מיכה עושה פסל ומקים מקדש
פרק יז, א-ו
הזמנה ללימוד
נשחק בכיתה משחק קצר ומוכר, למשל 'תפסוני'. נסביר את החוקים: כל התלמידים עומדים בשתי שורות מקבילות ומושיטים את כף ידם קדימה, תלמיד מאחת הקבוצות ניגש לקבוצה השנייה, נותן כיפים לשלושה ילדים לפי ההברות של המילה: "תִפ" (נותן כיף לילד אחד); "סו" (נותן כיף לילד שני); "ני" (נותן כיף לילד שלישי), ובורח אל עבר קבוצתו. הילד שקיבל כיף אחרון צריך לתפוס את מי שנתן את הכיף. אם הוא מצליח לפי שנותן הכיפים חזר לקבוצה, נותן הכיפים הופך לשבוי שלו, ואם לא הצליח לתפוס את נותן הכיפים, מקבל הכיף האחרון הופך לשבוי של נותן הכיפים.
למי שמעדיף גרסה רגועה יותר, אפשר לשחק 'הרצל אמר': תלמיד אחד נבחר אומר כל פעם "הרצל אמר" לעשות פעולה כלשהי (למשל: הרצל אמר להרים ידיים), וכל שאר התלמידים צריכים לעשות את מה שהוא אומר. אם הוא לא אומר לפני הפעולה את המילים "הרצל אמר", אסור להם לעשות את הפעולה שביקש. מי שבכל זאת עושה את הפעולה במצב הזה יוצא מן המשחק.
לפני השיעור נבקש מתלמיד אחד או שניים לשחק שלא על פי החוקים ולהסביר לשאר התלמידים שכעת משחקים לפי החוקים שלו (למשל: לתת כיף שלוש פעמים ברצף לאותו ילד, לברוח לאזור אחר ולא לעבר הקבוצה שלו, או רק להגיד "תפסוני" בלי כיפים ולהתחיל לרוץ; או בהרצל אמר שאחד מהתלמידים שבקהל יתחיל לומר בעצמו את הפעולות במקום הילד שנבחר, או שהתלמיד יעשה את הפעולה גם כאשר לא אומרים "הרצל אמר")
לאחר ההתנסות נשאל את התלמידים:
- האם נעים לשחק כך?
- על מה התעצבנו?
- מה יכול היה לעזור למשחק להתנהל בנחת?
נראה כי כדי ליהנות מהמשחק יש צורך במערכת חוקים אחידה, ולא שכל אחד ימציא את הכללים שלו.
נכתוב על הלוח את פסוק ו: "בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל, אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה".
נסביר שהסיפור שנקרא היום מדגים מה קורה כשאנשים ממציאים לעצמם חוקים ואין מערכת חוקים אחידה – אין מלך בישראל.
מבט ראשון
נקרא באוזני התלמידים את כל פרק יז ולאחר מכן נתמקד בפסוקים א-ו. לפני הקריאה נכתוב על הלוח פירושי מילים שיסייעו בהבנת הקטע ואלו הם:
- "אָלִית" – קיללת (קללה – אָלָה – מְאֵרָה).
- "וַיָּשֶׁב" – השיב, החזיר.
- "צּוֹרֵף" – המתמחה בעבודה בזהב וכסף, יוצר תכשיטים ממתכות יקרות.
- "אֵפוֹד" – חפץ פולחן, קשור לשאלת רצון האל.
- "תְרָפִים" – פסלי אלילים אשר שימשו להגדת עתידות.
נבקש מהתלמידים לעקוב אחרי הקריאה ולכתוב במחברת מי הדמויות המופיעות בפסוקים.
מבט שני
נבקש מהתלמידים לקרוא שוב קריאה דמומה את הפסוקים ולאתר את מרכיבי הסיפור:
- המקום: הר אפרים (נתבונן במפה ונבין היכן התרחש הסיפור).
- הדמויות: (מיכיהו ואימו, אפשר לעמוד על משמעות השם מיכיהו – מי כמו ה')
- הזמן: (לא מצוין במפורש)
- העלילה: (מיכיהו גונב מאימו 1,100 כסף – משמעות המילה כסף היא החומר כסף ולא אמצעי התשלום כמקובל היום, האם מקללת את הגנב, מיכיהו מתוודה שהוא הגנב ומחזיר את הכסף לאם, האם מחליטה להקדיש חלק מהכסף לה' ונותנת את הכסף לצורף לעשיית פסל ומסכה, האם מציבה את הפסל והמסכה בבית האלוהים שהיה למיכה)
נחזור ונקרא את פסוק ה:
"וְהָאִישׁ מִיכָה, לוֹ בֵּית אֱלֹהִים, וַיַּעַשׂ אֵפוֹד וּתְרָפִים וַיְמַלֵּא אֶת יַד אַחַד מִבָּנָיו וַיְהִי לוֹ לְכֹהֵן".
נשאל את התלמידים:
- מה מיכה עושה?
נסמן את הפעלים בפסוק זה: "וַיַּעַשׂ", "וַיְמַלֵּא" (מיכה עושה אפוד ותרפים וממנה את אחד מבניו לכוהן כלומר לעסוק בפולחן)
- מה היה למיכה בביתו? (בית אלוהים)
- מי היא הדמות הראשית, הגיבור, בסיפור ומי היא הדמות המשנית?
- על פי מה אתם קובעים זאת?
נבקש מהתלמידים לכתוב:
- הדמות הראשית בסיפור היא______ כי _________
- הדמות המשנית בסיפור היא______ כי _________
נציין שדמות ראשית היא הדמות המובלטת בסיפור, היא מתוארת באמצעים שונים והסיפור מוסר מידע לגבי מעשיה, פעולותיה, עולמה הפנימי וגורלה.
הדמות המשנית בולטת פחות בסיפור, תפקידה בסיפור הוא לסייע לאפיין את הדמות הראשית, להבין את הרקע התרבותי והחברתי בסיפור ולעיתים היא מניעה את הסיפור קדימה.
נדון עם התלמידים בשאלה:
- מה מוזר בסיפור? מה גורם לנו חוסר נחת? (אפשר שיעלו כמה נושאים, למשל: תיאור של סיפור על אדם פרטי ולא על שבט שלם או קבוצת שבטים כמו בשאר ספר שופטים; יחסים של גנבה, הסתרה ושקר בתוך המשפחה; ניסיונות לכפר על פשע באמצעות חטאים נוספים; השילוב בין עבודת אלוהים לעבודה זרה)
נשוב לפסוק ו הכתוב על הלוח: "בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל, אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה".
נשוחח עם התלמידים על שני חלקי הפסוק: בכל אחד מהחלקים מצוינת עובדה – בימי השופטים לא היה מלך בישראל, וכל אדם עשה ככל העולה על רוחו.
נשאל את התלמידים איזו מילת קישור אפשר לשבץ בין שני חלקי הפסוק כך שיובן בצורה טובה יותר. ננסה כמה אפשרויות:
- "בימים ההם אין מלך בישראל כי איש הישר בעיני יעשה".
- "בימים ההם אין מלך בישראל ולכן איש הישר בעיני יעשה".
- "בימים ההם אין מלך בישראל כדי שאיש הישר בעיני יעשה".
- "בימים ההם אין מלך בישראל למרות שאיש הישר בעיני יעשה".
נראה כיצד מילת קישור אחת במשפט יכולה לשנות את כל משמעותו. נמצא את האפשרות הלוגית והתוכנית הנכונה (אפשרות ב).
נחדד את האבחנה בין שני מצבים התנהגותיים:
- התנהגות על פי החוק
- התנהגות על פי קודים אישיים – "אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו" – שאינם כפופים לחוק ולנורמות של מוסר.
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם מופיע הפסוק הזה בתוך הסיפור על מיכה?
- כיצד הוא קשור אליו? (הסיפור מדגים מה קורה כשאין מערכת חוקים אחידה וכל אחד עובד את אלוהים איך שהוא רוצה – עם עבודה זרה שאלוהים עצמו ציווה לא לעבוד אותה; גונב כסף ממי שהוא רוצה וכו')
נסביר כי בשיעורים הקרובים נלמד את המשך הסיפור ונראה שהתופעה אינה קשורה לבית מיכה לבדו, אלא כך נוהגים רבים בתקופה המתוארת שבה "אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל".
מבט שלישי
נציג את השאלה:
- אילו עבירות עברו מיכיהו ואימו?
כדי לבדוק זאת נקרין לתלמידים את עשרת הדיברות – שמות פרק כ. ונבקש מהם לעבוד בזוגות על דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נבדוק את התשובות יחד במליאה.
מבט לחיים
נשוב לפסוק שקראנו בתחילת השיעור: "בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל, אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה" ונשאל את התלמידים:
- איך הפסוק הזה בא לידי ביטוי בפסוקים שקראנו? (מיכה עובד את אלוהים בדרך שהוא רואה לנכון ולא לפי החוקים הקבועים; הוא גונב מאימו ובעיניו זה נראה בסדר כי הוא החזיר לה את הכסף וכו')
אם יש ברשות המורה הספר "סעודה אצל המלכה" של רותו מודן אפשר לקרוא אותו לתלמידים (לא לוותר על האיורים הנפלאים!). הספר מתאר מצב של אנרכיה בארמון בקינגהם באנגליה והוא יכול לפתוח דיון במצב שבו אין חוקים וכל אחד יכול לעשות מה שירצה.
אם הספר אינו ברשות המורה, אפשר לחלק לכל קבוצת תלמידים פתק ובו מתוארת סיטואציה שאותה יצטרכו להציג לפני הכיתה. ההצגה תיקרא "איך מתנהגים בעולם בלי חוקים?".
וזו היא רשימת הסיטואציות:
- יושבים ללמוד למבחן בספרייה
- חוגגים בר מצווה
- יוצאים לסרט
- אוכלים במסעדה
- משחקים מונופול עם האחים וההורים
נערוך דיון:
- האם חוק חייב תמיד להיות כתוב?
- האם יכול להיות שלכל קבוצת אנשים יהיה חוק שונה?
- האם אדם יכול להחליט שהוא מקיים רק חוקים שמתאימים לו?
- האם יכול להתקיים עולם בלי חוקים כלל?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את סיפור מיכה שגנב כסף מאימו ובסופו של דבר הקדיש אותו לעבודת אלוהים בפסלים. שוחחנו על המציאות של "אין מלך בישראל" ועל תוצאותיה.
מיומנויות: קישור בין חלקים שונים במקרא (עשרת הדיברות ופרקנו)
מתודות: משחק להמחשת הצורך בחוקים, הצגות קבוצתיות להמחשת הרעיון של אנרכיה.