סגור תצוגת כיתה
הפרק

מסה ומריבה – מי מנסה את מי?

פסוקים א-ז

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נקרין על הלוח את פסוק ב: "וַיָּרֶב הָעָם עִם מֹשֶׁה וַיֹּאמְרוּ: 'תְּנוּ לָנוּ מַיִם וְנִשְׁתֶּה'".
נגיד לתלמידים שזה משפט מהפסוקים שנקרא היום, ונשאל:

  • מה לדעתכם הולך לקרות בפרק?
  • אילו שאלות הפסוק הזה מעלה, ומה תרצו לדעת עליו? (אפשרויות: מה ענה משה לעם? למה לעם לא היו מים? וכו')

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוקים א-ז, נסביר את המילה "וּסְקָלֻנִי" (פסוק ד) – זרקו עליי אבנים. העם כועס מאוד על משה עד כדי כך שהוא מאיים להרוג אותו באבנים.

מבט שני

נתמקד בחילופי הדברים בין העם למשה ובין משה לאלוהים. נחלק לתלמידים דף ובו פסוקי השיחות ונבקש מהם לכתוב את הפסוקים במילים שלהם בזוגות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).

מבט שלישי

נחלק לתלמידים דף ובו פסוקים ב וז ונבקש מן התלמידים לסמן בצהוב את כל הפעלים מהשורש רי"ב ובירוק את כל הפעלים מהשורש נס"ה.
נקרין על הלוח את פסוקים ב וז מודגשים (ראו דפים גם בממערך השיעור).

נשאל את התלמידים:

  • מה הקשר לדעתכם בין שני הפסוקים האלה?
  • מדוע משה מפרש את זעקת העם למים כניסיון את אלוהים?
  • מה זה אומר לנסות את אלוהים?

משה כועס שהעם רוצה לעשות לאלוהים "מבחן". האם אלוהים ייתן להם את מה שהם צריכים?
נתמקד בכעס של משה על העם על שבכל פעם שהם מגיעים לנקודת מחסור וקושי הם מאשימים את משה שלקח אותם למות במדבר. משה מאוכזב שלמרות שני ניסיונות קודמים ואף שהעם נמצאים רגע אחרי הנס הגדול ביותר – חציית ים סוף, הם אינם מפנימים שאלוהים מלווה אותם ונוכח בחייהם.
נשאל את התלמידים:

  • נסו להבין מתוך הניסיון הזה והניסיונות הקודמים, מה מצבם הנפשי-רוחני של העם? (העם חלשים וחסרי ביטחון, הניסים הבאים זה אחר זה אינם מצליחים לשכנע אותם שהם אינם לבד)

אפשר לחלק את התלמידים לקבוצות של שמונה תלמידים, ולהזמין אותם להכין הצגה שמסבירה מה קורה בפרק. נצפה בהצגות בכיתה.

מבט לחיים

נתמקד במילים מפסוק ז: "הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ, אִם אָיִן?". נשאל את התלמידים:

  • האם היה לכם מצב דומה, שבו הייתם צריכים לסמוך על מישהו ואף על פי שהוא כבר עשה בשבילכם הרבה דברים טובים בעבר, עדיין ברגע האמת התקשיתם להאמין בו?

נחשוב על דוגמאות בחיינו שבהן אנו צריכים לזכור שיש לנו כוח שנמצא בתוכנו גם כשקשה. נבקש מהתלמידים לחשוב על משפט שיכול לעזור להם לזכור שמי שאוהב אותם נמצא אתם גם כשלא רואים אותו.

נכין בכיתה "שרשראות אומץ":
נביא לכיתה מגילות קלף קטנות (יש להכין מראש) ונזמין כל תלמיד לכתוב על הקלף את המשפט שלו. נקשור את המגילות הקטנות בחבל ונתלה אותן על הצוואר קרוב ללב. נסביר לתלמידים שהם יכולים לענוד את השרשרת הזאת במצבים מלחיצים, וכך הם יוכלו להיזכר שהם אינם לבד.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את סיפור מסה ומריבה – העם הצמא שוב מבקש עזרה מאלוהים, ולאחר שאלוהים נענה להם בנס משה כועס על העם ששוב היה צריך לנסות את אלוהים ושלא סמך עליו מלכתחילה.
מיומנויות: כתבנו את הטקסט במילים שלנו, הדגשנו מילים מנחות.
מתודות: הכנו הצגה שמפרשת את הפרק, הכנו שרשראות אומץ.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
ידיו של משה עושות מלחמה?
"וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים משֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל…" האם יָדָיו שֶׁל משֶׁה עוֹשׂוֹת מִלְחָמָה אוֹ שׁוֹבְרוֹת...
ידיו של משה עושות מלחמה?
"וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל, וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ וְגָבַר עֲמָלֵק." (פסוק יא)

משה מרים את ידיו במהלך המלחמה בעמלק, פרט מתוך מנורת הכנסת. צילום: תמר הירדני, מתוך ויקישיתוף

"וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים משֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל…"
האם יָדָיו שֶׁל משֶׁה עוֹשׂוֹת מִלְחָמָה אוֹ שׁוֹבְרוֹת מִלְחָמָה?
הַכַּוָנָה הִיא שכָּל זְמַן שֶׁהָיוּ בני יִשְׂרָאֵל מִסְתַּכְּלִים כְּלַפֵּי מַעְלָה וּמְשַׁעְבְּדִים אֶת לִבָּם לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם, הָיוּ מִתְגַּבְּרִים, מְנַצְּחִים בַּקְרָב. וְאִם לא, הָיוּ מַפְסִידִים בַּקְרָב.

(עיבוד. משנה, מסכת ראש השנה, פרק ג, משנה ח)

  • על פי המדרש, מה מסמלות ידיו של מֹשֶׁה?
אמונה ומלחמה
"הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן, וַיָּבֹא עֲמָלֵק…" (שמות יז, ז-ח). וכי מה ענין זה אצל...
אמונה ומלחמה
"הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן, וַיָּבֹא עֲמָלֵק..." (פסוקים ז-ח)

ילד ואבא. צילום: Anton Petrus/shutterstock.com

"הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן, וַיָּבֹא עֲמָלֵק…" (שמות יז, ז-ח).
וכי מה ענין זה אצל זה?
משל לתינוק, שהיה רוכב על כתפיו של אביו וראה את חברו של האב.
אמר התינוק לחבר: ראית את אבא שלי?
אמר לו אביו: אתה רוכב על כתפיי, ואתה שואל איפה אני?! אני אשליך אותך ויבוא השונא וישלוט בך!
כך אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: אני נשאתי אתכם על ענני כבוד, ואתם שואלים "הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ"? לפיכך, יבוא השונא וישלוט בכם.
ולכן "וַיָּבֹא עֲמָלֵק"…

(עיבוד. מדרש שמות רבה, פרשה כו, פסקה ב)

  • על פי המדרש, מדוע תקפו העמלקים את ישראל?
מדור דור
בפסוק מצוין כי המלחמה בעמלק תתקיים "מִדֹּר דֹּר", כלומר תעבור מדור לדור, מן המבוגרים לצעירים,...
מדור דור
"וַיֹּאמֶר כִּי יָד עַל כֵּס ה' מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר." (פסוק טז)

ידיים בין-דוריות, צילום: Dmytro Zinkevych/shutterstock.com

בפסוק מצוין כי המלחמה בעמלק תתקיים "מִדֹּר דֹּר", כלומר תעבור מדור לדור, מן המבוגרים לצעירים, במהלך ההיסטוריה.

  • ציירו את הביטוי "מדור לדור".
מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם
בפסוק מצווה אלוהים למחוק את זכר עמלק "מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם", כלומר על פני כל השטח המשתרע...
מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם." (פסוק יד)

שמי לילה כחולים, צילום: Pozdeyev Vitaly/shutterstock.com

בפסוק מצווה אלוהים למחוק את זכר עמלק "מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם", כלומר על פני כל השטח המשתרע על הארץ. גם היום נהוג להשתמש בביטוי "תחת השמיים" במשמעות דומה – על פני האדמה, בעולם, בכל העולם כולו.

  • נסחו משפט ושלבו בו את הביטוי "מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם".
הַפְלֵא וָפֶלֶא
  הפלא ופלא מילים: יעקב דוד קמזון וּמֹשֶׁה הִכָּה עַל צוּר בַּמַּטֶּה הִכָּה עַל סֶלַע...
הַפְלֵא וָפֶלֶא
"הִנְנִי עֹמֵד לְפָנֶיךָ שָּׁם עַל הַצּוּר בְּחֹרֵב וְהִכִּיתָ בַצּוּר וְיָצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם וְשָׁתָה הָעָם, וַיַּעַשׂ כֵּן מֹשֶׁה לְעֵינֵי זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל." (פסוק ו)

 

למילות השיר

הפלא ופלא
מילים: יעקב דוד קמזון

וּמֹשֶׁה הִכָּה עַל צוּר
בַּמַּטֶּה הִכָּה עַל סֶלַע (סֶלַע).
בַּמַּטֶּה הִכָּה עַל סֶלַע
וַיֵּצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם (מַיִם).

הַפְלֵא וָפֶלֶא
הַפְלֵא וָפֶלֶא! (פֶּלֶא!)
הַפְלֵא וָפֶלֶא
אָמֵן סֶלָה.

וּמֹשֶׁה הֵבִיא גְּדִי
וַיֵּנִקֵהוּ דְבַשׁ מִסֶּלַע (סֶלַע).
וַיְהִי קוֹלוֹ כַּמַּעְיָן
זַךְ וְצָלוּל כַּמַּיִם (מַיִם).

הַפְלֵא וָפֶלֶא…

וְקַרְנַיִם צָמְחוּ לַגְּדִי
קַרְנֵי צוּר, קַרְנֵי סֶלַע (סֶלַע).
וּזְאֵבִים שִׁבְעִים נָגַח בָּן
וְעָבַר בָּאֵשׁ, בַּמַּיִם (מַיִם).

הַפְלֵא וָפֶלֶא…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • בשיר מוזכרים שלושה ניסים שעשה משה. איזה מן הניסים מוזכר בפרק יז?

קרדיט: הפלא ופלא – יעקב דוד קמזון | ידידיה אדמון | בביצוע שושנה דמארי / שיר עד, 2013

מלחמת ידיים
  הציור מדגים את מלחמת ישראל בעמלק המתוארת בפרק יז – ידיו של משה מוחזקות...
מלחמת ידיים
"וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים וַיִּקְחוּ אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ, וְאַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ." (פסוק יב)

ג'ון אוורט מיליי, "!Victory O Lord: "והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל וכאשר יניח ידו וגבר עמלק". מאוסף גלריית מנצ'סטר לאמנות, מתוך ויקישיתוף

 

הציור מדגים את מלחמת ישראל בעמלק המתוארת בפרק יז – ידיו של משה מוחזקות כדי להבטיח ניצחון בקרב, בהתאם לכתוב בפסוקים.
הציור מצויר בצבעי שמן על בד. האומן עבד עליו במשך שנים רבות, בכל פעם שפשף את פני השטח וצבע מחדש עד שהגיע לתוצאה הרצויה מבחינתו.

להמשך קריאה

צבעי שמן מאפשרים עבודה בשכבות, שכבה עולה על שכבה, מוחקת או מדגישה, מתקנת, מוסיפה עומק ותלת-ממדיות.
הדמויות מצוירות באופן חי וראליסטי, לפרטי פרטים, אפשר לראות בבירור את גיל הדמויות, את עור הפנים המקומט, את הגוף המבוגר, את השיער הלבן. הציור מדגיש את הקוֹנְפְלִיקְט (ניגוד) בין כוח הרצון העצום של משה, לבין התשישות הגופנית והרגשית שלו ושל מי שאוחזים בידיו.

  • מי הן הדמויות המופיעות בציור, ומה כל אחת מהן עושה?
  • תארו – על מה חושב משה ברגע המתואר בציור?
מדבר סין
מדבר סין מוזכר שלוש פעמים במקרא, כתחנה השמינית של בני ישראל במסעם במדבר בדרכם לארץ...
מדבר סין
"וַיִּסְעוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּדְבַּר סִין לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי ה', וַיַּחֲנוּ בִּרְפִידִים וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם." (פסוק א)

איננו יודעים במדויק היכן נמצא מדבר סין, אך מיקומו צריך להיות במרחב המוצג במפה. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

מדבר סין מוזכר שלוש פעמים במקרא, כתחנה השמינית של בני ישראל במסעם במדבר בדרכם לארץ כנען.
לפי המסופר, במדבר סין התלוננו בני ישראל על משה וביקשו לשוב למצרים, ושם הוריד להם ה' את המן ושלח להם את הַשְׂלָו. היום איננו יודעים במדויק היכן נמצא מדבר סין.

  • כתבו קטע מיומנו של אחד האנשים הנמצאים במדבר, המתאר את האירועים שהתרחשו במדבר סין מנקודת מבטו.
רפידים
רפידים היא אחת מתחנות בני ישראל בנדודיהם במדבר סיני, קרוב להר סיני. היום אין יודעים...
רפידים
"וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם." (פסוק ח)

ויליאם הול, המלחמה עם עמלק ברפידים, מתוך ויקישיתוף

רפידים היא אחת מתחנות בני ישראל בנדודיהם במדבר סיני, קרוב להר סיני. היום אין יודעים במדויק היכן נמצאת רפידים, ומיקומה תלוי במיקומו של הר סיני.

להמשך קריאה

שני אירועים מרכזיים קרו ברפידים:

›› בני ישראל היו צמאים למים, רבו על כך עם משה, ומשה הוציא להם מים מן הסלע. המקום נקרא "מַסָּה וּמְרִיבָה" משום שרבו וניסו את ה' (שמות יז, א-ז).
›› העמלקים באו לרפידים להילחם בבני ישראל. לאחר הניצחון על העמלקים הקים שם משה מזבח לה', בשם "ה' נִסִּי" (שמות יז, ח-טז).

על פי מקרא גשר. © גשר מפעלים חינוכיים.

  • מה הקשר בין שני האירועים שקרו לבני ישראל ברפידים?
העמלקים
עמלק הוא שבט (או כמה שבטים שהתאחדו) של נַוָדֵי מדבר. העמלקים התקיימו מגידול צאן, בקר...
העמלקים
"וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם." (פסוק ח)

הזכרת שם המן בזמן קריאת המגילה, איור משנת 1701, מתוך ויקישיתוף

עמלק הוא שבט (או כמה שבטים שהתאחדו) של נַוָדֵי מדבר. העמלקים התקיימו מגידול צאן, בקר וגמלים, וכנראה עסקו גם במסחר.
נראה שֶׁבְּעֵת נדודי עם ישראל במדבר, נדדו שם גם העמלקים, ובין ישראל לעמלק שררו יחסי אֵיבָה קשים.

להמשך קריאה

על פי המתואר במקרא, מקורם של יחסי האֵיבָה האלה הוא באירועים מימים אלה של הנדודים במדבר.
במסורת היהודית עמלק הוא אויבו הגרוע ביותר והשנוא ביותר של ישראל, ויש ציווי להשמידו. כיוון שאיננו יודעים היום בדיוק מי הם העמלקים, הפכה מצווה זו למצווה סמלית – ציווי להשמיד את הרע שבתוכנו.

  • מה יכולות להיות הסיבות ליחסי השנאה והעוינות בין ישראל לעמלק?
מדבר
מדבר הוא אזור שהאקלים בו יבש וחם. בשל כך, ובעיקר בשל המחסור במים, התנאים בו...
מדבר
"וַיִּסְעוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּדְבַּר סִין לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי ה', וַיַּחֲנוּ בִּרְפִידִים וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם." (פסוק א)

מדבר. צילום: Anton Petrus/shutterstock.com

מדבר הוא אזור שהאקלים בו יבש וחם. בשל כך, ובעיקר בשל המחסור במים, התנאים בו מאפשרים מחיה רק לאוכלוסייה קטנה מאוד של צמחים וחיות. במרבית המדבריות יורדים משקעים מעטים.

  • לפי התיאור בקטע הקצר שקראתם – מה הקושי העיקרי שיש לבני האדם במדבר?
  • בני ישראל יצאו ממצרים למדבר. מה אפיין את החיים במצרים, ומה מאפיין את החיים במדבר? התייחסו בתשובתכם למאפיינים הגאוגרפיים של שני המקומות.
קורות בני ישראל במדבר
הסרטון סוקר את ההתרחשויות הנזכרות בספר שמות בפרקים טז-כ. בין יציאת מצרים למעמד הר סיני,...
קורות בני ישראל במדבר
"וַיִּצְמָא שָׁם הָעָם לַמַּיִם וַיָּלֶן הָעָם עַל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה הֶעֱלִיתָנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָמִית אֹתִי וְאֶת בָּנַי וְאֶת מִקְנַי בַּצָּמָא." (פסוק ג)

הסרטון סוקר את ההתרחשויות הנזכרות בספר שמות בפרקים טז-כ. בין יציאת מצרים למעמד הר סיני, מתגלים קשיי המעבר מעבדות לחירות, עולות תלונות על מחסור במים ובאוכל ומתרחשת מלחמה עם עמלק.

  • מדוע עם ישראל מוצג בסרטון כתינוק?

קרדיט: סיכום שבועי : שמות טז-כ/ תנך ביחד 929, 2015

ימין ושמאל רק חול וחול
בני ישראל נדדו במדבר ארבעים שנה. בתוכנית הטלוויזיה מנסים המנחה ושלושת הילדים שלצידה להבין את...
ימין ושמאל רק חול וחול
"וַיִּצְמָא שָׁם הָעָם לַמַּיִם וַיָּלֶן הָעָם עַל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה הֶעֱלִיתָנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָמִית אֹתִי וְאֶת בָּנַי וְאֶת מִקְנַי בַּצָּמָא." (פסוק ג)

בני ישראל נדדו במדבר ארבעים שנה. בתוכנית הטלוויזיה מנסים המנחה ושלושת הילדים שלצידה להבין את חוויית הנדודים במדבר ואת השוני המהותי שהתרחש בחיי בני ישראל בין מצרים לבין המדבר.

  • מה עדיף לדעתכם – להיות משועבד במצרים או להיות בן חורין במדבר?

קרדיט: בין השורות: נדודים במדבר / חינוכית ראשונים בעולם, 2014