מלך על סף תהום
פרק כח
בכמה מילים
ראשית נתמקד בהבנת העלילה ובהשלמת פערים בטקסט באמצעות פרשנים. לאחר מכן נלמד על מצבו הקשה של שאול המשתקף מתוך התנהגותו. נעסוק בתהליך ששאול עובר במהלך הפרק, מן הירידה אל הבור העמוק – העבירה על איסור חמור והעלאת שמואל באוב, דרך קבלת בשורת מותו המפורשת, ועד התאוששותו ובחירתו לקבל את הדין.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – קפה אצל ברטה:
נאזין עם התלמידים לשיר 'קפה אצל ברטה'.
נשאל את התלמידים:
- מה האיש בשיר עושה ולמה?
נערוך דיון קצר על הבחירה ללכת למגדת עתידות ומה הליכה כזאת משרתת אצלנו.
- מדוע אנו חשים צורך לדעת את העתיד?
- האם אתם מאמינים שיש אנשים שיכולים לנבא את הגורל?
נפתח ונציין שבפרק נראה מה בחר שאול לעשות לאחר מותו של שמואל שאתו היה מתייעץ בעבר ושהיה מדריך אותו כיצד לנהוג. שאול זקוק לעצה, שמואל איננו וה' אינו עונה לו באורים ותומים ומפי הנביאים.
אפשרות שנייה – דיון:
נדון עם התלמידים בשאלה הזאת:
- אם הייתה לכם הזדמנות לדעת מהו יום מותכם וכיצד תלכו מן העולם, האם הייתם רוצים לדעת זאת?
אפשרות שלישית – מחבואים:
נקרא עם התלמידים את השיר 'מחבואים' מאת המשורר דן פגיס.
נשאל את התלמידים:
- מה השינוי ביחסים שעובר המשורר עם אלוהים?
- איך לדעתכם מרגיש אדם שאלוהים היה קרוב אליו, ולאחר מכן עזב אותו?
- מה התחושה העולה מן המשפט "צא כבר, צא, אתה רואה שנכנעתי"?
נדגיש את הייאוש שבבקשה זו. נבקש מהתלמידים לחפש במהלך הלימוד את הקשר בין השיר הזה ובין התהליך ששאול עובר בפרקנו.
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים א-ב ונסביר שאת המשך עלילות דוד אצל הפלשתים נלמד בפרק הבא. כעת אנו מפסיקים את הסיפור על דוד ועוברים לעסוק בשאול. מומלץ לקרוא את כל הפרק כי הסיפור מרתק וקל להבנה. לאחר שנקרא את הפרק נחזור ללמוד בשלבים.
נקרין על הלוח את פסוקים ג-י ונשאל את התלמידים:
- באילו דרכים שאול פונה לאלוהים? (בחלומות, באורים, בנביאים)
נכתוב על הלוח את מילים אלה מפסוק ה: "וַיִּרָא וַיֶּחֱרַד לִבּוֹ מְאֹד", ונשאל:
- ממה חרד שאול? (מחד גיסא, הוא צופה על מחנה הפלשתים הערוכים היטב לקרב; ומאידך גיסא, אין לו משענת להיוועץ ולהיתמך בה: שמואל מת, ואלוהים אינו עונה לו בכל הערוצים המקובלים)
- מדוע לדעתכם היה צורך לציין בפסוק ג ששאול הסיר את האובות והידעונים?
נקרין על הלוח את פסוקים ט-יב בספר דברים פרק יח.
נציין שהכוונה במילים אובות וידעונים היא לדורשים במתים. העלאה באוב או דרישה אל המתים הן טקס מיסטי שבו מנסים המשתתפים ליצור קשר עם נשמה של אדם שמת ולקבל מסר ממנה. וריאציות של הטקס קיימות בתרבויות רבות. התורה אוסרת על טקסי העלאה באוב.
- לפי פסוקים אלה, מהו חטאו של שאול בפסוקים ו-י? (הוא מפר את מצוות ה' שהוא עצמו אכף ביתר שאת בעבר, וגם מדיח את בעלת האוב להפר את המצווה)
- מה אנו יכולים ללמוד ממעשה זה על מצבו הנפשי של שאול? (הוא במצוקה גדולה כל כך שמוכן לעבור על איסורים ואף לעבור על ההוראות שהוא עצמו נתן בעבר)
- מדוע לדעתכם שאול מתחפש? (לפי הפשט, כדי שהאישה לא תכיר אותו)
נסב את תשומת לב התלמידים לכך שישנה כפילות בניסוח בפסוק ח: "וַיִּתְחַפֵּשׂ שָׁאוּל וַיִּלְבַּשׁ בְּגָדִים אֲחֵרִים" ונשאל:
- למה לדעתכם נדרשת החזרה בפסוק?
- האם יש לכם רעיון לפירוש אחר למילה "וַיִּתְחַפֵּשׂ"?
נקרין על הלוח מדרש מספר המדרשים פתרון תורה.
נשאל את התלמידים:
- מה מוסיף לנו המדרש? (שבפעולת ההתחפשות שאול מוציא את עצמו לחופשי מתפקידו כמלך, ונוצרת מעין התרחשות שהיא מחוץ לזמן שלאחריה הוא חוזר לתפקידו. כך שיש להתחפשות גם משמעות פנימית-נפשית ולא רק חיצונית)
נקרא את פסוקים יא-יד וננחה את התלמידים לכתוב במחברת שאלות שעולות מתוך הפרק. נשמע את השאלות ונבחין בין שאלות הבנה לפערי עומק. נמיין יחד כל שאלה לסוג שלה ונחלק את השאלות על הלוח לשני טורים בהתאם.
- דוגמה לשאלת הבנה: מדוע שאול שואל את בעלת האוב "מָה רָאִית"?
- דוגמה לפער עומק: כיצד ידעה בעלת האוב בראותה את שמואל כי המבקש הוא שאול?
נדגיש שכבר במבט שטחי אפשר לראות שהפרק מעלה שאלות רבות ומעניינות, שהיו כר פורה לפרשנים לאורך השנים. נחלק את דף העבודה ודרכו ננסה לענות על השאלות שעלו על המפגש (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
אחרי שנשמע את התשובות נקרא את פסוקים טו-כה ונשאל:
- מה שמואל מבשר לשאול? (על מותו)
- מדוע שאול נופל אפיים לאחר המפגש? (מזעזוע על ודאות מותו, וגם מחולשה שנובעת מצום של יום שלם)
נופל וקם:
- מה לדעתכם מאפשר לשאול להתאושש מייאושו הנורא?
נציע שתי פרשנויות המשלימות זו את זו:
- על פי פשט הכתוב, בעלת האוב עוזרת לו להתאושש מייאושו – בטוב ליבה היא דואגת לו ומשכנעת אותו לאכול ולחזק את גופו.
- ראו מדרש ויקרא רבה.
לפי רבי יוחנן, בשורת שמואל נשאה בתוכה גם רוך וביטוי קרבה ולא רק כאב. אומנם מדובר על בשורת מוות קשה, אך שאול יימצא במחיצתו של שמואל. בעוד בעת פטירתו שאול היה מרוחק משמואל, ורוח ה' סרה ממנו, כאן מרמז הכתוב לחזרה להימצאות משותפת שאולי יש בה שוב רוך וקבלה – אפשרות לחזרה לאלוהים וקבלה בצורה אחרת משהייתה.
נוסיף כי לפי המדרש הזה, שמואל הותיר ברירה ביד שאול לברוח מן הקרב ולמלט את עצמו ואת בניו.
לסיכום, נקרא עם התלמידים את סיומה של 'הבלדה בעין דור' שכתב שאול טשרניחובסקי, מגדולי המשוררים העבריים בתקופת התחייה, על שאול המלך.
נשאל את התלמידים:
- לפי שירו של טשרניחובסקי ובהמשך לפרשנות ר' יוחנן – מה ההבדל בין שאול של ראשית הפרק לשאול בסופו? (הוא נכנס לבעלת האוב מחופש ומעורער, ויוצא מלך ההולך בידיעה ומבחירה אל מותו במלחמה)
- איך לדעתכם הוא מרגיש?
- האם ייתכן שהוא חש גם הקלה?
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – התמודדות עם השלכות מעשינו:
שאול יודע שהמרה את מצוות ה' באי מחיית עמלק, וכעת הוא ניצב לפני הלא נודע ומתמודד עם השלכות מעשהו. מצוקתו שולחת אותו לבקש את עזרת בעלת האוב.
נבקש מכל תלמיד לחשוב על מצב מחייו שבו הוא עשה דבר שלא כשורה והיה עליו להתמודד עם השלכות מעשיו, בלי לדעת מה צפוי לבוא. נשאל את התלמידים:
- אילו תחושות אתם מרגישים כשהעתיד אינו ידוע לכם?
- מה יכול לעזור להתמודד עם החשש מעונש או מכישלון?
- ממי אפשר לבקש עזרה ואילו כלים עומדים לרשותכם כשאתם חשים מעורערים מהעתיד לבוא?
אפשרות שנייה – להישיר מבט לעתיד:
לעיתים גם כשהגורל קשה, אנשים יודעים מה עתיד לקרות ומישירים מבט לקושי וממשיכים הלאה. אפשר לתת דוגמאות רבות מהשואה ומסיפורי גבורה אחרים, או אפילו אנשים שיודעים שהם קרובים למות והם מביטים נכוחה בעתיד הקרוב. נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם מאפשר להישיר מבט אל העתיד הקשה מנשוא וללכת אליו ולא לברוח?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על מצבו הנפשי הקשה של שאול כפי שהוא משתקף בפרק ועיינו בתוכן המפגש בין שאול ושמואל.
מיומנויות: נעזרנו בפרשנות, במדרשי חז"ל ובמדרש מודרני של טשרנחובסקי. השווינו בין המסופר בפרק ובין החוק המקראי.
מתודות: פתחנו בדיון רלוונטי מתוך האזנה לשיר מודרני או קריאת שירה, למדנו בעיון במליאה ובעבודת כיתה את המסופר ואת דברי הפרשנים. מתוך הלימוד הגענו לדיונים מוסריים ואישיים וסיימנו בשיתוף בתחושות ובעמדות אישיות.
- "אַתָּה וּבָנֶיךָ עִמִּי" – על יחסי שמואל ושאול במקרא ובשיר בבלוג של מרדכי מילר.
- שאול בעין דור – הרחבה על המפגש עם בעלת האוב במאמרו של אמנון בזק באתר הר עציון.
- התחפושת של שאול – בשיעורו של הרב דוד מנחם מתוך אתר 929.