סגור תצוגת כיתה
הפרק

מיכה שוכר את הנער הלוי לכוהן

פרק יז, ז-יג

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נחזור בקצרה על האירועים שעליהם קראנו בסיפור הקודם על אודות מיכה, ונקרא להם "סיפור א". נספר לתלמידים כי בה בעת מתרחש במקום אחר סיפור אחר, נקרא לו "סיפור ב" ואותו נקרא מיד.

מבט ראשון

נקרא בקול את פרק יז פסוקים ז-יג. נבקש מהתלמידים לשים לב לדמויות שעליהן מסופר ולמעשיהן.

מבט שני

נבקש מהתלמידים לעיין שוב בפסוקים אלו ולבדוק מי הן הדמויות שעליהן מסופר ומהו המידע שיש לנו עליהן:
הנער הלוי מהעיר בית לחם שבתחומי שבט יהודה, הלך לחפש לעצמו מקום חדש לגור בו. הנער הגיע להר אפרים לביתו של מיכה.
מיכה, המוכר לנו מהסיפור הקודם, פוגש את הנער הלוי, ובשיחה ביניהם משכנע את הנער להיות לו לכוהן במקדש שבנה.
נשאל את התלמידים:

  • מה שאל מיכה את הנער?
  • מה הנער ענה?
  • האם הוא ענה בדיוק לשאלה?
  • מדוע לדעתכם הרחיב את תשובתו? (מיכה שאל מאיפה הוא בא, הנער ענה לשאלה: "אני בא מבית לחם יהודה", והרחיב את התשובה וסיפר למיכה גם שהוא מחפש מקום מגורים חדש. ייתכן שעשה זאת כי היה זקוק לסיוע במציאת מקום חדש וחשב שמיכה יוכל לעזור לו)
  • האם הנער הסביר מדוע הוא מחפש לשנות את מקום מגוריו?
  • אם כן, מה הסיבה? אם לא, מה יכולה להיות הסיבה?
  • האם מיכה מעוניין לדעת את הסיבה? (הוא לא מספר מה הסיבה ומיכה לא שואל מה הסיבה)
  • מה מיכה מציע לנער?
  • האם הנער מסכים מיד?
  • האם הוא מהסס?
  • מה יכולה להיות הסיבה לכך? (מיכה מציע לנער מגורים, לבוש ומשכורת. הנער הלוי אינו מסכים מיד, הוא הולך ורק לאחר מכן שב ומסכים להצעתו של מיכה. אולי חיפש הצעה טובה יותר עד שהתייאש, אולי לקח זמן להרהר בעניין…)
  • בשיחה ביניהם מי היה העוזר ומי הנעזר?
  • למה היה זקוק מיכה ולמה נזקק הנער? (מיכה היה זקוק לנער שיהיה לו כוהן במקדשו, והנער היה זקוק למיכה כדי שיהיה לו מקום לחיות בו)
  • לאחר שהנער מסכים לחיות בבית מיכה, איזה תפקיד הוא קיבל?
  • מה תמוה בתפקיד הזה? (הנער מקבל תפקיד את הכוהן. עירוב בין עבודת אלוהים לעבודה זרה)

נסביר במילים שלנו את המשפטים האלה מתוך הפסוקים, נעמוד על הפער ביניהם וננסה להסבירו, ואלו הם המשפטים: "וֶהְיֵה לִי לְאָב וּלְכֹהֵן…" (פסוק י), "וַיְהִי הַנַּעַר לוֹ כְּאַחַד מִבָּנָיו…" (פסוק יא), "וַיְהִי לוֹ הַנַּעַר לְכֹהֵן" (פסוק יב).
בפסוק יד בסוף הפרק מיכה אומר: "עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יֵיטִיב ה' לִי, כִּי הָיָה לִי הַלֵּוִי לְכֹהֵן." נשאל את התלמידים:

  • למי מיכה פונה בדברים אלה? (כנראה לעצמו)

מיכה מערב באמונה בה' כלים של עבודה זרה – פולחן לפסל, לאפוד ולתרפים (פסוק יג).

  • מה הקשר בין העירוב הזה לבין הפסוק שלמדנו בשיעור שעבר, פסוק ו: "בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל, אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה"? (כשאין מלך כל אחד מבין את עבודת אלוהים כמו שהוא רואה לנכון, ואין צורה אחידה לעבודת אלוהים המחייבת את כולם)
  • מה הקשר בין הסיפור על הנער הלוי שהופך לכוהן בבית מיכה לסיפור הקודם על מיכה שגונב מאימו ועובד את אלוהים בכלים של עבודה זרה? (פסוק ו מקשר בין שני חלקי הסיפור – כשאין מלך אפשר לגנוב מההורים, אפשר לעבוד את אלוהים בפסלים ואפשר שלוי יהיה כוהן)

נבקש מהתלמידים לכתוב במחברת את כל החטאים שעושה מיכה. מי שיכתוב את החטאים הרבים ביותר ינצח.

מבט שלישי

נקרין את תמונת הבול המוקדש לשבט לוי וננתח אותו: במרכז הבול סמלו של שבט לוי – החושן, שהיה פריט חשוב בלבושו של הכוהן הגדול שהיה מונח על אפודו, ובו משובצות שנים עשר אבני החושן, אבנים יקרות שונות, כנגד שנים עשר שבטי ישראל. בשובל הבול, בתחתית, כתוב פסוק מספר דברים המעיד על תפקידו של שבט לוי להורות וללמד. נברר עם התלמידים:

  • איזה מידע שלמדתם מהבול על שבט לוי רלוונטי לפרק שלנו?

נשאל את התלמידים:

  • מי היו הכוהנים והלויים? (צאצאי שבט לוי)
  • איך מחליטים מי כוהן ומי לוי? (לפי המשפחה שאליה האדם נולד. מי שנולד למשפחת כוהנים יהיה כוהן, ומי שנולד למשפחת לויים יהיה לוי. אי אפשר לשנות את זה)

חשוב לדעת שהלויים לא קיבלו נחלה מוגדרת משל עצמם, הם קיבלו ערים ייעודיות להן בתחומי כל שבט. ערי הלוויים היו גם ערי המקלט. הלוויים קיבלו את כל צורכיהם מאנשי השבט שבקרבו חיו בהתאם לחוקים שנקבעו כגון תרומות ומעשרות.
נשאל את התלמידים:

  • מה היה תפקידם של הלוויים? ומה היה תפקידם של הכוהנים? (הם יועדו לשרת בבית המקדש – הכוהנים עסקו בקורבנות ובברכות – בִּרְכַּת כֹּהנים; והלויים היו שומרי השערים של המקדש והמשוררים – הזמרים השרים. יתרה על כך תפקידם של הלוויים היה להורות וללמד את החוקים לעם)

מבט לחיים

נעמיק את העיסוק בשכר המוצע ללוי:
מיכה הציע ללוי לשלם לו חוץ מהשכר השנתי ("עֲשֶׂרֶת כֶּסֶף לַיָּמִים") גם הוצאות נוספות – ביגוד וכלכלה.

  • למה הוא הציע לו את זה לדעתכם? (כדי שיהיה לו משתלם להישאר לעבוד אצלו)

נספר לתלמידים כי גם בימינו נהוג לשלם לשכירים הוצאות נוספות, למשל ביגוד (פעם בשנה) וכלכלה, אש"ל (אוכל שתייה לינה). יש עובדים המקבלים רכב מהעבודה או תוספת בעבור אחזקת רכב או הוצאות נסיעה בתחבורה ציבורית.

  • מה יהיה חשוב לכם כשתלכו לחפש עבודה? (שעות העבודה, השכר, מידת הסיפוק והעניין בעבודה, התנאים וכו')

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את סיפור הנער הלוי שהחל לכהן במקדשו של מיכה.
מיומנות: התחקות אחר מניעים להתנהגותה של דמות.
מתודה: שימוש בבול דואר כמקור מידע.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
בול
בול המוקדש לשבט לוי. מתוך ויקיפדיה. המעצב: ג' המורי
בול

בול המוקדש לשבט לוי. מתוך ויקיפדיה. המעצב: ג' המורי

נקודת הזכות של מיכה
רבי נתן אומר: המרחק ממגרב – מקום מושבו של מיכה, לשילה – מקום המשכן, הוא...
נקודת הזכות של מיכה
"וְהָאִישׁ מִיכָה לוֹ בֵּית אֱלֹהִים וַיַּעַשׂ אֵפוֹד וּתְרָפִים וַיְמַלֵּא אֶת יַד אַחַד מִבָּנָיו וַיְהִי לוֹ לְכֹהֵן."
(יז, ה)

עשן. shutterstock.com

רבי נתן אומר: המרחק ממגרב – מקום מושבו של מיכה, לשילה – מקום המשכן, הוא שלושה מילין (בערך שלושה ק"מ), והיה העשן מן המזבח בשילה ועשן פסל מיכה מתערבין זה בזה.
בקשו מלאכי הַשָׁרֵת לדוחפו.
אמר להן הקדוש ברוך הוא: הניחו לו, שֶׁפִּתוֹ מצויה לעוברי דרכים.

על פי: תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף קג עמ' ב

  • לפי התלמוד, מדוע מיכה לא נענש למרות שהיה עובד עבודה זרה?
הנכד של משה
על פי פרק יח פסוק ל, היה הכוהן יהונתן "בֶּן גֵּרְשֹׁם בֶּן מְנַשֶּׁה (משה)". הנו"ן...
הנכד של משה
"וַיָּקִימוּ לָהֶם בְּנֵי דָן אֶת הַפָּסֶל וִיהוֹנָתָן בֶּן גֵּרְשֹׁם בֶּן מְנַשֶּׁה הוּא וּבָנָיו הָיוּ כֹהֲנִים לְשֵׁבֶט הַדָּנִי עַד יוֹם גְּלוֹת הָאָרֶץ."
(יח, ל)

משה. צילום: shutterstock.com

על פי פרק יח פסוק ל, היה הכוהן יהונתן "בֶּן גֵּרְשֹׁם בֶּן מְנַשֶּׁה (משה)". הנו"ן נראית כתוספת, וידוע שגרשום היה בנו של משה.
על פי המדרש, נכדו של משה התגלגל לעבודה זרה (עבודת אלילים) בגלל מצבו הכלכלי הירוד. יהונתן החזיק בחינוך שקיבל מסבו משה – שבמצב כזה עדיף לעבוד עבודה זרה ולא להיות תלוי באחרים.

לקריאת המדרש

וכך אומר התלמוד:

אמרו לו, ליהונתן: האם לא ממשפחתו של משה אתה?
ואיך ייתכן שתיעשה כהן לעבודה זרה?!
אמר להן: כך מקובלני מבית אבי: לעולם ישכיר אדם עצמו לעבודה זרה ואל יצטרך לבריות.

על פי: תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף קי עמוד א

  • מדוע נכדו של משה נאלץ לשמש כוהן במקדש שבו עובדים עבודה זרה?
  • מה ניתן ללמוד מן העובדה שיהונתן הכוהן היה נכדו של משה ושימש כוהן במקדש שהיה מיועד לעבודה זרה?
ארץ רחבת ידיים
המרגלים שנשלחו לעיר לַיִשׁ כדי לבדוק אם אפשר לכבוש אותה בקלות, מתרשמים מן המקום. אחד...
ארץ רחבת ידיים
"כְּבֹאֲכֶם תָּבֹאוּ אֶל עַם בֹּטֵחַ וְהָאָרֶץ רַחֲבַת יָדַיִם כִּי נְתָנָהּ אֱלֹהִים בְּיֶדְכֶם מָקוֹם אֲשֶׁר אֵין שָׁם מַחְסוֹר כָּל דָּבָר אֲשֶׁר בָּאָרֶץ."
(יח, י)

"ארץ רחבת ידיים" מבט מהרי הגליל לעמק החולה: shutterstock.com

המרגלים שנשלחו לעיר לַיִשׁ כדי לבדוק אם אפשר לכבוש אותה בקלות, מתרשמים מן המקום. אחד הרשמים החיוביים הוא שמדובר ב"ארץ רחבת ידיים", כלומר – ארץ גדולה בשטחה.

  • הצירוף "ארץ רחבת ידיים" מביע רעיון של שפע וגודל.
  • אילו תארים חיוביים נוספים ניתנים בסיפור לעיר לַיִשׁ?
אנשים מָרֵי נפש
במקרא, אנשים מרי נפש הם אנשים שמצבם קשה כל כך עד שאין להם מה להפסיד,...
אנשים מָרֵי נפש
"וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו בְּנֵי דָן אַל תַּשְׁמַע קוֹלְךָ עִמָּנוּ פֶּן יִפְגְּעוּ בָכֶם אֲנָשִׁים מָרֵי נֶפֶשׁ וְאָסַפְתָּה נַפְשְׁךָ וְנֶפֶשׁ בֵּיתֶךָ."
(יח, כה)

צילום: shutterstock.com

במקרא, אנשים מרי נפש הם אנשים שמצבם קשה כל כך עד שאין להם מה להפסיד, ולכן הם מסוגלים לפרוע חוק מבלי לחשוש מהעונש הצפוי.
היום מקובל להשתמש בביטוי "אדם מר נפש" כדי לתאר אדם הנוטה מטבעו לדיכאון ולרוגז.

  • כתבו במילים שלכם את האיום של בני דן על מיכה.
בימים ההם אין מלך בישראל
השיר "בימים ההם אין מלך בישראל" נכתב כמחאה על המציאות החברתית הקשה בישראל, והוא חלק...
בימים ההם אין מלך בישראל
"בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה."
(יז, ו)

השיר "בימים ההם אין מלך בישראל" נכתב כמחאה על המציאות החברתית הקשה בישראל, והוא חלק מפרויקט משותף של כמה אומנים, בהם אורי גוטליב, אמיר פייס, דני שטג ודניאלה וירצר.

למילות השיר

אין מלך
מילים ולחן: עידן זילברשטין

"וּבַיָּמִים הָהֵם, אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל:
אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו, יַעֲשֶׂה.

גִּשְׁמֵּי קַיִץ, הַקּוֹסֶמֶת הַזְּקֵנָה בָּרְחוֹב הַשּׁוֹמֵם
רְעֵבָה וּבְלִי בַּיִת מַחְלִיטָה שֶׁהִיא מוּכָנָה
לִהְיוֹת כְּנָפַיִם לַשְּׁתִיקָה שֶׁל הָרֹב הַדּוֹמֵם
הַקּוֹסֶמֶת הַזְּקֵנָה הוֹפֶכֶת אֶת עַצְמָהּ לְיוֹנָה לְבָנָה

מִמְּחִילוֹת הָאֲדִישׁוּת וְהַפַּחַד, שָׁם הוּא מְדַמֵּם
הָרֹב הַדּוֹמֵם יוֹצֵא אֶל אֲוִירָה מְשֻׁנָּה
הַגְּשָׁמִים שֶׁל הַקַּיִץ מְבִיאִים אוֹתוֹ לְהִתְרוֹמֵם
הִזְדַּמְּנוּת אַחֲרוֹנָה לָלֶכֶת אַחֲרֵי קְרִיאַת הַיּוֹנָה

וּבַיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל:
אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה.
וּבַיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל.

הַיּוֹנָה פּוֹצַחַת בִּנְאוּם מְסַחְרֵר:
מִי שֶׁמְּגָרֵשׁ, מִי שֶׁבּוֹחֵר לֹא לְדַבֵּר
מִי שֶׁאֵין בְּלִבּוֹ לַמְּצוּקָה שֶׁל הָאַחֵר
סוֹפוֹ שֶׁיִּתְאַכְזֵר לַמִּשְׁפָּחָה
אֲנַחְנוּ בָּחַרְנוּ, לֹא כְּדֵי לְשָׁרֵת אוֹתְךָ
תִּקְרָא לִי מְחָאָה אוֹ מַהְפֵּכָה
הַמַּמְלָכָה שֶׁלָּנוּ, שֶׁלָּנוּ הַמַּמְלָכָה

אַחֲרֵי יָמִים שֶׁל הַמְתָּנָה
הָרֹב וְהַזְּקֵנָה
אֶל הָאַרְמוֹן חוֹמְקִים בְּסֵתֶר
אָז מִתְגַּלֶּה הַסּוֹד:
אֵין מֶלֶךְ, מִתַּחַת לַכֶּתֶר

וּבַיָּמִים הָהֵם…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם. (אקו"ם תהיה מילה מקשרת לאתר אקו"ם.

  • לפי השיר, מה קורה במציאות שבה יש אווירה ש"אין מלך בישראל"?

קרדיט: אין מלך – אמנים למען צדק חברתי/פזית נוני, 2012

מיכה מול בני דן
בתמונה מתוארת סְצֶנָה מתוך סיפור "פסל מיכה".
מיכה מול בני דן
"וַיֹּאמֶר אֶת אֱלֹהַי אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְקַחְתֶּם וְאֶת הַכֹּהֵן וַתֵּלְכוּ וּמַה לִּי עוֹד, וּמַה זֶּה תֹּאמְרוּ אֵלַי מַה לָּךְ."
(יח, כד)

ג'ון כריסטוף ווייגל, מיכה ובני דן, 1695, מתוך ויקישיתוף

בתמונה מתוארת סְצֶנָה מתוך סיפור "פסל מיכה".

  • אילו דמויות מן הסיפור אתם מזהים בתמונה, ומה יחסי הכוחות ביניהן?
לַיִשׁ / תל דן
  העיר דן, נקראה "לַיִשׁ" לפני שנכבשה בידי שבט דן. היא נזכרת כבר בכתבים מצריים...
לַיִשׁ / תל דן
"וַיֵּלְכוּ חֲמֵשֶׁת הָאֲנָשִׁים וַיָּבֹאוּ לָיְשָׁה וַיִּרְאוּ אֶת הָעָם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ יוֹשֶׁבֶת לָבֶטַח כְּמִשְׁפַּט צִדֹנִים שֹׁקֵט וּבֹטֵחַ וְאֵין מַכְלִים דָּבָר בָּאָרֶץ יוֹרֵשׁ עֶצֶר וּרְחוֹקִים הֵמָּה מִצִּידֹנִים וְדָבָר אֵין לָהֶם עִם אָדָם."
(יח, ז)

שיחזור המזבח באזור המקודש בעיר דן, המאה ה 10 לפני הספירה. צילום: תמר מרום,מתוך אתר פיקיוויקי

 

העיר דן, נקראה "לַיִשׁ" לפני שנכבשה בידי שבט דן. היא נזכרת כבר בכתבים מצריים קדומים ביותר. החפירות הארכיאולוגיות במקום חשפו עיר שהייתה גדולה ועשירה בתקופה הכנענית, מתאימה לרושם שיצרה אצל המרגלים שנשלחו אליה.

להמשך קריאה

במקום נמצאו גם ממצאים של התיישבות מתקופת התנחלות השבטים בארץ ומימי פילוג הממלכה המאוחדת. בהקשר זה ראוי לציין את "השער הישראלי" מהתקופה הישראלית (ימי ירבעם ואחאב) ואת הבמה המרוצפת המזכירה תיאורים מהמקרא, וכן את כתובת תל דן שבה מופיע הצירוף "בית דוד" לראשונה בכתב יד קדום מחוץ למקרא.

  • התבוננו במפה.
    מדוע העיר דן הייתה עיר מבוקשת בעת העתיקה? התייחסו למאפיינים הגיאוגרפים של האזור.
הר אפרים
  הר אפרים הוא ככל הנראה כינוי לרכס ההרים השוכנים בנחלת שבט אפרים, בגבול עם...
הר אפרים
"וַיְהִי אִישׁ מֵהַר אֶפְרָיִם וּשְׁמוֹ מִיכָיְהוּ."
(יז, א)

הר אפרים, אזור בית חורון. Library of Congress Prints and Photographs Division Washington, matpc.22720

מפת אזור הר אפרים. Janz, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

 

הר אפרים הוא ככל הנראה כינוי לרכס ההרים השוכנים בנחלת שבט אפרים, בגבול עם נחלות אשר ויששכר. הר אפרים מוזכר במקרא כמה פעמים, בין השאר – בסיפור פילגש בגבעה, הסיפור הבא בספר שופטים. בשטח הר אפרים נמצאת העיר שכם, כיום העיר השנייה בגודלה ביותר ברשות הפלסטינית.

  • עיינו בפתיחה לסיפור פסל מיכה (יז, א-ו) ובפתיחה לסיפור פילגש בגבעה (יט, א).
    מצאו קו דמיון נוסף בין שני הסיפורים, מלבד העובדה שבשניהם מוזכר הר אפרים.
אפוד, תרפים, פסל ומסכה
  התרפים, הפסל והמסכה הם אביזרים פולחניים העשויים בידי אדם – שסוגדים להם ולכוח שהם...
אפוד, תרפים, פסל ומסכה
"וַיַּעֲלוּ חֲמֵשֶׁת הָאֲנָשִׁים הַהֹלְכִים לְרַגֵּל אֶת הָאָרֶץ בָּאוּ שָׁמָּה לָקְחוּ אֶת הַפֶּסֶל וְאֶת הָאֵפוֹד וְאֶת הַתְּרָפִים וְאֶת הַמַּסֵּכָה וְהַכֹּהֵן נִצָּב פֶּתַח הַשַּׁעַר וְשֵׁשׁ מֵאוֹת הָאִישׁ הֶחָגוּר כְּלֵי הַמִּלְחָמָה."
(יח, יז)

פסל של אל, ראש הפנתיאון הכנעני, משנת 1400-1200 לפנה"ס, נמצא בחפירות במגידו. צילום: Daderot, מתוך ויקישיתוף

 

התרפים, הפסל והמסכה הם אביזרים פולחניים העשויים בידי אדם – שסוגדים להם ולכוח שהם מייצגים. הם ששימשו לעבודת האלילים ומוזכרים בהקשרים שלילים.
בסיפור פסל מיכה נראה שמיכה ביקש לעשות לעצמו מקדש באמצעות כלי הפולחן שהכיר: פסל, אפוד, תרפים ומסכה.
פסלים וצלמיות רבות נמצאו בחפירות ארכיאולוגיות בארץ והם מלמדים אותנו על השימוש הרב בפסלים בפולחן. ייתכן והאפוד המוזכר כאן היה עשוי זהב ושימש גם כפסל שהיה אפשר להעמיד.

  • מדוע שימוש באפוד, תרפים, פסל ומסכה נחשבים לעבודה זרה?
לוויים
  בני שבט לוי, בניגוד לשאר שבטי ישראל, לא קיבלו נחלה בארץ ישראל. בתורה נקבע...
לוויים
"וַיֵּלֶךְ הָאִישׁ מֵהָעִיר מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה לָגוּר בַּאֲשֶׁר יִמְצָא וַיָּבֹא הַר אֶפְרַיִם עַד בֵּית מִיכָה לַעֲשׂוֹת דַּרְכּוֹ."
(יז, ח)

סמלי השבטים ושמותיהם. מתוך ויקישיתוף

סמל אבני החושן של שבט לוי. צילום: Chenspec, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

 

בני שבט לוי, בניגוד לשאר שבטי ישראל, לא קיבלו נחלה בארץ ישראל. בתורה נקבע כי "ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הוּא נַחֲלָתָם", כלומר: מקומם בבית המקדש, ותפקידם לשרת בקודש.

להמשך קריאה

בעולם העתיק מעמדו החברתי-כלכלי של אדם היה תלוי בהיותו בעל קרקע, שהעניקה לו את האפשרות להתפרנס בכבוד. מכאן שבני שבט לוי, שהיו חסרי נחלה, היו בעלי מעמד חברתי נחות יחסית.
בתקופה שבה התרחש סיפורנו בית המקדש לא היה קיים, ובני שבט לוי נאלצו לנדוד ממקום למקום כדי למצוא עבודה במקדשים המקומיים שהיו פרוסים על פני הארץ.

  • מה היה מעמדם של הלוויים בחברה?
  • למי הייתם משווים את מעמדם היום?
"בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל"
בסרטון מתוארים רצף האירועים בסיפור פסל מיכה.
"בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל"
"בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל וּבַיָּמִים הָהֵם שֵׁבֶט הַדָּנִי מְבַקֶּשׁ לוֹ נַחֲלָה לָשֶׁבֶת כִּי לֹא נָפְלָה לּוֹ עַד הַיּוֹם הַהוּא בְּתוֹךְ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל בְּנַחֲלָה."
(יח, א)

בסרטון מתוארים רצף האירועים בסיפור פסל מיכה.

  • לפי דעתכם, מהו האירוע החמור ביותר בסיפור פסל מיכה?

קרדיט: חדשות התנ"ך: פילגש בגבעה/כאן חינוכית, 2016

האסון המתגלגל בישראל
פרקי הסיום של ספר שופטים – סיפור פסל מיכה, כיבוש העיר ליש בידי בני דן...
האסון המתגלגל בישראל
"בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה."
(יז, ו)

פרקי הסיום של ספר שופטים – סיפור פסל מיכה, כיבוש העיר ליש בידי בני דן וסיפור פילגש בגבעה – הם סיפורים המתארים הידרדרות בכל התחומים: מוסר, חברה, דת ומשפחה. בימים ההם אין מלך בישראל. איש הישר בעיניו יעשה.

  • מה הבעיה במציאות שבה "איש הישר בעיניו יעשה"?

קרדיט: שופטים יז-כא. איש הישר בעיניו יעשה/929 תנך ביחד, 2015