מלאה הארץ חמס
פרק ו, יא-כב
הזמנה ללימוד
נושאים עיקריים ביחידה: חומרת הגזל, השחיתות המוסרית וההכנות למבול.
נפתח את השיעור בסיפור שנמציא על כך שקמנו בבוקר וראינו שגנבו לנו את המכונית מן החניה. רצינו להתקשר למשטרה אבל בחיפוש בתיק התברר שגם הטלפון הנייד נגנב. רצנו הביתה ופתאום, את מי מצאנו בחדר המדרגות? גנב!
נשאל:
- מדוע חמור כל כך לגנוב?
נבקש מהתלמידים לדמיין איך נראה עולם מלא גנבות – איך נראה סופרמרקט? איך נראית כיתה? מה היחסים בין שכנים בעולם מלא גנבות?
נסביר לתלמידים שהסיפור הומצא רק כדי להמחיש להם את דור המבול.
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נכתוב על הלוח את המילה 'חמס', ניזכר בשיעור הקודם שבו ביארנו שהמילה חמס היא גנבה. נשאל את התלמידים אם הם שמעו על שם הפועל 'לחמוס'.
נבקש מהתלמידים לפתוח את החומש, לעקוב אחרי הקריאה של המורה על האצבע ובזמן הקריאה לספור כמה פעמים מופיעות בפסוקים המילים 'נשחתה' ו'חמס'.
- למה לדעתכם המילים 'נשחתה' ו'חמס' חוזרות בפסוקים?
מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
נשאל את התלמידים:
- מדוע הגזל חמור כל כך עד שהוא גורם למבול? (גזל הוא חדירה לתחומו של הזולת, לקיחה בלי רשות. גזל מבטא חוסר אמונה בעמל – במקום לעבוד פשוט גונבים. בעומק הדבר גזל מסמל את חוסר האמונה של האדם בצדק, ביושר ובאמת)
- חשבו כיצד נראו החיים בדור המבול? (היזכרו בפתיחת השיעור)
- מה אלוהים החליט לעשות לאחר ש"מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס" (פסוק יא)?
- כיצד אלוהים מצווה על נח להיערך לקראת המבול?
- בפסוק יד כתוב שהתיבה צריכה להיות בנויה "קִנִּים", מדוע לדעתכם יש צורך בהפרדה בתוך התיבה? (כדי לשמור על החיות ולתת לכל אחת את הטיפול הראוי לה, וכדי שבעלי חיים לא יזיקו זה לזה. לפי חלק מהפרשנים בעלי החיים גם התנהגו בהתנהגות מינית מופקרת וחיה ממין אחד שכבה עם חיה ממין אחר)
נסביר לתלמידים שפירוש המילה "כֹּפֶר" (פסוק יד) הוא זפת. נח בנה את התיבה מעצי גופר וציפה אותה בזפת.
נדגים לתלמידים מהי "אַמָּה" (פסוק טו) – המרחק בין המרפק לכף היד, כחצי מטר לערך.
בכיתות שבהן יש תלמידים מצטיינים אפשר לחשב את גודלה של התיבה במטרים – 150 מטר אורך, 25 מטר רוחב ו-15 מטר גובה.
מבט שלישי- התבוננות
נספר לתלמידים שחכמים פירטו לנו על החמס שהיה בדור המבול.
נספר לתלמידים בלשוננו את שחכמים מתארים במדרש בראשית רבה:
כך היו אנשי המבול עושים: היה אחד מהם מוציא את סחורתו לשוק ומעמיד דוכן של ירקות. היה אחד בא ולוקח ירק קטן, השני היה בא ולוקח גם הוא ירק קטן, והיה בא אדם נוסף ולוקח גם הוא ירק שאינו שווה פרוטה. כל אחד היה גונב מעט, מקל ראש ברכוש של חברו וחושב שלא יעמידו אותו למשפט על כמה אגורות (על פי בראשית רבה לא, ה)
- נסו לחשוב, כיצד תירצו הגנבים את מעשיהם?
- האם לדעתכם התירוץ הזה קביל? נמקו מדוע.
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- האם תוכלו לחשוב על דוגמה דומה מימינו?
- האם יש דוגמה לחמס בכיתה שלנו או בבית הספר? (מובן שאין להשתמש בשמות פרטיים)
- כיצד אפשר להקפיד יותר על שמירת רכושו של הזולת?
- כיצד נשתפר בשמירה על רכוש ציבורי?
אפשר להתחלק לזוגות וכל זוג יכתוב עצה לשמירת רכושו של חבר ועצה על שמירת רכוש בית הספר או רכוש ציבורי. לסיכום נאסוף את העצות שהתלמידים העלו. ונכתוב על הלוח רשימת עצות שיעזרו לנו להימנע מגזל.
הצעה לפעילות:
נחלק לתלמידים דפים חלקים ונבקש מהם לצייר בצבעי מים או בצבעי גואש את הארץ והשמיים ואת האנשים החיים בימיו של נח. גם המורים יציירו את השמיים ואת הארץ בצבעי מים או גואש. לאחר שהתלמידים יסיימו לצייר ניקח את הציור שאנחנו (המורים) ציירנו ומכחול ונערבב בין השמיים לבין הארץ בציור שלנו.
נסביר כי בטבע לכל דבר יש את מקומו – יש מקום לשמיים ומקום לארץ, מקום למדבר ומקום לים. בדור של נח גזלו – כל החפצים איבדו את מקומם, איבדו את בעליהם, אנשים חדרו זה לתחומו של זה וכך גם קרה במבול – לא היה גבול בין יבשה לים, השמיים והארץ התערבבו זה בזה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו בסיפור דמיוני על עולם מלא גנבות, קראנו את הפסוקים וחיפשנו את המילים 'חמס' ו'נשחתה', למדנו על חומרת הגזל ובעבודה בזוגות טיכסנו עצות שיעזרו לשמור על רכוש האחר ולהימנע מגזל. חתמנו את השיעור ביצירה בצבעי מים שהבהירה לנו את הקשר בין המבול לבין הגזל.
מיומנויות: זיהוי מילים בולטות בפסוקים.
מתודות: ציור וערבוב צבעי מים, עבודה בזוגות