מות עלי
פרק ד, יא-כב
בכמה מילים
עם ישראל הובס, עשרות אלפי חיילים נהרגו, בניו של עלי נפלו בקרב וארון האלוהים נלקח בשבי. הבשורות העצובות האלו נמצאות בלב הלימוד שלנו שבו נעסוק בחוסן אישי, בהתמודדות עם בשורות קשות ובדרך שבה יש לבשר אותן. המהלך המוצע לפניכם משלב ערוצי למידה ויזואליים עם שיח כיתתי.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: הדפיקה בדלת
נפתח בתיאור של הבאת בשורה קשה, כפי שמופיע בסרט האנימציה 'שערי שמיים' של המיזם 'פנים. יום. זיכרון'. נקרין לתלמידים את הרגעים הראשונים של הסרטון – עד דקה 0:59, ונדון בשאלות:
- מה לדעתכם עובר בראש של החיילים שבאים לבשר את הבשורה הקשה?
- למה ציירו אותם ככה?
- מה הולך לקרות בהמשך הסרט? כיצד האם תגיב?
- מהם העצות שאפשר לתת למבשרי בשורה קשה?
- כיצד נכון לעשות זאת?
- מה יכול להקל על מקבל הבשורה?
אפשרות שנייה: תגובות ואימוג'ים
אפשר לצרף את פתיחה זו בהמשך לאפשרות הפתיחה הראשונה. נספר לתלמידים כי השיעור שלנו היום יעסוק בבשורות קשות – לאומיות ואישיות, ובדרך שבה אנחנו מגיבים במצבים כאלו, ומה שנולד מהם. בפתיחה נבקש מהתלמידים לצייר אימוג'ים ששולחים בתגובה לבשורה קשה.
נדון עם התלמידים:
- אילו רגשות האימוג'ים מסמלים?
- כיצד מרגיש מי שמקבל את הבשורה?
- האם תגובתו מצליחה לבטא את רגשותיו?
- כיצד מרגיש המבשר שמקבל בחזרה אימוג'ים?
נעמיק את הדיון לעבר עיסוק במדיה בכלל:
- האם ווטסאפ הוא מדיום מתאים לבשורות כאלו? מדוע?
- אילו עוד בשורות לא נכון בעיניכם להודיע בווטסאפ?
- מהי הדרך הרצויה לבשר בשורות כאלו?
אפשרות שלישית: בין אישי ללאומי
נזמין את התלמידים אם הם מעוניינים לערוך ציר זמן של חייהם. לאחר כתיבת ציר הזמן נבקש מכמה תלמידים לשתף את הכיתה ונשאל:
- האם מישהו הכניס לציר הזמן הפרטי אירוע שאינו פרטי שלו בלבד?
- האם אירועים לאומיים או קהילתיים משפיעים עלינו? מתי?
- האם הייתם רוצים לחוות באופן אישי יותר אירועים כלליים? מדוע?
הזמנה לקריאה
ננחה את התלמידים לקרוא את פסוקים יא-כב בפעם הראשונה בקריאה דמומה, ולאחר מכן נקרא את הפסוקים יחד בקול בכיתה.
נזמין את התלמידים לסדר את אירועים אלה לפי סדר התרחשותם (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור):
לידת אי-כבוד, התפשטות הבשורה בעיר, מות עלי, כלתו של עלי שומעת את הבשורות הקשות, עלי שומע את הבשורות הקשות, המבשר רץ מן המערכה לשילה.
נתלה את הכרטיסיות על הלוח ונוודא שרצף העלילה מובן בכיתה (אפשר גם לחלק את הכרטיסיות לכל זוג או לחלופין להמיר את הכרטיסיות לדף עבודה).
נבקש מהתלמידים למנות כמה פעמים מופיעות בקטע מילים אלא:
ארון האלוהים, חפני, פנחס, איש.
צמד המילים 'ארון האלוהים' מופיע בקטע שבע פעמים, לעומת שמותיהם של חפני ופנחס, שמופיעים פעמיים-שלוש בלבד.
- מה אפשר ללמוד מן ההשוואה הזאת על החשיבות שמעניק הכתוב לנפילתו בשבי של הארון לעומת החשיבות של מותם של בני עלי בעיני הכתוב?
המילה "איש" מופיעה גם היא שבע פעמים. נעודד את התלמידים לבחון את משמעות הנתונים המספריים.
נתכנס לעבודה אישית או זוגית:
- כתבו במחברות מהן המילים המנחות בפרק ותארו איזו משמעות אפשר למצוא בכך.
- דייקו מתוך הפסוקים: לאיזו מבין הבשורות הקשות עלי מגיב במשבר? מדוע לדעתכם?
- האם לדעתכם יש קשר רעיוני בין המפלה והמוות במלחמה ללידה של תינוק חדש? הסבירו מהו.
עיון בפרשנות מסורתית
על המילים "הָרָה לָלַת" בפסוק יט כותב בעל המצודת ציון כך:
"רצה לומר ללדת, ובא בחסרון הדל"ת לפי שילדה ביללה"
נדון עם התלמידים:
- מהי השאלה שהפרשן עונה עליה?
- כיצד מבטאת הצורה של המילה את המצב הנפשי של האישה היולדת?
שאלות העמקה – לשיח או לכתיבה
- אנחנו רואים שעלי מגיב בעוצמה רבה יותר לבשורת נפילתו של הארון בשבי, מלבשורה על מות בניו. כיצד אפשר להסביר זאת? האם יש כאן ביקורת על עלי או שזהו ביטוי לאחריות לאומית שיש לו כלפי המשכן והארון?
- כיצד בוחר האיש המבשר לבשר לעלי את הבשורות הקשות? שימו לב להדרגה בדבריו – הבשורה האחרונה היא על לקיחת ארון האלוהים בשבי והיא גם זו שמפילה את עלי מכיסאו. האם דרך העברת הבשורות נכונה בעיניכם? מדוע?
- איך מגיב עלי לבשורות הקשות ואיך מגיבה כלתו? כיצד מנסות הסובבות לחזק אותה, ומדוע הן אינן מצליחות?
- מה מסמל הכבוד לכלתו של עלי? האם זהו כבוד חיצוני או פנימי? הסבירו.
נקרא שוב את פסוקים יט-כב ונדגיש עם התלמידים את הפער בין התפיסה הרווחת כי שמות ניתנים כדי להזכיר רגשות חיוביים, לבין השם הניתן בפסוקים.
מבט לחיים
- איך אנחנו מגיבים לבשורות לאומיות קשות ולבשורות אישיות קשות?
- מה יכול לעזור לנו להתמודד עם בשורה קשה?
- מה יכול "להיוולד", לצאת לעולם, דווקא במצבים קשים כאלו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: נפילתו בשבי של ארון האלוהים היא תבוסה גדולה לעם ישראל – אבל לאומי. החפץ הקדוש ביותר, ארון הברית, נפל בידי פלשתים. עוצמת הזעזוע ניכרת במותו של עלי לשמע הבשורה וכן בקריאת השם "אי כבוד" לבן שנולד. דרך סיפור מות עלי עסקנו בהתמודדות עם בשורות קשות וכיצד אנו מגיבים לבשורות כאלו.
מיומנות: איתרנו מילים מנחות בקטע וראינו כיצד הן משקפות מסרים בטקסט.
מתודות: נעזרנו בסרטונים או באימוג'ים, סידרנו את אירועי הפרק, שאלנו שאלות הבנה ושאלות העמקה.
מה הגורם להיחלשות המרכז הרוחני?
סיפור נפילתה של משפחת עלי הוא גם סיפור הידרדרותו של המרכז הדתי של העם. חורבנו של המשכן בסוף הפרק איננו חורבן פיזי, אך הכוהן הגדול מת, וארון האלוהים נפקד.
- מתי נעלמה הקדושה מן המשכן ומי אחראי להסתלקותה?
- האם הכוהנים שבמקום לשרת את האל שירתו בעיקר את עצמם היו אחראים לסילוק השכינה?
- האם הקדושה הסתלקה בגלל הכוהן הגדול שלא לחם די בשחיתות?
- האם העם כקולקטיב, או עולי הרגל שהשלימו עם הידרדרותו המוסרית של בית האל, הם האשמים בכך?