עם וארץ
פסוקים ד-ט
הזמנה ללימוד
נבקש מהתלמידים לשרטט במחברת טבלה למשחק 'ארץ עיר' ובה הגדרות שונות מעט.
אות | ארץ | עם | שם של ילד/ה |
נתחיל במשחק בקריאת: "אלף…" ונעצור באות שבה נציג התלמידים קורא: "עצור". נמלא שלוש שורות בטבלה.
נסב את תשומת ליבם של התלמידים לכך שבסין גרים סינים, במצרים גרים מצרים, ובאנגליה גרים אנגלים. לכל עם יש ארץ (מובן שיש הגירה בין מדינות, אך לאחר דור או שניים המהגרים בדרך כלל נטמעים בארץ שהגיעו אליה).
מבט ראשון
נבקש מהתלמידים לעמוד ונקרא את פסוקים ד-ט. בכל פעם שנקרא בפסוקים שאברם הלך נבקש מהתלמידים ללכת.
מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
- בן כמה היה אברם כשהוא יצא מחרן? ("בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה" – 75)
נבקש מהתלמידים לקרוא בקריאה דמומה את פסוקים ד-ט ולחפש מקומות שבהם עבר אברם. (שכם, אלון מורה, בית אל, הנגב)
נציג את המקומות על המפה (התבוננו במפה שנמצא בלשונית הרחבות, מתחת לטקסט המקראי). נשאל את התלמידים:
- את מי מוצא אברם כשהוא מגיע לארץ? (פסוק ו)
- האם לדעתכם אברם ושרי ציפו למצוא את הכנענים בארץ? הסבירו.
- נסו לדמיין מה אברם חושב כשהוא מגיע לארץ אליה. הוא צעד דרך ארוכה כל כך והוא מוצא אותה מיושבת בעם הכנעני.
- מה הבטיח ה' לאברם? (פסוק ז)
נאזין ללחן של משה רוזנבלום לפסוק ז בביצוע דדי גראוכר.
מבט שלישי - התבוננות
נקרין בכיתה את מפת המסעות של אברם ושרי מתוך אתר הספרייה הדיגיטלית של מטח (ראו קישור למפה גם בממערך השיעור). נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם אברם ושרי צריכים לעזוב את מולדתם וללכת לארץ ישראל?
- מדוע עם ישראל אינו יכול להתפתח בחרן או בארץ אחרת?
ניזכר במשחק 'ארץ עיר' שבו פתחנו את השיעור.
- היכן חיים הצרפתים? והיכן חיים המצרים? היכן חיים האיראנים?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: שיחקנו 'ארץ עיר' במתכונת ייחודית, קראנו את הפסוקים וצעדנו עם אברם ושרי, התבוננו במפת המסע שצעד אברם והאזנו ללחן של הפסוק שבו הובטחה הארץ לאברם.
מיומנויות: האזנה לפסוקים ותנועה בהתאם לפסוקים, התבוננות במפת נדודים.
מתודה: האזנה לפסוקים, מילוי טבלה.