נס האישה השונמית – לידה, מוות והחייאה
פסוקים ח-לז
בכמה מילים
נתחיל בדיון בצורך להסתפק במה שיש אל מול הרצון להתפתח ולשנות את גורלנו. ליבו של המהלך יעסוק בדמותה מעוררת ההשראה של האישה השונמית ובהשוואה בין סיפורה לסיפור שרה אימנו ובין פעולת אלישע לפעולת אליהו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – נשים מעוררות השראה:
נבקש מהתלמידים לכתוב על נשים מעוררות השראה שהם מכירים. נבקש מהם לפרט את תכונותיהן ונברר אם כמה מהתכונות קשורות לאימהותן.
אפשרות שנייה – השיר 'יותר':
נקרא את מילות השיר 'יותר' שכתב יהונתן גפן והלחין יצחק קלפטר ונאזין לו. נתמקד בעיקר בפתיחה. נדון עם התלמידים:
- איך מצד אחד לומדים "לחיות עם מה שיש" ומצד שני לא מוותרים על התקדמות וחתירה לעתיד טוב יותר?
אפשרות שלישית – פתגם:
נכתוב על הלוח את הפתגם "איזהו העשיר השמח בחלקו" ונדון בו. נשאל:
- האם זה באמת נכון?
- האם גישה כזאת יכולה להיות קצת מסוכנת, שכן היא מעכבת את האדם מהתקדמות וחתירה לשינוי מצבו?
הזמנה לקריאה
נבקש מהתלמידים לקרוא קריאה דמומה את הפסוקים (ח-לז).
כדי לעזור לתלמידים לעקוב אחר מהלך העניינים נכתוב על הלוח את כותרות סדר האירועים בסיפור וחלוקת הפסוקים כפי שמופיע להלן – נכתוב על הלוח את המילים המודגשות, והתלמידים יצטרכו למלא את המילים שאינן מודגשות בעת הקריאה הדמומה:
- פסוקים ח-יא – האישה משונם מבקשת מאלישע להתארח בביתה כדי לאכול ולנוח ואף בונה בעבורו חדר אירוח קטן בעליית הגג.
- פסוקים יב-טו – אלישע מתייעץ עם עוזרו, גיחזי, כיצד להשיב טובה לאישה השונמית המארחת אותו בביתה. היא טוענת שאינה זקוקה לדבר.
- פסוקים טז-יז – אלישע מבטיח לאישה בן בעוד שנה, והאישה מבקשת שלא יבטיח לה הבטחות שווא.
- פסוקים יח-כח – הילד שנולד לאישה מת לפתע, והאישה פונה לאלישע בבקשת עזרה.
- פסוקים כט-לז – אלישע מצליח להחיות את הילד.
נבקש מהתלמידים לעיין בחלוקת הפסוקים שמילאנו על הלוח ולהיזכר בסיפורים נוספים במקרא שמזכירים את הסיפור הזה (ביקור המלאכים אצל אברהם ושרה בבראשית פרק יח; אליהו מחייה את הילד במלכים א פרק יז).
נשווה בקצרה בין הסיפור שלנו לשני סיפורים האלה:
השוואה בין סיפור אברהם ושרה לסיפור האישה השונמית:
- חשבו על נקודות דמיון ושוני בין הסיפורים. (שתי נשים עקרות – שרה, האישה השונמית; שליח מבטיח על הולדת הבן – המלאכים, אלישע; "כָּעֵת חַיָּה וּלְשָׂרָה בֵן", "כָּעֵת חַיָּה אַתְּ חֹבֶקֶת בֵּן"; פקפוק של הנשים – שרה צוחקת, האישה השונמית מבקשת שלא יוליך אותה שולל. אצל שרה יש מעורבות של אלוהים ואילו אצל אלישע אלוהים נעדר, כדבר אלישע)
השוואה בין סיפור החייאת הילד אצל אלישע ואצל אליהו:
- חשבו על נקודות דמיון ושוני בין סיפור החייאת הילד אצל אלישע ואצל אליהו. (אלישע עושה פעולות החייאה רבות, ואילו אליהו רק מתפלל; שניהם מחיים ילד שהם היו ערבים בדרך כזו או אחרת לחייו)
למורה: אנחנו רואים מסיפורים אלו שהעיסוק בנשים עקרות והצורך בהתערבות אלוהית מלווים את סיפורי התנ"ך מראשיתם. האישה השונמית מתוארת כאישה חזקה ופעלתנית, אך יש לה חוסר ברור וחד-משמעי. אל מול הפקפוק בשמיעת בשורת הלידה הצפויה, הנס מתמלא, והנשים נפקדות (אפשר להרחיב על נשים עקרות ומשמעות פקידתן).
דמותה של האישה השונמית:
נעבור לבחון את דמותה של האישה השונמית, מה היא מלמדת את אלישע ומה היא מלמדת אותנו.
ניצור תעודת זהות של האישה על סמך הפסוקים הראשונים המתארים את המפגש אתה ונעמיק בדמותה בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). שימו לב – בתשובות לדף העבודה ישנן הפניות לפסוקים. בכיתות מתקדמות אפשר להוריד את מראי המקום ולבקש מהם עבודה עצמאית יותר ובכיתות מתקשות אפשר להפנות מראש לכל מראי המקום – לשיקול דעת המורה.
מבט לחיים
נדון ביחס שבין טובה אישית – אירוח של אלישע – לציפייה לקבלת טובות הנאה – כפי שהציע אלישע. נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם אלישע היה מסייע לאישה גם אם לא הייתה מתגייסת למענו? מדוע?
- האם אתם גומלים טובה תחת טובה?
- האם דאגתם פעם לטובת האחר בלי לצפות לשכר על כך?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בדמות של האישה השונמית, השווינו לסיפורים מקבילים.
מיומנויות: השוואות, תעודת זהות מתוך הטקסט.
מתודה: שירים, דיון, השוואות, יצירת תעודת זהות.
אפשר לקרוא את מאמרו של לירון מרוז על הביטוי "בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת" מתוך אתר 929.
לאחר הקריאה נבקש מהתלמידים לכתוב שתי אפשרויות להבנת ביטוי זה ולחפש בעיתונות את הביטוי ולהבין את הקשרו או לכתוב סיפור ובו משובץ הביטוי.