מצווה לאהוב
ויקרא יט (יח), דברים ו (ד)
בכמה מילים
נעסוק בציווי "ואהבת" ונשאל – האם אפשר לצוות על אהבה? איך אפשר לצוות על דברים שברגש? נבחן כיצד שאלה זו באה לידי ביטוי בציווי "ואהבת לרעך כמוך", ונשאל אם המילה "ואהבת" זהה במשמעותה גם בציווי "ואהבת את ה' אלוהיך".
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון:
- האם אפשר לצוות על אדם לאהוב?
- האם אפשר להעניש אדם על שאינו אוהב?
- האם בכלל אהבה היא עניין מדיד? ואם כן, כיצד אפשר למדוד אותה?
אפשרות שנייה – האזנה לשיר:
נאזין לשיר 'אני אוהב' של הכבש השישה עשר ונחלק את מילות השיר (ראו עזר הוראה: אני אוהב / הכבש השישה עשר). נדון עם התלמידים בשאלות המובאות בעזר ההוראה.
הזמנה לקריאה
שלב ראשון – אהבת הרע:
נכתוב על הלוח את פסוק יח כולו. ונבקש מהתלמידים לכתוב במחברת כיצד הם מפרשים את המילים. לאחר הכתיבה במחברת נבקש מהתלמידים לשתף את רעיונותיהם.
- וְאָהַבְתָּ
- לְרֵעֲךָ
- כָּמוֹךָ
נחלק לתלמידים דף עבודה כדי לדון במשמעות הביטוי 'ואהבת לרעך כמוך' (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
שלב שני – אהבת אלוהים:
נקרא בדברים פרק ו פסוק ד ונשאל:
- אילו שאלות וקשיים מעורר הציווי "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ"?
נשמע את התלמידים ונדגיש את השאלות הבאות:
- איך אוהבים את אלוהים?
- האם אפשר לצוות על אהבה?
- האם אהבת אלוהים דומה לאהבת אדם?
נקרא עם התלמידים מתוך דברי התלמוד במסכת יומא דף פו עמוד א, ונשאל:
- כיצד אביי מפרש את מצוות אהבת אלוהים? (אביי מפרש את מצוות אהבת אלוהים כמצווה לעשות פעולות שיאהיבו את אלוהים על הבריות. הליכה בדרכו של אלוהים תראה לבני אדם שהיא מפתחת אנשים הגונים וטובים ומתוך כך אנשים יאהבו את אלוהים. אביי מקשר בין האהבה לאלוהים לבין מעשים שיש לעשות כדי לעבוד את אלוהים).
נבקש מהתלמידים לקרוא את דברים פרק יא פסוק יג ולבחון את ההבדלים בין הפסוק שם לבין פסוקים ד-ה. (נוסף הביטוי "ולעבדו", שמעביר את האהבה לידי מעשה; המילה "מאודך" הושמטה) נשאל:
- מה אפשר ללמוד מהשוואה זו? (שהאהבה אל אלוהים קשורה לעבודת אלוהים)
האם אפשר לצוות על אהבה?
נדון בכיתה:
- האם לדעתכם אפשר לצוות על רגש?
נקרא בוויקרא פרק יט פסוקים יז-יח ונשאל:
- "לא תשנא", "לא תטור" – מה המשמעות של ציווי על רגש של אהבה או שנאה?
לסיכום הדיון נקרין בכיתה ונקרא קטע ממאמרו של הרב ברוך גיגי 'אהבת ה' – כיצד ניתן לצוות על אהבה?'.
נשאל בכיתה:
- עם איזו מן הגישות אתם מסכימים? מדוע?
האם זו אותה האהבה?
נכתוב על הלוח את הפסוק "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ" ליד הפסוק "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ". בשני הפסוקים מופיעה המילה אהבה.
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם מדובר באותה אהבה?
נסביר לתלמידים את המושג שיתוף השם. הרמב"ם עושה בו שימוש בחיבורו 'שמונה פרקים' (פרק ב'). שיתוף השם הוא מצב שבו אנו מכנים בשם אחד שתי תופעות (או יותר) השונות זו מזו שוני מהותי. אחת הדוגמאות שנותן הרמב"ם היא האור: השמש, הירח והנר – על כולם אנו אומרים שהם מאירים, אולם כל אחד ממקורות האור הללו מאיר בצורה שונה לחלוטין. הבעיה שמטרידה את הרמב"ם אינה לשונית אלא מושגית, פילוסופית. מגבלות השפה והשימוש באותן מלים גורמים לבני אדם לבלבל גם באופן מושגי, מהותי, בין דברים שונים, ולכך, לדברי הרמב"ם, עלולות להיות השלכות חמורות מבחינה מוסרית, דתית וכדומה.
גם בנושא האהבה עשויה לעלות השאלה. יהיו שיטענו שאהבה אנושית ואהבה מופשטת הן שתי תופעות השונות זו מזו מהותית, והשפה יוצרת כאן בלבול שגוי, ואילו אחרים יאמרו שעדיין מדובר באותה הפעולה, שיש כאן מעין רצף של התנסות באהבה, למרות ההבדלים ביניהם.
נחזור לוויקרא פרק יט פסוק יח ונתמקד בסיפא של הפסוק – "אֲנִי ה'". נשאל את התלמידים:
- כיצד אתם מבינים את המילים האלה בסוף הפסוק?
- מדוע הן שם?
- מדוע לדעתכם הציווי לאהוב את הרע נובע מאלוהים?
נקרין את פרשנותו של אבן עזרא לפסוק יח. לפי פירושו הסיבה היא שהציווי לאהוב נובע מאלוהים, מכיוון שהוא ברא את שניהם.
וטעם "אֲנִי ה'". כי אני אלוה אחד בראתי אתכם.
- האם האזכור של אלוהים בציווי על אהבת הרע משפיע על ההשוואה בין אהבת אלוהים לאהבת הרע? כיצד?
- האם האהבה לרע היא במידה מסוימת דווקא אהבה לאלוהים?
נבקש מהתלמידים לעיין בדברים פרק יא פסוק א. נשאל:
- מה משמעות המילה אהבה שם? (יש שימוש באהבה כהגדרה לקשר של ריבונות או של ברית בין אלוהים לעם או בין העבד לאדון – הרי שזו משמעות שונה ממשמעות המילה בלשוננו)
- האם לדעתכם ההגדרה הזאת מתאימה לאחד הפסוקים שעסקנו בהם על אהבת אלוהים ואהבת הרע? לאיזה פסוק? מדוע? (כיוונים אפשריים: קריאת שמע עוסקת במצוות שיש לקיים ולכן ייתכן שיש כאן קישור לברית בין אלוהים לעם. בפרק יט מצוות ואהבת לרעך כמוך נמצאת ברצף של מצוות הקושרות בין עם ישראל לבין הקדושה ובמילים "אני ה'" שהמצווה קשורה לאלוהים ולכן יכולה להיות קשורה גם לברית)
נחזור עתה לשאלות שפתחנו בהן ונשאל את התלמידים:
- מה עמדתכם עכשיו אחרי הלימוד – מהי אהבת אלוהים ומהי אהבת רע?
- האם מדובר באותה אהבה?
- מה הדמיון ומה השוני בין האהבות?
- האם אפשר לצוות על אהבה?
מבט לחיים
אפשרות ראשונה:
נקרא את דבריו של הרב אליהו דסלר, המציע דרך לפתח אהבה כלפי הזולת.
נשאל:
- האם אתם מסכימים עם דבריו של דסלר? האם נתינה לאדם יוצרת אהבה כלפיו?
- "כולם המה קרוביו, כולם אהוביו" – האם זה אפשרי שאדם יאהב את כולם? האם זה רצוי? מדוע?
- האם תוכלו לחשוב על דרכים אחרות לפתח אהבה לאדם או לאלוהים?
אפשרות שנייה:
בשנים האחרונות צמח הביטוי: 'ואהבת לרעך גם אם הוא לא כמוך'. נשאל:
- מה לדעתכם הסיבה לשינוי?
- האם אתם נוטים יותר לאהוב אנשים שדומים לכם או אנשים ששונים מכם? מדוע?
- איך אפשר לפתח אהבה לאדם או לאלוהים?
- איך אפשר לשמר אהבה לאורך זמן?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בציווי "ואהבת" ודנו בשאלה האם אפשר לצוות על אהבה. בחנו כיצד סוגיה זו באה לידי ביטוי בציווי "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", ובחנו האם המילה "ואהבת" זהה במשמעותה גם בציווי "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ".
מיומנויות: מדרש, פרשנות ימי הביניים, פרשנות מודרנית, שיתוף השם.
מתודות: דף עבודה, למידה בזוגות, דיון.