עם סגולה
בכמה מילים
נעסוק בהצעתו של אלוהים לבני ישראל ובדרישתו מהם להיות לו לעם סגולה. נבחן את המשמעות של האמירה "וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים" – האם זו הגדרה שניתנת לישראל מלכתחילה או שמא בתנאי שיקיימו את דבריו של אלוהים?ונבחן את האחידות בהסכמה של בני ישראל להצעה.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: שאלהלדיון
נשאל את התלמידים:
- האם אפשר לצוות על מישהו או להורות לו להיות בן אדם טוב?
- האם זו בחירה של בן אדם?
- מתי עדיף להורות לאדם להיות טוב ומתי עדיף שיבחר בכך בעצמו?
הצעה שנייה: שיר ודיון
נאזין לשיר 'למה לי פוליטיקה עכשיו' של משינה(ראו עזר הוראה: למה לי פוליטיקה עכשיו) ונשאל:
- במה עוסק השיר? (השיר מתאר מצב של עמידה מהצד. לפעמים איננו רוצים להיות מעורבים כי ממילא אי אפשר לשנות את המצב)
- מה המשמעות של האמירה הצינית של "אנחנו עם סגולה"? מה הציפייה מעם סגולה?(יש ציפייה מעם סגולה להתערב ולפעול)
נבקש מהתלמידים להביע את עמדתם על כך.
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים א-ח ונסביר אותם בקצרה.
הצעה: סגולה
נקרא שוב את פסוקים א-ב ונשאל את התלמידים:
- מתי האירוע מתרחש? (שלושה חודשים אחרי יציאת מצרים)
- היכן העם? (במדבר סיני, ליד הר סיני)
- היכן משה? (עולה להר סיני)
- היכן אלוהים? (בהר סיני)
- מה הציפייה מסיטואציה כזו?
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים ד-ו ולמלא את הטבלה (שבדף העבודה: תנאי הברית).
"וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה" – נבדוק כמה תלמידים שמו את האמירה הזאת בעמודת התנאים וכמה בעמודת ההבטחות. נבקש מהתלמידים לנמק את הבחירה שלהם. ונבהיר את השאלה:
- האם מדובר בתיאור ההבטחה של ה' לעם, או שמדובר בצו, במצווה להיות עם סגולה?
נקרא עם התלמידים את פירוש רש"י למילה "סְגֻלָּה"(ראו דף עבודה: רש"י על פסוק ה) ונשאל:
- האם לדעת רש"י "והייתם לי סגלה" הוא תנאי או תיאור ההבטחה? (מדובר בתיאור של עם ישראל כאוצר)
- האם לדעתכם להיות עם סגולה יכול להיות בכלל תנאי?
- מה המשמעות של להיות סגולה של מישהו אחר?
נקרא יחד את פירושו של הרב שטיינזלץ לפסוק ו(ראו דף עבודה: פירוש שטיינזלץ לפסוק ו) ונשאל:
- מה לדעתכם הכוונה בלהיות ממלכת כוהנים וגוי קדוש?
- האם לפי שטיינזלץ זה תנאי? (שטיינזלץ מדגיש שאין זו רק הבטחה אלא גם מחויבות שעם ישראל יצטרך לקבל על עצמו להיות שליח האל בעולם)
לאחר מכן נקרין בכיתה שני מקורות נוספים על המושג עם סגולה (ראו דף עבודה: עם סגולה).במקור הראשון מובאים דבריו של הרב יוסף צבי קרליבך, רב קהילה אורתודוקסי מגרמניה שנרצח בשואה, והמקור השני לקוח מדבריו של פעיל הציונות יוסף חיים ברנר.
נשאל בכיתה:
מה משמעות היותו של עם ישראל עם סגולה-עם נבחר לפי כל אחד מהמקורות? (לפי הרב קרליבך המשמעות היא שעלינו לקבל עול מצוות; לפי ברנר המשמעות היא שעלינו להיות מוסריים במידות ובמעשים)
מתי רעיון הבחירה עשוי להיות פסול לפי קרליבך? (כאשר דורשים בגללו זכויות יתר)
נערוך בכיתה הצבעה – האם הייתם מסכימים לקבל את הצעתו של אלוהים? נבקש מכמה תלמידים לנמק את החלטתם.
הסכמה
נקרא את פסוקים ז-ח ונשאל:
- מה עונים בני ישראל? האם הם יודעים מה הדרישות של אלוהים?(הם מתחייבים לקיים את דרישות אלוהים עוד לפני ששמעו מה הן)
- איך בני ישראל יכולים להתחייב לקיים את דברי ה' אם הם אינם יודעים עדיין מה הדרישות? (אפשר להעלות כמה אפשרויות להסביר את זה: אמונה – בני ישראל חזקים באמונה שלהם ולכן הם אינם צריכים לשמוע מה אלוהים דורש, הם יקיימו זאת בין כה וכה; תועלתנות – בני ישראל הבינו שאם יקיימו את מצוות אלוהים הם ימשיכו ליהנות מחסדיו של אלוהים; חוסר רצינות – בני ישראל ממהרים להבטיח לציית, אבל הם אינם לוקחים את עצמם ברצינות. נראה שבקרוב הם ישכחו את שהבטיחו ויפרו את ההבטחה)
- האם עם ישראל קיבל את התורה ברצון או בכפייה?
אל מול הפסוקים, שמהם משתמע שבני ישראל קיבלו את התורה ברצון, מובא מדרש שמציג גרסה אחרת. נפנה את התלמידים למדרש בדף העבודה: תלמוד בבלי מסכת שבת דף פח ע"א.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה: סגולה כיום
עם ישראל מקבלים על עצמם להיות עם סגולה בלי לשאול שאלות. נשאל את התלמידים:
- האם יש היום דברים שמשקפים את סגולת ישראל?
אפשר לקרוא את דבריו של יהושע קליין מתוך רשומתו באתר 929 (ראו דף עבודה: רגע לפני מתן תורה) ולדון בשאלה הזאת:
- האם עם שלם יכול להיות קדוש?
אפשרות שנייה: מצפן מוסרי לעולם
נדון בכיתה:
- האם עם ישראל כיום משמשדוגמה ומופת מוסריים בעולם?
- האם אנחנו עם סגולה במובן זה?
- במה כן ובמה עדיין לא?
- האם צריכה להיות לנו כעם שאיפה להיות מצפן מוסרי לעולם?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על התנאים וההצעות שאלוהים מציע לבני ישראל במעמד הר סיני. בחנו את משמעות האמירה "וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה", האם זו הגדרה שניתנת לישראל מלכתחילה או שמא תנאי, ומה המשמעות של כך.בנוסף, בחנו את האחידות בתשובתם של בני ישראל שמסכימים להצעה.
מתודות: דף עבודהודיון.
מיומנויות: מדרש, פרשנות ימי הביניים ופרשנות מודרנית.