עבודת אלוהים הרצויה – פולחן ומוסר
פסוקים טז-כח
בכמה מילים
ירמיהו מתפלל למען העם, אך אלוהים ממשיך בענישתו של העם. נדון בפער התפיסות בין העם לאלוהים בדבר עבודת אלוהים הרצויה – פולחן מול מוסר.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – 'דרך ארץ קדמה לתורה':
המשמעות המקובלת היום לביטוי זה היא שהתנהגות אנושית ראויה היא הבסיס לקיום התורה והמצוות ובלעדיה אין למצוות ערך. נשאל את התלמידים:
- האם אתם מסכימים עם אמירה זו?
- האם התנהגות אנושית ראויה היא בהכרח קודמת לשמירת מצוות התורה?
הצעה שנייה – סדר עדיפויות בערכים:
נחלק את הכיתה לקבוצות, כל קבוצה תקבל רשימה של מצוות או ערכים והיא תצטרך לסדר את הרשימה בסדר חשיבות המצוות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לאחר מכן נדון במליאה:
- כיצד הגעתם להחלטה?
- מה הנחה אתכם בשיקולים ובהחלטות שלכם?
הזמנה לקריאה
תפילתו של נביא, תפקידו של נביא
ירמיהו השמיע באוזני העם נבואות קשות על חורבן המקדש והגלות הצפויה לעם. נקרא את פסוק טז ונשאל את התלמידים:
- מי מדבר עם מי? (אלוהים מדבר אל ירמיהו)
- מה הוא אומר? (מביע את התנגדותו לעמדת ירמיהו המלמד זכות על העם)
- כיצד אלוהים מדגיש את עמדתו? (חוזר על מילת השלילה 'אל' ומפרט)
- מה אפשר ללמוד מהפסוק הזה על העמדה של הנביא ביחס לעם? (הנביא אומנם מוכיח את העם, אך הוא גם מרחם עליהם ולכן גם מתפלל עליהם)
- מה אפשר ללמוד מהפסוק הזה על העמדה של אלוהים ביחס לעם? (הוא כועס על העם ונחוש להענישו)
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מופתעים מעמדת ירמיהו?
- האם אתם מופתעים מתגובת אלוהים?
- מה אפשר ללמוד מהפסוק הזה על תפקידו של הנביא? (במסגרת תפקידו הוא מוכיח את העם, מנחם אותו, מתפלמס עם מתנגדיו ומטיף לשינוי במגוון תחומים: בין אדם לחברו, פולחן דתי ומדיניות חוץ, אך מתברר בפרק שלנו ובמקומות רבים נוספים שהנביא גם מלמד זכות על העם לפני אלוהים)
שאלה רטורית:
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוק יז ונשאל את התלמידים:
- מה אלוהים שואל את ירמיהו? מה סוג השאלה? (שאלה רטורית – אלוהים שואל את ירמיהו: "האם אינך רואה מה העם עושים?")
חטאי העם – מידה כנגד מידה:
נקרא עם התלמידים את פסוקים יח-כ שבהם אלוהים מתאר את חטאי העם ואת העונש הצפוי להם. נקרין לתלמידים את הפסוקים בסימון החטא והעונש – מידה כנגד מידה ונבקש מהתלמידים לכתוב במילים שלהם כיצד בא לידי ביטוי רעיון ה'מידה כנגד מידה'.
נקרא את פסוק כא ונשאל את התלמידים:
- מה אלוהים אומר לעם? (הוסיפו עולות וזבחים ואכלו בשר, אך זה לא יעזור לכם. כלומר, כי הם לא משפיעים – הקורבנות אינם יכולים לכפר על חטאיכם. נסביר לתלמידים כי מדובר פה באמירה אירונית של אלוהים לנביא)
קריאה ולימוד בחברותות – מהי עבודת האל הרצויה בעיניו?
נחלק את הכיתה לזוגות ונבקש מהם לקרוא את פסוקים כג-כח ולענות על השאלות שלהלן:
- לפי דברי ירמיהו בפסוק כג, מה העיקר בעבודת אלוהים? (מחויבות העם לאלוהים ולמצוותיו)
- קראו בשמות פרק יט פסוקים ה-ו, מה הקשר בין הפסוקים האלה לפסוק כג בפרקנו ומה זה יכול ללמד אותנו על תפיסת אלוהים וירמיהו? (זוהי נוסחת הברית כפי שהיא מופיעה בספר שמות והיא מדגישה את מחויבות העם לאלוהים ולמצוותיו, מתוקף הברית שכרת אלוהים עם העם במעמד הר סיני)
- מה הטענה של ירמיהו אל העם לפי פסוקים כד-כח? (העם מסרבים להקשיב לאלוהים)
- באילו מילים ירמיהו מתאר את פעולותיהם הרעות של העם?
מבט לחיים
פרקנו דן בעיוות של גוף בלי נשמה – של עשייה בלי הלב. נשאל את התלמידים:
- האם אפשר לעשות מעשים טובים בלי הלב, בלי כוונה?
- האם בהכרח יש צורך בכוונה בעשייה?
- מה הסכנה בעשייה בלי הלב?
- מה הסכנה בעשייה בלי שילוב של הנשמה והרגש?
אפשר לדון על התנדבות מתוך הרגל וכורח ולא מתוך רצון אמיתי, על שירות צבאי בלי חיבור אמיתי לדבר ועוד…
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: דנו בפער התפיסות בין העם לאלוהים בדבר עבודת אלוהים הרצויה, פולחן סתמי וטכני ריק מתוכן מול מוסר.
מיומנויות: שאלה רטורית, מידה כנגד מידה, אמירה אירונית.
מתודות: דיון בדבר כפל התפקידים של הנביא, השוואה בין מקורות, עבודה בחברותות.
סתירות בין מקורות
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוק כב ואת שמות פרק יב פסוקים ה-ו וויקרא פרק א פסוק ב ולענות על השאלה:
- כיצד מקורות אלו סותרים את דבריו של ירמיהו?
לאור השאלה הקודמת נבקש מהתלמידים לשער:
- מדוע ירמיהו טוען שאלוהים לא ציווה על עם ישראל לזבוח ולהעלות קורבנות לכבודו?
נציג לתלמידים את פרשנותו של רד"ק לשאלה.