עקדת יצחק באומנות הפלסטית, בספרות ובשירה
פסוקים א-יט
בכמה מילים
עקדת יצחק היא סיפור דרמטי ומכונן שבו בוחר המקרא לנקוט לשון מצומצמת שמאפשרת ומזמינה גישות ופרשנויות רבות ומגוונות. במהלך הוראה זה יתחלקו התלמידים לקבוצות לפי עניין ויעסקו בפרשנויות לסיפור העקדה בכמה ערוצים אומנותיים. בסיום המהלך יגישו התלמידים עבודה קצרה ויתכוננו להצגתה לכיתה. מהלך הוראה זה עמוס ומרובה באפשרויות, אפשר כמובן להשתמש רק בכמה מהאפשרויות.
הזמנה לקריאה
המקרא נוקט מילים מצומצמות בסיפור העקדה ומאפשר למגוון פרשנויות להיכנס. התלמידים יתחלקו לקבוצות לימוד העוסקות בפרשנויות אומנותיות לעקדת יצחק – ציור (שתי קבוצות), צילום, פיסול, פיוט, עבודה ויזואלית עם טקסט, ושירה (אם צריך אפשר ששתי קבוצות ידונו בכל נושא). מומלץ לקחת את הכיתה לספרייה או למקום שבו יש גישה למחשב, שם יוכלו להעמיק את המחקר ולחפש מקורות מידע נוספים אם יצטרכו.
כל נושא בכרטיסיות העבודה בעל מבנה זהה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור):
- היכרות עם יצירות האומנות – ניתוח, השוואה, העמקה והבנה.
- השוואה בין הטקסט המקראי ליצירות השונות, הדומה השונה, והמשמעות הנובעת מכך – הבחנה: האם היצירה מצדדת באברהם העוקד את בנו או יוצאת נגד מעשה זה?
- תגובה של התלמידים באופן יצירתי (בחירה בין שתי אפשרויות).
- הכנת פרזנטציה הנותנת טעימה לכיתה מתהליך הלימוד.
בסיום המהלך יתבקשו התלמידים להציג לכיתה חלק מהנושא שלמדו ולהגיש מיני פרויקט ובו:
- דפי העבודה על הדמויות מהתחנות של השיעור הראשון.
- חיבור תגובה לשאלות על היצירות ועל הפרשנות בהשוואה לטקסט המקראי.
- תגובה יצירתית משלהם לעקדה.
להלן תקציר למורים על כל כרטיסיות העבודה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: חלוקת התלמידים לקבוצות לימוד העוסקות בפרשנות עקדת יצחק באמצעות ערוצי אומנות שונים. במהלך הלימוד הכירו התלמידים יצירות אומנות, ניתחו והשוו לסיפור המקראי, לאחר מכן הם הגיבו לעקדה באופן יצירתי, והתכוננו להצגת טעימה מהלימוד לכיתה.
מיומנויות: אינטר-טקסטואליות, מדרש תמונה, מדרש שיר, ניתוח יצירה, ציטוטים אומנותיים, תגובה אישית.
מתודות: שירה עכשווית, פיוט, פיסול, פרשנות לטקסט, ציור.
- לקריאה נוספת על הפיוט "עת שערי רצון" מתוך אתר 'הזמנה לפיוט'.
- לקריאה נוספת על ההשוואה בין השירים 'ירושה' ו'יצחק' – לנצח אנגנך, המקרא בשירה העברית החדשה – עיון, מלכה שקד, עמודים 132-117.
- לקריאה נוספת על יצירתו של האמן עדי נס מתוך אתר 'מפגשים מהסוג החזותי'.
- לקריאה על היצירות:
מספר 1, אברהם ויצחק, מתוך אתר מקראנט.
מספר 2, ללא כותרת, מתוך אתר קולך.
מספר 3, ללא כותרת, מתוך קטלוג תערוכה שנערכה בבית חנקין בכפר יהושע. - לקריאה נוספת על 'הנני': עקדת יצחק- 'הנני', שיעור המבוסס על גיליונות נחמה להוראת הנושא, מרים בלומנטל, פורסם באתר מקראנט.
- לקריאה נוספת על עקדת יצחק באמנות הישראלית, אורנה סילברמן, מתוך אתר מקראנט.