סגור תצוגת כיתה
הפרק

מעמד הר סיני

פסוקים טז-כ

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נפתח בתרגיל בנייה כיתתי – נזמין את התלמידים לבנות יחד הר. נבקש מהם להביא את התיקים למרכז הכיתה ולחשוב על עוד חפצים שאפשר לערום זה על גבי זה וליצור הר (מעילים, סוודרים, נעליים, אבנים מהחצר אם אפשר, ספרים, ועוד, ככל העולה על רוחם).
בתום המלאכה, נפרוש על ההר סדין גדול (רצוי בצבע אפור, בז' או לבן) שהבאנו מבעוד מועד.
נשב יחד סביב ההר ונשאל את התלמידים:

  • למרגלות איזה הר אנחנו נמצאים בלימוד שלנו? (הר סיני)

נזכיר מעט מההתרחשויות בפרקים הקודמים, מההכנה לקראת המעמד הגדול שעתיד להתרחש וההתקדשות לו. נספר שהיום נלמד איך הר סיני הפך להיות במה לאחד האירועים החשובים ביותר בתולדות העם שלנו.
נשאיר את "ההר" עומד על תילו לאורך כל השיעור, נשב סביבו ונזמין את התלמידים לדמיין יחד בעת הקריאה את ההתרחשות המתוארת בפסוקים.

מבט ראשון

נקרא יחד את פסוקים טז-כ, לא נקרין את הפסוקים על הלוח אלא נזמין את התלמידים להקשיב לפסוקים, נקרא לאט ובסבלנות. נבקש מהתלמידים לשים לב לכל הדברים המיוחדים שיש בטקסט: הקולות והמראות. נבקש מכל תלמיד לזכור מילה אחת או שתיים מהפסוקים שחשובות לדעתו ושנשארות אתו לאחר הקריאה.
נחלק לתלמידים דפים לבנים ונבקש מהם לכתוב בגדול את המילה שהם זוכרים ולהראות אותה לכיתה. נסתכל על כל המילים ונראה מה נשאר לתלמידים מהקריאה: הענן, העשן, השופר, חזק מאד – מילים עוצמתיות רבות.

מבט שני

נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), נקרא שוב את הפסוקים מהדף או מהתנ"ך האישי ונסביר כל פסוק בנפרד.
נתעכב על מילים וצירופים קשים בפסוקים:

  • פסוק טז: "בִּהְיֹת הַבֹּקֶר" – כשהבוקר עלה.
    "וַיֶּחֱרַד" – פחד מאוד.
  • פסוק יח: "וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן" – עלה ממנו עשן כמו שעולה מן התנור.

נבקש מהתלמידים לסמן מילים חוזרות בפסוקים שקראנו. נשים לב במיוחד לבחירה לחזור על מילים אלה: "מְאֹד" (שלוש פעמים), "קוֹל" (בהטיותיו: ארבע פעמים), "וַיֶּחֱרַד" (פעמיים), "עָשַׁן" (שלוש פעמים), "שֹׁפָר" (פעמיים) ו"הַר" (שבע פעמים).
כדי לאפשר מעקב נוח נקרין את הפסוקים על הלוח ונצבע את החזרות כפי שמופיע בדוגמה למורה.
נשאל את התלמידים:

  • מה מיוחד במילים האלה?
  • מה קושר אותן אלה לאלה?
  • למה הן חוזרות כאן שוב ושוב?

המילים האלה נוגעות לתפאורה ולאווירת השיא שהולכת ונבנית בפסוקים לקראת קבלת התורה. נדגיש שהתנ"ך, שבדרך כלל נוטה להיות תמציתי מאוד בתיאורים, נותן למילים האלה מקום של כבוד ברצף הפסוקים, כדי שנוכל להישאב כך לתוך המראה והחוויה העוצמתיים.

מבט שלישי

נחשיך את הכיתה ונשמיע לתלמידים מוסיקה דרמטית, למשל הקטע 'כה אמר זרתוסטרא' שהלחין שטראוס. זהו קטע מתאים במיוחד כי יש בו קרן יער שמדמה את השופר וגם תופים ואווירה חגיגית וקצת מפחידה.

נבקש מהתלמידים לעצום עיניים, להאזין למוזיקה במשך שתי דקות ולדמיין את מעמד הר סיני. לאחר שתי דקות נזמין אותם לפקוח את העיניים ולהביט בסרטון הברקים – נשאיר ברקע את המוזיקה הקודמת, ונשתיק את הסאונד של הברקים.
נביט בסרטון זה במשך דקה ונעצור. לאחר מכן נדליק את האור ונשאל את התלמידים:

  • מה הרגשתם ומה דמיינתם? (פחד, חגיגיות, התרגשות, הלב דופק וכן הלאה)
  • עכשיו, אחרי שחוויתם את המוזיקה והמראות המיוחדים ואת הרגשות שהתלוו לחוויה זו, למה לדעתכם היה צריך תפאורה כזו לירידתו של אלוהים להר סיני?

נסביר שיש משמעות גדולה לאופן שבו התורה ניתנת לנו, בהוד וקולות ובברקים ואש. הדרמה החיצונית מסייעת להיווצרות דרמה פנימית – תחושה של שיא, שמשהו גדול וחסר תקדים קורה. שמעכשיו שום דבר לא יהיה כשהיה.

נבחן הבעה אומנותית של המתרחש במעמד הר סיני. ראשית, נקרין על הלוח תמונה של מעמד הר סיני.
לאחר שנדרוש את התחריט נזמין את התלמידים לצייר בעצמם את מעמד הר סיני כפי שהוא בדמיונם. התלמידים יציירו בעבודה אישית ובעת העבודה נשמיע ברקע מוזיקה מתאימה. לאחר מכן נתלה בכיתה את הציורים ונערוך תערוכה ובה נבדוק מה כל תלמיד מדגיש בציורו: העשן, אלוהים, השופר, האש, האנשים וכן הלאה.

מבט לחיים

נשאל את התלמידים:

  • האם חוויתם אירועי שיא בחיים, שחרגו מאוד מהשגרה הרגילה וסמלו שמשהו גדול וחדש מתרחש?
  • האם נכחתם בכזה אירוע?
  • מה הבדיל אותו משאר הימים הרגילים?

נזמין תלמיד או שניים לספר קצת יותר בהרחבה על האירוע שחשב עליו ונשאל:

  • מה באירוע הזה היה רב ערך? ומה השתנה בעקבותיו?

נחזור להתבונן בהר שבנינו יחד בתחילת השיעור. נסכם ונאמר שהר סיני היה כנראה הר ככל ההרים לפני שניתנה עליו התורה, ואף חזר להיות הר ככל ההרים אחרי שניתנה עליו התורה (עד כדי כך שהיום איננו בטוחים כלל איזה הר הוא הר סיני), אבל יש זמנים מיוחדים וספורים בחיים האישיים שלנו ובחיים הלאומיים של עם, שהמציאות כולה עולה ומשתנה והופכת חגיגית ומלאת הוד, וקורה אירוע שאחריו אנחנו משתנים.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: בשיעור זה ניסינו לחוות את אירוע השיא הגדול של מתן תורה. ביררנו ממה מורכבת החוויה הגדולה הזאת, וממה מורכבות חוויות שיא מכוננות גם בחיים שלנו.
מיומנות: מיפינו בתוך הטקסט מילים חוזרות ועמדנו על משמעותן.
מתודות: התנסינו בחוויית הפרק באמצעות מוזיקה וסרטון מתאים, דרשנו מדרש תמונה וציירנו ציור מדמיוננו.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
כה אמר זרתוסטרא
קרדיט: 'כה אמר זרתוסטרא' שהלחין ריכרד שטראוס. פורסם על ידי IlaryRhineKlange בתאריך 13 ביוני 2011.
כה אמר זרתוסטרא

קרדיט: 'כה אמר זרתוסטרא' שהלחין ריכרד שטראוס. פורסם על ידי IlaryRhineKlange בתאריך 13 ביוני 2011.

ברקים
קרדיט: The Ultimate Lightning Storm – In Slow Motion. פורסם על ידי Pecos Hank בתאריך...
ברקים

קרדיט: The Ultimate Lightning Storm – In Slow Motion. פורסם על ידי Pecos Hank בתאריך 2 ביוני 2017.

תמונת מעמד הר סיני
תחריט של מעמד הר סיני מתוך ויקיפדיה כיצד בוחר האומן להדגיש את הדרמטיות של המאורע?...
תמונת מעמד הר סיני
"וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר, וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל-הָהָר, וְקֹל שֹׁפָר, חָזָק מְאֹד; וַיֶּחֱרַד כָּל-הָעָם, אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה " (פסוק טו)

תחריט של מעמד הר סיני מתוך ויקיפדיה

  • כיצד בוחר האומן להדגיש את הדרמטיות של המאורע?
  • מה הוא מדגיש בציור?
  • אילו תחושות הציור מעורר בכם?
ביום הזה ממש
"בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי."וכי ביום הזה באו?כדי שכאשר תלמד תורה לא יהיו הדברים ישנים...
ביום הזה ממש
"בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי." (פסוק א)

צילום: Jaromir Urbanek/shutterstock.com

"בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי."
וכי ביום הזה באו?
כדי שכאשר תלמד תורה לא יהיו הדברים ישנים בעיניך, אלא כאילו היום ניתנה התורה.
לכן לא נכתב "ביום ההוא" אלא "ביום הזה".

(עיבוד. על פי: פסיקתא דרב כהנא, פסקה יב)

  • על פי המדרש, תיאור הזמן המיוחד בפרק נועד לתת לכל לומד את ההרגשה שהתורה ניתנה בימיו הוא, ושהיא תמיד חדשה ורלוונטית.
    מה היא המילה בפסוק שהמדרש ביקש להסביר? איזו מילה אחרת היינו מצפים שתהיה כתובה בפסוק?
ציפור לא צייץ
אָמַר רַ' אַבָּהוּ בְּשֵׁם רַ' יוֹחָנָן:כְּשֶׁנָּתַן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הַתּוֹרָהצִפּוֹר לֹא צִיֵּץ,עוֹף לֹא פָּרַח,שׁוֹר...
ציפור לא צייץ
"...וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה." (פסוק טז)

צילום: Suprun Vitaly/shutterstock.com

אָמַר רַ' אַבָּהוּ בְּשֵׁם רַ' יוֹחָנָן:
כְּשֶׁנָּתַן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הַתּוֹרָה
צִפּוֹר לֹא צִיֵּץ,
עוֹף לֹא פָּרַח,
שׁוֹר לֹא גָּעָה,
אוֹפַנִּים לֹא עָפוּ,
שְׂרָפִים לֹא אָמְרוּ קָדוֹשׁ,
הַיָּם לֹא נִזְדַּעְזֵעַ,
הַבְּרִיּוֹת לֹא דִּבְּרוּ,
אֶלָּא הָעוֹלָם שׁוֹתֵק וּמַחֲרִישׁ –
וְיָצָא הַקּוֹל: "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ"…

(מדרש שמות רבה, פרשה כט, פסקה ט)

להמשך קריאה

במדרש מתוארת הדממה ששררה בזמן שאלוהים נתן את התורה לעם ישראל, במעמד המרהיב והמאיים שמתואר בפרק יט.

  • כיצד מתואר מעמד הר סיני בפרק יט? אילו קולות נשמעים בפרק?
  • כיצד מתואר המעמד במדרש? מה לדעתכם מסמלת הדממה שהמדרש מספר לנו עליה?
על כנפי נשרים
הנשר הוא אחד העופות הדורסים הגדולים והמרשימים. צווארו ארוך, מקורו מעוקל ורגליו חזקות, קצרות ומכוסות...
על כנפי נשרים
"...וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי." (פסוק ד)

נשר. צילום:Francisco Javier Gil/shutterstock.com

הנשר הוא אחד העופות הדורסים הגדולים והמרשימים. צווארו ארוך, מקורו מעוקל ורגליו חזקות, קצרות ומכוסות פלומה לבנה עד לברכיו. ציפורניו כפופות מעט ואינן חדות במיוחד. כאשר הוא פורש את כנפיו הן יכולות להגיע לאורך של כ-2 מטרים.

להמשך קריאה

הנשר נזכר פעמים רבות במקרא:
שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִם בְּחַיֵּיהֶם וּבְמוֹתָם לֹא נִפְרָדוּ, מִנְּשָׁרִים קַלּוּ מֵאֲרָיוֹת גָּבֵרוּ" (שמואל ב, פרק א, פסוק כג) ובמקומות נוספים.

  • כשאלוהים אמר לעם שהוא ייקח אותם על כנפי נשרים, איזו תחושה הוא ביקש להעביר להם?
עם סגולה
המילה "סגולה" מופיעה בתנ"ך שמונה פעמים. בחמש פעמים מתוכן היא מתארת את עם ישראל (כמו...
עם סגולה
"...וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים..." (פסוק ה)

צילום: Bjoern Wylezich/shutterstock.com

המילה "סגולה" מופיעה בתנ"ך שמונה פעמים. בחמש פעמים מתוכן היא מתארת את עם ישראל (כמו בפסוק שלנו), ובשאר המקומות היא מתפרשת במשמעות של אוצר. פרשנים רבים עסקו במשמעות הביטוי "עם סגולה" והציעו הסברים שונים. הפירוש המילולי העולה מהפסוקים הוא שהכוונה לדבר חשוב ויקר, אוצר מיוחד. כלומר – "עם סגולה" הוא עם נבחר, מיוחד.

  • מה הופך את עם ישראל לעם מיוחד?
  • כתבו משפט והשתמשו בו בביטוי "עם סגולה".
אני יהודי - קובי אוז
  אֲנִי יְהוּדִי / קובי אוז כְּשֶׁשּׁוֹאֵל אֶת עַצְמִי מִי אֲנִי,אֲנִי קְצָת סְפָרַדִּי, קְצָת אַשְׁכְּנַזִּיקְצָת...
אני יהודי - קובי אוז
"וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי, וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ." (פסוק ה)

 

למילות השיר

אֲנִי יְהוּדִי / קובי אוז

כְּשֶׁשּׁוֹאֵל אֶת עַצְמִי מִי אֲנִי,
אֲנִי קְצָת סְפָרַדִּי, קְצָת אַשְׁכְּנַזִּי
קְצָת יִשְׂרְאֵלִי, טִיפּ טִפָּה גָּלוּתִי
אֲנִי אוּלַי דָּתִי וְאוּלַי חִלּוֹנִי, אֲבָל בֵּינִי לְבֵינִי
אֲנִי יְהוּדִי וְזֶה יִחוּדִי
לֹא טוֹב יוֹתֵר מֵהָאַחֵר, לֹא רַע יוֹתֵר
פָּשׁוּט יְהוּדִי.
לִפְעָמִים חַיָּל לִפְעָמִים תַּלְמִיד
יֵשׁ לִי הָמוֹן עָבָר וְגַם רוֹאֶה עָתִיד
לִפְעָמִים מִתְנַגֵּד וְלִפְעָמִים חָסִיד
אוּלַי גַּשְׁמִי אוּלַי רוּחָנִי, אֲבָל תָּמִיד תָּמִיד
אֲנִי יְהוּדִי וְזֶה יִחוּדִי.
לֹא רַע יוֹתֵר לֹא טוֹב יוֹתֵר, טִפָּה אַחֵר,
פָּשׁוּט יְהוּדִי.
פִּתְאוֹם חָזַרְתִּי מֵרָחוֹק שֶׁנּוּכַל לִהְיוֹת כָּאן בְּיַחַד
שֶׁיִּהְיֶה לִי בָּטוּחַ, שֶׁאֶחְזֹר לִצְחֹק, שֶׁאוּכַל לִחְיוֹת בְּנַחַת לְלֹא פַּחַד
כִּי אֲנִי יְהוּדִי וְזֶה יִחוּדִי
לֹא טוֹב יוֹתֵר מֵהָאַחֵר, לֹא רַע יוֹתֵר
פָּשׁוּט יְהוּדִי.
אֲנִי מְאוֹד פּוֹחֵד מִשִּׂנְאַת חִנָּם
אוֹהֵב אֶת אַרְצִי וְאוֹהֵב אֶת הָעָם
הָיִיתִי פֹּה וְשָׁם וּבְכָל הָעוֹלָם
יֵשׁ לִי שְׁתֵּי דֵּעוֹת עַל מָה שֶׁתִּשְׁאַל וְגַם דֵּעָה שְׁלִישִׁית
כִּי אֲנִי יְהוּדִי וְזֶה יִחוּדִי
לֹא רַע יוֹתֵר לֹא טוֹב יוֹתֵר, טִפָּה אַחֵר,
פָּשׁוּט יְהוּדִי.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • האם קובי אוז מרגיש שהוא חלק מ"עם סגולה"? מצאו הוכחות בשיר לכאן ולכאן.
  • מה הם הקשיים שמגיעים, לדעתו, עִם ההשתייכות לעַם הנבחר?
    ומה דעתכם בנושא זה?

קרדיט: אני יהודי / Frederic Eger, 2012

מתן תורה באיורים
כתבי יד עבריים רבים בחרו לתאר את רגע קבלת התורה.במחזור לייפציג (מחזור תפילה מדרום גרמניה)...
מתן תורה באיורים
"וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה, וַיָּשֶׁב מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל ה'." (פסוק ח)

דף מאויר מתוך סידור תפילה (מחזור לייפציג), ראשית המאה ה־14 ספריית אוניברסיטת לייפציג גרמניה. , Ms. 1102

כתבי יד עבריים רבים בחרו לתאר את רגע קבלת התורה.
במחזור לייפציג (מחזור תפילה מדרום גרמניה) תיאר האומן את בני ישראל מקבלים את התורה, באיור שמופיע לצד הפיוט "אדון אימנני" לחג השבועות – חג מתן תורה.
מימין נראה משה עומד על תל ומושיט את לוחות הברית לעבר ארבעה אנשים העומדים למרגלות התל. האיור מתאר סצנה אנושית לגמרי, שאין בה הוד והדר או זכר לנוכחות האל.
תיאור דמותו של משה כבן המאה ה־14 שאינו נבדל משאר הדמויות המתוארות, לראשו כובע אופייני ליהודים באותה התקופה, מחזק את הרושם שקבלת התורה היא אירוע מקומי המתרחש מדי יום ביומו.

  • האם גם אתם הייתם מאיירים את מעמד מתן התורה על פי הכתוב שמות יט, כמעשה פשוט, או שהייתם בוחרים לעשות זאת בצורה אחרת? ציירו את מעמד הר סיני כפי שאתם רואים אותו בדמיונכם.
הר כרכום - הר סיני?
יש מחלוקת באשר לזיהוי מיקומו של הר סיני. החוקרים חיפשו מקום עם המאפיינים האלה: נמצא...
הר כרכום - הר סיני?
"וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר, וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר." (פסוק ב)

יש מחלוקת באשר לזיהוי מיקומו של הר סיני. החוקרים חיפשו מקום עם המאפיינים האלה:
נמצא במרחק שלושה ימי הליכה ממצרים, כי הדרך ממצרים להר סיני מתוארת כ"דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים" (שמות ה, ג).

להמשך קריאה

יש בו מים בצמצום, משום שבני ישראל התלוננו על מחסור במים. אין בו אפשרות לדוג דגים, כי בני ישראל התלוננו על כך: "זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם" (במדבר יא, ה). מקום שעם יכול היה להתקיים בו כמעט שנה, כפי שעשו בני ישראל.
לדעת מרבית החוקרים, ההר נמצא בדרום חצי האי סיני, אך יש חוקרים הטוענים שהוא נמצא בצפון חצי האי סיני ויש הטוענים שמיקומו באדום או במדיין.

  • צפו בסרטון, המסביר מדוע ייתכן כי הר כרכום הוא הר סיני.
  • מצאו בפרק עוד הוכחות שיכולות לתמוך בטענה זו או להפריך אותה.
ושמרתם את בריתי
ברית היא הסכם שנחתם בשבועה, והיום בעיקר באמצעות חוזה משפטי. הברית מגדירה את היחסים בין...
ושמרתם את בריתי
"אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי, וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים." (פסוק ה)

קשת. צילום: rafal.dlugosz/shutterstock.com

ברית היא הסכם שנחתם בשבועה, והיום בעיקר באמצעות חוזה משפטי. הברית מגדירה את היחסים בין שני צדדים, את החובות המוטלות על כל צד, את ההטבות למי שממלא את תנאי הברית ואת העונשים שיוטלו על מי שיפר אותם.

להמשך קריאה

בריתות נכרתות בין אדם לאדם, בין עם לעם וגם בין אדם לאלוהיו.
יש ברית שנכרתת בין שני צדדים שווים – אנשים או עמים – ויש ברית שאחד הצדדים המעורבים בה הוא אל או מלך, ואז הצד החזק מתחייב להגן על הצד החלש, והצד החלש מבטיח נאמנות לצד החזק.
רעיון הברית מופיע במקרא למשל לאחר המבול, כאשר אלוהים קבע את הקשת בענן כסימן לברית ולהבטחה שלא יהיה עוד מבול על הארץ.
גם במעמד הר סיני התקיימה ברית בין האל לעמו. אלוהים הכריז שעם ישראל הוא העם הנבחר ושהוא יגן וישמור עליו, ובני ישראל אמרו: "כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע" (שמות כד, ז). הם התחייבו ללכת בדרכו של האל ולהאמין בו.

  • העתיקו את פסוק ה למחברת. הדגישו בצבע אחד את החלק של אלוהים בברית, ובצבע אחר את החלק של עם ישראל בברית.
קולו של השופר
השופר הוא אחד מכלי הנגינה הקדומים ביותר. האדם הקדמון היה תוקע בקרן החיה כדי להכניע...
קולו של השופר
"...וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד..." (פסוק טז)

שופר. צילום: Photo266/shutterstock.com

השופר הוא אחד מכלי הנגינה הקדומים ביותר. האדם הקדמון היה תוקע בקרן החיה כדי להכניע בקולה המאיים את אויביו ואת בעלי החיים, ואפילו האמין שהוא מכניע כך את איתני הטבע ואת האלים. במקרא השימוש בתקיעה בשופר היה בעיקר בתחום הצבאי – הצליל שימש כאזעקה, כבשורת ניצחון, כאות להפסקת קרב, כאות להכרזת מרד ועוד. אך בפרק יט, במעמד הר סיני, יש לצליל השופר משמעות טקסית.

  • האם שמעתם פעם תקיעה בשופר? היכן?
  • אילו תחושות הצליל הזה עורר בכם?
עם ישראל בן שלושה חודשים
בסרטון מתואר עם ישראל כתינוק שזקוק לדברים כמו מזון, אהבה והגנה, ומגיע למעמד נשגב בהיותו...
עם ישראל בן שלושה חודשים
"בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי." (פסוק א)

בסרטון מתואר עם ישראל כתינוק שזקוק לדברים כמו מזון, אהבה והגנה, ומגיע למעמד נשגב בהיותו בן שלושה חודשים (מעמד הר סיני מתרחש שלושה חודשים לאחר היציאה ממצרים).

  • שלושה חודשים לאחר יציאתו ממצרים – האם לדעתכם עם ישראל כבר מוכן לקבלת התורה?

קרדיט: סיכום שבועי : שמות טז- /929 תנך ביחד, 2015

מעמד הר סיני בחרוזים
כל העם סביב ההר נאסף,גברים ונשים, זקן וטף,אפילו אחד לא נעדר,איש במחנה לא נשאר… המשיכו...
מעמד הר סיני בחרוזים
"וַיֵּרֶד מֹשֶׁה מִן הָהָר אֶל הָעָם, וַיְקַדֵּשׁ אֶת הָעָם וַיְכַבְּסוּ שִׂמְלֹתָם." (פסוק יד)

  • כל העם סביב ההר נאסף,
    גברים ונשים, זקן וטף,
    אפילו אחד לא נעדר,
    איש במחנה לא נשאר…

    המשיכו לתאר בחרוזים משלכם את מעמד הר סיני.

קרדיט: תנך בחרוזים – מעמד הר סיני, כאן חינוכית, 2014