משמעות המילה בראשית
פסוקים א-יא
הזמנה ללימוד
את השיעור נפתח בכתיבת המילה 'בראשית' על הלוח ונערוך סיעור מוחות.
נשאל את הילדים: מה הדבר הראשון שעולה לכם לראש כשאתם שומעים את המילה בראשית? (ספר ראשון, התחלה, מילה ראשונה, התחלה חדשה)
מבט ראשון
נחלק לילדים דפים ובהם כתובה המילה 'בראשית' בהגדלה של האות ב (כפי שמופיע בחומש), ונבקש מהם לצבוע את המילה 'ראש' המופיעה בתוך המילה 'בראשית'.
נשאל: איזה צירופי מילים אנו מכירים עם המילה ראש?
נכתוב על הלוח את הצירופים השונים ונצבע בכל צירוף את המילה ראש. מומלץ להביא תמונות של הצירופים או לאפשר לילדים לצייר את הצירוף.
מבט שני
נשאל בכיתה: כיצד המילה 'ראש' קשורה למילה 'בראשית' ולספר בראשית שאנחנו מתחילים ללמוד? נסביר שהמילה בראשית היא משורש רא"ש. ראש הוא התחלה, פתיחה. נכתוב מילים נוספות מהשורש רא"ש.
מבט לחיים
ניצור ענן מילים של התחלות. אפשר להיעזר באתר זה לבניית הענן. שאלו את הילדים מה המילה 'התחלה' מעוררת בהם והוסיפו את מחשבותיהם לענן. הענן יכול לכלול מילים נרדפות, רגשות, התחלות חדשות ועוד…
נזמין את התלמידים להכין שער לספר הבריאה ועליו כתובים המילה בראשית, שם התלמיד ומצוירים ציורים על פי בחירתם.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: התחלנו את השיעור בהיכרות עם המילה בראשית.
מיומנויות: הבנת משמעות המילה 'בראשית' ומציאת השורש, היכרות עם צירופים שונים למילה 'ראש'.
מתודות: בסיעור מוחות, צביעת אותיות, שימוש במדיה מתוקשבת – יצירת ענן מילים.