סגור תצוגת כיתה
הפרק

מלחמת אחים

פרק כ

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

ניזכר בסיפור פילגש בגבעה ובמסר המחריד שקיבלו כל שבטי ישראל.

  • מה לדעתכם תהיה תגובת עם ישראל למעשה הנורא?

מבט ראשון

נקרא את פסוקים א-יז בפרק כ ונבקש מהתלמידים לנסות להבין כיצד הגיב עם ישראל למעשה פילגש בגבעה.

מבט שני

נשאל את התלמידים

  • כמה לוחמים מעם ישראל התקבצו? (בפסוק ב כתוב שהתקבצו 400 אלף לוחמים מכל שבטי ישראל)
  • מה האיש הלוי מספר שקרה? האם זה מה שקרה באמת? (כמעט, הוא לא מספר איך הוציא את אשתו מהבית כדי שיניחו לו ויתעללו בה)
  • מה האיש הלוי מבקש מעם ישראל לעשות? (להגיב לפשע שנעשה)
  • האם הבקשה של בני ישראל מבנימין להוציא את בני הבלייעל ולהענישם מוצדקת? (כן, בני הבלייעל שעינו את הפילגש צריכים להיענש)

נסביר לתלמידים את פסוקים ט-י – כל העם מחליט כאיש אחד לצאת למלחמה נגד שבט בנימין, הם מחליטים שכל שבט יקצה למלחמה תשעים אחוזים מהלוחמים שלו, והעשרה אחוזים הנותרים ידאגו לצידה בעבור היוצאים לקרב – עשרה למאה ומאה לאלף.
נשאל את התלמידים:

  • האם ההתכוננות למלחמה איחדה את העם? מאילו מילים בפסוקים אפשר ללמוד זאת? (המילים "כְּאִישׁ אֶחָד" מופיעות שלוש פעמים בפסוקים – פסוקים א, ח ויא – כולם התאחדו נגד שבט בנימין)
  • מה העם מבקש משבט בנימין בפסוק יג? (תנו לנו את האנשים בני הבלייעל שהתעללו באישה, ונהרוג אותם)
  • מה השיבו בני שבט בנימין לבקשה? (פסוק יג: "וְלֹא אָבוּ" – לא הסכימו)
  • מדוע לדעתכם בני בנימין מסרבים להסגיר את בני הבלייעל? (אולי הם רוצים להעניש אותם בעצמם ולא 'לתלות את הכביסה המלוכלכת בחוץ'; אולי הם לא חושבים שההתנהגות של בני הבלייעל נוראית כל כך; אולי הם רואים בזה איום אישי עליהם…)
  • כמה לוחמים גייס שבט בנימין למלחמה? (על פי פסוק טו שבט בנימין גייס 26 אלף לוחמים ועוד שבע מאות לוחמים מהגבעה עצמה – כל הלוחמים היו מצוינים הפוגעים בדיוק במטרה)

נכתוב על הלוח את סדרי הכוחות: 400 אלף איש מבני ישראל נגד 26,700 לוחמים משבט בנימין. נשאל את התלמידים:

  • מי לדעתכם ינצח ומדוע? (בני ישראל, כי הם יותר לוחמים או כי מטרתם מוצדקת ולכן אלוהים בוודאי יהיה אתם; או בני בנימין כי הם לוחמים מיומנים יותר)

נכתוב על הלוח שלוש כותרות: המערכה הראשונה; המערכה השנייה; המערכה השלישית.
נבקש מהתלמידים לעיין בזוגות בפסוקים יח עד סוף הפרק ולכתוב במחברת מאיזה פסוק עד איזה פסוק מתרחשת כל מערכה ומי מנצח בכל אחת מהמערכות. (מערכה ראשונה – פסוקים יח-כב: בנימין מנצחים; מערכה שנייה – פסוקים כד-כה: בנימין מנצחים; מערכה שלישית – פסוקים ל-מח: בני ישראל מנצחים)
נשאל את התלמידים:

  • אילו מילים בפסוקים סייעו לכם לדעת היכן מתחילה כל מערכה? ("וַיָּקֻמוּ וַיַּעֲלוּ", "וַיִּקְרְבוּ", "וַיַּעֲלוּ", "בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן", "בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי", "בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי")
  • מה קרה בין מערכה למערכה? (בני ישראל פנו לאלוהים, והוא אומר להם להמשיך להילחם)
  • לפי פסוק מו, כמה לוחמים בסך הכול נהרגו משבט בנימין? (25 אלף)
  • חשבו: כמה נשארו מבני בנימין? (1,700 לוחמים בלבד)
  • מי ניצח בסופו של דבר? (שבטי ישראל)

מבט שלישי

נבקש מהתלמידים להעתיק את שלושת הפניות של השבטים לאלוהים למחברת:

  • יח …וַיִּשְׁאֲלוּ בֵאלֹהִים וַיֹּאמְרוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: 'מִי יַעֲלֶה לָּנוּ בַתְּחִלָּה לַמִּלְחָמָה עִם בְּנֵי בִנְיָמִן?'
  • כג …וַיִּבְכּוּ לִפְנֵי ה' עַד הָעֶרֶב וַיִּשְׁאֲלוּ בַה' לֵאמֹר: 'הַאוֹסִיף לָגֶשֶׁת לַמִּלְחָמָה עִם בְּנֵי בִנְיָמִן אָחִי?'
  • כו …וַיִּבְכּוּ וַיֵּשְׁבוּ שָׁם לִפְנֵי ה' וַיָּצוּמוּ בַיּוֹם הַהוּא עַד הָעָרֶב וַיַּעֲלוּ עֹלוֹת וּשְׁלָמִים לִפְנֵי ה'. כז וַיִּשְׁאֲלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּה'… לֵאמֹר: 'הַאוֹסִף עוֹד לָצֵאת לַמִּלְחָמָה עִם בְּנֵי בִנְיָמִן אָחִי, אִם אֶחְדָּל?'

נשאל את התלמידים:

  • למה אלוהים אומר להם בכל פעם לעלות ולהילחם אם בשתי המערכות הראשונות הם מפסידים ומאבדים עשרות אלפי לוחמים?

נשמע תשובות אפשריות מהתלמידים (אולי גם שאר שבטי ישראל התנהגו לא בסדר וגם להם הגיע לאבד לוחמים, אולי אלוהים לא התערב והם ניצחו או הפסידו בדרך הטבע…).
נקרין על הלוח פרשנות אפשרית אחת של מצודת דוד לשאלה זו ונקרא אותה.
נשאל את התלמידים:

  • מדוע הפסידו בני ישראל במלחמה לפי פרשנות זו? (משום שהיו צריכים להיענש על חטא אחר שלהם – שראו מה קורה בסיפור הקודם שלמדנו על פסל מיכה, ולא ניסו למנוע את זה)

נבחן את ההבדל בין צורות הפנייה של שבטי ישראל לאלוהים, וננסה לחשוב על תשובה נוספת.
נקרא את הפנייה הראשונה:

  • מה בדיוק הם שואלים? (מי מהשבטים יעלה להילחם ראשון)
  • מה הם לא שואלים? (אם לצאת למלחמה או לא, אם ינצחו או לא… הם אינם רואים כלל אפשרות אחרת מלבד יציאה למלחמה)

אלוהים עונה לשאלה שלהם, אך אינו מרחיב את התשובה מעבר למה ששאלו.
בפעם השנייה הם לומדים לקח:

  • מה הם שואלים בפעם השנייה? (האם להמשיך במלחמה)
  • כיצד הם מכנים את בנימין עכשיו? ("אָחִי" – כינוי המזכיר את הקרבה ביניהם, את העובדה שאין מדובר במלחמה עם אויב אלא עם אחד משבטי ישראל)
  • מה הם עושים בנוסף לבקשה המילולית? (בוכים)
  • על מה השינויים שאלה מעידים? (שהם מבינים שמדובר במלחמת אחים ולא במלחמה רגילה ומצטערים על ההכרח לצאת למלחמה כזו)

אבל השינויים האלה כנראה עדיין אינם מספיקים, כי שוב הם מקבלים תשובה שעליהם להמשיך להילחם ושוב מפסידים.

  • מה הם עושים נוסף על הבכי והשאלה עצמה בפעם השלישית? (צמים ומעלים קורבנות)
  • מה הם מוסיפים לנוסח השאלה הקודם? (את האפשרות להפסיק להילחם – "אִם אֶחְדָּל")

כעת הם מקבלים תשובה: עלו ותנצחו, וזה אכן מה שקורה בפועל באותו יום.

  • על מה מעידים השינויים הנוספים? (נראה שכעת הם מבינים שאלוהים אינו תומך בהם באופן אוטומטי, ושקיימת האפשרות לא לצאת למלחמה ואולי לפעול בדרך אחרת, אפשרות שהם כנראה לא היו מודעים אליה קודם)

נראה שהדרך שבה הם שואלים, הניסוח המדויק שהם בוחרים וההתנהגות הנלווית לשאלה, משפיעים על התשובה שהם מקבלים ועל הניצחון במלחמה. ייתכן שאם מלכתחילה היו מבינים שמלחמת אחים אינה הפתרון היחיד והברור, ושלא בטוח כל כך שאלוהים איתם בסיפור הזה, היו נחסכים חיי אדם רבים.

מבט לחיים

נבקש משני תלמידים להציג לכיתה סיטואציה שבה ילד מבקש מחבר עזרה בהכנת שיעורי הבית בצורות שונות, ונראה איך אופן הבקשה משפיע על התגובה.
לתלמיד המציג את המבקש ניתן בכל פעם פתק ובו כתובה הדרך שבה הוא מבקש, וננחה את התלמיד השני להגיב באופן חופשי כפי שהיה מגיב לו היה באותו מצב (יכול להיענות לבקשה או לא להיענות לה).
צורות בקשה אפשריות:

  • בזלזול – "הי, יא חנון, בוא תעזור לי פה עם השיעורים…"
  • בבכי – "אוף, המורה תהרוג אותי, לא עשיתי שיעורים… מה אני אעשה…"
  • בכעס – "למה היית צריך להזכיר למורה שהיו שיעורי בית? עכשיו תעזור לי!"
  • בחיוך – "אחי, יש מצב שאתה עוזר לי רגע עם שיעורי הבית?"

נשאל את התלמידים:

  • איזו מבין צורות הבקשה האלו דומה לפעמים הראשונות שבהן ביקשו בני ישראל עזרה מאלוהים? (הצורות הראשונות, הרואות את העזרה כמובנת מאליה)
  • במה דומה צורת הבקשה האחרונה (בחיוך) לצורת הבקשה האחרונה של בני ישראל? (יש מוכנות מצד המבקש לשמוע גם תשובה שלילית, העזרה אינה מובנת מאליה)

כפי ששבטי ישראל קיבלו תשובה אחרת מאלוהים, בהתאם לאופן הפנייה שלהם אליו, גם כשאנחנו מבקשים משהו, לא חשוב רק מה אנחנו מבקשים, אלא גם באיזה אופן אנחנו מבקשים. זה נכון מול חברים, מול ההורים ובכלל…

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: תהינו כיצד יגיב עם ישראל למקרה הנורא של הפילגש בגבעה, קראנו וחילקנו באופן עצמאי את הפסוקים העוסקים בשלושת המערכות במלחמה, ושוחחנו על השפעת אופן הפנייה על קבלת התשובה.
מיומנויות: קריאת הפסוקים והבנתם, קריאה מרפרפת של השתלשלות המלחמה, חלוקת פסוקים לפי נושאים, קריאת פרשנות מסורתית והבנתה, השוואה בין אופני הפנייה השונים לאלוהים.
מתודות: העלאת השערות, עבודה בזוגות, הצגת סיטואציות.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מצודת דוד על פסוק כא
"אָרְצָה" – ואמרו רבותינו זיכרונם לברכה שנענשו על שלא מיחו בפסל מיכה.
מצודת דוד על פסוק כא

"אָרְצָה" – ואמרו רבותינו זיכרונם לברכה שנענשו על שלא מיחו בפסל מיכה.

שלום בית
אמר רב חסדא: לעולם אַל יטיל אדם אֵימָה יְתֵרָה בתוך ביתו, שהרי פילגש בגבעה הטיל...
שלום בית
"וַתִּזְנֶה עָלָיו פִּילַגְשׁוֹ וַתֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ אֶל בֵּית אָבִיהָ אֶל בֵּית לֶחֶם יְהוּדָה, וַתְּהִי שָׁם יָמִים אַרְבָּעָה חֳדָשִׁים."
(יט, ב)

איור: shutterstock.com

אמר רב חסדא: לעולם אַל יטיל אדם אֵימָה יְתֵרָה בתוך ביתו, שהרי פילגש בגבעה הטיל עליה בעלה אֵימָה יְתֵרָה, והפילה כמה רבבות מישראל.

(תלמוד בבלי, מסכת גיטין, דף ו עמוד ב)

  • מהיכן בסיפור למדו חז"ל כי האיש הלוי הטיל אֵימָה יְתֵרָה (פחד גדול) על הפילגש שלו?
לקרוא או לא לקרוא
בתקופה שבה נכתב התלמוד (הגְּמָרָא) מרבית האנשים לא ידעו עברית, כי השפה המדוברת הייתה ארמית,...
לקרוא או לא לקרוא
"וְלֹא אָבוּ הָאֲנָשִׁים לִשְׁמֹעַ לוֹ וַיַּחֲזֵק הָאִישׁ בְּפִילַגְשׁוֹ וַיֹּצֵא אֲלֵיהֶם הַחוּץ, וַיֵּדְעוּ אוֹתָהּ וַיִּתְעַלְּלוּ בָהּ כָּל הַלַּיְלָה עַד הַבֹּקֶר וַיְשַׁלְּחוּהָ כַּעֲלוֹת הַשָּׁחַר."
(יט, כה)

איור: shutterstock.com

בתקופה שבה נכתב התלמוד (הגְּמָרָא) מרבית האנשים לא ידעו עברית, כי השפה המדוברת הייתה ארמית, ולכן היה צורך לתרגם את הכתוב בתנ"ך מעברית לארמית. המדרש דן בשאלה אם יש לתרגם לארמית את סיפור פילגש בגבעה, כיוון שזהו סיפור המתאר אלימות קשה.

לקריאת המדרש

יֵשׁ נִקְרָאִין וּמִתַּרְגְּמִין, נִקְרָאִין וְלֹא מִתַּרְגְּמִין, לֹא נִקְרָאִין וְלֹא מִתַּרְגְּמִין… מַעֲשֵׂה פִילֶגֶשׁ בְּגִבְעָה – נִקְרָא וּמִתַּרְגֵּם.

(תוספתא, מסכת מגילה, פרק ג, לא-לג)

  • האם לדעתכם צריך היה להשאיר בתנ"ך את סיפור פילגש בגבעה, או שצריך היה להוציאו בגלל תוכנו הקשה? נמקו את עמדתכם.
ומלך אין בישראל
הביטוי "וּמֶלֶךְ אֵין בְּיִשְׂרָאֵל" חוזר שלוש פעמים בסוף ספר שופטים, ומתאר את המצב בישראל לפני...
ומלך אין בישראל
"וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וּמֶלֶךְ אֵין בְּיִשְׂרָאֵל, וַיְהִי אִישׁ לֵוִי גָּר בְּיַרְכְּתֵי הַר אֶפְרַיִם וַיִּקַּח לוֹ אִשָּׁה פִילֶגֶשׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה."
(יט, א)

סמל האנרכיה. shutterstock.com

הביטוי "וּמֶלֶךְ אֵין בְּיִשְׂרָאֵל" חוזר שלוש פעמים בסוף ספר שופטים, ומתאר את המצב בישראל לפני שמָלַךְ בה מֶלֶךְ, כמצב קשה שבו כל אדם עושה את הישר בעיניו. היום משתמשים בביטוי זה כדי לומר שהשלטון המרכזי קרס ושוררת אָנַרְכְיָה (חוסר סדר מוחלט).

  • הסבירו במילים שלכם את הביטוי "בַּיָּמִים הָהֵם וּמֶלֶךְ אֵין בְּיִשְׂרָאֵל".
  • למה לדעתכם הפרק נפתח כך?
בני בלייעל
"בְנֵי בְלִיַּעַל" – כינוי לאנשים רעים, רשעים, בעלי תכונות מוסריות שליליות. פרשן ימי הביניים רש"י...
בני בלייעל
"הֵמָּה מֵיטִיבִים אֶת לִבָּם וְהִנֵּה אַנְשֵׁי הָעִיר אַנְשֵׁי בְנֵי בְלִיַּעַל נָסַבּוּ אֶת הַבַּיִת מִתְדַּפְּקִים עַל הַדָּלֶת, וַיֹּאמְרוּ אֶל הָאִישׁ בַּעַל הַבַּיִת הַזָּקֵן לֵאמֹר הוֹצֵא אֶת הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּא אֶל בֵּיתְךָ וְנֵדָעֶנּוּ."
(יט, כב)

איור: shutterstock.com

"בְנֵי בְלִיַּעַל" – כינוי לאנשים רעים, רשעים, בעלי תכונות מוסריות שליליות. פרשן ימי הביניים רש"י הסביר כי מקור הביטוי הוא: "בלי עול, שפרקוּ עולו של מקום".

  • הסבירו את תיאור בני העיר כבני בלייעל, ומִצאו לביטוי מקבילה בשפה העברית המודרנית.
ותיפול פתח הבית
ג'יימס טיסו נולד בצרפת, והתגורר בבריטניה מרבית שנותיו כאומן. באמצע שנות ה-80 של המאה ה-19...
ותיפול פתח הבית
"וַתָּבֹא הָאִשָּׁה לִפְנוֹת הַבֹּקֶר וַתִּפֹּל פֶּתַח בֵּית הָאִישׁ אֲשֶׁר אֲדוֹנֶיהָ שָּׁם עַד הָאוֹר."
(יט, כא)

האיש הלוי והפילגש מחוץ לבית שבו התארחו בגבעה, ג'יימס טיסו. מתוך ויקישיתוף

ג'יימס טיסו נולד בצרפת, והתגורר בבריטניה מרבית שנותיו כאומן. באמצע שנות ה-80 של המאה ה-19 התגברה אמונתו בעקבות חוויה דתית שעבר בעת ביקור בכנסייה, ומתקופה זו הוא צייר רק בנושאים מהתנ"ך ומהברית החדשה.
בציור – הבעל מוצא את הפילגש ליד הדלת, ומביט בה במבט חומל.

  • כיצד מוצג הבעל בתמונה? האם הוא מוצג בהתאם לפסוקים?
בית לחם יהודה
בית לחם יהודה היא עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון...
בית לחם יהודה
"וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וּמֶלֶךְ אֵין בְּיִשְׂרָאֵל, וַיְהִי אִישׁ לֵוִי גָּר בְּיַרְכְּתֵי הַר אֶפְרַיִם וַיִּקַּח לוֹ אִשָּׁה פִילֶגֶשׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה."
(יט, א)

מפה ובה העיר הקדומה בית לחם. קרטוגרפיה: מטח

בית לחם יהודה היא עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון על גבול מדבר יהודה.
מוצאו של דוד בן ישי, מלך ישראל, הוא מבית לחם: דוד הוא דור רביעי לרות המואבייה, שהגיעה לבית לחם עם נעמי חמוֹתה, כמסופר במגילת רות.

  • בתחילת הפרק מפורט אירוח למופת בבית לחם יהודה, העיר שבה גר אבי הפילגש וגם עיר הולדתו של דוד המלך. בהמשך הפרק מתואר האירוח בעיר גבעה, העיר שבה עצרו האיש והפילגש, שהיא גם עיר הולדתו ובירתו של שאול המלך.
    על איזו משמעות יכולה לרמז העובדה שדווקא שתי הערים האלה נזכרות בסיפור?
גבעה
העיר "גִּבְעָה" מופיעה במקרא גם בכינויים אחרים: "גבעת בנימין", "גבעת שאול", "גבעת האלוהים", "גֶבַע" ו"גֶבַע...
גבעה
"וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲדֹנָיו: לֹא נָסוּר אֶל עִיר נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵנָּה, וְעָבַרְנוּ עַד גִּבְעָה."
(יט,יב)

ארמון חוסיין בתל אל פול. צילום: Eli.berckovitz, מתוך ויקישיתוף

העיר "גִּבְעָה" מופיעה במקרא גם בכינויים אחרים: "גבעת בנימין", "גבעת שאול", "גבעת האלוהים", "גֶבַע" ו"גֶבַע בנימין". גבעה שכנה מצפון לירושלים והייתה העיר המרכזית ביישובי שבט בנימין בתקופת ההתנחלות בארץ.

להמשך קריאה

עם עליית שאול לכס המלוכה הפכה גבעה, עיר הולדתו של שאול, למרכז שלטון דתי. בתקופה זו החלה העיר להיקרא גם "גבעת שאול", על שם המלך שקבע בה את מושבו.
על פי הזיהוי המקובל היום על מרבית חוקרי המקרא והארכאולוגים, נחשפו שרידי העיר גבעה באתר המכונה תֵּל אֶל פוּל, כשישה ק"מ צפונית לירושלים. באתר נמצאו שכבות מארבע תקופות התיישבות שונות.

מבוסס על גליה סמו, "העיר גבעה", מקראנט, 2005. © מטח.

  • העיר גבעה קשורה לשמו של המלך שאול.
    באיזה אור מעמיד הקשר לעיר זו את דמותו של שאול?
פילגש
  בתקופה המתוארת בסיפור היה מקובל לשאת יותר מאישה אחת, בשונה מימינו, שבהם מקובל לשאת...
פילגש
"וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וּמֶלֶךְ אֵין בְּיִשְׂרָאֵל, וַיְהִי אִישׁ לֵוִי גָּר בְּיַרְכְּתֵי הַר אֶפְרַיִם וַיִּקַּח לוֹ אִשָּׁה פִילֶגֶשׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה."
(יט, א)

חוקי חמורבי , קובץ חוקים בבלי קדום שבו עשרות חוקים הנוגעים לתחומי חיים שונים, וביניהם חוקים הנוגעים למעמדה של הפילגש. Musée du Louvre, Atlas database: entry 24656, Code of Hammurabi, CC BY-SA 3.0

 

בתקופה המתוארת בסיפור היה מקובל לשאת יותר מאישה אחת, בשונה מימינו, שבהם מקובל לשאת אישה אחת בלבד. הפילגש הייתה אישה נוספת, שמעמדה לא היה כמעמד האישה הרשמית. בדרך כלל התגוררה הפילגש בבית בעלה, ולעיתים במקום אחר, שבו היה בעלה מבקר אותה.

מבוסס על "פילגש", מקרא גשר – האתר שלך ללימודי התנ"ך – אנציקלופדיה. © כל הזכויות שמורות לגשר מפעלים חינוכיים.

  • האם הבעל בסיפור מתייחס לפילגש כאל אישה נחותה? נמקו את תשובתכם.
אירוח בעת העתיקה
  הכנסת אורחים כללה פעולות שונות, כמו רחיצת רגלי האורחים והגשת מזון ושתייה. הכנסת האורחים...
אירוח בעת העתיקה
"וַיְבִיאֵהוּ לְבֵיתוֹ וַיָּבָל לַחֲמוֹרִים וַיִּרְחֲצוּ רַגְלֵיהֶם וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ."
(יט, כא)

רחיצת רגלים לאורח. צילום: Gino Santa Maria/shutterstock.com

ילדים רוחצים ידיים ליד באר בפארק נאות קדומים. בעבר נהגו לרחוץ ידיים ורגליים לאורחים שבאו מדרך רחוקה. צילום: פארק נאות קדומים

 

הכנסת אורחים כללה פעולות שונות, כמו רחיצת רגלי האורחים והגשת מזון ושתייה. הכנסת האורחים בימי קדם שונה מהכנסת האורחים המוכרת לנו היום. היום אנחנו רגילים לארח קרובי משפחה או חברים, לאחר שקבענו מועד נוח ומתאים לכל הצדדים. 

להמשך קריאה

לא כך היה בעולם העתיק. בימים ההם הכנסת אורחים הייתה הכנסת אדם זר לביתך, באופן לא מתוכנן. לרוב, הכנסת האורחים נבעה מכך שלא היו מלונות או פונדקים. אדם שאירח ביום אחד, יכול היה להיות האורח ולהזדקק להכנסת אורחים ביום אחר. הכנסת זר לתוך הבית שלך העידה על נדיבות ועל מוסריות.

  • הכנסת האורחים היא מוטיב חוזר בסיפור פילגש בגבעה.
    מי הם המארחים השונים, וכיצד לדעתכם הם מארחים?
חדשות העבר
הסרטון מציג את רצף האירועים בסוף ספר שופטים, רצף אירועים שנועד לתאר מה קורה במצב...
חדשות העבר
"וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וּמֶלֶךְ אֵין בְּיִשְׂרָאֵל, וַיְהִי אִישׁ לֵוִי גָּר בְּיַרְכְּתֵי הַר אֶפְרַיִם וַיִּקַּח לוֹ אִשָּׁה פִילֶגֶשׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה."
(יט, א)

הסרטון מציג את רצף האירועים בסוף ספר שופטים, רצף אירועים שנועד לתאר מה קורה במצב שבו "איש הישר בעיניו יעשה".

  • הסבירו – כיצד קיומו של מלך היה יכול למנוע את רצף האירועים החמורים המתואר בפרק?

קרדיט: חדשות התנ"ך: פילגש בגבעה / כאן חינוכית, 2016

האסון המתגלגל
פרקי הסיום של ספר שופטים – סיפור פסל מיכה וכיבוש ליש על ידי בני דן,...
האסון המתגלגל
"וַיִּפְּלוּ מִבִּנְיָמִן שְׁמֹנָה עָשָׂר אֶלֶף אִישׁ, אֶת כָּל אֵלֶּה אַנְשֵׁי חָיִל."
(כ, מד)

פרקי הסיום של ספר שופטים – סיפור פסל מיכה וכיבוש ליש על ידי בני דן, וסיפור פילגש בגבעה – מתארים הידרדרות בתחומי המוסר, החברה, הדת והמשפחה.

  • מה אפשר ללמוד מסיפור פילגש בגבעה בנוגע לתפקידיה של הנהגה מרכזית?

קרדיט: 929 שופטים יז-כא. איש הישר בעיניו יעשה / 929 תנך ביחד, 2015