עמלק – גיבור על חלשים
פסוקים ח-טז
הזמנה ללימוד
נערוך תחרות בין כל התלמידים בכיתה: נזמין את כולם להרים ספר או חפץ כבד אחר בכל יד, להרים ידיים למעלה ולהחזיק אותם באוויר במשך הזמן הרב ביותר שהם יכולים. נראה מי מצליח להחזיק בזמן הרב ביותר. נספר כי היום נלמד מי היה צריך להחזיק ידיים באוויר לזמן ארוך. מי לדעתכם זה יכול להיות? בואו נגלה.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים ח-טז וננחה את התלמידים להקשיב לקריאת המורה ולמצוא מי העם שנלחם בישראל במדבר ואיך ישראל מצליחים לנצח אותם. נבקש מכמה תלמידים להסביר את הסיפור במילים שלהם.
מבט שני
נשאל את התלמידים:
- איך ישראל ניצחו במלחמה?
נבקש מארבעה מתנדבים להדגים לפני הכיתה איך עזרו אהרון וחור למשה לנצח – מתנדב אחד יחזיק ביד מטה (מקל של מטאטא, למשל) וירים את ידיו, ושני המתנדבים האחרים יעמדו מצדדיו. המתנדב הרביעי – אלוהים – ינחה את משה להחזיק את ידיו למעלה. משה צריך להגיד כשקשה לו להמשיך להרים את ידיו ואהרון וחור יבואו לעזור לו.
נכתוב על הלוח את המילים מפסוק יב: "וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ" ונשאל את התלמידים:
- מה הכוונה בפסוק הזה?
נשמע הצעות שונות.
נסביר שהמשנה במסכת ראש השנה (פרק ג משנה ח) דנה בסיפור שלפנינו ושם נאמר:
וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה?
אלא לומר לך: כל זמן שהיו ישראל מסתכלים כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים, היו מתגברים; ואם לאו, היו נופלין.
כלומר, ידיו של משה היו פרושות בתפילה כלפי מעלה והן היו מקור לאמונה בעבור כל העם שהסתכלו עליו וידעו שבכוחו של אלוהים לעזור להם לנצח בקרב.
מבט שלישי
נחלק לתלמידים דף עבודה ובו פסוקים ושאלות וננחה אותם לעבוד בזוגות (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשמע בכיתה את התשובות לשאלות. נסכם ונסביר שכפי שראינו בפרקים הקודמים, עם ישראל נמצא במקום חלש מבחינה רוחנית: הוא מתלונן ולא סומך על אלוהים, הוא עדיין זקוק לניסים. כולו חלש, ועמלק, שחיכה ותקף את הזנב – כלומר, את החלשים שבתוך החלשים, עשה מעשה אכזרי מאוד ולא הוגן ולכן אלוהים כועס כל כך.
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מכירים מצבים מחיינו שבהם מישהו מחליט להיות "גיבור על חלשים"?
נשמע כמה דוגמאות, למשל: להרביץ לילד הכי חלש בכיתה, לצחוק על מישהו שגם ככה כולם צוחקים עליו…
נשאל:
- איך לדעתכם אנחנו יכולים למנוע מצבים כאלה?
נחשוב בכיתה על הצעות שונות
לחלופין נוכל לחשוב מי הם החלשים בישראל היום: הזקנים, הנכים, העובדים הזרים וכו'.
נספר לתלמידים על המאבק למנוע קיצוץ בקצבאות הזקנה (ראו קישור לעצומה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- למה רוצים לקצץ דווקא ממי שגם כך יש לו מעט?
הרבה פעמים קל יותר לקחת מהחלש כי אין לו כוח להתנגד, אבל דווקא החזק הוא שיכול לעזור לחלש. נספר שעל העצומה בקישור שעליה חתמו 84,000 איש, ובעקבות המאבק הקיצוץ בוטל.
נזמין את התלמידים לבחור נושא חברתי שבו היו רוצים להגן על החלשים כדי שלא ינהגו כלפיהם בבריונות, בכיתה או במדינה, ולנסח עצומה. על העצומה נחתום ונחתים גם תלמידים מכיתות אחרות.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על המלחמה הראשונה של ישראל במדבר: ההתקפה מצד עמלק שזינב בחלשים, והיחלצותו של אלוהים לעזרת העם כאשר ידיו של משה נישאו אל על.
מיומנויות: קראנו שני מקורות תנ"כיים, השווינו ביניהם והסקנו מסקנות.
מתודות: הצגנו את המתרחש בפרק, ניסחנו עצומה.