סימני דרך – הענן מעל המשכן
פסוקים טו-כג
הזמנה ללימוד
נצרף את התלמידים לזוגות: האחד ישמש כמכוון, "אפליקציית וייז" אנושית, והאחר יהיה המוכוון, יקבל את ההוראות ויתבקש לעקוב אחריהן. כל מכוון יקבע לעצמו מטרה בכיתה או בחצר, ויצטרך לכוון אליה את חברו בדיבור: "פנה ימינה, פנה פניית פרסה, המשך ישר" וכן הלאה, בלי לומר למוכוון מהו היעד הסופי.
לאחר הפעילות נשאל את המוכוונים:
- איך הרגשתם כשלא ידעתם לאן להגיע, והייתם תלויים לגמרי בהכוונה?
מבט ראשון - קוראים יחד
אחרי שהתנסינו בהכוונה, נגלה כעת מי מכוון את העם במהלך המסע במדבר. נקרא יחד את פסוקים טו-כג, ותוך כדי הקריאה נרשום בצד הלוח מילים שנסביר ונתמקד בהן בהמשך: משכן, אוהל העדות, ענן.
מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
נשאל:
- במה עוסקים הפסוקים? (באופן שאלוהים נותן בו הוראות לבני ישראל בתקופת 40 שנות המדבר)
- מהו המשכן המוזכר בפסוקים?
נציג את ציור המשכן.
האיור מתאר את המשכן בעיני אמן בשנת 1890. בשעת חניה הענן נמצא מעל אוהל העדות. נשאל:
- מה אפשר ללמוד על המשכן כפי שדמיין אותו האמן?
- איך דמיין האמן את עמוד האש? איך אתם דמיינתם את עמוד הענן לאחר הקריאה הראשונה?
- איפה אוהל העדות בציור?
- מה נראה מסביב למשכן?
- היכן נמצא הענן בציור?
המשכן הוא אוהל שהקימו בני ישראל לפי מצוות האל במדבר, והוא ליווה אותם במסעם וגם עם כניסתם לארץ. המשכן שימש מקום ההתגלות של ה' למשה, ובו נועדו שניהם. לכן הוא נקרא גם "אוהל מועד". המשכן היה מקור להשפעה של ה' על העם.
נציג את ציור עמוד הענן.
נקרא את פסוק טז:
"טז כֵּן יִהְיֶה תָמִיד: הֶעָנָן יְכַסֶּנּוּ. וּמַרְאֵה אֵשׁ – לָיְלָה."
נשאל:
- כיצד מתואר הענן בציור – בשעת חניה או בשעת מסע?
נבקש מהתלמידים לספור כמה פעמים מופיעות המילים "ענן", "אוהל" ו"משכן" או "שכן" על הטיותיהן בפסוקים יז-יח. ענן מופיעה חמש פעמים, משכן או שכן מופיעה שש פעמים. דגש למורה: אפשר להמשיך לספור את המילים גם מעבר לפסוקים הללו (ראו דף עבודה: חיפוש מילים מנחות). המטרה היא להקל על ההבנה ולהמחיש לתלמידים את רעיון המילה המנחה.
נסביר באופן כללי: לעיתים קרובות מילה או ביטוי חוזרים בהטיות שונות כמה פעמים בקטע. המילה והחזרה מדגישות מסר או רעיון בקטע. לפעמים יש עוד מילים שחוזרות, אך אם אינן מצביעות על רעיון או מסר הן לא מילים מנחות (למשל המילה "אֶת").
נשאל:
- מה מלווה את המשכן מיום הקמתו ביום ובלילה? (ביום עמוד ענן, ובערב מראה כדמות עמוד אש)
הענן הוא ה"תמרור" שמכוון את התנועה של העם במהלך מסעם. נשאל:
- לפי פסוק יח, מי הוא המכוון? (אלוהים)
אפשר להשוות לתיאור בשמות פרק יג פסוקים כא-כב.
מבט שלישי - התבוננות
התמקדנו בשתי מילים מנחות בקטע – ענן ומשכן. הסברנו כבר שהמשכן הוא בין השאר מקום התגלות ה'. נשאל:
- מדוע לדעתכם ה' בוחר למקם את הענן דווקא מעל המשכן בזמן החניה? איזו חוויה או תחושה זה יכול ליצור בקרב העם? (תחושה שהאל עצמו הוא המכוון את עם ישראל בדרכו, כמו הורה האוחז ביד ילדו ומוליך אותו בדרך הבטוחה והנכונה)
- מי מחליט לאן הולכים, מתי שוהים במקום אחד ומתי עוברים הלאה וממשיכים? (אלוהים)
- מה מרגיש מי שמוכוון ומונהג בלי שיש לו שליטה? (מצד אחד הוא מרגיש ביטחון שיש מי שיודע ואחראי ומוביל, ומצד שני הוא מרגש חלש וחסר שליטה, והמסר שמתקבל הוא שאינו יכול לנהל את עצמו)
- מדוע אלוהים מוביל כך את בני ישראל? (אלוהים יודע שדור העבדים חלש ותלוי בניהול של אחרים, ולכן נותן להם אמצעי הנחיה פשוט ומוחלט)
מבט לחיים
נסביר שהענן הוא האמצעי שדרכו אלוהים מנחה את עם ישראל לחנות ולנסוע. הענן הוא מעין תמרור לבני ישראל. נשאל את התלמידים מה המטרות שלהם, ולאן רוצה הכיתה להגיע (לחזק את החברות בין התלמידים, להביא להצלחה של כולם במבחנים וכדומה). נכתוב מילים מנחות שמתארות את המקום הטוב שהכיתה רוצה להגיע אליו (הארץ המובטחת). נבקש מהתלמידים לצייר תמרורים שיזכירו את הדרך למקום הטוב (לדוגמה).
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו שהחניה והנסיעה במהלך מסע בני ישראל במדבר נקבעו על פי ה', שסימן זאת באמצעות ענן. התמקדנו בחלק מהמילים המנחות בקטע (ענן ומשכן), וניסינו להבין את חוויית העם במסע שמונחה בידי ה', בלי שליטת העם. לסיום הגדרנו מילים מנחות ותמרורי הכוונה לכיתה, שיכולים להכווין אותנו כקבוצה בהווה ובהמשך הדרך.
מיומנויות: איתור מילה מנחה, הישענות על מילה מנחה להבנת הטקסט, כתיבת הוראות.
מתודות: עבודה בקבוצות, דיון.