על הברית
פרק טו
בכמה מילים
פרק טו בבראשית מתאר את ברית בין הבתרים: טקס מעניין וייחודי המעניק תוקף להבטחות אלוהים לאברם. מהי משמעות הברית בחיינו, במקרא, ובפרק זה? מהם הסמלים הטמונים בברית זו?
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – סיעור מוחות על מהות הברית:
נשאל את התלמידים:
- מהי ברית?
- מתי ולשם מה כורתים ברית?
- מה היחס בין הצדדים בברית?
- את מי לא מכניסים לתוכה?
- האם יש בריתות בחייכם? באילו הקשרים?
- מה אתם וסביבתכם מרוויחים ומפסידים מהבריתות?
אפשר לקרוא לתלמידים הגדרה מילונית של המושג ברית.
נכתוב על הלוח או נפזר כרטיסיות שעליהן כתובים המונחים האלה ונקרא אותם בקול:
'ברית דמים', 'ברית מילה', 'ברית פוליטית', 'ברית נישואים', 'ברית עולם', 'בעלי-ברית', 'לכרות ברית'.
ביטויים רבים מכילים את המילה ברית. נזמין את התלמידים לחשוב ולשתף:
- אילו סוגי בריתות יש?
- מה משותף לסוגים השונים?
- מי כורת בריתות, ומדוע יש בהן צורך?
ראו הסברים על ברית פוליטית וברית זוגית.
אפשרות שנייה – סיפור קצר:
נקרא לתלמידים את הסיפור 'ברית דמים'. נשאל את התלמידים:
- מהו לדעתכם סוד כוחה של הברית?
- במה טמון ייחודה של ברית הדמים?
- האם הרגשתם פעם שותפים לברית?
- מה היו מאפייניה?
- עם מי הייתם רוצים לכרות ברית? מדוע?
אפשרות שלישית – שיר:
נאזין לשיר 'ברית עולם' שכתב אהוד מנור ושר והלחין מתי כספי ונשאל את התלמידים את השאלה המובאת בעזר ההוראה.
הזמנה לקריאה
נפתח את פרק טו ונקרא יחד את פסוקי ברית בין הבתרים. לאחר מכן נחלק לתלמידים דף ובו הפסוקים לסימון וננחה את התלמידים לסמן בצבע אחד את דברי אלוהים ומעשיו; ובצבע אחר את דברי אברם ומעשיו (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נבקש מן התלמידים לחלק את הפסוקים על פי הכותרות האלה:
- דיאלוג פתיחה ובו הבטחת זרע והבטחת הארץ.
- טקס ברית בין הבתרים – חלק ראשון.
- הסבר אלוהים להתממשות ההבטחה – נבואה עתידית.
- טקס ברית בין הבתרים – חלק שני.
אפשר להקרין על הלוח את הפסוקים מחולקים לכותרות ומסומנים בצבעים המבדילים בין דברי אלוהים ומעשיו לדברי אברם ומעשיו (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נסב את תשומת לב התלמידים לכך שהפרק מורכב ממילים ומעשים: לצד מילות הדיאלוג בין אלוהים לאברם מתואר טקס סמלי המעניק תוקף להבטחות אלוהים.
נאפיין במליאה בעל פה את הדיאלוג בין אלוהים לאברם. לאחר שנבין היטב את משמעות הברית נרחיב בכמה נושאים:
"בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית" (פסוק יח)
בעולם העתיק, ואף בימינו, אפשר להבחין בין שני סוגי בריתות:
- ברית בין שני צדדים שווי כוחות, המתחייבים שלא לפגוע איש ברעהו.
- ברית בין צד חזק לצד חלש: הצד החזק מתחייב להגן על הצד החלש ממנו, ובתמורה החלש מתחייב להיות נאמן לחזק.
בריתות אלה הן ביטוי לקשר חזק בעולם העתיק. ברית בין הבתרים אומנם אינה ברית בין בני אדם, אלא בין אדם לבין אלוהים.
- האם לדעתכם יש דמיון בין בריתות שבני אדם כורתים, לבין הברית שאלוהים כורת עם אברם?
- האם לדעתכם יש ייחוד נוסף לברית בין אלוהים לאברם?
- האם לדעתכם הגילוי של אלוהים לאברם מראש מה הולך לקרות (גלות מצרים והיציאה ממנה, והנחלת הארץ) אומר שההיסטוריה מוכתבת מראש? (במקרה זה נכון לדון בתפיסה התנ"כית על אודות הנסיבתיות הכפולה, אלוהים יודע מה יהיה ומכוון לשם, ובד בבד בני האדם בעקבות בחירותיהם בעקבות רצף האירועים מובילים את ההיסטוריה כפי התכנון האלוהי)
הסמלים בברית בין הבתרים:
לשאלת אברם בפסוק ח "בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה?" – אלוהים מגיב בטקס ברית.
- איזה מספר חוזר ונשנה בברית בין הבתרים?
- למה לדעתכם חוזר מספר זה בטקס הברית? (ראו פסוק ט)
(פירושים שונים נאמרו בביאור מילה זו: יש שפירשו כי הכוונה היא לשלוש בהמות, ויש שפירשו שהכוונה לבהמות בנות שלוש שנים, השלישי ללידה, או לבהמות מפוטמות כהלכה. נדגיש עם התלמידים שמדובר במספר טיפולוגי)
יש פירושים שונים למשמעות הבחירה בחיות אלה. אך נראה שדרך זו של ביתור חיות הייתה מקובלת בטקס כריתת ברית.
- מה קורה לאחר ביתור החיות? (יורד עיט על הפגרים ואברם משיב אותם למקומם)
- מה לדעתכם משמעות הדבר? (אפשר לפרש כפי שמבאר הרב שטיינזלץ, שהעיט מסמל את הקשיים והאויבים לברית, ואת ההתמודדות של אברהם בשמירה עליה)
- מדוע לדעתכם תרדמה נפלה על אברם? (אם בשל עייפות אם בשל חוסר היכולת לקבל נבואה כזו בערות)
- מהו לדעתכם המסר שאלוהים רוצה להעביר בטקס הברית? (שאלה פתוחה, ייתכן שאלוהים רוצה להעביר את המסר שהברית בין עם ישראל לאלוהים היא נצחית, ואף שיהיו קשיים, גלויות ופורענויות, בסוף יהיה טוב. אפשר גם לדון בברית בין הבתרים כתהליך מכונן להמשך דרכו של אברם)
נסגור מעגל לדיון על הברית בפתיחת השיעור, ונשוב להגדרות הברית שעלו בשיח בפתיחה. נשאל את התלמידים:
- אילו מאפיינים של ברית שהעליתם בפתיחה אפשר למצוא בפסוקי ברית בין הבתרים?
- אילו מאפייני ברית אפשר להוסיף מתוך פסוקים אלו?
מבט לחיים
- האם החזרה לארץ של עם ישראל לאחר השואה הנוראית שעבר העם במאה השנים האחרונות קשורה לברית?
- האם יש אירועים בחייכם שאתם חשים שהם נקבעו מראש, ולא מושפעים מהחלטות שלכם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו בחשיבה על ברית בחיינו ובמקרא. בחנו את ברית בין הבתרים לאור שני מודלים נפרדים של בריתות.
מיומנויות: איתור מבנה בפסוקים, יכולת ניתוח הפסוקים.
מתודות: סימון הפסוקים, חלוקתם לחלקים ושיום כותרות לחלקים השונים.
- בריתות במקרא ובמזרח הקדום:
להלן קישור להסבר על ברית מקראית מתוך ויקיפדיה, וקישור למאמר המעשיר 'לטקס כריתת בריתות במארי ובמקרא' של אברהם מלמט, על ממצאים ארכיאולוגיים השופכים אור על בריתות קדומות במקרא ומחוצה לו, המאמר פורסם באתר מט"ח. - אימפריות נופלות:
בברית בין הבתרים טמונה תפיסה של צדק היסטורי. בני אברם לא יוכלו לרשת את כנען "כִּי לֹא שָׁלֵם עֲוֹן הָאֱמֹרִי". רק כאשר חטאי האמורי יביאו להורדתם מעל במת ההיסטוריה יוכלו בני אברהם לממש את ההבטחה ולרשת את כנען. עד אז הם ימתינו ארבעה דורות כעבדים במצרים. - גבולות הארץ:
ברית בין הבתרים היא הבסיס העיקרי לדיון בגבולות ארץ ישראל במקרא. - ברית ושייכות, יחיד וקבוצה:
אפשר להרחיב בנושא הברית, ולהעשירו בדיון על אודות יחיד וקולקטיב, ברית ושייכות. מצורפים בדף העבודה טקסטים העוסקים בסוגיות אלו ושאלות עליהם (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).