מפגש האחים עם יוסף
פסוקים א-ח
הזמנה ללימוד
נחלק לתלמידים את דף העבודה ונבקש מהם לפצח משפט בגימטרייה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). מטרת תרגול הגימטרייה: כאשר נגיע לפסוק ב שבו יעקב אומר לבניו: "רְדוּ שָׁמָּה" נסביר לתלמידים שלדעת חז"ל כאן מתחילות 210 השנים שעם ישראל היה במצרים – המילה "רדו" בגימטרייה שווה 210.
לפני הקריאה נזכיר לתלמידים את מה שלמדנו בשיעור הקודם שבשלב זה בסיפור רק במצרים יש אוכל.
נקרא בקול את פסוקים א-ב ונשאל:
- מה לדעתכם יכול לקרות כשאחי יוסף ירדו למצרים? (האחים יפגשו את יוסף)
נבקש משני מתנדבים להציג איך הם מדמיינים את הפגישה בין האחרים ליוסף לאחר שנים רבות כל כך.
מבט ראשון
נקרא בקול את פסוקים ג-ח ונסביר את המילים הקשות (כדאי לעיין בפירוש שטיינזלץ המופיע באתר).
נשאל את התלמידים:
- האם ההצגה של המתנדבים התאימה לסיפור בתנ"ך?
מבט שני
נשאל:
- מי זוכר מהשיעור הקודם מה פירוש המילה 'שבר'? (אוכל ושתייה)
יעקב שואל את בניו: "לָמָּה תִּתְרָאוּ?" נסביר שאלה זו: למה תעמידו פנים, למה תראו את עצמכם כאילו יש לכם אוכל?
- מה יעקב מבקש מבניו לעשות? (לרדת למצרים לקנות אוכל)
נכתוב על הלוח את פסוק ב: "רְדוּ שָׁמָּה וְשִׁבְרוּ לָנוּ מִשָּׁם וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת".
נשאל:
- מה הגימטרייה של המילה 'רדו'? (210)
- לאן יורדים אחי יוסף? (למצרים)
נסביר שהמילה 'רדו' רומזת שכאן מתחילות 210 השנים שעם ישראל היה במצרים. חשוב להדגיש שזה לא חלק מהסיפור הרציף, אלא שבדורות מאוחרים יותר חז"ל מצאו בכך סימן.
- את מי יעקב אינו שולח למצרים ומדוע? (את בנימין כי חושש שיקרה לו משהו בדרך)
- מה האחים עושים כאשר הם פוגשים את השליט? (משתחווים לו)
- כבר הוזכר בעבר שהאחים השתחוו ליוסף, מתי זה קרה? (בחלומות יוסף אחיו משתחווים לו)
- מה חסר במפגש זה כדי שהחלום יתגשם במלואו? (הוריו של יוסף ובנימין אינם משתחווים לו)
נקרא את פסוק ז: "וַיְדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת" ונבקש מהתלמידים לעשות את הפרצוף של יוסף בעת שדיבר עם אחיו (פרצוף כועס, מתנשא…).
- מדוע לדעתכם יוסף מדבר עם אחיו בצורה קשה? (אולי כי הוא יודע שהחלום היה נבואה והוא רוצה לראות כיצד תתגשם הנבואה; ואולי הוא רוצה קודם להעמיד את האחים במבחן כדי לראות שבאמת הם השתנו ואכפת להם זה מזה; ואולי הוא רוצה גם קצת לנקום בהם)
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- כיצד ייתכן שיוסף זיהה את אחיו והם לא זיהו אותו? (נקבל כל תשובה הגיונית)
נחלק את הכיתה לארבע קבוצות ונחלק את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). כל קבוצה תלמד דעה אחת ובסיום העבודה הקבוצתית כל קבוצה תבחר נציג אשר ילמד את שאר הכיתה את מה שקבוצתו למדה, והכיתה תשלים יחד בדף את התשובה. נשב עם קבוצת תלמידים מתקשים. שאר הקבוצות יעבדו באופן עצמאי. (למורה: קבוצה ב וקבוצה ג יענו תשובות דומות. אפשר לומר לתלמידים שישנן דעות דומות ופרשנים שחשבו אותו דבר).
נסכם עם התלמידים:
- איזו עמדה הייתה מעניינת לדעתכם? למה?
אפשר לשאול:
- איזו מהדעות נוגעת למראה? (קבוצה א)
- איזו דעה נוגעת לקול? (קבוצה ד)
- איזו מביאה שיקולים של מחשבה ודעה? (קבוצות ב וג)
נדגיש שפרשנים שונים מציעים פירושים שונים.
מבט לחיים
- האם בכל מקום שבו אנו נמצאים אנו מתנהגים אותו דבר?
- האם אתם מרגישים שלפעמים אתם עוטים על עצמכם מסכה ומתנהג אחרת ממי שאתם באמת?
- באילו מקומות או באילו מצבים אתם מתנהגים בטבעיות ומראים לכולם מי אתם באמת ובאילו מקומות או מצבים אתם עוטים מסכה?
- מתי אתם מתפנקים וקטנים ומתי אתם גדולים ונושאים באחריות?
אפשר לבקש מכל תלמיד שיבקש מהוריו לכתוב תכונה אחת טובה שלו ומאחד החברים לכתוב תכונה טובה שלו ולראות אם רואים את אותו דבר בכל מקום. ומה זה אומר על התלמיד.
רעיון לפעילות: נכין עם הילדים כמה מסכות. כל ילד יכין מסכה שבא הוא מבטא כיצד הוא מראה את עצמו בבית, ועוד מסכה שבה יראה כיצד הוא מבטא את עצמו בחברה. כל תלמיד יציג את המסכות לפני הכיתה והכיתה תנחש לאן שייכת כל מסכה. נדבר על כך שלפעמים אנחנו מציגים את עצמנו אחרת במקומות שונים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על יעקב השולח את בניו להביא אוכל לבני ביתו ורק את בנימין הוא משאיר בבית מחשש לחייו. אחי יוסף מגיעים למצרים שם הם פוגשים את יוסף אך לא מזהים אותו, ולעומתם הוא מזהה אותם, מתנכר אליהם ומדבר אתם בצורה קשה.
מיומנויות: ביטאנו את עמדותינו לגבי דמויות ואירועים נלמדים, נימקנו אותם, הערכנו וביקרנו אותם וערכנו שיח על אודותיהם. פענחנו טקסט מוצפן בגימטרייה והעמקנו בתוכן הנלמד בעזרת פירושי חז"ל.
מתודות: שעשועי גימטרייה, פרצופים להבעת רגשות, הצגה.