מעמד הסנה
בכמה מילים
נבחן את ההתגלות של אלוהים במעמד הסנה, נשאל מדוע ההתגלות נעשתה דווקא בצורה הזאת. נדון בסיבות להחלטה של אלוהים למנות את משה למנהיג שיוציא את ישראל ממצרים. נראה כיצד משה הגיב לשליחות וכיצד אלוהים חיזק אותו לקראתה משימה.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: שיר ודיון
נאזין לשיר 'אם אפגוש את אלוהים' של התקווה 6, נחלק את מילות השיר (ראו עזר הוראה: אם אפגוש את אלוהים) ונדון בשאלה המובאת בעזר ההוראה.
הצעה שנייה: כתיבה יוצרת
נבקש מהתלמידים לדמיין מפגש שלהם עם אלוהים.
- איך הוא נראה?
- מה אתם אומרים לו?
- מה אתם שואלים אותו?
- מה אתם מרגישים?
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים א-ו ונבקש מהתלמידים לזהות את המילה המנחה בקטע. (רא"ה)
נקרין על הלוח את הפסוקים ובהם המילה המנחה מסומנת (ראו דף עבודה: פסוקים ב-ו מסומנים) ונשאל את התלמידים:
- איזה רעיון עובר בחזרה על השורש רא"ה? מה משה רואה ומה הוא לא רואה? (יש פער בין האופן שבו אלוהים נראה – מלאך בליבת אש, לבין מה שמשה רואה – תופעת טבע משונה. הנתק של אלוהים מעם ישראל במשך שנות הישיבה במצרים קיים גם בחייו של משה, רועה הצאן של כהן מדיין. בפסוק ו משה ירא מלהביט)
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם אלוהים התגלה למשה דווקא בסנה הבוער?
למידה בזוגות– מדוע דווקא הסנה
נפזר בכיתה מדרשים על הסנה הבוער (ראו דף עבודה: מדרשים – הסנה הבוער). נחלק את הכיתה לזוגות.הזוגות יסתובבו יחד בכיתה,יקראו את המדרשים הפזורים בה, יבחנו כל מדרש ויכתבו במחברת: - אילו תכונות של הסנה עולות מכל מדרש ומה מייצגת כל תכונה?
בד בבד יקבלו התלמידים דף ובו תמונות של מעמד הסנה ויתבקשו לבחור תמונה שמתאימה לאחד מהמדרשים שהם בוחרים (ראו עזר הוראה: מדרשי תמונה – הסנה בוער).
מומלץ להסביר לפני הפעילות את תפקידו של המדרש: המדרש מציע אלטרנטיבות פרשניות למקרא, פעמים שהוא משלים את החסר במקרא, ופעמים שנותן פירוש ריאלי או אלגורי לפסוקי המקרא.
השליחות
נקרא עם התלמידים את פסוקים ז-י ואת פרק ב פסוקים כד-כה (ראו דף עבודה: סימון בצבעים) ונבקש לסמןבעת הקריאה בצבע אחד את תיאורי המצב של בני ישראל שבגללם אלוהים החליט לפעול (מה הוא ראה, מה שמע ומה ידע) ובצבע אחר את התוכנית של אלוהים. נקרין את הפסוקים מסומנים על הלוח (ראו דף עבודה: פרק ג פסוקים ז-י ופרק ב פסוקים כד-כה מסומנים).
נסכם עם התלמידים:
- מה ההבדל בין הכתוב בפרק ב לבין פרק ג? (בפרק ב עדיין אין תכנית)
אלוהים מתאר למשה מה קרה שהוביל אותו לפעולה,כלהחושיםמתוארים – הראייה, השמיעה והידיעה. - מדוע לדעתכם מתוארים החושים האלו? (ייתכן שהשימוש הנרחב בחושים מראים לקורא שיש כאן הבנה מלאה ומוחלטת, וממילא החלטה חד-משמעית לשנות את המצב)
נשאל את התלמידים: - מה אנחנו יודעים על האלוהים שמתגלה למשה? איך הוא מציג את עצמו לפני משה?(יש לו עם במצרים, הוא רואה את הלחץ של המצרים והוא יוציא אותו ממצרים. הוא מציג את עצמו למשה כך: "אֱלֹהֵי אָבִיךָ, אֱלֹהֵי אַבְרָהָם, אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב")
נקרא את פסוקי ונשאל: - מה מטרת ההתגלות? (למנות את משה להוציא את בני ישראל ממצרים)
נקרא את פסוקים יא-יד – משה מסתייג מהשליחות. נשאל את התלמידים: - כיצד אתם מפרשים את השאלה של משה בפסוק יא? (תשובות אפשריות שיעלו מהתלמידים: "למה דווקא אני?"; "איך אני אמור למלא את המשימה הבלתי-אפשרית הזאת?!"; "אני לא ראוי לכבוד הזה")
משה אינו מרגיש שהוא יכול ללכת אל פרעה ולהוציא את ישראל ממצרים. - מה ההסתייגות השנייה שלו? (הוא לא יודע מה לענות כאשר יש אל ואותו מי שלח אותו)
- מה אלוהים עונה למשה? מה שמו?("אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה… אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם". "ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם, אֱלֹהֵי אַבְרָהָם, אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב שְׁלָחַנִי")
נקרין על הלוח את דברי ישעיהו לייבוביץ ביחס למשפט "אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה", לאחר מכן נעסוק בדבריו במליאת הכיתה.
נשאל את התלמידים:
- מהן שתי התשובות שעונה אלוהים למשה לשאלה מה שמו? (תשובה ראשונה מעידה על מהותו של אלוהים שנמצא תמיד- אהיה אשר אהיה. תשובה שניה מעידה על הקשר בין אלוהים ועם ישראל- ה' אלוהי אבותיכם.)
- מדוע יש צורך בשתי תשובות שונות? (התשובה הראשונה מעידה על מהותו של אלוהים מצד עצמו, אבל לרוב העם יהיה קשה לתפוש את התשובה הזו. הם זקוקים לתשובה פשוטה ומובנת יותר, שיוכלו לקשר עם הסיפורים ששמעו על אלוהים)
מבט לחיים
אלוהים רואה את קושי ישראל ומחליט לפעול בעזרת משה כדי להוציא אותם ממצרים. נבקש מהתלמידים לחשוב על מצב שבו הם הרגישו שמישהו רואה אותם או שהם ראו מישהו שהיה זקוק לעזרה.
- האם אנחנו תמיד מצליחים לראות את הקושי של האחר?
- האם אנחנו משקיעים מאמץ כדי לראות מה קורה סביבנו ומי צריך את העזרה שלנו?
משה הסתייג מהשליחות שהטיל עליו אלוהים. נשאל את התלמידים:
- האם פעם פחדתם להשתתף במשימה חשובה? מדוע?
בעקבות הסנה הבוער נשאל את התלמידים:
- האם ראיתם פעם מראה בטבע והשתוממתם מעוצמתו?
- כיצד הרגשתם?
- האם היום בחיים המודרניים יש לאדם פניות להתבונן במראות שסביבו?
- מה אפשר להרוויח מהתבוננות אקטיבית בתופעות טבע ייחודיות?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: התבוננו על ההתגלות של אלוהים בסנה, דנו בסיבות של אלוהים למנות את משה למנהיג שיוציא את ישראל ממצרים.ראינו את תגובת משה לשליחות, ואת החיזוקים שלה' למשה - "אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה".
מתודות: סימון מילה מנחה, לימוד בחברותות, תמונות, דף עבודה.
מיומנויות: מילה מנחה,פרשנויות, מדרש תמונה.
מעמד הסנה בסרט 'נסיך מצרים'
נקרין לתלמידים את סצנת הסנה הבוער מתוך הסרט 'נסיך מצרים' (ראו עזר הוראה: נסיך מצרים) ונדון בשאלות המובאות בעזר ההוראה.