נביא לגויים נתתיך
פרק א, א-יט
בכמה מילים
פרק א בירמיהו מציג לפנינו מודל מובהק של נביא מקראי על תפקידיו ומאפייניו. מתוך עיון מקיף בפרק כולו נזכה להיכרות ראשונית עם ירמיהו ונעמוד מקרוב על התפקידים והמאפיינים של נביא המשתקפים בסיפור הקדשתו, במראות הנבואה הראשונים שלו ובדברי ה'. מתוך הלימוד נעלה גם שאלות באשר למחליפיו האפשריים של הנביא בחברה המודרנית.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – ניסוח מודעה:
נציג לתלמידים את נושא הנבואה (אפשר להיעזר בקטע מתוך לקסיקון תרבות ישראל של מטח), ונבקש מהם לנסח ולעצב מודעת דרושים לגיוס נביאים (אפשר בקבוצות או בזוגות).
- נסחו ועצבו מודעת דרושים לגיוס נביאים חדשים: חשבו מהן הדרישות, מה תיאור התפקיד, למי המודעה פונה.
נזמין כמה תלמידים (או נציגי הקבוצות) להציג את המודעה שלהם, ונדגיש את תיאור התפקיד ואת מאפייני הנביא האידאלי.
מתוך דברי התלמידים נגבש שתי רשימות (התשובות להמחשה בלבד):
תפקידי הנביא | דרישות התפקיד |
(לחזות עתיד) | (חכם) |
(להתפלל לה') | (טוב לב) |
(להוכיח אנשים) | (יודע לדבר) |
אפשרות שנייה – דיון בעקבות שיר:
נאזין לשיר 'שיר נבואי קוסמי עליז' של יוני רכטר, ונדון עם התלמידים בשאלות המובאות בעזר ההוראה.
מתוך דברי התלמידים נגבש שתי רשימות (התשובות להמחשה בלבד):
תפקידי הנביא | דרישות התפקיד |
(לחזות עתיד) | (חכם) |
(להתפלל לה') | (טוב לב) |
(להוכיח אנשים) | (יודע לדבר) |
הזמנה לקריאה
שלב ראשון – מי אתה ירמיהו?
נקרא פסוקים א-ג, נסביר אותם, ונמלא עם התלמידים את תעודת הזהות של ירמיהו. אפשר ליצור תעודה בפורמט של תעודת זהות ישראלית באתר הזה או להשתמש בדוגמה להלן.
- שם:
- שם האב:
- עיר:
- ממלכה:
- שבט:
- מקצוע:
- זמן פעילות: משנת ______ ל__________ ועד שנת ______ לפני הספירה
ניעזר בציר הזמן או במפה ונסדר את רצף האירועים והמלכים בחיי ירמיהו.
ציר הזמן: נציג בקצרה אירועים חשובים בתקופת ירמיהו כדי להבין את הרצף. ננסה במידת האפשר לחבר את הנאמר לידע קודם של התלמידים. האירועים: מלכות יאשיהו, רפורמת יאשיהו, מלכות יהויקים, מלכות יהויכין, מלכות צדקיהו, חורבן ירושלים, רצח גדליה.
המפה: נציג בקצרה אירועים בהקשר הרחב יותר מימי דוד ושלמה ועד לחורבן. ננסה במידת האפשר לחבר את הנאמר לידע קודם של התלמידים. האירועים: ממלכת דוד ושלמה, פילוג הממלכה, חורבן שומרון, מנשה ויאשיהו, עליית אימפריית בבל, גלות יהויכין, חורבן יהודה.
שלב שני – נביא נולד:
א. נקרא פסוקים ד-ו ונדון בכיתה:
- מתי ייעד ה' את ירמיהו להיות נביא? (פסוק ה)
- כיצד מגיב ירמיהו לדברי ה'? מה מדאיג אותו? (פסוק ו)
ב. נקרא את תגובתו של ה' (פסוקים ז-י) ונבקש מהתלמידים להסביר:
- מהם שני הדברים שה' אומר לירמיהו לא לעשות? (פסוקים ז, ט)
- מה ה' עושה לירמיהו? מה משמעותו של המעשה? (פסוק ח)
- מהו תפקידו של ירמיהו כנביא? (פסוק י)
ג. נבחן יחד מה אפשר ללמוד מהקדשתו של ירמיהו על תפקיד הנביא ומאפייניו:
- נסו לחשוב: האם אפשר, לפי המסופר בפרק, ללמוד להיות נביא? האם אפשר לסרב להיות נביא? מדוע?
- אילו תכונות או כישורים נדרשים לירמיהו לפי דעתו כדי שיוכל להיות נביא? מדוע לדעתכם הוא חושב כך?
- מה צריך כדי להיות נביא לפי דברי ה'? מהם הקשיים בתפקיד ואיך אפשר להתגבר עליהם?
שלב שלישי – נבואות ראשונות:
נזמין את התלמידים לקרוא את פסוקים יא-טז ולמלא את הטבלה בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- נסו לחשוב: כיצד מסייעים המראות הנבואיים להפיג את חששותיו של ירמיהו מתפקידו החדש?
- מה נדרש מירמיהו לעשות בפסוקים אלה? מהו תפקיד הנביא על פי הפסוקים?
שלב רביעי – סיכום ודברי עידוד:
פסוקים יז-יט הם מעין סיכום של הפרק ושל הרעיונות העיקריים שבו. כדי לעמוד על כך נקרין את הפרק על הלוח ונדגיש את הרעיונות החוזרים.
נזמין את התלמידים להשוות בין הקטעים המודגשים בכל צבע ולנסח על פיהם חמישה רעיונות עיקריים בפרק בנוגע לתפקיד הנביא ובנוגע לירמיהו:
הצעה לרשימת הרעיונות:
- ירמיהו מחויב לומר רק מה שה' מצווה עליו לומר.
- לירמיהו אין סיבה לפחד. אסור לו לפחד.
- ה' קבע שירמיהו יהיה נביא (אין לערער על כך).
- ירמיהו הוא נביא ליהודה ולכל הממלכות (מקומי ואוניברסלי).
- ה' מבטיח לשמור ולהציל את ירמיהו ממתנגדיו ומאויביו.
אפשרות אחרת: להציג לתלמידים את רשימת הרעיונות ולבקש מהם למצוא היכן הם מופיעים בפסוקים א-טז והיכן הם חוזרים בפסוקים יז-יט.
שלב חמישי – תפקיד הנביא ומאפייניו:
נשוב אל הרשימות שיצרנו בפתיחת המהלך ונשווה ביניהן ובין תפקידי הנביא ומאפייניו לפי ירמיהו פרק א. נשאל את התלמידים:
- מה מהרשימות שלנו תואם את דמות הנביא כפי שהיא מצטיירת בירמיהו פרק א?
- במה שונה דמות הנביא בפרק מן הרשימות שלנו?
- מה עשויה להיות הסיבה להבדלים אלו? האם טעינו בהבנת תפקידיו ומאפייניו של הנביא בתנ"ך או שעשוי להיות הסבר אחר? (ייתכן שיש לתלמידים תפיסה מוטעית של דמות הנביא, אך סביר יותר שהרשימות שנוצרו בפתיחה משקפות דגמים שונים של נביאים מן המקרא).
נסכם בכך שבפרק א של ירמיהו מוצג דגם מסוים של נביא שהוא שליח ה' ומתפקידו להביא את דבר ה' לעם ולכל העולם, אך הוא עצמו אינו חושב שהוא הדמות המתאימה. זהו דגם רווח של נביא עניו שאלוהים בוחר לו לשליח נאמן.
מבט לחיים - נביאים מודרניים
נזמין את התלמידים לחשוב אילו תפקידים או דמויות בחברה המודרנית עשויים להיות המחליפים של הנביאים בימינו.
נשמע כמה הצעות ולאחר מכן נבקש מן התלמידים להביע את דעתם:
- אילו נקודות דמיון תוכלו למצוא בין הנביאים המקראיים ובין בעלי התפקידים האלה:
1. אומן (משורר או סופר)
2. חוקר אקדמיה
3. פוליטיקאי
4. רב
• מי לדעתכם הקרוב ביותר למלא את תפקיד הנביא בימינו? בחרו מן הרשימה או חשבו על קבוצות או דמויות אחרות והסבירו את דעתכם.
• האם בימינו יש תחליף לנביא?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על מוצאו ועל זמנו של ירמיהו ועל סיפור הקדשתו, עמדנו על משמעותן ועל מקומן של הנבואות הראשונות של ירמיהו בתהליך הקדשתו, וזיהינו את הרעיונות העיקריים בפרק מתוך עיון בסיומו.
מיומנויות: עמדנו על מקומו וזמנו של הסיפור על ציר הזמן המקראי, הכרנו את מבנה הפרק ואת חלקו המסכם, זיהינו דימויים נבואיים וביארנו את משמעותם.
מתודות: פתחנו בתרגיל כתיבה של מודעת דרושים או בהאזנה לשיר שזימנו דיון בשאלת מוקד והמשכנו ביצירת תעודת זהות לגיבור הספר. אחר כך ערכנו קריאה מעמיקה בתוכן הפסוקים ובמבנה, שכוונה גם היא לשאלת המוקד מתוך הטקסט המקראי. סיימנו בדיון אקטואלי בהשלכה של הרעיונות בפרק על החברה בימינו.
נביא לגויים:
נוכל להעמיק בשאלת ייעודו של ירמיהו כנביא לעם ישראל או כנביא לגויים בקריאת המאמר 'ירמיהו כנביא לגויים' של ישי אילן מתוך אתר מכללת הרצוג.
- מהו ייחודה של ממלכת בבל ומהו ייחודו של ירמיהו כנביא לפי המאמר?
- נסו לחשוב: כיצד עשויות נבואות הזעם של ירמיהו לעורר תקווה אצל עם ישראל?
מודלים שונים של נביאים:
נקרא את מאמרו של ורשבסקי 'נבואה עממית ונבואה קלאסית' ונכיר מודלים שונים של נביאים.
- מה מאפיין נביאים עממיים ומה מאפיין נביאים קלאסיים לפי המאמר?
- האם ירמיהו הוא נביא עממי או קלאסי? מדוע?
- כאשר אתם חושבים על תפקיד נביא – איזה מן המודלים מצטייר בראשכם? מדוע?
- האם החלוקה הזאת בהכרח משקפת את הנביאים השונים במקרא? (ראו דעתו של קויפמן בסוף המאמר)