סגור תצוגת כיתה
הפרק

על הבטחה, אמונה, והיחס ביניהן

פרק טו

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

הבטחתו של אלוהים לאברם גדולה ונרחבת, אך רחוקה מאוד מן המציאות. בהבטחה – צאצאים לרוב, וארץ שירשו אותה. ובינתיים במציאות – לא רק שאין לאברם צאצאים ככוכבי השמים לרוב, אלא אין לו אפילו ילד אחד. כיצד אברם מגיב לפער הזה בין עושר ההבטחה לכאב המציאות? דמותו של אברם נתפסה פעמים רבות כמופת של אמונה. בפרקנו זה נאמר במפורש. מהי אמונה? האם אומנם יחסו של אברהם לאלוהיו מאופיין רק באמונתו? תגובתו של אברם לכל אחת מההבטחות שונה זו מזו: אמונה מחד גיסא ותמיהה ובקשה להוכחה מאידך גיסא. נלמד את פסוקי ברית בין הבתרים מתוך חשיבה על מהות ההבטחה ומהות האמונה בחיי אברם ובעולמנו בכלל.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – דיון:
נשאל את התלמידים:

  • מהי הבטחה?
  • אילו מצבים או אילו צרכים מובילים להבטחות?
  • מה השורש של המילה הבטחה ואילו מילים נוספות בעלות אותו שורש? (בט"ח, ביטחון)
  • מה משמעות השורש הזה בעיניכם?
  • מהו הקשר בין הבטחה לאמונה – מתי הן מובילות זו לזו?
  • האם הבטחה ואמונה סותרות זו את זו? מתי?

אפשרות שנייה – דיון:
נשאל את התלמידים:

  • מהי אמונה בעיניכם?
  • במה או למי אתם מאמינים?
  • אילו מצבים או אילו צרכים מגבירים באנשים את אמונתם, ואילו מצבים סודקים אותה?
  • אילו מילים נוספות בעלות השורש של המילה אמונה, ומה משמעותן? (אמון, אמן, אמת)
  • מהו הקשר בין המילים הבטחה לאמונה – מתי הן מובילות זו לזו?
  • האם הבטחה ואמונה סותרות זו את זו? מתי?

אפשרות שלישית – מלך האריות:
נקרין על הלוח קטע קצר מתוך 'מלך האריות' שבו מופסה מראה לסימבה את ממלכתו העתידית, מומלץ לראות עד דקה 0:38. נדון עם התלמידים בשאלות המובאות בעזר ההוראה.

אפשרות רביעית – ציטוטים על הבטחה ואמונה:
נחלק לתלמידים דפים ובהם ציטוטים על הבטחה ועל אמונה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). כל אחד מהתלמידים יבחר ציטוט אחד מכל קטגוריה (ציטוט אחד על הבטחה, ואחד על אמונה) ויסמן בדף את בחירתו. ננחה את התלמידים להתפזר בכיתה ולמצוא בן זוג שבחר ציטוטים אחרים ממה שהם בחרו. בזוגות כל תלמיד ישתף:

  • מהם הציטוטים שבחר?
  • מדוע בחר דווקא בהם?
  • מהן משמעויותיהם, ובמה הם משיקים לחייו?

נתאסף חזרה למליאה, ונזמין כמה תלמידים לשתף:

  • מה למדתם מהשיתוף בזוגות?
  • איזה ציטוט הבנתם אחרת בעקבות בחירת החבר בו?

הזמנה לקריאה

טרם קריאת הפרק עם התלמידים, נחלק למתנדבים שלושה תפקידי קריאה: אלוהים, אברם והמספר.

נקרא עם התלמידים את פרק טו בחלוקת התפקידים. אפשר לחלק לתלמידים את הפסוקים במבנה נגיש לקריאה המבליט את חלוקת התפקידים (ראו דף עבודה מהמהלך הקודם: פסוקים לסימון). הפרק נחלק לדיאלוג ולמעשים, מהלך זה מתמקד יותר בדיאלוג שבראשית הפרק.

  • מה אפשר להבין מתוך הפסוקים על תחושותיו של אברם?

אברם ירא – פסוק א: "אַל תִּירָא אַבְרָם, אָנֹכִי מָגֵן לָךְ".

  • למה אברם מפחד? ממה? האם הרגעת אלוהים משכנעת אותו לדעתכם?

אברם כואב ודואג – תגובת אברם להרגעת אלוהים בפסוק ב: "מַה תִּתֶּן לִי, וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר?" אברם אינו מחכה לתגובת אלוהים לדבריו, אלא הפסוק הבא מיד ממשיך בתיאור כאבו של אברם: "וַיֹּאמֶר אַבְרָם: 'הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע, וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי'".

  • מה אלוהים הבטיח לאברם? (צאצאים, וארץ אשר תינתן להם)
  • כיצד אברם הגיב להבטחות אלו? (שתי תגובות: אמונה בהבטחה בפסוק ו; ובקשה להוכחה בפסוק ח)

נשים לב לפער בין שתי התגובות: בפסוק ו כתוב: "וְהֶאֱמִן בַּה'…", ואילו בהמשך דברי אברם הם: "בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה?" (פסוק ח).

נדון עם התלמידים:

  • כיצד אפשר להסביר את הפער בין האמונה בהבטחה לבקשת ההוכחה?
  • האם הכפילות הזאת קיימת בתוך אברם בו זמנית, או אולי אחד מצדדים אלו גובר על משנהו?
  • איזה מן הצדדים מובנים לכם יותר, ואיזה מן הצדדים מאפיין לדעתכם באופן מובהק יותר את אברם?

לאור השיח המשותף במליאה נחלק לתלמידים כרטיסיות לחשיבה, כתיבה ושיתוף על אמונה ועל הבטחת הארץ לעבודה בקבוצות או בזוגות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לאחר עבודת החשיבה בקבוצות נשוב למליאה המשותפת. נזמין את התלמידים לשתף בתובנות עיקריות מהעבודה בכרטיסיות ביחס למהות האמונה, וביחס להבטחת הארץ לאברם.

אפשרות להרחבה:
אפשר לחתום את הלימוד בשיח או בכתיבה על אחד המדרשים המובאים בדף העבודה, או על שניהם (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
המדרשים דנים בשאלת אברם "בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה?" ומבקרים אותה. נקרא את המדרשים, וננחה את התלמידים לענות על השאלות המובאות בדף העבודה בעקבותיהם.

לסיכום השיעור נזכיר לתלמידים כיצד פתחנו את הלימוד, ונזמין אותם לסגור מעגל לפתיחה שנבחרה (דיון/סרטון/ציטוטים), ולהסביר את הקשר בינה לבין השיעור. נדון בפתיחה, הפעם לאור הפרק, ונביט בשנית על הפרק: כיצד הם קשורים זה לזה? מה הם מוסיפים זה לזה?

מבט לחיים

בעקבות שאלת היחס בין אמונת אברם לבין בקשתו להוכחה, נזמין את התלמידים לשתף בשיח או בכתיבה:

  • האם בטבעכם אתם נוטים להאמין או לרצות הוכחות?
  • האם הייתם רוצים לסגל את היכולת להאמין, או דווקא לבסס את "תחושות הבטן" שלכם? הסבירו

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור במהות ההבטחה והאמונה, לאחריה קראנו את הפרק והצענו השוואה בין שני פסוקים המתארים תגובות שונות של אברם, ומתוך ההשוואה – עיינו באמונת אברם בעיני התלמידים, ובאמון בעולמם. הלימוד נחתם בלימוד מדרשי חז"ל המבקרים את שאלת אברם בפרק.
מיומנויות: קריאת פסוקים ואיתור ההבדלים בין תגובות סמוכות ברצף העלילה, ורחוקות במהותן; פיתוח עמדה אישית בשאלות פילוסופיות-תיאולוגיות-רגשיות; יכולת שיתוף בשיח בעל-פה, והבעה בכתב; ניתוח פרשנות חז"ל למקרא – הבנתה ובחינת היחס בינה לבין מקורה במקרא.
מתודות: סרטון / משחקי אמון / בחירת ציטוטים / דיון; קריאת הפסוקים בחלוקת תפקידים; דיון פרשני; כתיבה עיונית ואישית.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מלך האריות
מדוע מופסה מתאר לסימבה את עתיד מלכותו? כיצד לדעתכם סימבה מרגיש בתיאור זה? מה משפיע...
מלך האריות

  • מדוע מופסה מתאר לסימבה את עתיד מלכותו?
  • כיצד לדעתכם סימבה מרגיש בתיאור זה?
  • מה משפיע לדעתכם על תחושות האדם שמבטיחים לו דבר לעתיד – מה גורם לו לשמוח בהבטחה ומה גורם לו להיעצב ממנה?

קרדיט: Tali Tolkchov פורסם בתאריך 20 ביוני 2015.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
למה נענשו בניו של אברם?
במדרש נדונה השאלה – מדוע גזר ה' על בני אברם שנים קשות כל כך? לשאלה...
למה נענשו בניו של אברם?
"וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה." (פסוק יג)

bilha golan/shutterstock.com

במדרש נדונה השאלה – מדוע גזר ה' על בני אברם שנים קשות כל כך? לשאלה זו ניתנות שלוש תשובות, שבכל אחת מהן יש ניסיון למצוא פגם בהתנהגותו של אברם שמצדיק את העונש הכבד שבניו עתידים לקבל.

לקריאת המדרש

"אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר: מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים?
מפני שעשה אנגרייא בתלמידי חכמים (הפך תלמידי חכמים ללוחמים כשיצא למלחמה, וגרם בכך לביטול תורה), שנאמר: וירק את חניכיו ילידי ביתו.
ושמואל אמר: מפני שהפריז על מִדותיו של הקב"ה (תהה על הבטחתו של ה' ושאל כיצד יֵדַע שהבטחותיו על הזרע ועל הארץ יתקיימו), שנאמר: במה אדע כי אירשנה?
ורבי יוחנן אמר: שהפריש בני אדם מלהִכנס תחת כנפי השכינה (עצר את תהליך הצטרפותם של שבויי סדום לעם ישראל), שנאמר: תן לי הנפש והרכוש קח לך".

(עיבוד לתלמוד בבלי, מסכת נדרים, דף לב עמוד א)

  • חז"ל מבקשים למצוא תשובה לקושי העולה מגזרת השִׁעבוד בברית בין הבתרים. איזה קושי מעוררת גזרת השִׁעבוד לארבע מאות שנה?
ברית בין הבתרים וארבע המלכויות
המסורת היהודית רואה בברית בין הבתרים אירוע שמנבא את העתיד הצפוי לעם ישראל במשך הדורות....
ברית בין הבתרים וארבע המלכויות
"וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי, וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל." (פסוק יד)

תבליט בשער טיטוס (רומא) המתעד את ניצחון טיטוס ואת הגולים היהודים המובסים, צילום: Dnalor 01, ויקישיתוף, CC BY-SA 3.0

המסורת היהודית רואה בברית בין הבתרים אירוע שמנבא את העתיד הצפוי לעם ישראל במשך הדורות. במדרש תוכלו למצוא את אחד הרמזים לכך שעם ישראל לא יהיה משועבד רק למצרים אלא גם לעמים נוספים, ל"ארבע המלכויות" – הבבלים, הפרסים, היוונים והרומאים – שהגלו את עם ישראל ב"ארבע הגלויות"

לקריאת המדרש

"וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי"
היה לומר גם, מאי וגם?
אלא גם הוא מצרים, וגם לרבות ארבעה גליות, אשר יעבודו דן אנכי.

(בראשית רבה, פרשה מד, יט)

  • כיצד תמונת הגולים מיהודה על שער טיטוס מתקשרת לברית בין הבתרים, לאור המדרש?
הולך ערירי
אברם מביע חשש מכך שהבטחתו הכפולה של אלוהים על הארץ ועל הזרע לא תתממש, כיוון...
הולך ערירי
"וַיֹּאמֶר אַבְרָם ה' אלוהים מַה תִּתֶּן לִי וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי, וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר." (פסוק ב)

pimchawee/shutterstock.com

אברם מביע חשש מכך שהבטחתו הכפולה של אלוהים על הארץ ועל הזרע לא תתממש, כיוון שהוא "הוֹלֵךְ עֲרִירִי", כלומר הוא אדם שאין לו צאצאים. כיום משתמשים במילה "ערירי" כדי לתאר אדם חסר משפחה וקרובים, אדם בודד.

  • חפשו באינטרנט ידיעות שמופיעה בהן המילה "ערירי".
בְּשֵׂיבָה טוֹבָה
שֵׂיבָה היא השיער הלבן שמאפיין את הזקנה. במסגרת ההבטחה האלוהית לאברם, אומר לו ה' כי...
בְּשֵׂיבָה טוֹבָה
"וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם, תִּקָּבֵר בְּשֵׂיבָה טוֹבָה." (פסוק טו)

Olga Tropinina/shutterstock.com

שֵׂיבָה היא השיער הלבן שמאפיין את הזקנה. במסגרת ההבטחה האלוהית לאברם, אומר לו ה' כי הוא ימות "בשיבה טובה", כלומר אברם ימות לאחר שיזכה לאריכות ימים.
גם היום מקובל לומר על אדם שנפטר בגיל מבוגר מאוד, שהוא נפטר "בשיבה טובה".

  • מה מטרת ההבטחה האלוהית לאברם: "וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם תִּקָּבֵר בְּשֵׂיבָה טוֹבָה" מייד לאחר תיאור קורות ישראל ושִׁעבודם?
  • ציירו את הביטוי "בשיבה טובה".
הילד אברם
השיר "על הילד אברם" פורסם לראשונה ב-26 באפריל 1946 בעיתון "דבר", בטורו הקבוע של נתן...
הילד אברם
"אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הָיָה דְבַר ה' אֶל אַבְרָם בַּמַּחֲזֶה לֵאמֹר, אַל תִּירָא אַבְרָם אָנֹכִי מָגֵן לָךְ שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד." (פסוק א)

צילום: משה מילנר, לע"מ

השיר "על הילד אברם" פורסם לראשונה ב-26 באפריל 1946 בעיתון "דבר", בטורו הקבוע של נתן אלתרמן "הטור השביעי".

להמשך קריאה

השיר נכתב בהשראת ידיעה בעיתון על ילד יתום בשם אברהם, שנמצא ישן על מדרגות ביתו, משום שחשש לישון במיטתו פן ירצחו אותו הנאצים כפי שרצחו את בני משפחתו כשישנו במיטותיהם. על פי השיר, בזמן שישן הילד נגלה אליו אלוהים, כפי שנגלה לאברם בברית בין הבתרים, והבטיח לו את ירושת הארץ. בשנה שבה נכתב השיר ביקשו יהודים רבים לעלות לארץ ישראל, ואומות העולם ראו בגל עלייה זה "בעיית פליטים". עמדתו של אלתרמן בנוגע לעלייה זו מובעת בשיר, והיא שגל העלייה היהודית לארץ מוצדק ומוּנָע על ידי צו אלוהי קדום.
למילות השיר:
עַל הַיֶּלֶד אַבְרָם / נתן אלתרמן

בִּהְיוֹתוֹ יָשֵׁן עַל מַדְרֵגוֹת בֵּיתוֹ בְּפּוֹלִין,
כְּתֹם הַמִּלְחָמָה, מִפַּחַד לִשְׁכַּב בְּמִטָּתוֹ.

עִיר פּוֹלנִית.
יָרֵחַ רָם.
וּכְתָמִיד – עֲנָנִים בְּשַיִט.
בְּבוֹא־לַיְלָה שׁוֹכֵב זֶה הַיֶּלֶד אַבְרָם
עַל אַבְנֵי מַדְרֵגוֹת הַבַּיִת.

מִתְיַצֶּבֶת אִמּוֹ לְפָנָיו מִקָּרוֹב
וּבְרַגְלֶיהָ בָּאָרֶץ אֵינֶנָּה נוֹגַעַת.
וְאוֹמֶרֶת: אַבְרָם, קַר הַלַּיִל וְרָטֹב.
בַּיְתָה בּוֹא, לַמִּטָּה הַמֻּצַּעַת.

וְעוֹנֶה לָהּ אַבְרָם:
אִמִּי, אּמִּי,
לֹא אִישָן בַּמִּטָּה כְכָל יֶלֶד.
כִּי אוֹתָךְ בָּה רָאִיתִי,
אִמִּי, אּמִּי,
יְשֵׁנָּה וּבְלִבֵּךְ מַאֳכֶלֶת.

מִתְיֵּצב אָז אָבִיו וּמוֹשִׁיט אֵלָיו יָד
וְגוֹעֵר בּוֹ, שָׁקוּף וְגָבוֹהָּ.
וְאוֹמֵר לוֹ: אַבְרָם, בּוֹא הַבַּיְתָה מִיָּד
בְּנִי אַבְרָם, חִישׁ הַבַּיְתָה בּוֹאָה.

וְעוֹנֶה לוֹ אַבְרָם:
אָבִי, אָבִי,
שָׁם אֶפְחַד לַעֲצֹם הָעֵינַיִם.
כִּי אוֹתְךָ שָׁם רָאִיתִי,
אָבִי, אָבִי,
דֹּם יָשֵׁן בְּלִי רֹאשְׁךָ עַל כְּתֵפַיִם.

אָז נִצֶּבֶת מוּלוֹ אֲחוֹתוֹ הַקְּטַנָּה
וְקוֹרֵאת לוֹ הַבַּיתה בְּבֶכִי.
אַךְ עוֹנֶה לָהּ אַבְרָם: שָׁם אַתְּ יְשֵׁנָה
עִם דִּמְעַת הַמֵּתִים עַל לֶחִי.

לְפָנָיו מִתְיַצְּבוָת אָז שִׁבְעִים הָאֻמּוֹת
וְאוֹמְרוֹת:
הִנְּנוּ עָלֶיךָ!
בְּשִׁבְעִים פְּקֻדּות־חֹק וְשִׁבְעִים קַרְדֻּמּוֹת
אֶל הַבַּיִת הַזֶּה נְשִׁיבֶךָ!

וְאוֹתְךָ בַמִּטָּה הַמֻּצַּעַת נַנִּיחָה
וְיָשַׁנְתָּ בָּה דֹּם כְּאָבִיךָ!

וְאַבְרָם בַּחֲלוֹם
צוֹעֵק "אָבִי"!
וְקוֹרֵא שֵׁם אִמּוֹ וְעוֹנָה הִיא:
בְּנִי, אַשְׁרַי… כִּי לוּלֵא הַשַׂכִּין בִּלִבָבִי,
לְבָבִי בִּי נִשְׁבֶּר לִשְׁנָיִם.

אָז בַּלַּיִל הָשְׁלַךְ הַס
וְיָרֵחַ הוּעַם,
וּמוּל בְּרַק פִּגְיוֹנוֹת שׁוֹחֲרִים לַצַּיִד,
הָיָה דְבַר אֲדֹנַי אֶל אַבְרָם. אֶל אַבְרָם
הַיָּשֵׁן בִּפְרוֹזְדוֹר הַבַּית.

לֵאמֹר: אַל תִּירָא,
אַל תִּירָא, אַבְרָם,
כִּי גָּדוֹל וְעָצוּם אֲשִׂימֶךָ,
לֶךְ־לְךָ, דֶּרֶך לֵיל מַאֲכֶלֶת וָדָם,
אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָ.

לֶךְ־לְךָ דֶּרֶך לֵיל מַאֲכֶלֶת וָדָם.
כְּחַיָּה, כַּתּוֹלָע, כַּצִּפּוֹר.
מְבָרְכֶיךָ אֲנִי אֲבָרֵךְ, אַבְרָהָם,
וּמְקַלְּלֶיךָ אָאֹר.
*
— כָּךְ. לַפֶּרֶק הַזֶּה בְּקוֹרוֹת־הָעִתִּים
שֵׁם קֹרָא בַּעוֹלָם: בְּעָיַת הַפְּלִיטִים!
אַךְ לֹא זוֹ הַבְּעָיָה,
לַבְלָרִים בְּנֵי חַיִל…
וְלֹא הִיא הַקוֹרַעַת תִּיקִים וָתַיִל!

וְלֹא הִיא הַמּוֹלִיכָה הַסְּפִינוֹת אֱלֵי יָם!
כִּי מוֹלִיךְ אוֹתָן רַעַם עַתִּיק וְגַבוֹהַּ,
כִּי מוֹלִיךְ אוֹתָן צַו לֵדוֹתָיו שֶׁל הָעָם,
כִּי מוֹלִיךְ אוֹתָן דְּבַר אֲדֹנַי אֶל אַבְרָם.
*
– וַיֶּחֱרַד אַבְרָהָם וַיִפֹּל עַל פָּנָיו
וַיֵּצֵא מִנִּי בַּיִת וָשַׁעַר.
כִּי הַצַּו שֶׁרָעַם עַל אַבְרָם הָאָב
רוֹעֵם עַל אַבְרָם הַנַּעַר.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • מדוע לדעתכם שילב נתן אלתרמן בשיר "על הילד אברם" פסוקים וסיפורים מספר בראשית?
ברית בין הבתרים בהגדה
אחד השירים המפורסמים מתוך ההגדה של פסח הוא: "והיא שעמדה". בטקסט שקודם לקטע "והיא שעמדה"...
ברית בין הבתרים בהגדה
"וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל."
(פסוקים יג-יד)

אחד השירים המפורסמים מתוך ההגדה של פסח הוא: "והיא שעמדה".

להמשך קריאה

בטקסט שקודם לקטע "והיא שעמדה" מוזכרת ברית בין הבתרים: "… הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חִשַּׁב אֶת הַקֵּץ, לַעֲשׂוֹת כְּמוֹ שֶּׁאָמַר לְאַבְרָהָם אָבִינוּ בִּבְרִית בֵּין הַבְּתָרִים, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם, יָדֹע תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.
וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ. שֶׁלֹּא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם."
כלומר: ההבטחה של אלוהים בברית בין הבתרים, הנוגעת לעתידו של עם ישראל, התקיימה ועמדה.

  • כיצד מתוארת ההיסטוריה היהודית בטקסט שהולחן "והיא שעמדה", והאם אתם מסכימים לאופן שבו היא מוצגת?

קרדיט: יונתן רזאל – והיא שעמדה / מוזיקה ישראלית, 2013

היכן התקיימה ברית בין הבתרים?
נהוג לזהות את הר הבתרים עם אחת מפסגות החרמון – השם "הר הבתרים" ניתן לאחת...
היכן התקיימה ברית בין הבתרים?
"וַיִּקַּח לוֹ אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ, וְאֶת הַצִּפֹּר לֹא בָתָר." (פסוק י)

נהוג לזהות את הר הבתרים עם אחת מפסגות החרמון – השם "הר הבתרים" ניתן לאחת מפסגות הר דוב, שברכס החרמון ליד גבול לבנון.

להמשך קריאה

על פי המסופר, אברם עבר ליד הר החרמון כשהוא חזר לארץ לאחר מלחמתו במלכים המתוארת בפרק יד. נוסף על כך, במקום זה יש תצפית לחלקים הצפוניים של הארץ, ולכן הוא מתאים להיות המקום שבו ניתנה ההבטחה על הארץ.
בקוראן מתואר אירוע דומה לברית בין הבתרים, שבו הקריב אברהם טווס, נשר, עורב ותרנגול והקים אותם לתחייה במקום זה.
במקרא לא מצוין היכן בדיוק התרחשה הברית בין ה' לאברם, ויש הטוענים כי ברית בין הבתרים התקיימה דווקא באזור אחר.

  • מדוע, לדעתכם, לא מציין הכתוב היכן נערכה ברית בין הבתרים?

קרדיט: הקסם של פסגת הר ברית בין הבתרים/ עמיר בלבן | שש, חדשות 2 | 2013, באדיבות עמיר בלבן

הארץ המובטחת
"הארץ המובטחת" – המרחב הגאוגרפי שנמצא בין "נהר מצרים" (הנילוס) לבין נהר הפרת שנמצא במסופוטמיה,...
הארץ המובטחת
"בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר, לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת." (פסוק יח)

קרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

"הארץ המובטחת" – המרחב הגאוגרפי שנמצא בין "נהר מצרים" (הנילוס) לבין נהר הפרת שנמצא במסופוטמיה, אשר הובטח לאברם בברית בין הבתרים, ובהמשך לצאצאיו יצחק ויעקב.

להמשך קריאה

מרחב זה מעולם לא נכבש במלואו על ידי עם ישראל, והוא נחשב לאידיאל שלא מומש.
לעומת זאת, שטחה של הארץ שהובטחה לעם ישראל בימי משה והשטח של הארץ שנכבשה בימי יהושע, היה מצומצם בהרבה וכלל רק את ארץ כנען, ולא את מצרים ואת מסופוטמיה.

  • שטחה של ארץ ישראל השתנה במהלך ההיסטוריה. מצאו מפות שונות המציגות את הגבולות המשתנים של הארץ.
חוקי ירושה מנוזי
  אברם מביע חשש שההבטחה האלוהית שיהיה לו צאצא ביולוגי לא תתממש, והוא ימות ערירי...
חוקי ירושה מנוזי
"וַיֹּאמֶר אַבְרָם ה' אלוהים מַה תִּתֶּן לִי וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי, וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר. וַיֹּאמֶר אַבְרָם הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע, וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי." (פסוקים ב-ג)

לוח בשפה האכדית המתעד הליכים משפטיים עם מעטפת חתומה, ממלכת מיטני, 1450-1350 לפני הספירה, מוזיאון המכון המזרחי, אוניברסיטת שיקאגו, מתוך ויקישיתוף, צילום: Daderot

 

אברם מביע חשש שההבטחה האלוהית שיהיה לו צאצא ביולוגי לא תתממש, והוא ימות ערירי וללא צאצאים ואז יירש אותו עבדו.

להמשך קריאה

נוהג זה ידוע לנו מן המזרח הקדום, בעיקר מתעודות חוקי נוזי. נוזי היא עיר השוכנת במעלה נהר החידקל שבעיראק.
במאות 15-14 לפני הספירה הייתה נוזי עיר ממשל חשובה בממלכת מיתני (ממלכה שהשתרעה על מרבית שטח טורקיה). בנוזי התגלו ארכיונים ובהם אלפי תעודות השופכות אור על אורח החיים, הסדרים החברתיים וסדרי הממשל של החורים.
על פי אחת התעודות שנמצאה בנוזי, אדם ערירי מוריש את נכסיו לעבד שאותו הוא מאמץ לבן, בתנאי שהעבד ידאג לו עד מותו ולאחר מכן יקיים את חובותיו הפולחניות כלפי נשמתו.

  • האם, לדעתכם, חששו של אברם היה מוצדק, או שהיה עליו לבטוח בה' שההבטחה תתקיים?
חוזה אסרחדון
  ברית היא התחייבות בין שני צדדים. במקרא, בניגוד לבריתות שנמצאו במזרח הקדום שנכרתו בין...
חוזה אסרחדון
"וַיִּקַּח לוֹ אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ, וְאֶת הַצִּפֹּר לֹא בָתָר. וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם." (פסוקים י-יא)

חוזה אֵסַרְחַדוֹן – שבועת אֱמוּנִים של המלכים הכפופים למלך ממדי לשמור אמונים לאשור ולמלכהּ לרגל חילופי מלכים בשלטון, בשנת 672 לפנה"ס. The Trustees of the British Museum © , CC BY-SA 4.0,

 

ברית היא התחייבות בין שני צדדים. במקרא, בניגוד לבריתות שנמצאו במזרח הקדום שנכרתו בין בני אדם, אנו מוצאים ברית בין אדם לאל.

להמשך קריאה

אך מתברר כי המבנה של הבריתות המופיעות במקרא דומה למבנה של בריתות שנכרתו בעולם העתיק בין מלכים ועמים. נוסף על כך, ממצאים מן המזרח הקדום מעידים כי טקס כריתת הברית כלל ביתור של חיות ומעבר בין בתרי החיות. המשמעות הסמלית של מעשה זה היא התחייבות לברית שהפָרה שלה תגרום לעונש – ביתור גופו של הַמֵפֵר. אנו מוצאים במקרא אזכור של טקס הדומה לברית בין הבתרים, בירמיה פרק לד.

  • קראו את ירמיה פרק לד. במה דומה טקס כריתת הברית המתואר בירמיה לטקס שנערך בברית בין הבתרים? ובמה הוא שונה?
מה חשב בן-גוריון על ברית בין הבתרים?
רבים רואים בברית בין הבתרים את ההצדקה לישיבת עם ישראל על אדמתו. בסרטון תוכלו להתרשם...
מה חשב בן-גוריון על ברית בין הבתרים?
"בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת." (פסוק יח)

רבים רואים בברית בין הבתרים את ההצדקה לישיבת עם ישראל על אדמתו. בסרטון תוכלו להתרשם מתפיסתו של דוד בן-גוריון, שהיה ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, בנוגע לזכותו של עם ישראל על הארץ.

  • מהו התוקף לישיבת עם ישראל בארצו, לדעת בן-גוריון?

קרדיט: דוד בן גוריון – על הגלויות של ישראל והשיבה לארץ / מתוך שידורי הערוץ הראשון

מבחן האמונה של אברם
הסרטון מתייחס למצבו הפיזי והנפשי של אברם בברית בין הבתרים, ומסביר כיצד הברית היא מענה...
מבחן האמונה של אברם
"וַיֹּאמַר, ה' אלוהים בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה." (פסוק ח)

הסרטון מתייחס למצבו הפיזי והנפשי של אברם בברית בין הבתרים, ומסביר כיצד הברית היא מענה למצב זה.

  • כיצד ברית בין הבתרים היא מענה למצבו של אברם?

קרדיט: 929- סיכום שבועי – בראשית יא- טו/ תנך ביחד 929, 2015