מעשה דינה – ושמירה על גבולות המרחב האישי
פרק לד, א-יג
הזמנה ללימוד
נצפה בסרטון (בדקות 3:46-5:31).
נדון עם הילדים על מרחב הגוף שלי.
- מהו המרחב של הגוף שלי?
- האם לכל אחד מותר להתקרב כמה שהוא רוצה?
- מה הכללים של מרחב גוף?
- מי מחליט על הכללים?
נקדים ונסביר לילדים שנקרא סיפור על מקרה בתנ"ך שבו הופרו הכללים על המרחב הפרטי של אדם.
מבט ראשון
נקרא בקול ובהטעמה את פרק לד פסוקים א-יב ונבקש מהתלמידים להקשיב ולציין למי נפגע המרחב האישי? כיצד? (רצוי להפנות את תשומת הלב שפירוש המילה 'ויענה' = ענה אותה)
מבט שני
- מי הדמויות המרכזיות המופיעות בפסוקים אלו?
נתחלק לקבוצות ונבקש מהתלמידים להעתיק מהפסוקים מילים המביעות רגש על פתקים.
- מיינו את הרגשות שכתבתם בזמן הקריאה לפי הדמויות, הוסיפו פתקי רגשות לדינה (המקרא מתעלם מרגשותיה של הקורבן) סכמו במשפט כיצד הרגישה כל דמות במהלך האירוע, וציירו לה אימוג'י מתאים.
בפסוק ב כתוב: "וַיִּקַּח אֹתָהּ… וַיְעַנֶּהָ"
- לאיזו מילה דומה המילה "ויענה"? (המילה משורש המילה עינוי – להכאיב)
- איך לדעתכם הרגישה דינה?
חמור, אביו של שכם, מגיע לבקש מאחי דינה לקחת אותה לבנו לאישה.
- מה הוא מציע להם? עיינו בפסוק ט ובפסוק יב.
- האם אפשר להסכים לכל דבר תמורת כסף ומוהר?
מבט שלישי- התבוננות והעמקה
- קראו בפסוק ה את תגובת יעקב לאחר ששמע מה קרה לדינה: "וְיַעֲקֹב שָׁמַע כִּי טִמֵּא אֶת דִּינָה בִתּוֹ, וּבָנָיו הָיוּ אֶת מִקְנֵהוּ בַּשָּׂדֶה, וְהֶחֱרִשׁ יַעֲקֹב עַד בֹּאָם."
בני יעקב (אחי דינה) מגיבים בתרעומת כאשר הם שומעים מה קרה לה: "וּבְנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ מִן הַשָּׂדֶה כְּשָׁמְעָם, וַיִּתְעַצְּבוּ הָאֲנָשִׁים וַיִּחַר לָהֶם מְאֹד."
למה חרה להם מאד? (כי טימאו את דינה אחותם)
מה זה לטמא? (כשנוגעים במישהוא באופן אלים, בניגוד לרצונו או רצונה)
השלימו את המשפטים במחברת במילים שלכם (התייחסו לרגש ולתחושות שמובעים בפסוקים).
- כשיעקב שומע מה קרה לדינה הוא___________.
- כשאחי דינה שומעים מה קרה לדינה הם______________.
מבט לחיים
נדגיש שדינה שמרה על עצמה ושכם בן חמור התנהג באופן חמור ביותר.
נשאל את התלמידים:
- כיצד אנחנו שומרים על הגוף שלנו?
- מהו המרחב האישי שנשמור עליו כדי להרגיש בנוח?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו ולמדנו על מעשה דינה ותגובות יעקב ובניו. מתוך הסיפור למדנו על גבולות הגוף שלנו.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, זיהוי רגשות בטקסט, השוואה בין פסוקים.
מתודות: סרטון 'פשוט אמרו לא', דיון וציור הגוף.