נהר הירדן
פרק ג
הזמנה ללימוד
השיעור שלנו יעסוק בגאוגרפיה המקראית בפרק זה, לכן נפתח את השיעור בחידון של "מפה אילמת".
נבקש מן התלמידים לשרטט את מפת ארץ ישראל במחברת. לאחר מכן נכתוב על הלוח שמות מקומות, והם יצטרכו לכתוב אותם במקומות המתאימים כמה שיותר מהר. המנצח הוא מי שסיים הכול הכי מהר והכי מדויק. (המקומות: הים התיכון, ים המלח, הכנרת, נהר הירדן, תל אביב, ירושלים, סוריה, לבנון, מצרים, ירדן, הנגב, הגליל והגולן).
מומלץ מאוד בהזדמנות זו לתלות את מפת הארץ בכיתה, או לחלק לתלמידים בסוף השיעור את מפת הארץ ובה כתובים שמות המקומות. לחלופין אפשר להראות איך נראית הארץ גם באתר 'גוגל ארץ'.
נספר לכיתה שהיום נעסוק בחציית הירדן. נלמד על הארץ שאליה נכנסים עם ישראל, ועל נהר הירדן וחשיבותו.
מבט ראשון
נקרא בהטעמה את הפרק ונעצור להסביר מדי כמה פסוקים.
ננחה את התלמידים להיות ערניים במהלך הקריאה ולרשום לעצמם במחברת את כל ביטויי המקום ושמות המקומות המופיעים בטקסט. תלמידים שיודעים היכן המקומות האלו נמצאים מוזמנים לסמן אותם על המפה.
לאחר הקריאה נשאל את התלמידים: מה אנחנו יכולים לדעת על הירדן מתוך הפרק שקראנו?
נאסוף כמה תשובות ולאחר מכן נקרין את מפת הירדן מתוך האתר על הלוח ונשאל אותם: מה המפה מספרת לנו שהפסוקים אינם מספרים? אילו פרטים חדשים אנחנו יודעים על הירדן מתוך המפה?
מבט שני
שאלות לעבודת כיתה:
- היכן מתרחשים האירועים בתחילת הפרק שלנו?
- אילו הכנות עושה יהושע לקראת חציית הירדן?
- כתבו במילים שלכם את דבר האל ליהושע.
- תארו כיצד עברו בני ישראל את הירדן.
נבדוק את השאלות יחד ולאחר מכן נעבור להיכרות מעמיקה עם נהר הירדן וחשיבותו.
מבט שלישי
נקרא על אודות הירדן בדף העבודה, ונענה על השאלות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
- חשבו: מהי חשיבותו של נהר הירדן בעבר ומהי חשיבותו לנו כיום?
בסיכום החלק הזה נזכיר לתלמידים את המפה שמילאנו בתחילת השיעור. נפנה את תשומת ליבם לכך שהירדן נמצא בתווך בין שתי מדינות, והוא גבול טבעי ברור – זהו "גבול שלום" שיש לנו עם מדינת ירדן. בנוסף לכך, מי הירדן זורמים לים המלח וממלאים אותו. הירדן הוא נחל (המופיע במקרא כנהר, אך למעשה אינו עונה על ההגדרה של נהר) הארוך בישראל ויש לו חשיבות היסטורית, תרבותית ודתית.
מבט לחיים
נעבור למבט אישי על הירדן וליצירה לסיכום השיעור שלנו: נחלק לתלמידים בריסטולים לבנים וצבעי מים. נשמיע להם את השיר 'לשיר זה כמו להיות ירדן' של נעמי שמר. נחלק או נקרין להם דף עם מילות השיר, וננחה אותם להדביק את השיר במרכז הבריסטול שקיבלו. כעת נצייר את הירדן בעקבות השיר ששמענו. ניתן להתייחס לשיר או לפרק שלמדנו היום.
אפשרות חלופית ליצירה פלסטית היא לקרוא את השיר יחד, ולאחר מכן להכין מצגת עם בתי השיר. לסיכום השיעור נערוך תערוכה של הציורים או המצגות שלנו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בעקבות חציית הירדן למדנו על מיקומו הגאוגרפי של נהר הירדן ועל חשיבותו ההיסטורית.
מיומנויות: פתחנו בשרטוט מפה והתמצאות, לאחר מכן השתמשנו באיתור וארגון מידע בביאורי המילים ובהבנת הנקרא בעבודת הכיתה והמשכנו בעיבוד מידע מתוך הסרט.
מתודות: פתחנו בהתמצאות גאוגרפית בעזרת שרטוט המפה. יצאנו לסיור מצולם בירדן כדי לחוש את הרוח והמים של הירדן וסיימנו ביצירה אישית בעקבות שירה של נעמי שמר.