לא תלקט, וכרמך לא תעולל, ופרט כרמך לא תלקט, לא תלין פעולת שכיר.
נשמע דעות לכאן ולכאן ונסביר שגם הפרשנים חלוקים בשאלה זו.
נציג את המצוות המופיעות בפרק לאור הלימוד של התלמידים בדף העבודה: שמירת שבת (פסוק ג), איסור עבודה זרה (ד) כיבוד אב ואם (ג), עזרה סוציאלית – לקט שכחה ופאה (י), כיבוד קניינו של הזולת (יא), זכויות עובדים (יג), שמירה על כבוד האדם אף כשהוא חלש והגנה על חלשים (יד), טוהר משפט (טו), לא לרכל, להציל אדם הזקוק לכך (טז), אהבת האדם (יח).
נבקש מהתלמידים להציג על הלוח את קבוצות המצוות שמצאו ביניהן מכנה משותף. נשאל:
- מה כל חלוקה יכולה ללמד אותנו?
- מדוע לדעתכם בפרק יט יש מגוון של סוגי מצוות?
- איזו מהקטגוריות בכל חלוקה מתקשרת יותר עם קדושה לדעתכם?
אפשר להוסיף: מצוות שבין אדם לחברו ומצוות שבין אדם למקום, מצוות עשה ומצוות לא תעשה, מצוות מחשבה ומצוות מעשה.
שלב שלישי – בין קדושה למצוות:
נשאל בכיתה:
- מדוע לדעתכם הפרק פותח בקדושה?
- מה הקשר בין הקדושה לבין המצוות הנזכרות זו?
- האם הציווי להיות קדושים עומד בפני עצמו או קשור במצוות שבאות אחריו?
נקרין על הלוח את פירושיהם של ישעיהו לייבוביץ' ושל הרב שטיינזלץ.
נשאל את התלמידים:
- לפי כל פרשנות, מה היחס בין המצוות בפרק יט ובין הקדושה של ישראל הנזכרת בראשיתו? האם מדובר בקדושה שנובעת מהמצוות או שהמצוות הן ההשלכות של הקדושה? (ישעיהו ליבוביץ' – עם ישראל אינם קדושים בזכות עצמם אלא מתקדשים בקיום המצוות. לאדם יש אחריות על המעשים שלו והוא צריך לפעול כדי להיות ראוי למעמד זה. הרב שטיינזלץ מציג דעה שרואה במצוות נגזרת של הקדושה הקיימת מכוח הקשר עם ה' ואיננו טוען שהמצוות מחוללות אותה)
סיכום:
פרק יט בספר ויקרא מורכב מרשימה ארוכה של מצוות – אפשר שהציווי להיות קדושים הוא אחת מן המצוות, אבל לפי הפרשנויות שראינו, יש קשר חזק בין הקדושה ובין המצוות בפרק: על פי סברה אחת המצוות נובעות מהקדושה של ישראל, ועל פי סברה שנייה הן אלו שיוצרות את הקדושה של ישראל. כך או כך, לפי פרק יט אין סוג מסוים של מצוות שקשור בקדושה, שכן רשימת המצוות בפרק מגוונת מאוד ומורכבת ממצוות מקטגוריות שונות לפי כל אחת מן החלוקות שהכרנו.
מבט לחיים
נשאל את תלמידים:
- האם יש מצוות אחרות שהייתם מוסיפים לרשימה?
- אילו דברים בעיניכם אדם צריך לעשות כדי להיחשב לקדוש?
- אילו מעשים יוצרים קדושה?
לחלופין אפשר לשאול את התלמידים – האם יש דבר כזה קדושה חילונית? אם כן מהו?
אפשר לקרוא עם התלמידים קטעים מתוך המאמר 'ברוך המבדיל' של ליאור טל, שבו הוא מציג את המושג קדושה חילונית כפי שהוא מגדיר אותה (ראו קטעים מתוך המאמר בממערך השיעור). טענתו המרכזית היא כי קדושה נוצרת כתוצאה מהגבלת השליטה על תחום מסוים, ושבעולם חילוני הסמכות לאותן הגבלות ולקביעת חוקים אינה חיצונית, אלא האדם עצמו הוא שמגדיר את אותה הקדושה. נבקש מהתלמידים להביע את דעתם על דבריו של טל.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את המצוות המופיעות בפרק יט בספר ויקרא ודיברנו על סוגי מצוות. עסקנו במושג הקדושה ובמקורה על פי המקרא, ושאלנו אם הקדושה טבועה בעם ישראל או שהיא תלויה במעשי האנשים. בחנו את הטענה העולה מהפסוקים וממבנה הפרק שקדושה נובעת משילוב של מצוות בין אדם לחברו ומצוות בין אדם למקום, ומשילוב של מצוות במעשה, בדיבור ובמחשבה.
מיומנויות: מילה מנחה, פרשנות ימי הביניים. ספר החינוך, פרשנות מודרנית והשוואה.
מתודות: דף עבודה, דיון, מיון וסיווג.
- על קדושת עם ישראל בספר דברים, מאמרו של הרב אמנון בזק מתוך אתר תנ"ך הרצוג.
- מהי קדושה?' מאמרו של הרב יהודה עמיטל מתוך אתר תנ"ך הרצוג.