סגור תצוגת כיתה
הפרק

נס האישה השונמית – לידה, מוות והחייאה

פסוקים ח-לז

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

נתחיל בדיון בצורך להסתפק במה שיש אל מול הרצון להתפתח ולשנות את גורלנו. ליבו של המהלך יעסוק בדמותה מעוררת ההשראה של האישה השונמית ובהשוואה בין סיפורה לסיפור שרה אימנו ובין פעולת אלישע לפעולת אליהו.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – נשים מעוררות השראה:
נבקש מהתלמידים לכתוב על נשים מעוררות השראה שהם מכירים. נבקש מהם לפרט את תכונותיהן ונברר אם כמה מהתכונות קשורות לאימהותן.

אפשרות שנייה – השיר 'יותר':
נקרא את מילות השיר 'יותר' שכתב יהונתן גפן והלחין יצחק קלפטר ונאזין לו. נתמקד בעיקר בפתיחה. נדון עם התלמידים:

  • איך מצד אחד לומדים "לחיות עם מה שיש" ומצד שני לא מוותרים על התקדמות וחתירה לעתיד טוב יותר?

אפשרות שלישית – פתגם:
נכתוב על הלוח את הפתגם "איזהו העשיר השמח בחלקו" ונדון בו. נשאל:

  • האם זה באמת נכון?
  • האם גישה כזאת יכולה להיות קצת מסוכנת, שכן היא מעכבת את האדם מהתקדמות וחתירה לשינוי מצבו?

הזמנה לקריאה

נבקש מהתלמידים לקרוא קריאה דמומה את הפסוקים (ח-לז).
כדי לעזור לתלמידים לעקוב אחר מהלך העניינים נכתוב על הלוח את כותרות סדר האירועים בסיפור וחלוקת הפסוקים כפי שמופיע להלן – נכתוב על הלוח את המילים המודגשות, והתלמידים יצטרכו למלא את המילים שאינן מודגשות בעת הקריאה הדמומה:

  • פסוקים ח-יא – האישה משונם מבקשת מאלישע להתארח בביתה כדי לאכול ולנוח ואף בונה בעבורו חדר אירוח קטן בעליית הגג.
  • פסוקים יב-טו – אלישע מתייעץ עם עוזרו, גיחזי, כיצד להשיב טובה לאישה השונמית המארחת אותו בביתה. היא טוענת שאינה זקוקה לדבר.
  • פסוקים טז-יז – אלישע מבטיח לאישה בן בעוד שנה, והאישה מבקשת שלא יבטיח לה הבטחות שווא.
  • פסוקים יח-כח – הילד שנולד לאישה מת לפתע, והאישה פונה לאלישע בבקשת עזרה.
  • פסוקים כט-לז – אלישע מצליח להחיות את הילד.

נבקש מהתלמידים לעיין בחלוקת הפסוקים שמילאנו על הלוח ולהיזכר בסיפורים נוספים במקרא שמזכירים את הסיפור הזה (ביקור המלאכים אצל אברהם ושרה בבראשית פרק יח; אליהו מחייה את הילד במלכים א פרק יז).
נשווה בקצרה בין הסיפור שלנו לשני סיפורים האלה:

השוואה בין סיפור אברהם ושרה לסיפור האישה השונמית:

  • חשבו על נקודות דמיון ושוני בין הסיפורים. (שתי נשים עקרות – שרה, האישה השונמית; שליח מבטיח על הולדת הבן – המלאכים, אלישע; "כָּעֵת חַיָּה וּלְשָׂרָה בֵן", "כָּעֵת חַיָּה אַתְּ חֹבֶקֶת בֵּן"; פקפוק של הנשים – שרה צוחקת, האישה השונמית מבקשת שלא יוליך אותה שולל. אצל שרה יש מעורבות של אלוהים ואילו אצל אלישע אלוהים נעדר, כדבר אלישע)

השוואה בין סיפור החייאת הילד אצל אלישע ואצל אליהו:

  • חשבו על נקודות דמיון ושוני בין סיפור החייאת הילד אצל אלישע ואצל אליהו. (אלישע עושה פעולות החייאה רבות, ואילו אליהו רק מתפלל; שניהם מחיים ילד שהם היו ערבים בדרך כזו או אחרת לחייו)

למורה: אנחנו רואים מסיפורים אלו שהעיסוק בנשים עקרות והצורך בהתערבות אלוהית מלווים את סיפורי התנ"ך מראשיתם. האישה השונמית מתוארת כאישה חזקה ופעלתנית, אך יש לה חוסר ברור וחד-משמעי. אל מול הפקפוק בשמיעת בשורת הלידה הצפויה, הנס מתמלא, והנשים נפקדות (אפשר להרחיב על נשים עקרות ומשמעות פקידתן).

דמותה של האישה השונמית:
נעבור לבחון את דמותה של האישה השונמית, מה היא מלמדת את אלישע ומה היא מלמדת אותנו.
ניצור תעודת זהות של האישה על סמך הפסוקים הראשונים המתארים את המפגש אתה ונעמיק בדמותה בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). שימו לב – בתשובות לדף העבודה ישנן הפניות לפסוקים. בכיתות מתקדמות אפשר להוריד את מראי המקום ולבקש מהם עבודה עצמאית יותר ובכיתות מתקשות אפשר להפנות מראש לכל מראי המקום – לשיקול דעת המורה.

מבט לחיים

נדון ביחס שבין טובה אישית – אירוח של אלישע – לציפייה לקבלת טובות הנאה – כפי שהציע אלישע. נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם אלישע היה מסייע לאישה גם אם לא הייתה מתגייסת למענו? מדוע?
  • האם אתם גומלים טובה תחת טובה?
  • האם דאגתם פעם לטובת האחר בלי לצפות לשכר על כך?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בדמות של האישה השונמית, השווינו לסיפורים מקבילים.
מיומנויות: השוואות, תעודת זהות מתוך הטקסט.
מתודה: שירים, דיון, השוואות, יצירת תעודת זהות.

אפשר עוד...

אפשר לקרוא את מאמרו של לירון מרוז על הביטוי "בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת" מתוך אתר 929.
לאחר הקריאה נבקש מהתלמידים לכתוב שתי אפשרויות להבנת ביטוי זה ולחפש בעיתונות את הביטוי ולהבין את הקשרו או לכתוב סיפור ובו משובץ הביטוי.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
יותר
למילות שיר קרדיט: פורסם על ידי Eran LoMegale ב-4 באוקטובר 2015.
דפי עבודה והעשרה לשיעור
גיחזי ותחיית המתים
גיחזי עובר על מצוותו המפורשת של אלישע לא לדבר עם איש בדרך, לוקח לעצמו את...
גיחזי ותחיית המתים
"וַיֹּאמֶר לְגֵיחֲזִי חֲגֹר מָתְנֶיךָ וְקַח מִשְׁעַנְתִּי בְיָדְךָ וָלֵךְ כִּי תִמְצָא אִישׁ לֹא תְבָרֲכֶנּוּ וְכִי יְבָרֶכְךָ אִישׁ לֹא תַעֲנֶנּוּ וְשַׂמְתָּ מִשְׁעַנְתִּי עַל פְּנֵי הַנָּעַר". (פסוק כט)

איור מתוך הספר: "The story of the Bible from Genesis to Revelation", 1873, מתוך ויקישיתוף

גיחזי עובר על מצוותו המפורשת של אלישע לא לדבר עם איש בדרך, לוקח לעצמו את הקרדיט על החייאת הנער ובכך כופר בכוחו הבלעדי של אלוהים כמחיה מתים, ולבסוף גם כופר בכוחו של אלישע.

לקריאת המדרש

בשעה שבא אלישע להחיות את בנה של שונמית אמר לו אלישע: "קח משענתי בידך ולך כי תמצא איש לא תברכנו וכי יברכך איש לא תעננו" (פס' כט), וגיחזי לא עשה כן, אלא כשפגש בו אדם בדרכו ושאל אותו: מאין ולאן גיחזי? ענה לו גיחזי: אני הולך ומחיה מתים! אמר לו: אין מחיה מתים אלא הקב"ה! (…)
הלך גיחזי לבצע את שליחותו ולא הצליח להחיות את הילד. חזר אצל אלישע ואמר לו: יודע אני, אילו היה מת הילד באמת, לא היה קם לתחייה, גם לא על ידך.

(מבוסס על ירושלמי מסכת סנהדרין נג, א)

  • מהי עמדת המדרש כלפי גיחזי? האם לדעתכם חיצי הביקורת צריכים להיות מופנים כלפיו או כלפי אלישע ששלח שליח במקום למלא את תפקידו?
ההוד שביופייה
"ויגש גיחזי להדפה" (פס' כז) – מהו להדפה? אמר ר' יוסי בן חנינה: שנתן ידו...
ההוד שביופייה
"וַתָּבֹא אֶל אִישׁ הָאֱלֹהִים אֶל הָהָר וַתַּחֲזֵק בְּרַגְלָיו וַיִּגַּשׁ גֵּיחֲזִי לְהָדְפָהּ וַיֹּאמֶר אִישׁ הָאֱלֹהִים הַרְפֵּה לָהּ כִּי נַפְשָׁהּ מָרָה לָהּ וַה' הֶעְלִים מִמֶּנִּי וְלֹא הִגִּיד לִי". (פסוק כז)

חרברנדט ואן דן אקהאוט, אלישע והאישה השונמית, 1649, מאוסף המוזאון הלאומי בוורשה, מתוך ויקישיתוף

"ויגש גיחזי להדפה" (פס' כז) – מהו להדפה?
אמר ר' יוסי בן חנינה: שנתן ידו בהוד שביופיה, בין דדיה.

הפועל 'להדוף' מבטא גסות ואטימות כלפי אישה במצוקה הפונה אל הנביא, אולם התלמוד מדגיש כי גיחזי אף התנהג בצורה פוגענית מבחינה מינית.
כך המילה להודפה, הופכת לשתי מילים: הוד-פה = הוד שביופייה, רמז לשדיה, שהם ההוד של גופה.

  • גיחזי לא שם לב למצוקתה של האישה, אלא התמקד בכך שהפרה קוד התנהגות בהתייחסות שלה לנביא, ולפי המסופר, ניגש להודפה. מה הייתה תגובתו של אלישע למעשה גיחזי? ומה אפשר ללמוד מכך על ההבדל ביניהם?
בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת
במהלך מסעותיו מגיע הנביא אלישע לשׁוּנֵם. לאישה אחת, שמארחת אותו ואת נערו בביתה, הוא מציע...
בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת
"וַיֹּאמֶר לוֹ אֱמָר נָא אֵלֶיהָ הִנֵּה חָרַדְתְּ אֵלֵינוּ אֶת כָּל הַחֲרָדָה הַזֹּאת מֶה לַעֲשׂוֹת לָךְ הֲיֵשׁ לְדַבֶּר לָךְ אֶל הַמֶּלֶךְ אוֹ אֶל שַׂר הַצָּבָא וַתֹּאמֶר בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת". (פסוק יג)

DeepGreen/shutterstock.com

במהלך מסעותיו מגיע הנביא אלישע לשׁוּנֵם. לאישה אחת, שמארחת אותו ואת נערו בביתה, הוא מציע עזרה בחלונות הגבוהים: "הֲיֵשׁ לְדַבֶּר לָךְ אֶל הַמֶּלֶךְ אוֹ אֶל שַֹר הַצָּבָא?". האישה מסבירה לו שהיא מסודרת ולא צריכה את הקומבינות שלו: "בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת", היא עונה.

להמשך קריאה

בשימוש היום יומי שלנו בביטוי הזה אפשר למצוא לו משמעויות שונות. "בתוך עמי אני יושב", מתגאה הפוליטיקאי שרוצה להיראות אחד מהחבר'ה ולא מורם מעם. "בתוך עמי אני יושבת", אומרת האזרחית המיואשת כשהפוליטיקאי מספר לה שממש בקרוב יפוג המתח בין הזרים לישראלים בדרום תל אביב.

  • על האישה משונם מסופר שהיא "אִשָּׁה גְדוֹלָה". כלומר: אישה חשובה ומכובדת ואולי גם עשירה. כיצד תיאור זה של האישה, מסביר לנו הקוראים, את תשובתה לנביא "בתוך עמי אנוכי יושבת"?
אֵין קוֹל וְאֵין קָשֶׁב
אלישע שולח תחילה את גיחזי נערו לנסות להחיות את הילד, הוא מעניק לו את משענתו...
אֵין קוֹל וְאֵין קָשֶׁב
"וְגֵחֲזִי עָבַר לִפְנֵיהֶם וַיָּשֶׂם אֶת הַמִּשְׁעֶנֶת עַל פְּנֵי הַנַּעַר וְאֵין קוֹל וְאֵין קָשֶׁב וַיָּשָׁב לִקְרָאתוֹ וַיַּגֶּד לוֹ לֵאמֹר לֹא הֵקִיץ הַנָּעַר". (פסוק לא)

איור של בדיקת אק"ג, Ermin13/shutterstock.com

אלישע שולח תחילה את גיחזי נערו לנסות להחיות את הילד, הוא מעניק לו את משענתו (מקלו) המגלם את כוחו, וחושב שדי בזה – נס בשלט רחוק. אך לא כך הדברים פועלים במקרא, גיחזי מקרב את המשענת לפני הנער, ואין תגובה – "אֵין קוֹל וְאֵין קָשֶׁב".

להמשך קריאה

נוכל למצוא פה ביקורת עקיפה על נביא השולח שליחים בשמו ושוכח את מקומו. בסיפור אליהו ונביאי הבעל, עובדי האלילים הם שקוראים "עַד לַעֲלוֹת הַמִּנְחָה וְאֵין קוֹל וְאֵין עֹנֶה וְאֵין קָשֶׁב" (מלכים א' יח, כט). הנביא אלישע טעה כששלח את גיחזי לפניו, הסוד אינו טמון במשענת פלאית אלא בפנייה לאל וייצוגו.

  • מה מבטא הביטוי: "אֵין קוֹל וְאֵין קָשֶׁב"? מה ההבדל בין קול לקשב?
  • כיצד הייתם מנסחים ביטוי זה בשפה המדוברת היום?
עלית-קיר קטנה / יצחק שלו
השיר "עלית קיר קטנה" הוא אחד משלושה שירים שכתב יצחק שלו כמונולוג של אלישע. הקו...
עלית-קיר קטנה / יצחק שלו
"נַעֲשֶׂה נָּא עֲלִיַּת קִיר קְטַנָּה וְנָשִׂים לוֹ שָׁם מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה וְהָיָה בְּבֹאוֹ אֵלֵינוּ יָסוּר שָׁמָּה". (פסוק י)

איור עליית גג, Vectorpocket/shutterstock.com

השיר "עלית קיר קטנה" הוא אחד משלושה שירים שכתב יצחק שלו כמונולוג של אלישע. הקו המנחה בשירים אלה הוא התפקיד המרכזי שאליהו ממלא בחייו של אלישע ויחסי האב-בן ששוררים ביניהם, תפקיד המבוסס על דברי אלישע: "אָבִי אָבִי רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו" (מלכים ב' ב, יב). בשיר זה אלישע רואה את עצמו כמי שהיה קרוב מאוד לאליהו עוד מילדותו המוקדמת, כמי שלמד את דרכיו וכמי שירש ממנו את אותה עליית גג שבה התגורר, והוא אף רומז לאפשרות שאולי הוא בנו הממשי של אליהו.

למילות השיר

עלית-קיר קטנה / יצחק שלו

עֲלִיָּה לִי בַּקִּיר, בָּהּ מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה
הֶהָיִיתִי בָּהּ פַּעַם? – אִם קוֹל מִנְּעוּרַי יְסַפֵּר וְיִלְחַן,
בְּאַחַד הַיָּמִים וְעוֹדֶנִּי אַךְ נַעַר, וַתְּהִי עֲלִיָּה,
עֲלִיָּה קְטַנָּה, בָּהּ כִּסֵּא וּמִטָּה וּמְנוֹרָה וְשֻׁלְחָן…

כִּי הָיוּ אֲבוֹתַי יִרְאֵי-אֱלֹהִים. הַתִּשְׁבִּי אָז בָּאָרֶץ עוֹבֵר,
מִדֵּי חֹדֶשׁ בְּחֹדֶשׁ עוֹבֵר וְסוֹבֵב אֶל אָבֵל-מְחוֹלָה,
וַתֹּאמֶר אִמִּי: הִנֵּה אִישׁ אֱלֹהִים וְקָדוֹשׁ הוּא עָלֵינוּ
עוֹבֵר, וְעָיֵף מִדַּרְכּוֹ, וְרַבָּה עוֹד דַּרְכּוֹ וּגְדוֹלָה…

וַיַּעַשׂ אָבִי עֲלִיָּה, עֲלִיָּה קְטַנָּה. הַתִּשְׁבִּי
אָז רָאָה – וַתִּיטַב בְּעֵינָיו וַיְּבָרֵךְ אֶת אִמִּי וְאָבִי.
וָאֱהִי אָז קָטָן וְתָמֵהַּ, וַתֵּצֵא נַפְשִׁי אֶל הַגַּג
לַחֲזוֹת אֵיךְ נָבִיא יִתְהַלֵּךְ, אֵיךְ יִישַׁן וְיִנְשֹׁם הַנָּבִיא.

מָה אָרְכוּ הַיָּמִים מִנִּי-אָז… פַּעַם זַע מִשְּׁנָתוֹ וַיִּרְאֵנִי,
וַיְהִי אָז הָרֶגַע גָּדוֹל… וַיְהִי אָז הָרֶגַע נוֹרָא…
וְרַבּוּ הַשָּׁנִים מִנִּי-אָז… וְהִנֵּה עֲלִיָּה לִי בַּקִּיר,
עֲלִיָּה קְטַנָּה, בָּהּ מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם. מתוך: מלכה שקד (עורכת), לנצח אנגנך: המקרא בשירה העברית החדשה, 2005. © משכל.

  • יצחק שלו נודע באהבתו הרבה לתנך ובבקיאותו הגדולה בו. שיר זה מבוסס על הדמיון בין שני הסיפורים על החייאת הילד בסיפורי אלישע ובסיפורי אליהו (מלכים ב' יז, יט–כד)
    מצאו שתי נקודות דמיון בין הסיפורים ונקודת הבדל אחת.
  • באיזה אופן מוצגת דמותו של אלישע לעומת זו של אליהו?
"אמונה"/ חני כהן זדה
מבט ראשון בציור מגלה כי הציירת איננה מתיימרת לדמיין ולחקות את מאפייני המציאות כפי שהייתה...
"אמונה"/ חני כהן זדה
"וַתֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ וַתִּסְגֹּר הַדֶּלֶת בַּעֲדָהּ וּבְעַד בָּנֶיהָ הֵם מַגִּישִׁים אֵלֶיהָ וְהִיא (מֹיצָקֶת) מוֹצָקֶת" (פסוק ה)

ציור: "אמונה", חני כהן זדה, 2015, שמן על בד, 120*100 ס״מ

מבט ראשון בציור מגלה כי הציירת איננה מתיימרת לדמיין ולחקות את מאפייני המציאות כפי שהייתה לפני כמעט שלושת אלפים שנה. הלבוש, הכיסא ואפילו הבקבוקים המתמלאים אט אט בשמן מוכרים לנו מהמציאות היום יומית שלנו – כאן בישראל של המאה ה־21. יש בכך כמובן כדי להעיר על הרלוונטיות של הסיפור לימינו

להמשך קריאה

רובד נוסף בציורה של זדה כהן מתגלה בחלקה האחורי של הקומפוזיציה. בצל מוצבת עגלת תינוק ריקה. העגלה גם היא מעידה על התרחשותה של הסצנה המקראית הזאת עכשיו, בזמן הזה. אבל יותר מכך: היא מצמצמת את מרחב הפרשנות האפשרית, ומכריחה אותנו לראות את הדמות היחידה בתמונה (אלישע הנביא כלל לא נוכח) כאֵם.

מבוסס על רם עוזרי, "תשמרי על האמונה", אתר מיזם 929

  • באמצעות הציור כמדרש חזותי, האומנית מציגה נקודת מבט עכשווית ונשית על הפרק.
  • מהי נקודת המבט העכשווית ביצירה? ומהי נקודת המבט הנשית?
שונם
העיר שונם שכנה לרגלי גבעת המורה שבמזרח עמק יזרעאל הפורה, על פרשת הדרכים של הדרך...
שונם
"וַיְהִי הַיּוֹם וַיַּעֲבֹר אֱלִישָׁע אֶל שׁוּנֵם וְשָׁם אִשָּׁה גְדוֹלָה וַתַּחֲזֶק בּוֹ לֶאֱכָל לָחֶם וַיְהִי מִדֵּי עָבְרוֹ יָסֻר שָׁמָּה לֶאֱכָל לָחֶם". (פסוק ח)

עמק יזרעאל מדרום לגבעת המורה, ברקע הכפר סולם. צילום: Ori~, מתוך ויקישיתוף

העיר שונם שכנה לרגלי גבעת המורה שבמזרח עמק יזרעאל הפורה, על פרשת הדרכים של הדרך העולה ממרכז הארץ לגליל עם הדרך המסתעפת מדרך הים לכיוון הירדן. שונם נכללה בנחלת יששכר (יהושע יט, יח) והיא מזוהה כיום עם התל בקרבת הכפר סולם.

מתוך: גרשון גליל (עורך), עולם התנ"ך – מלכים ב', 1996-1993, עמ' 34, דברי הימים, הוצאה לאור. © הזכויות בעולם התנך שמורות לד"ר יהודה עתי.

  • איזו עוד דמות מקראית מקורה בשונם? (מלכים א' א, א–ד)
  • מה משותף בין השתיים?
הַר הַכַּרְמֶל
  מקום מושבו של הנביא אלישע היה בהר הכרמל. האישה השונמית יודעת זאת ופונה אליו...
הַר הַכַּרְמֶל
"וַתֵּלֶךְ וַתָּבוֹא אֶל אִישׁ הָאֱלֹהִים אֶל הַר הַכַּרְמֶל". (פסוק כה)

רכס הכרמל. צילום: MOR BEN ZION/shutterstock.com

מפת עמק יזרעאל והכרמל (מסומן בירוק בהיר באמצע המפה ובצהוב בהתאמה) תמר הירדני ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

 

מקום מושבו של הנביא אלישע היה בהר הכרמל. האישה השונמית יודעת זאת ופונה אליו בצרתה: "וְאָרוּצָה עַד אִישׁ הָאֱלֹהִים וְאָשׁוּבָה". להר הכרמל חשיבות גדולה גם במחזור סיפורי אליהו.

להמשך קריאה

שם נערך העימות המפורסם בינו לבין נביאי הבעל ושם נישאת תפילתו לגשם אחרי בצורת ארוכה. הכרמל הוא רכס הרים המשׂתרע מצפון־מערב השומרון ועד מפרץ חיפה. עד היום ההר משמש כמרכז רוחני לדתות שונות ביניהם: הכרמליתים הבאהים והאחמדים.

  • בשל צרתה, צרת בנה, האישה השונמית עושה דרכה במהרה משונם אשר בעמק יזרעאל ועד הר הכרמל, מייחלת לעזרת איש האלוהים. הדרך לא קצרה, היא מבקשת מנַעֲרָהּ לנהוג את האתון ללא עצירה.
    תארו בשיר או בחיבור קצר את מחשבותיה בדרכה לנביא אלישע.
כל בית צריך...
  הפסוק מספק לנו הצצה לחיי היום יום בתקופת המקרא. הריהוט הנזכר: מיטה, שולחן, כיסא...
כל בית צריך...
"נַעֲשֶׂה נָּא עֲלִיַּת קִיר קְטַנָּה וְנָשִׂים לוֹ שָׁם מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה וְהָיָה בְּבֹאוֹ אֵלֵינוּ יָסוּר שָׁמָּה". (פסוק י)

דגם, בית ארבעת המרחבים, תקופת הברזל, Nick Laarakkers,, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

תרשים בית. הקומה הראשונה שימשה לפעולות חקלאיות. הקומה השנייה שימשה למגורים. Chamberi. מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

 

הפסוק מספק לנו הצצה לחיי היום יום בתקופת המקרא. הריהוט הנזכר: מיטה, שולחן, כיסא ומנורה – מלמד אותנו על הבית ועל הריהוט הנדרש באותם ימים, אך גם על מעמדה של המשפחה השונמית, שיכלה להרשות לעצמה לקבוע חדר מיוחד לאירוח.

  • כלל מוכר בעולם התיאטרון הוא: "אקדח המופיע במערכה הראשונה, יירה במערכה השלישית". בפרק, המיטה שנמצאת בעלייה מופיעה במערכה הראשונה ומה תפקידה בהמשך "המחזה"?
עבדות ילדים
אישה אלמנה זועקת לאלישע ומבקשת את עזרתו. בעלה לווה כסף ולא הספיק להחזירו לפני מותו....
עבדות ילדים
"וְאִשָּׁה אַחַת מִנְּשֵׁי בְנֵי הַנְּבִיאִים צָעֲקָה אֶל אֱלִישָׁע לֵאמֹר עַבְדְּךָ אִישִׁי מֵת וְאַתָּה יָדַעְתָּ כִּי עַבְדְּךָ הָיָה יָרֵא אֶת ה' וְהַנֹּשֶׁה בָּא לָקַחַת אֶת שְׁנֵי יְלָדַי לוֹ לַעֲבָדִים" (פסוק א)

נושה עבדים ועבדים המחכים להימכר. מצרים. By: Mike Knell at flickr, CC BY 2.0

אישה אלמנה זועקת לאלישע ומבקשת את עזרתו. בעלה לווה כסף ולא הספיק להחזירו לפני מותו. בעקבות כך משפחתה נקלעה לחוב שלא הייתה יכולה לפרוע. הנושה (גובה החוב) מבקש לקחת את בניה לעבדים כתחליף לחוב או עד שייפרע החוב.

להמשך קריאה

בחברה הקדומה הייתה העבדות פתרון למצוקה כלכלית קשה. בכמה מקומות אנו מוצאים כי מכירת אדם לעבד או מכירת משפחתו היו האפשרות האחרונה לשרוד (ויקרא כה, כה–כט; מלכים ב' ד, א; נחמיה ה, ה) אלמנות וילדיהן היו בסיכון גדול להידרדר לשעבוד מפני שהיו חסרי זכויות והגנה של בית האב.

  • בעולם העתיק, מהו הגורם העיקרי שהביא לשעבוד ילדים ומבוגרים לעבדות?
פרופ' זקוביץ על אלישע הנביא
חוקר המקרא פרופ' יאיר זקוביץ מספר על דמותו של אלישע, כפי שהיא עולה מהכתובים.
פרופ' זקוביץ על אלישע הנביא
"וַיִּצְקוּ לַאֲנָשִׁים לֶאֱכוֹל וַיְהִי כְּאָכְלָם מֵהַנָּזִיד וְהֵמָּה צָעָקוּ וַיֹּאמְרוּ מָוֶת בַּסִּיר אִישׁ הָאֱלֹהִים וְלֹא יָכְלוּ לֶאֱכֹל" (פסוק מ)

חוקר המקרא פרופ' יאיר זקוביץ מספר על דמותו של אלישע, כפי שהיא עולה מהכתובים.

  • לפי זקוביץ, במה בא לידי ביטוי ייחודו של אלישע הנביא?

קרדיט: מטח