סגור תצוגת כיתה
הפרק

היום הראשון

פסוקים א-ה

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

את השיעור נפתח בהיכרות עם המושג 'תוהו ובוהו'. כדאי לעיין בפירושו של הרב שטיינזלץ, המופיע באתר למושג תוהו ובוהו: "הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, תהייה וריקנות, מציאות מטושטשת, בלתי מוגדרת ובלתי מאורגנת בשום מבנה או סדר".

נכין את הכיתה בהפסקה: נבלגן מעט את הכיסאות על השולחנות זה על זה, וכשהילדים ייכנסו לכיתה ניתן להם כמה דקות להתבונן מה קרה? למה יש אי סדר?
נפנה את כל הכיסאות והשולחנות לצדדים, נבקש מהתלמידים להסתובב בחדר בלי כללים, כל אחד בכיוון לפי בחירתו, נעצור ונודיע על כללים משותפים, כולם הולכים באותו כיוון, באותו קצב.
נסדר יחד את הכיתה ונשאל איך הרגשנו כשהיינו במציאות לא מוגדרת ולא מאורגנת בתבניות שאנו מכירים? ואיך הרגשנו בסדר?

נכתוב על הלוח את הצירוף: 'תוהו ובוהו' ונסביר שזו מילה נרדפת למציאות מטושטשת, בלתי מוגדרת ובלתי מאורגנת בשום מבנה או סדר, המצב שהיה לפני הראשית שדיברנו עליה בשיעור הקודם. המורה יקרא את הפסוקים או ישתמש באפשרות השמע ונגלה מה נברא ראשון וכיצד.

מבט ראשון – מפגש עם הפסוקים

נקרא בקול את פסוקים א-ב קריאה מבארת אך מדויקת ומוטעמת, בדגש על פרק ופסוק.

א בְּרֵאשִׁית (בהתחלה) בָּרָא אֱלֹהִים (עשה מלא כלום) אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. ב וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ (הדברים לא היו מסודרים כמו שהם מסודרים היום), וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם (מקום עמוק), וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם (עפה נמוך על פני המים).
ג וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים (אלוהים אמר): 'יְהִי אוֹר' ('שיהיה אור'). וַיְהִי אוֹר (ונהיה אור). ד וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב (אלוהים ראה שהאור טוב), וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר (בין זמנים שיש אור) וּבֵין הַחֹשֶׁך (לבין זמנים שיש חושך) ה וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר (לזמן של האור) יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ (לזמן של החושך) קָרָא לָיְלָה. וַיְהִי עֶרֶב (היה זמן של חושך) וַיְהִי בֹקֶר (היה זמן של אור) יוֹם אֶחָד (והסתיים יום אחד בבריאה).

נענה על השאלות המקדימות שהצגנו.

מבט שני – הסבר ושאלות הבנה

נשאל את התלמידים: מדוע האור נברא עכשיו? מה האור מאפשר בעולם שלנו? נתייחס ליתרונות האור – אפשרות לראות, מקור אנרגיה וחום.

נבקש מהתלמידים לסמן את הפעלים בפסוקים, מה אלוהים עושה? (יוצר על ידי הפרדה)
נחזור עם התלמידים יחד על הסיומת של היום הראשון: "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד".

מבט שלישי

נזמין את התלמידים לצייר על דף לבן כל מה שהם רואים לנכון למושג 'תוהו ובוהו'. נתבונן עם התלמידים ונשים אתם לב לפרטים בציורים:

  • באיזה צבעים השתמשתם? מדוע?
  • מה יקרה אם נכניס את האור שנברא מיד לאחר מכן לציור שציירנו?

נשתמש במושגים חושך ואור.
נזמין את התלמידים לשלב את ציור תוהו ובוהו בספר הבריאה שלהם ולהוסיף את דף היום הראשון – בריאת האור, בציור וכתיבה.

מבט לחיים

נשתמש בביטוי 'תוהו ובוהו' להבנת חשיבות הסדר והארגון בחיים.
נשמע עם הילדים את הסיפור המפוזר מכפר אז"ר מאת לאה גולדברג.

הערה למורה: הסיפור ארוך, מומלץ להשמיע דקה מתוך הסיפור או לקרוא לכיתה רק את השורות האלה:
"הנה כך הוא המפוזר, המפוזר מכפר אז"ר // הוא אוהב משטר וסדר, אך הסדר מסובך // לך ומצא דברים בחדר, בפרוזדור ובמטבח // שעונו הוא בצנצנת, משקפיים במקרר // במקלחת השמנת, המגבת בחצר"

לאחר שמיעת הסיפור נשוחח עם הילדים על חשיבות הסדר והארגון. לפני הבריאה העולם התנהל בצורה אחרת, לא בסדר המוכר לנו. היום אנו חיים בעולם מסודר ומאורגן בעבורנו.
ננסה לחשוב עם התלמידים מה אנו יכולים לעשות בבית ובכיתה שלנו כדי לשמור על סדר.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: הכרנו את המושג 'תוהו ובוהו' ואת המושגים 'אור וחושך'.
מיומנויות: המחשת המושג 'תוהו ובוהו' ומושג ה'אור' במגוון דרכים ובסיוע פירושים.
מתודות: ציור המושג, שימוש בסיפור 'המפוזר מכפר אז"ר' להמחשת חשיבות הסדר והארגון בתבניות המוכרות אחרי בריאת העולם.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
המפוזר מכפר אז"ר
"הנה כך הוא המפוזר, המפוזר מכפר אז"ר הוא אוהב משטר וסדר, אך הסדר מסובך לך...
המפוזר מכפר אז"ר

"הנה כך הוא המפוזר, המפוזר מכפר אז"ר
הוא אוהב משטר וסדר, אך הסדר מסובך
לך ומצא דברים בחדר, בפרוזדור ובמטבח
שעונו הוא בצנצנת, משקפיים במקרר
במקלחת השמנת, המגבת בחצר"

  • מה אנו יכולים לעשות בבית ובכיתה שלנו כדי לשמור על סדר?

קרדיט: מתוך האלבום: שמוליק סגל מספר

בשבילי נברא העולם
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ." (א, כו)
בנק ישראל, צילום: דבורה גרודה

בנק ישראל, צילום: דבורה גרודה

לְפִיכָךְ נִבְרָא אָדָם יְחִידִי בָּעוֹלָם, לְלַמֶּדְךָ, שֶׁכָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִים עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ אִבֵּד עוֹלָם מָלֵא. וְכָל הַמְּקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִים עָלָיו כְּאִלּוּ קִיֵּם עוֹלָם מָלֵא. וּמִפְּנֵי שְׁלוֹם הַבְּרִיּוֹת, שֶׁלֹּא יֹאמַר אָדָם לַחֲבֵרוֹ: אַבָּא גָּדוֹל מֵאָבִיךָ. וְשֶׁלֹּא יֹאמְרוּ הַמִּינִים (הכופרים), רָשוּיּוֹת הַרְבֵּה בַּשָּׁמַיִם. לְהַגִּיד גְּדֻלָּתוֹ שֶל מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁאָדָם טוֹבֵעַ מֵאָה מַטְבְּעוֹת בְּחוֹתָם אֶחָד וְכֻלָּן דּוֹמִין זֶה לְזֶה, מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא טוֹבֵעַ אֶת כָּל הָאָדָם בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן וְאֵין אֶחָד מֵהֶם דּוֹמֶה לַחֲבֵרוֹ. לְפִיכָךְ לכָּל אֶחָד וְאֶחָד לוֹמַר: בִּשְבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם. (משנה, מסכת סנהדרין, פרק ד משנה ה)
  • הַמִשְׁנָה מְבִיאָה כַּמָה סִיבּוֹת לְכַךְ שֶׁהָעוֹלָם הִתְחִיל מֵאָדָם אֶחָד (וְלֹא מִשְׁנַיִים אוֹ יוֹתֵר). מָהֵן הַסִיבּוֹת שֶׁמְבִיאָה הַמִשְׁנָה?
  • הַמִשְׁנָה אוֹמֶרֶת שֶׁמִכֵּיוָון שֶׁכָּל אָדָם הוּא עוֹלָם וּמְלוֹאוֹ, כָּל אָדָם צָרִיךְ לוֹמַר: "בִּשְׁבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם". תֵאֲרוּ אֶת הַהַרְגָשָׁה הַזוֹ, שֶׁהָעוֹלָם כּוּלוֹ נִבְרָא בִּשְׁבִילְכֶם? כֵּיצַד זֶה יָכוֹל לְהַשְׁפִּיעַ עַל הַהִתְנַהֲגוּת שֶׁלָכֶם?

 

הוויכוח שהתרחש בשמיים
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ." (א, כו)
 Chodyra Mike/shutterstock.com

Chodyra Mike/shutterstock.com

אָמַר רַבִּי סִימוֹן: בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הקב"ה אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נַעֲשׂוּ מַלְאֲכֵי הַשָׁרֵת כִּיתִים כִּיתִים וַחֲבוּרוֹת חֲבוּרוֹת. מֵהֵם אוֹמְרִים: אַל יִבְרָא, וּמֵהֶם אוֹמְרִים: יִבְרָא, כְּמַאֲמַר הַכָּתוּב: "חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ" (תהלים פ"ה).

להמשך המדרש

חֶסֶד אוֹמֵר: יִבְרָא, שֶׁהוּא גוֹמֵל חַסָדִים. וֶאֱמֶת אוֹמֵר: אַל יִבְרָא, שֶׁכּוּלוֹ שְׁקָרִים. צֶדֶק אוֹמֵר: יִבְרָא, שֶׁהוּא עוֹשֶׂה צְדָקוֹת. שָׁלוֹם אוֹמֵר: אַל יִבְרָא, שֶׁכּוּלוֹ קְטָטָה. מָה עָשָׂה הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? נָטַל אֱמֶת וְהִשְׁלִיכוֹ לָאָרֶץ! אָמְרוּ מַלְאֲכֵי הַשָׁרֵת לִפְנֵי הקב"ה: רִיבּוֹן הָעוֹלָמִים! מָה אַתָה מְבַזֶה אֶת חוֹתָמְךָ? תַעֲלֶה אֱמֶת מִן הָאָרֶץ! (על פי בראשית רבה א, ח)

  • דַמְיְינוּ שֶׁאַתֶם הֲיִיתֶם נִיצָבִים מוּל אֱלוֹהִים בִּבְרִיאַת הָעוֹלָם. אֵילוּ תְכוּנוֹת אוֹפִי הֲיִיתֶם מַמְלִיצִים שֶׁיִהְיוּ לִבְנֵי הָאָדָם שֶׁיִיבָּרְאוּ?
למה כעסה האות אל"ף?
רַבִּי אֶלְעָזָר בָּר אֲבִינָא בַּשֵׁם ר' אֶחָא אָמַר: בְּמֶשֶׁךְ עֶשְׂרִים וְשִׁישָׁה דוֹרוֹת הָיְיתָה הָאוֹת אָלֶ"ף...
למה כעסה האות אל"ף?
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ." (פסוק א)
האות אלף. קרדיט: vividvic/shutterstock.com

האות אלף. קרדיט: vividvic/shutterstock.com

רַבִּי אֶלְעָזָר בָּר אֲבִינָא בַּשֵׁם ר' אֶחָא אָמַר: בְּמֶשֶׁךְ עֶשְׂרִים וְשִׁישָׁה דוֹרוֹת הָיְיתָה הָאוֹת אָלֶ"ף כּוֹעֶסֶת עַל אֱלֹוהִים. אָמְרָה לְפָנָיו: רִיבּוֹנוֹ שֶׁלְעוֹלָם אֲנִי הָאוֹת הָרִאשׁוֹנָה וְלֹא בְּרָאָתָה עוֹלָמְךָ בִּי? אָמַר לוֹ הַקָדוֹשׁ בְּרֹךְ הוּא: הָעוֹלָם וּמְלוֹאוֹ לֹא נִבְרָא אֶלָא בִּזְכוּת תוֹרָה, כַּאֲשֶׁר אֶתֵן אֶת הַתוֹרָה, אַתְחִיל בְּאוֹת אָלֶ"ף – "אָנֹכִי הַ' אֱלהֶיךָ" (שמות כ, ב) (עיבוד לבראשית רבה פרשה א)

להמשך קריאה

הָאוֹת שֶׁבָּה פּוֹתַחַת הַתוֹרָה הִיא הָאוֹת בֵּי"ת – בְּרֵאשִׁית. חַכְמֵי הַמִדְרָשׁ סְבוּרִים כִּי יֵשׁ מַשְׁמָעוּת רַבָּה לָאוֹת הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל הַתוֹרָה, הָאוֹת שֶׁבָּה מַתְחִיל הַכֹּול. הָאוֹת הַסְמוּכָה לָאוֹת בֵּי"ת בְּסֵדֶר הָאָלֶ"ף בֵּי"ת הִיא הָאוֹת אָלֶ"ף. הַאִם לֹא הָיָה מַתְאִים לְהַתְחִיל דַוְוקָא מִמֶנָה אֶת הַתוֹרָה? מַדוּעַ 'דִלְגָה' הַתוֹרָה עַל הָאוֹת הָרִאשׁוֹנָה וְעָבְרָה לָאוֹת הַשְׁנִיָיה? אֶת הַשְׁאֵלָה הַזֹאת שׁוֹאֶלֶת בַּמִדְרָשׁ הָאוֹת אָלֶ"ף בְּעַצְמָה. בְּמֶשֶׁךְ 26 דוֹרוֹת מֵאָז שֶׁנִבְרָא הָעוֹלָם שָׁאֲלָה הָאָלֶ"ף: מַדוּעַ לֹא אֲנִי פָּתַחְתִי אֶת סִיפּוּר בְּרִיאַת הָעוֹלָם? הַתְשׁוּבָה נִתְנָה בְּמַתָן תוֹרָה: לָאָלֶ"ף נִשְׁמַר תַפְקִיד חָשׁוּב – הִיא הָאוֹת שֶׁבָּה נִפְתָחוֹת עֲשֶׂרֶת הַדִבְּרוֹת "אָנוֹכִי הַ' אֱלוֹהֶיךָ". הָאָלֶ"ף הִיא הָאוֹת שֶׁבָּה נִתֶנֶת הַתוֹרָה, וּבִזְכוּת הַתוֹרָה נִבְרָא הָעוֹלָם.

  •  חִשְׁבוּ עַל מִילִים אֲחֵרוֹת שֶׁבָּהֶן יָכְלָה הַתוֹרָה לִפְתוֹחַ בִּמְקוֹם הַמִילָה 'בְּרֵאשִׁית'.
  • מָה לְדַעְתְכֶם הַכַּוָונָה בְּדִבְרֵי הַמִדְרָשׁ, שֶׁהָעוֹלָם נִבְרָא בִּזְכוּת הַתוֹרָה?
מי נברא קודם – הארץ או השמיים?
בֵּית שַׁמַאי אוֹמְרִים הַשָׁמַיִים נִבְרְאוּ תְחִילָה וְאַחַר כָּךְ הָאָרֶץ, וּבֵית הִלֵל אוֹמְרִים הָאָרֶץ נִבְרְאָה תְחִילָה...
מי נברא קודם – הארץ או השמיים?
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ." (פסוק א)
הים והמדבר. קרדיט: ustas7777777/shutterstock.com

הים והמדבר. קרדיט: ustas7777777/shutterstock.com

בֵּית שַׁמַאי אוֹמְרִים הַשָׁמַיִים נִבְרְאוּ תְחִילָה וְאַחַר כָּךְ הָאָרֶץ, וּבֵית הִלֵל אוֹמְרִים הָאָרֶץ נִבְרְאָה תְחִילָה וְאַחַר כָּךְ הַשָׁמַיִים. אֵלוּ מְבִיאִים טַעַם לְדִבְרֵיהֶם וְאֵלוּ מְבִיאִים טַעַם לְדִבְרֵיהֶם.
להמשך קריאה
בֵּית שַׁמַאי הָאוֹמְרִים שֶׁהַשָׁמַיִם נִבְרְאוּ תְחִילָה וְאַחַר כָּךְ הָאָרֶץ אוֹמְרִים: מָשָׁל לְמֶלֶךְ שֶׁעָשָׂה לוֹ כִּיסֵא, רַק לְאַחַר מִכֵּן עָשָׂה לוֹ שְׁרַפְרַף לְהַנִיחַ עָלָיו אֶת רַגְלָיו. כָּךְ אָמַר אֱלֹוהִים: "הַשָּׁמַיִם כִּסְאִי וְהָאָרֶץ הֲדֹם רַגְלָי…" (ישעיהו סו, א) בֵּית הִלֵל הָאוֹמְרִים שֶׁהָאָרֶץ נִבְרְאָה תְחִילָה וְאַחַר כָּךְ הַשָׁמַיִים אוֹמְרִים: מָשָׁל לְמֶלֶךְ שֶׁבָּנָה אַרְמוֹן, תְחִילָה הוּא בּוֹנֶה אֶת הַקוֹמוֹת הַתַחְתוֹנוֹת וְרַק אַחַר כָּךְ אֶת הָעֶלְיוֹנוֹת. כְּפִי שֶׁנֶאֱמַר: "בְּיוֹם עֲשׂוֹת ה' אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם." (בראשית ב, ד) (מעובד על פי בראשית רבה א, טו)
  • • הַתוֹרָה פּוֹתַחַת בַּפָּסוּק "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ". בְּפֶרֶק ב מוֹפִיעַ פָּסוּק שֶׁבּוֹ דַוְוקָא מְתוֹאֶרֶת קוֹדֶם הָאָרֶץ וְאַחַר כָּךְ הַשָׁמַיִים: "אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת ה' אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם" (בראשית ב, ד). הַאִם לְדַעְתְכֶם הַשָׁמַיִם נִבְרְאוּ קוֹדֶם וְאַחַר כָּךְ הָאָרֶץ, אוֹ לְהֶפֶךְ? וְאוּלַי שְׁנֵיהֶם נִבְרְאוּ יַחַד?
  • בַּמִדְרָשׁ – לְפִי בֵּית שַׁמַאי, הַשָׁמַיִים הֵם הַכִּיסֵא שֶׁל אֱלוֹהִים וְהָאָרֶץ הִיא הַשְׁרַפְרַף שֶׁלוֹ. מָה יוֹתֵר חָשׁוּב בְּעֵינֵי בֵּית שַׁמַאי – הַשָׁמַיִים אוֹ הָאֶרֶץ? וּמָה דַעַת בֵּית הִלֵל? וּמָה אַתֶם חוֹשְׁבִים?
המאור הגדול והמאור הקטן
"וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה וְאֵת הַכּוֹכָבִים." (א, טז)
שמי-לילה עם ירח וכוכבים.

שְׁמֵי לַיְלָה עִם יָרֵחַ וְכוֹכָבִים. Elena Schweitzer/shutterstock.com

"

 

פַּעַם אַחַת שׂוֹחַחְתִי עִם יַלְדָה חֲכָמָה, וְסִיפַּרְתִי לָה אֶת סִיפּוּר הַבְּרִיאָה. אָה! הִיא אָמְרָה, אֲנִי מְבִינָה! יֵשׁ מָאוֹר גָדוֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיוֹם, זוֹ הַשֶׁמֶשׁ – מְאִירָה וּמְחַמֶמֶת. אֲבָל… רֶגַע, עָצְרָה וְחָשְׁבָה הַיַלְדָה הַחֲכָמָה, לָמָה צָרִיךְ מָאוֹר קָטָן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַיְלָה? הֲרֵי בַּלַיְלָה יֵשׁ רַק חוֹשֶׁךְ! לִפְנֵי שֶׁהִסְפַּקְתִי לַעֲנוֹת, הִיא כְּבָר חָשְׁבָה עַל תְשׁוּבָה.

לרמז, ולהמשך קריאה

"וַדַאי שֶׁצָרִיךְ בַּלַיְלָה גַם יָרֵחַ וְכוֹכָבִים! כְּדֵי שֶׁיָאִירוּ אֶת הַלַיְלָה. כִּי גַם בְּחוֹשֶׁךְ הֲכִי גָדוֹל תָמִיד יֵשׁ אוֹר."

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מָה הָיְיתָה הַתְשׁוּבָה שֶׁלָה?

תֹוהוּ וָבֹוהוּ
הַבָּלָגָן שֶׁלִי הַחֶדֶר שֶׁלִי צָפוּף וְקָטָן. אִם לֹא נִזְהָרִים מִתְנַגְשִׁים בַּשֻׁלְחָן וְתָמִיד שָׁם מָלֵא בָּלָגָן...
תֹוהוּ וָבֹוהוּ
"וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם." (פסוק ב)

הַבָּלָגָן שֶׁלִי הַחֶדֶר שֶׁלִי צָפוּף וְקָטָן. אִם לֹא נִזְהָרִים מִתְנַגְשִׁים בַּשֻׁלְחָן וְתָמִיד שָׁם מָלֵא בָּלָגָן אֲבָל זֶה הַחַדְרוֹן שֶׁלִי הַשֻׁלְחָן הַיָפֶה שֶׁלִי הַבָּלָגָן שֶׁהוּא רַק שֶׁלִי וַאֲנִי אוֹהֶבֶת אוֹתָם. טל ניצן, הַבָּלַגַן שֶׁלִּי, הוצאת עם עובד, 2016. © כל הזכויות שמורות להוצאת עם עובד.

להמשך קריאה

בְּסִיפּוּר הַבְּרִיאָה הָאֶרֶץ מְתוֹאֶרֶת כְּ"תֹהוּ וָבֹהוּ" – אֶפְשָׁר לוֹמַר שֶׁהַכְוָונָה הִיא לְ"אִי-סֵדֶר". קָשֶׁה לְדַמְיֵין אֶת הָעוֹלָם בְּלִי סֵדֶר (מָה, גִ'ירָפוֹת עָפוּ בַּאֲוִויר? דָגִים שָׂחוּ עַל הָאֲדָמָה?) אֲבָל אֶפְשָׁר לְדַמְיֵן חֹוסֶר סֵדֶר פְּרָטִי, בַּחֶדֶר שֶׁלָנוּ, אֶת הַ"תוֹהוּ וָבוֹהוּ" שֶׁלָנוּ, שֶׁנִקְרָא "בָּלָגָן". בַּסֵפֶר "הַבָּלָגָן שֶׁלִי", מֵאֵת הַסוֹפֶרֶת וְהַמְשׁוֹרֶרֶת הַיִשְׂרְאֵלִית טַל נִיצָן, מְתוֹאָר "תוֹהוּ וָבוֹהוּ" מִסוּג אַחֵר, בָּלָגָן כָּזֶה שֶׁאֲנַחְנוּ פּוֹגְשִׁים כָּל יוֹם, וְלִפְעָמִים הוּא גַם נֶחְמָד.

  •  בַּפֶּרֶק שֶׁלָנוּ בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית, מַהוּ לְדַעְתְכֶם הַ"תוֹהוּ וָבוֹהוּ"?\

  •  מָה הַהֵפֶךְ מִמַצָב שֶׁל "תוֹהוּ וָבוֹהוּ" בַּפֶּרֶק?

  •  וּבַשִׁיר שֶׁל טַל נִיצָן – מַהוּ הַ"תוֹהוּ וָבוֹהוּ"? מַדוּעַ לְדַעְתְכֶם הַיַלְדָה בַּשִׁיר אוֹהֶבֶת אוֹתוֹ?

שקט, מצלמים!
"וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם." (א, כז)

הֵי! הוֹ! הַבִּיטוּ נָא! זָרַח וְצַלְמוּנָע! שִׁירָה שֶׁל הַיוֹצֶרֶת הַיִשְׂרְאֵלִית נָעֳמִי שֶׁמֶר מְסַפֵּר עַל שְׁנֵי צַלָמֵי רְחוֹב שֶׁהוֹלְכִים וְ… מְצַלְמִים. הַאֲזִינוּ לַשִׁיר. "לְצַלֵם" זֶה לִתְפּוֹס בְּ"מַצְלֵמָה" דְמוּת שֶׁל חֵפֶץ אוֹ אָדָם. וּ"בְצֶלֶם" הִיא הַמִילָה הַמְתָאֶרֶת אֶת בְּרִיאַת הָאָדָם בְּיַחַס לָאֱלוֹהִים – שֶׁאֵין לוֹ דְמוּת וְהוּא בִּלְתִי נִרְאֶה.

 

 

  • מַהִי הַמִילָה הַמְשׁוּתֶפֶת לַפָּסוּק וְלַשִׁיר?

  • אֵיךְ אַתֶם מְפָרְשִׁים אֶת הַבִּיטוּי "בְּצֶלֶם אֱלוֹהִים"?

קרדיט: שני צלמי רחוב / חינוכית מוזיקה, 2012

"יוֹם שְׁלִישִׁי פַּעֲמַיִים כִּי טוֹב"
שִׂימוּ לֵב לְמַשֶׁהוּ חָרִיג בַּיוֹם הַשְׁלִישִׁי! כַּמָה פְּעָמִים כָּתוּב בְּיוֹם הַשְׁלִישִׁי "כִּי טוֹב"? הַאִם אַתֶם...
"יוֹם שְׁלִישִׁי פַּעֲמַיִים כִּי טוֹב"

שִׂימוּ לֵב לְמַשֶׁהוּ חָרִיג בַּיוֹם הַשְׁלִישִׁי! כַּמָה פְּעָמִים כָּתוּב בְּיוֹם הַשְׁלִישִׁי "כִּי טוֹב"?

להמשך קריאה

הַאִם אַתֶם מַכִּירִים אֶת הַבִּיטוּי: "יוֹם שְׁלִישִׁי פַּעֲמַיִים כִּי טוֹב"? זֶה הַמָקוֹר שֶׁלוֹ! בְּסִיפּוּר הַבְּרִיאָה, בְּכָל יוֹם אֱלֹוהִים אוֹמֵר פַּעַם אַחַת עַל הַדְבָרִים שֶׁבָּרָא: "כִּי טוֹב", וְרַק בַּיוֹם הַשְׁלִישִׁי הוּא אוֹמֵר פַּעֲמַיִים "כִּי טוֹב".

  • • אֲנָשִׁים רַבִּים רוֹאִים בְּיוֹם שְׁלִישִׁי יוֹם מְיוּחָד וּמְבוֹרָךְ, וּבוֹחֲרִים לְקַיֵים בּוֹ שְׂמָחוֹת וְאֵירוּעִים. הַסְבִּירוּ אֶת הַסִיבָּה הָאֶפְשָׁרִית לְכָךְ.
בְּרִיאַת הָאָדָם – פַּרְשָׁנוּת אוֹמָנוּתִית
הָאוֹמָן הָאִיטַלְקִי הַמְפוּרְסָם מִיכֶּלְאַנְגֶ'לוֹ, בֵּן הַמֵאָה הַ-16, יָצַר אֶת אַחַת מִיצִירוֹת הָאוֹמָנוּת הַמַרְהִיבוֹת בָּעוֹלָם. הַיְצִירָה...
בְּרִיאַת הָאָדָם – פַּרְשָׁנוּת אוֹמָנוּתִית
"וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם."
(א, כז)
בריאת האדם, קטע מהפרסקו שצייר מיכלאנג'לו על תקרת הקפלה הסיסטינית בשנים 1508–1512.

בְּרִיאַת הָאָדָם, קֶטַע מֵהַפְרֶסְקוֹ שֶׁצִיֵיר מִיכֶּלְאַנְגֶ'לוֹ עַל תִקְרַת הַקַפֵּלָה הַסִיסְטִינִית בַּשָׁנִים 1508–1512. צוּלַם בַּקַפֵּלָה הַסִיסְטִינִית, מִתוֹךְ וִיקִישִׁיתוּף

הָאוֹמָן הָאִיטַלְקִי הַמְפוּרְסָם מִיכֶּלְאַנְגֶ'לוֹ, בֵּן הַמֵאָה הַ-16, יָצַר אֶת אַחַת מִיצִירוֹת הָאוֹמָנוּת הַמַרְהִיבוֹת בָּעוֹלָם. הַיְצִירָה נִמְצֵאת עַל תִקְרַת הַקַפֵּלָה הַסִיסְטִינִית בַּוָותִיקָן בְּרוֹמָא.

להמשך קריאה

הַוָותִיקָן – מְדִינָה קְטַנָה מְאוֹד שֶׁנִמְצֵאת בָּעִיר רוֹמָא בְּאִיטַלְיָה. קִרְיַית הַוָותִיקָן הִיא הַמֶרְכָּז הָעוֹלָמִי שֶׁל הַנַצְרוּת הַקָתוֹלִית. עַל הַתִקְרָה שֶׁל אַחַד הַמִבְנִים הַמֶרְכָּזִיִים בָּה, כְּנֵסִיָיה בְּשֵׁם "הַקַפֵּלָה הַסִיסְטִינִית", צִיֵיר מִיכֶּלְאַנְגֶ'לוֹ צִיוּרִי עֲנָק בַּנוֹשֵׂא בְּרִיאַת הָעוֹלָם. צִיוּרֵי קִיר כָּאֵלֶה נִקְרָאִים "פְרֶסְקוֹ

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּצִיוּר. אֵיזוֹ אֲוִוירָה וְאֵיזֶה רוֹשֶׁם הוּא יוֹצֵר?

  • בְּמָה הוּא שׁוֹנֶה לְדַעְתְכֶם מֵהַפָּסוּק וּבְמָה הוּא דוֹמֶה לוֹ?

בְּרִיאַת הָעוֹלָם
בְּרִיאַת הָעוֹלָם" שֶׁל הָאוֹמָן אִיוָואן קוֹנְסְטַנְטִינוֹבִיץ' אוֹבְזוֹבְסְקִי. אוֹמָן רוּסִי מֵהַמֵאָה הַ-19. נֶחְשָׁב לִגְדוֹל אוֹמָנֵי זֶרֶם...
בְּרִיאַת הָעוֹלָם
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ: וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל-פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם." (פסוקים א-ב)
Ivan Aivazovsky, Creation of the World, 1864

Ivan Aivazovsky, Creation of the World, 1864
מתוך ויקיארט

בְּרִיאַת הָעוֹלָם" שֶׁל הָאוֹמָן אִיוָואן קוֹנְסְטַנְטִינוֹבִיץ' אוֹבְזוֹבְסְקִי. אוֹמָן רוּסִי מֵהַמֵאָה הַ-19. נֶחְשָׁב לִגְדוֹל אוֹמָנֵי זֶרֶם "הָאוֹמָנוּת הַיָמִית", אֲשֶׁר שָׁאֲבוּ אֶת הַשְׁרָאָתָם מֵהַיָם. לְאַחַר לִימוּדָיו בְּאִיטַלְיָה, הוּא חָזַר לְרוּסְיָה וּמוּנָה לִהְיוֹת הַצַיָיר הָרָאשִׁי שֶׁל צִי הַיָם הָרוּסִי.

  • כֵּיצַד הַזֶרֶם הָאוֹמָנוּתִי שֶׁאֵלָיו שַׁיָיךְ הָאוֹמָן בָּא לִידֵי בִּיטוּי בַּיְצִירָה?
  • הַאִם לְדַעְתְכֶם הַצִיוּר מְבַטֵא אֶת מָה שֶׁנֶאֱמָר בַּפְּסוּקִים א-ב בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית? כֵּיצַד?
  • אֵילוּ רְגָשׁוֹת וּמַחְשָׁבוֹת מְעוֹרֶרֶת בָּכֶם הַיְצִירָה?
אוֹר וְחוֹשֶׁךְ
הָאוֹר הוּא דָבָר חָשׁוּב מְאוֹד עֲבוּר צַלָמִים (מִקְצוֹעִיִים וְגַם חוֹבְבִים). מֶשֶׁךְ הַחֲשִׁיפָה לָאוֹר קוֹבֵעַ אִם...
אוֹר וְחוֹשֶׁךְ
"וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר."
(פסוקים ב-ג)
אוהלי קמפינג ביער.

אוֹהֳלֵי קֶמְפִּינְג בַּיַעַר.Snapwire/pexels.com

הָאוֹר הוּא דָבָר חָשׁוּב מְאוֹד עֲבוּר צַלָמִים (מִקְצוֹעִיִים וְגַם חוֹבְבִים). מֶשֶׁךְ הַחֲשִׁיפָה לָאוֹר קוֹבֵעַ אִם הַתְמוּנָה תִהְיֶה חֲשׁוּכָה אוֹ בְּהִירָה.

להמשך קריאה

תְאוּרָה יְכוֹלָה לִיצוֹר תְחוּשָׁה שֶׁל רַכּוּת אוֹ שֶׁל מֶתַח וְקוֹשִׁי. הַנִיגוּד בֵּין אוֹר לְחוֹשֶׁךְ בַּתַצְלוּם יוֹצֵר עִנְיָין וְסַקְרָנוּת. לִפְעָמִים צַלָמִים מִשְׁתַמְשִׁים בִּתְאוּרָה מְלָאכוּתִית – פַּנָסֵי תְאוּרָה חֲזָקִים – וְלִפְעָמִים הֵם מִשְׁתַמְשִׁים בְּאוֹר טִבְעִי – אוֹר הַשֶׁמֶשׁ. בַּשָׁעוֹת הַשׁוֹנוֹת שֶׁל הַיוֹם הַשֶׁמֶשׁ מְאִירָה בְּאוֹפֶן אַחֵר.

  • • הִתְבּוֹנְנוּ בַּתְמוּנָה – מָה מַבְלִיט הָאוֹר וּמָה מַבְלִיט הַחוֹשֶׁךְ?
    • אֵילוּ תְחוּשׁוֹת יוֹצֵר הַנִיגוּד בֵּין הָאוֹר לַחוֹשֶׁךְ?
הכוכבים הם הילדים של הירח / יהונתן גפן
"וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה וְאֵת הַכּוֹכָבִים." (א, טז)

הַאֲזִינוּ לַשִׁיר שֶׁל יְהוֹנָתָן גֶפֶן "הַכּוֹכָבִים הֵם הַיְלָדִים שֶׁל הַיָרֵחַ". יְהוֹנָתָן גֶפֶן הוּא מְשׁוֹרֵר וְסוֹפֵר יִשְׂרְאֵלִי, שֶׁכּוֹתֵב גַם לִילָדִים וְגַם לִמְבוּגָרִים. הַיְצִירָה הַמְפוּרְסֶמֶת בְּיוֹתֵר שֶׁלוֹ הִיא "הַכֶּבֶשׁ הַשִׁישָׁה עָשָׂר".

  • מָהֵם שְׁמוֹת הַכּוֹכָבִים הַמוּזְכָּרִים בַּשִׁיר? (רֶמֶז: יֵשׁ שִׁישָׁה)

קרדיט: הכוכבים הם הילדים של הירח – מתוך איך שיר נולד / HOT, 2012

בתוך הים
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ עַל פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם." (א, כ)

https://www.youtube.com/watch?v=GC_mV1IpjWA הַאֲזִינוּ לַשִׁיר "בְּתוֹךְ הַיַם" מִתוֹךְ הַסֶרֶט בַּת הַיַם הַקְטַנָה. כָּל כָּךְ הַרְבֵּה בַּעֲלֵי חַיִים חַיִים מִתַחַת לִפְנֵי הַמַיִם! מִיהֵם?

למילות השיר

…מְרַק סַרְטָנִים הוּא מַעֲדָן, ואם נצוף זה מסוכן, אך במצולות יש רק מַעֲלוֹת כאן, בתוך הים! (בתוך הים) בתוך הים! (בתוך הים) אלה חיינו, זה עולמנו, אין כמו הים! אין כמו הים, ים, ים, עם דְגֵי הריה וְהַחַדְקָן נִשְׁתַעֲשֵׁעַ כל הזמן, יש לנו כוח, בואו לשמוח, בתוך הים! תזמורת גדולה וגם מקהלה, חָלִיל וְגִיטָר גַם בַּס וָסִיטָר, תרועות נשיפה, תופים בתנופה, הנה גם החצוצרה! (כן!) יש כלי נקישה ליד כלי מיתר, וגם דג אִלְתִית רוקד הוא ושר, סַרְדִין, קַרְפְּיוֹן, דְיוֹנוּן, וְסַלְמוֹן, באים הם בהמון! בתוך הים (בתוך הים), בתוך הים (בתוך הים), כל הדגים תמיד חוגגים, כי זה מְקוֹמָם! (כי זה מְקוֹמָם!) כאן בין החול והגלים, יש לַהֲקוֹת של סרטנים, גם  לַצְדָפוֹת יש מה לעשות כאן, בתוך הים! כל חילזון חומד לו לצון כאן, בתוך הים! לכל שבלול יש קול כה צלול, לכן כה נעים כאן כל הימים, נעים וחמים, כולם חברים כאן, בתוך הים! קרדיט: מילים בעברית: שפרירה זכאי

  • אילו בעלי חיים חיים מתחת לפני המים? (אפשר לכתוב מתוך ההאזנה לשיר ואפשר גם לכתוב שמות של בעלי חיים שאתם מכירים ואינם מוזכרים בשיר)

קרדיט: The Little Mermaid – Under the Sea / 2013, DisneyMusicVEVO

סְבִיבַת חַיִים – הַיַבָּשָׁה
כַּמָה בַּעֲלֵי חַיִים נִפְלָאִים וּמְיוּחָדִים יֵשׁ בְּעוֹלָם! מְעַנְיֵין לִרְאוֹת אֵיךְ בַּעֲלֵי הַחַיִים מַתְאִימִים אֶת עַצְמָם...
סְבִיבַת חַיִים – הַיַבָּשָׁה
"וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים וְאֵת כָּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת אֲשֶׁר שָׁרְצוּ הַמַּיִם לְמִינֵהֶם וְאֵת כָּל עוֹף כָּנָף לְמִינֵהוּ וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב." (א, כא)

כַּמָה בַּעֲלֵי חַיִים נִפְלָאִים וּמְיוּחָדִים יֵשׁ בְּעוֹלָם! מְעַנְיֵין לִרְאוֹת אֵיךְ בַּעֲלֵי הַחַיִים מַתְאִימִים אֶת עַצְמָם לַסְבִיבָה שֶׁבָּה הֵם חַיִים – לִתְנָאֵי הַחוֹם וְהַקוֹר, לָרְטִיבוּת וְלַיוֹבֶשׁ, לַצֵל אוֹ לְשֶׁמֶשׁ קוֹפַחַת. צְפוּ בַּסִרְטוֹן (עַד דַקָה 3:20):
• נַסוּ לְזַהוֹת כַּמָה שֶׁיוֹתֵר בַּעֲלֵי חַיִים.
• אֵילוּ דְבָרִים חֲדָשִׁים לְמַדְתֶם בְּעִקְבוֹת הַצְפִיָיה?

קרדיט: Animal Atlas, One of a Kind Animals / Animal Atlas, 2016

הֵיכָן נִמְצָא כַּדוּר הָאֶרֶץ?
אַתֶם חוֹשְׁבִים שֶׁאַתֶם מֶרְכַּז הָעוֹלָם? אָז זֶהוּ, שֶׁלֹא… כַּדוּר הָאָרֶץ הוּא כּוֹכַב לֶכֶת בְּתוֹךְ מַעֲרֶכֶת...
הֵיכָן נִמְצָא כַּדוּר הָאֶרֶץ?
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ." (פסוק א)
Christos Georghiou/shutterstock.com

מַעֲרֶכֶת הַשֶׁמֶשׁ וְכַדוּר הָאָרֶץ. Christos Georghiou/shutterstock.com

אַתֶם חוֹשְׁבִים שֶׁאַתֶם מֶרְכַּז הָעוֹלָם? אָז זֶהוּ, שֶׁלֹא… כַּדוּר הָאָרֶץ הוּא כּוֹכַב לֶכֶת בְּתוֹךְ מַעֲרֶכֶת הַשֶׁמֶשׁ, כְּמוֹ כּוֹכְבֵי לֶכֶת נוֹסָפִים. הַשֶׁמֶשׁ הִיא הַגוּף הַמֶרְכָּזִי וְהַגָדוֹל בְּיוֹתֵר בַּמַעֲרֶכֶת הַשֶׁמֶשׁ. כָּל כּוֹכְבֵי הַלֶכֶת, כּוֹלֵל כַּדוּר הָאֶרֶץ, נִמְשָׁכִים אֶל הַשֶׁמֶשׁ בְּעֶזְרַת "כּוֹחַ הַמְשִׁיכָה". וְזוֹהִי רַק הַהַתְחָלָה שֶׁל הַדְבָרִים שֶׁכְּדַאי לָדַעַת עַל הַמָקוֹם שֶׁבּוֹ אֲנַחְנוּ חַיִים.
• כַּדוּר הָאָרֶץ הוּא רַק חֵלֶק מִמַעֲרֶכֶת גְדוֹלָה הַרְבֵּה יוֹתֵר.
• מָה שְׁמָה שֶׁל הַמַעֲרֶכֶת?
• אֵילוּ דְבָרִים בַּסִרְטוֹן הָיוּ כְּבָר יְדוּעִים לָכֶם? אֵילוּ דְבָרִים חֲדָשִׁים לְמַדְתֶם?

הָעוֹלָם שֶׁלָנוּ - הָאֲדָמָה!
https://www.youtube.com/watch?v=QjDog7u5orQ&list=PL51YAgTlfPj4fkOhV8lrwQsz8e-JDoynm צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמַסְבִּיר עַל הָאֲדָמָה, עַל הַחֲשִׁיבוּת שֶׁלָה וְעַל הַקֶשֶׁר שֶׁלָה לַמַיִם. מִתְבָּרֵר שֶׁהָאֲדָמָה...
הָעוֹלָם שֶׁלָנוּ - הָאֲדָמָה!
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל-מָקוֹם אֶחָד וְתֵרָאֶה, הַיַּבָּשָׁה וַיְהִי כֵן. וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם קָרָא יַמִּים וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב." (א, ט-י)

https://www.youtube.com/watch?v=QjDog7u5orQ&list=PL51YAgTlfPj4fkOhV8lrwQsz8e-JDoynm צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמַסְבִּיר עַל הָאֲדָמָה, עַל הַחֲשִׁיבוּת שֶׁלָה וְעַל הַקֶשֶׁר שֶׁלָה לַמַיִם. מִתְבָּרֵר שֶׁהָאֲדָמָה לֹא יְבֵשָׁה כְּמוֹ שֶׁחָשַׁבְנוּ.

לְפִי הַפָּסוּק, הַמַיִם וְהַיַבָּשָׁה נִפְרָדִים לְגַמְרֵי וְנִבְדָלִים זֶה מִזֶה.
• אַחֲרֵי הַצְפִיָיה בַּסִרְטוֹן, אֶפְשָׁר לְהָבִין שֶׁהַיַבָּשָׁה לֹא מַמָשׁ יְבֵשָׁה. מַדוּעַ חָשׁוּב שֶׁהָאֲדָמָה תִהְיֶה לַחָה? וְכֵיצַד הִיא נִהְיֵית כָּזֹאת?
קרדיט: נאס"א: העולם שלנו – מה זאת אדמה?/ חינוכית ראשונים בעולם, 2015

יום ולילה
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים." (א, יד)

הַסִרְטוֹן הַקָצָר מַסְבִּיר כֵּיצַד מִסְתוֹבֵב כַּדוּר הָאֶרֶץ סְבִיב עַצְמוֹ וּמַשְׁלִים אֶת הַסִיבוּב בְּכָל 24 שָׁעוֹת.
להמשך קריאה

עוֹד מַסְבִּיר הַסִרְטוֹן כֵּיצַד זְמַן הַמִפְגָשׁ עִם אוֹר הַשֶׁמֶשׁ שֶׁל מָקוֹם מְסוּיָם בְּכַדוּר הָאָרֶץ, מַשְׁפִּיעַ עַל מָה שֶׁאֲנַחְנוּ קוֹרְאִים לוֹ "יוֹם" וְ"לַיְלָה".

כָּתוּב בַּפָּסוּק שֶׁהַשֶׁמֶשׁ וְהַיָרֵחַ קוֹבְעִים מָתַי יוֹם וּמָתַי לַיְלָה.

  • הַסְבִּירוּ: בְּאֵיזֶה מַצָב צָרִיךְ לִהְיוֹת הַמִפְגָשׁ בֵּין הַשֶׁמֶשׁ לְבֵין מָקוֹם מְסוּיָם בְּכַדוּר הָאֶרֶץ כְּדֵי שֶׁנַגִיד "עַכְשָׁיו יוֹם"?
איך פְּרִי נולד?
הַתְמוּנָה מְתָאֶרֶת אֶת תַהֲלִיךְ הִיווָצְרוּת הַזְרָעִים וְהַפֵּירוֹת בַּטֶבַע. שִׂימוּ לֵב, סִרְטוּט הַהֶסְבֵּר הוּא בְּצוּרָה שֶׁל...
איך פְּרִי נולד?
"תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ." (פסוק יא)
‏‏תהליך הִוָּצְרוּת הזרעים והפירות בטבע.

תהליך הִוָּצְרוּת הזרעים והפירות בטבע. מאת מט"ח

הַתְמוּנָה מְתָאֶרֶת אֶת תַהֲלִיךְ הִיווָצְרוּת הַזְרָעִים וְהַפֵּירוֹת בַּטֶבַע. שִׂימוּ לֵב, סִרְטוּט הַהֶסְבֵּר הוּא בְּצוּרָה שֶׁל מַעְגָל. לֹא בָּרוּר בְּאֵיזֶה שָׁלָב הוּא מַתְחִיל וּמָתַי הוּא נִגְמָר.

  • קִרְאוּ אֶת הַפָּסוּק מִסֵפֶר בְּרֵאשִׁית, וְהִתְבּוֹנְנוּ בַּתְמוּנָה הַמְתָאֶרֶת אֶת הִיווָצְרוּת הַזְרָעִים וְהַפֵּירוֹת בַּטֶבַע. הַאִם הַפָּסוּק וְהַתְמוּנָה מְתָאֲרִים מַשֶׁהוּ דוֹמֶה אוֹ שׁוֹנֶה?
איך עושים מַיִם?
  התהליך המחזורי של המים בעולם. מאת: מט"ח  בְּפֶרֶק א בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית מְתוֹאָר שֶׁיֵשׁ קַו...
איך עושים מַיִם?
"וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ וַיְהִי כֵן." (פסוק ז)

 

התהליך המחזורי של המים בעולם. מאת: מט"ח

 בְּפֶרֶק א בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית מְתוֹאָר שֶׁיֵשׁ קַו רָקִיעַ הַמַבְדִיל בֵּין "הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַַ" לְבֵין "הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ". צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמְתָאֵר אֶת הַתַהֲלִיךְ הַמַחְזוֹרִי שֶׁל הַמַיִם בָּעוֹלָם, וְאַחַר כָּךְ עֲנוּ עַל הַשְׁאֵלָה.

  • עַכְשָׁיו הַסְבִּירוּ – מָהֵם "הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַַ", וּמֵהֶם "הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ"?
  • אֵיךְ הֵם לֹא מִתְעַרְבְּבִים? וּמָתַי בְּכָל זֹאת הַמַיִם הָעֶלְיוֹנִים נוֹפְלִים וּמִתְעַרְבְּבִים בַּמַיִם הַתַחְתוֹנִים?
עונות השנה
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים." (א, יד)

שַׂחֲקוּ יַחַד בַּמִשְׂחָק עַל עוֹנוֹת הַשָׁנָה.

כָּתוּב בַּפָּסוּק שֶׁהַמְאוֹרוֹת – הַשֶׁמֶשׁ וְהַיָרֵחַ – עוֹזְרִים לִבְנֵי הָאָדָם לְהַבְחִין בֵּין יוֹם לְלַיְלָה, בֵּין אַרְבַּע הָעוֹנוֹת וּבֵין שָׁנָה לְשָׁנָה.

כֵּיצַד עֶזְרָה לָכֶם הַשֶׁמֶשׁ לָדַעַת בְּכָל פַּעַם מַהִי הָעוֹנָה הַנוֹכְחִית?

מקומות בעולם
https://www.youtube.com/watch?v=6v2L2UGZJAM יַבָּשׁוֹת, יַמִים, קַרְחוֹנִים, יְעָרוֹת, מִדְבָּרִיוֹת, תְהוֹמוֹת, מַפָּלִים, נְהָרוֹת, וָאדִיוֹת, הָרִים וּפְסָגוֹת, מְעָרוֹת… הָעוֹלָם עָצוּם...
מקומות בעולם
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ." (פסוק א)

https://www.youtube.com/watch?v=6v2L2UGZJAM יַבָּשׁוֹת, יַמִים, קַרְחוֹנִים, יְעָרוֹת, מִדְבָּרִיוֹת, תְהוֹמוֹת, מַפָּלִים, נְהָרוֹת, וָאדִיוֹת, הָרִים וּפְסָגוֹת, מְעָרוֹת… הָעוֹלָם עָצוּם וְקָסוּם, מִסְתוֹרִי וּמַפְתִיעַ.

  • צְפוּ בַּסִרְטוֹן, עִצְמוּ עֵינַיִים וְחִשְׁבוּ – אֵיפֹה הֲיִיתֶם רוֹצִים לְטַיֵיל?

קרדיט: 2011,Planet Earth: Amazing nature scenery (1080p HD)/ Robert Revol   

שומרים על הכדור
"וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי." (א, לא)

https://www.youtube.com/watch?v=LOERDQx9PhI אַחֲרֵי שֶׁקָרָאנוּ אֶת סִיפּוּר הַבְּרִיאָה, אוּלַי אֲנַחְנוּ מְבִינִים יוֹתֵר טוֹב שֶׁ"הַכַּדוּר בַּיָדַיִים שֶׁלָנוּ" – וְיֵשׁ לָנוּ אַחֲרָיוּת לִשְׁמוֹר עַל כַּדוּר הָאֶרֶץ.

  • צְפוּ בַּסִרְטוֹן. אֵילוּ דְרָכִים וְרַעֲיוֹנוֹת לִשְׁמִירָה עַל כַּדוּר הָאֶרֶץ יֵשׁ בַּשִׁיר?
  • יֵשׁ לָכֶם עוֹד רַעֲיוֹנוֹת? מְצוּיָן! הוֹסִיפוּ רַעֲיוֹנוֹת מִשֶׁלָכֶם!

קרדיט: העולם הוא כדור – ערוץ הופ! / ערוץ הופ!, 2010.

בעלי חיים בסכנה: מגן דבורים אדום!
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ עַל פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם. וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים וְאֵת כָּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת אֲשֶׁר שָׁרְצוּ הַמַּיִם לְמִינֵהֶם וְאֵת כָּל עוֹף כָּנָף לְמִינֵהוּ וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב." (א, כ–כא)

https://www.youtube.com/watch?v=FSL9sax5bss בַּעֲלֵי הַחַיִים רוֹצִים לִחְיוֹת, וּלְכָל חַיָה יֵשׁ תְרוּמָה אַדִירָה לְמַעֲרַךְ הַחַיִים בַּטֶבַע. לְדוּגְמָה – הַדְבוֹרָה. נִדְמֶה לָכֶם שֶׁכָּל מָה שֶׁהִיא רוֹצָה זֶה לַעֲקוֹץ אֶתְכֶם?

להמשך קריאה

אַתֶם חוֹשְׁבִים שֶׁכָּל תְרוּמָתָה הִיא דְבַשׁ לַכָּרִיךְ שֶׁלָכֶם? טָעוּת בְּיַדְכֶם! צְפוּ בַּסִרְטוֹן וּרְאוּ מַהִי תְרוּמָתָה שֶׁל הַדְבוֹרָה לַטֶבַע וְכֵיצַד אֶפְשָׁר לְהָגֵן עָלֶיהָ.

  • בְּמָה תוֹרְמוֹת הַדְבוֹרִים לְמַאֲרַג הַחַיִים בַּטֶבַע?
  • כֵּיצַד אֶפְשָׁר לְהָגֵן עַל הַדְבוֹרִים?

קרדיט: מבט עם יעקב אילון – מי שומר על הדבורים שנמצאות בסכנת הכחדה? / כאן 11, 2015

איך צומח פרח?
https://www.youtube.com/watch?v=Z-iPp6yn0hw צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמְתָאֵר אֶת הִיוָצְרוּת הַפֶּרַח מִשְׁלַב הַזֶרַע. כְּדֵי שֶׁהַזֶרַע יִיקָלֵט בָּאֲדָמָה, יִנְבּוֹט וְיִגְדַל...
איך צומח פרח?
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ וַיְהִי כֵן." (פסוק יא)

https://www.youtube.com/watch?v=Z-iPp6yn0hw צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמְתָאֵר אֶת הִיוָצְרוּת הַפֶּרַח מִשְׁלַב הַזֶרַע. כְּדֵי שֶׁהַזֶרַע יִיקָלֵט בָּאֲדָמָה, יִנְבּוֹט וְיִגְדַל לִהְיוֹת פֶּרַח – הוּא זָקוּק לְמַיִם וּלְאוֹר.

  • תוך כדי צפייה (אפשר לצפות שוב) – כתבו את השלבים השונים של הִוָּצְרוּת הפרח, משלב הזרע ועד…
  • לדעתכם, האם הפסוק מִסֵפֶר בראשית מתאר את כל התהליך? הסבירו.

קרדיט: Time Lapse of Sunflower from Seed to Flower/mortrek, 2015