על הבטחה, אמונה, והיחס ביניהן
פרק טו
בכמה מילים
הבטחתו של אלוהים לאברם גדולה ונרחבת, אך רחוקה מאוד מן המציאות. בהבטחה – צאצאים לרוב, וארץ שירשו אותה. ובינתיים במציאות – לא רק שאין לאברם צאצאים ככוכבי השמים לרוב, אלא אין לו אפילו ילד אחד. כיצד אברם מגיב לפער הזה בין עושר ההבטחה לכאב המציאות? דמותו של אברם נתפסה פעמים רבות כמופת של אמונה. בפרקנו זה נאמר במפורש. מהי אמונה? האם אומנם יחסו של אברהם לאלוהיו מאופיין רק באמונתו? תגובתו של אברם לכל אחת מההבטחות שונה זו מזו: אמונה מחד גיסא ותמיהה ובקשה להוכחה מאידך גיסא. נלמד את פסוקי ברית בין הבתרים מתוך חשיבה על מהות ההבטחה ומהות האמונה בחיי אברם ובעולמנו בכלל.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון:
נשאל את התלמידים:
- מהי הבטחה?
- אילו מצבים או אילו צרכים מובילים להבטחות?
- מה השורש של המילה הבטחה ואילו מילים נוספות בעלות אותו שורש? (בט"ח, ביטחון)
- מה משמעות השורש הזה בעיניכם?
- מהו הקשר בין הבטחה לאמונה – מתי הן מובילות זו לזו?
- האם הבטחה ואמונה סותרות זו את זו? מתי?
אפשרות שנייה – דיון:
נשאל את התלמידים:
- מהי אמונה בעיניכם?
- במה או למי אתם מאמינים?
- אילו מצבים או אילו צרכים מגבירים באנשים את אמונתם, ואילו מצבים סודקים אותה?
- אילו מילים נוספות בעלות השורש של המילה אמונה, ומה משמעותן? (אמון, אמן, אמת)
- מהו הקשר בין המילים הבטחה לאמונה – מתי הן מובילות זו לזו?
- האם הבטחה ואמונה סותרות זו את זו? מתי?
אפשרות שלישית – מלך האריות:
נקרין על הלוח קטע קצר מתוך 'מלך האריות' שבו מופסה מראה לסימבה את ממלכתו העתידית, מומלץ לראות עד דקה 0:38. נדון עם התלמידים בשאלות המובאות בעזר ההוראה.
אפשרות רביעית – ציטוטים על הבטחה ואמונה:
נחלק לתלמידים דפים ובהם ציטוטים על הבטחה ועל אמונה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). כל אחד מהתלמידים יבחר ציטוט אחד מכל קטגוריה (ציטוט אחד על הבטחה, ואחד על אמונה) ויסמן בדף את בחירתו. ננחה את התלמידים להתפזר בכיתה ולמצוא בן זוג שבחר ציטוטים אחרים ממה שהם בחרו. בזוגות כל תלמיד ישתף:
- מהם הציטוטים שבחר?
- מדוע בחר דווקא בהם?
- מהן משמעויותיהם, ובמה הם משיקים לחייו?
נתאסף חזרה למליאה, ונזמין כמה תלמידים לשתף:
- מה למדתם מהשיתוף בזוגות?
- איזה ציטוט הבנתם אחרת בעקבות בחירת החבר בו?
הזמנה לקריאה
טרם קריאת הפרק עם התלמידים, נחלק למתנדבים שלושה תפקידי קריאה: אלוהים, אברם והמספר.
נקרא עם התלמידים את פרק טו בחלוקת התפקידים. אפשר לחלק לתלמידים את הפסוקים במבנה נגיש לקריאה המבליט את חלוקת התפקידים (ראו דף עבודה מהמהלך הקודם: פסוקים לסימון). הפרק נחלק לדיאלוג ולמעשים, מהלך זה מתמקד יותר בדיאלוג שבראשית הפרק.
- מה אפשר להבין מתוך הפסוקים על תחושותיו של אברם?
אברם ירא – פסוק א: "אַל תִּירָא אַבְרָם, אָנֹכִי מָגֵן לָךְ".
- למה אברם מפחד? ממה? האם הרגעת אלוהים משכנעת אותו לדעתכם?
אברם כואב ודואג – תגובת אברם להרגעת אלוהים בפסוק ב: "מַה תִּתֶּן לִי, וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר?" אברם אינו מחכה לתגובת אלוהים לדבריו, אלא הפסוק הבא מיד ממשיך בתיאור כאבו של אברם: "וַיֹּאמֶר אַבְרָם: 'הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע, וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי'".
- מה אלוהים הבטיח לאברם? (צאצאים, וארץ אשר תינתן להם)
- כיצד אברם הגיב להבטחות אלו? (שתי תגובות: אמונה בהבטחה בפסוק ו; ובקשה להוכחה בפסוק ח)
נשים לב לפער בין שתי התגובות: בפסוק ו כתוב: "וְהֶאֱמִן בַּה'…", ואילו בהמשך דברי אברם הם: "בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה?" (פסוק ח).
נדון עם התלמידים:
- כיצד אפשר להסביר את הפער בין האמונה בהבטחה לבקשת ההוכחה?
- האם הכפילות הזאת קיימת בתוך אברם בו זמנית, או אולי אחד מצדדים אלו גובר על משנהו?
- איזה מן הצדדים מובנים לכם יותר, ואיזה מן הצדדים מאפיין לדעתכם באופן מובהק יותר את אברם?
לאור השיח המשותף במליאה נחלק לתלמידים כרטיסיות לחשיבה, כתיבה ושיתוף על אמונה ועל הבטחת הארץ לעבודה בקבוצות או בזוגות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לאחר עבודת החשיבה בקבוצות נשוב למליאה המשותפת. נזמין את התלמידים לשתף בתובנות עיקריות מהעבודה בכרטיסיות ביחס למהות האמונה, וביחס להבטחת הארץ לאברם.
אפשרות להרחבה:
אפשר לחתום את הלימוד בשיח או בכתיבה על אחד המדרשים המובאים בדף העבודה, או על שניהם (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
המדרשים דנים בשאלת אברם "בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה?" ומבקרים אותה. נקרא את המדרשים, וננחה את התלמידים לענות על השאלות המובאות בדף העבודה בעקבותיהם.
לסיכום השיעור נזכיר לתלמידים כיצד פתחנו את הלימוד, ונזמין אותם לסגור מעגל לפתיחה שנבחרה (דיון/סרטון/ציטוטים), ולהסביר את הקשר בינה לבין השיעור. נדון בפתיחה, הפעם לאור הפרק, ונביט בשנית על הפרק: כיצד הם קשורים זה לזה? מה הם מוסיפים זה לזה?
מבט לחיים
בעקבות שאלת היחס בין אמונת אברם לבין בקשתו להוכחה, נזמין את התלמידים לשתף בשיח או בכתיבה:
- האם בטבעכם אתם נוטים להאמין או לרצות הוכחות?
- האם הייתם רוצים לסגל את היכולת להאמין, או דווקא לבסס את "תחושות הבטן" שלכם? הסבירו
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור במהות ההבטחה והאמונה, לאחריה קראנו את הפרק והצענו השוואה בין שני פסוקים המתארים תגובות שונות של אברם, ומתוך ההשוואה – עיינו באמונת אברם בעיני התלמידים, ובאמון בעולמם. הלימוד נחתם בלימוד מדרשי חז"ל המבקרים את שאלת אברם בפרק.
מיומנויות: קריאת פסוקים ואיתור ההבדלים בין תגובות סמוכות ברצף העלילה, ורחוקות במהותן; פיתוח עמדה אישית בשאלות פילוסופיות-תיאולוגיות-רגשיות; יכולת שיתוף בשיח בעל-פה, והבעה בכתב; ניתוח פרשנות חז"ל למקרא – הבנתה ובחינת היחס בינה לבין מקורה במקרא.
מתודות: סרטון / משחקי אמון / בחירת ציטוטים / דיון; קריאת הפסוקים בחלוקת תפקידים; דיון פרשני; כתיבה עיונית ואישית.