סיכום ספר שופטים
פרק כא
נחלק את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תבחר אחד מן השופטים שמוצגים בטבלה להלן ותעבוד על פי ההנחיות במצגת המצורפת. בתום העבודה יציגו הקבוצות את תוצריהן. כל קבוצה תיצור עותק משלה למצגת או תכין מצגת דומה על פי בחירתה.
למורה: יש לשים לב כי העבודה על המצגת וההצגה לפני הכיתה אורכת ארבעה שיעורים לפחות. אם אין די זמן אפשר לעבוד על פחות שקופיות, לחלק בין תלמידי הקבוצה את השקופיות במצגת או לשלוח את התלמידים לעבודה על המצגת בבית.
שם השופט | פרקים |
אהוד | ג |
דבורה | ד-ה |
גדעון | ו-ח |
יפתח | יא-יב |
שמשון | יג-טז |
מצגת הבסיס לסיכום ספר שופטים מצורפת (ראו קישור להורדת המצגת גם בממערך השיעור).
לאחר שיציגו התלמידים את השופטים לכיתה אפשר לשאול את התלמידים:
- מי השופט שאהבתם ביותר?
- מה אהבתם בדמותו?
- במה הוא תרם לעם ישראל?
נחזור בעזרת התלמידים על הצגת המעגל של ספר שופטים (עם ישראל חוטא – אלוהים שולח אויב שיפגע בעם – עם ישראל צועק לאלוהים – אלוהים שולח להם מושיע – כמה שנים של שקט וחוזר חלילה) ועל שורת הסיכום של הספר: "בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל, אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה".
כאשר אין מלך, ושופטים קמים להושיע את ישראל רק אחת לכמה שנים, חסרה לעם הנהגה יציבה. ראינו כיצד הדבר משפיע על התנהלותו הטכנית של העם, על התנהלותו המוסרית וגם על היחסים בין השבטים.