עשרת הדברות כחוקים
פסוקים א-יד
בכמה מילים
מומלץ לתלות בכיתה את עשרת הדיברות – פלקט של עשרת הדיברות לכיתה אפשר למצוא בתיקיית הקבצים בגוגל דרייב של "מורות משקיעות".
הזמנה ללימוד
נשחק עם התלמידים את המשחק 'כן, לא, שחור, לבן' – זוג מתנדבים מהכיתה ינהלו שיחה שבה אסור להגיד את המילים כן, לא, שחור ולבן (אפשר להוסיף עוד מילים אם רוצים להעלות את רמת הקושי). מי שאומר אחת מהמילים נפסל. נשחק את המשחק בכמה סבבים, ובכל סבב נוריד מילה מרשימת המילים האסורות עד שבסבב האחרון אין הגבלות על השחקנים. לאחר מכן נעבד את המשחק עם התלמידים ונשאל:
- מתי נהניתם יותר לשחק?
- כיצד הרגשתם כאשר לא היו חוקים והגבלות כלל?
מבט ראשון
כדי להדגיש את חשיבותן של עשרת הדיברות במסורת היהודית נכין את הכיתה כמה ימים קודם לכן ונספר שאנחנו עומדים ללמוד את אחד מהטקסטים הכי חשובים ומפורסמים בתרבות שלנו. נחלק לעשרה תלמידים את עשרת הדיברות, כל תלמיד יתכונן לקריאת דיבר אחד בבית, ונערוך קריאה חגיגית בכיתה.
התלמיד הקורא או המורה יסבירו את הדיבר בלשונם.
מבט שני
נתחלק לקבוצות, כל קבוצה תשלים את הטבלה המובאת בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). אם יש מחשבים נגישים, אפשר להפוך את הטבלה לטבלה שיתופית, וכל קבוצה תשלים רק שורה אחת. לאחר העבודה נציג את התוצר המשותף בכיתה.
מבט שלישי
הדיברות נחלקים לדיברות שבין האדם לאלוהים ובין אדם לחברו. נציג בפני התלמידים כמה דיברות העוסקים ביחסים בין בני האדם, נחלק את הכיתה לקבוצות, כל קבוצה תקבל דיבר או שניים ותענה על המשימות בדף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נציג את תוצרי הקבוצות ונשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם אלה הדיברות שהוצגו לעם ישראל בתהליך התגבשותו לעם? (תשובה אפשרית: עד עכשיו המצרים היו השוטרים, והעם פעל על פי חוקי מצרים, עכשיו הם הופכים לעם עצמאי ויש לקבוע חוקים מתאימים להם. או אולי החוקים האלו מעצבים את אופיו ודמותו של עם ישראל הן ביחסיו עם האלוהים והן ביחסים שבין אדם לחברו. הם הקוד האתי והמוסרי של העם המתגבש)
לסיכום, אפשר לשחק משחק 'תופסים קו' קצר – נבקש ממתנדב לגשת ללוח ולצייר (או להציג בפנטומימה) את אחד מעשרת הדיברות בלי לדבר ובלי לתת רמזים. כאשר התלמידים ינחשו מהו הדיבר שהמתנדב צייר הוא יעבור לדיבר הבא. נקצוב למתנדב דקה, ובה עליו להספיק כמה שיותר דיברות.
מבט לחיים: עשרת הדיברות - הגרסה הכיתתית
נבקש מן התלמידים לחוקק את החוקים החשובים ביותר בעיניהם לחיים שלנו היום. בזוגות או בקבוצות, הם יצטרכו לקבוע עשרה דיברות מודרניות ואותן הם יכתבו על פלקט ויקשטו אותו. לאחר מכן נציג את תערוכת הפלקטים שלנו בכיתה או במסדרון.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור זה עיינו בעשרת הדיברות. עמדנו על משמעותם והתמקדנו בתפקידם של החוקים בחיינו.
מיומנות: הבנת משמעות הטקסט המקראי לחיינו.
מתודות: משחק הפתיחה סייע לתלמידים לחוות גבולות וחוסר גבולות והוסיף לשיעור אקטיביות ועניין. איור הדיברות עזר לתלמידים לזכור אותם. ניסוח החוקים הכיתתיים תרגם את לחיי המעשה היום.