פנים אל מול פנים
פרק ה, (א-ה) (יח-כט)
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח תמונה של אב וביתו.
נשאל את התלמידים:
- איזה ביטוי מתאים לתמונה הזאת?
נכתוב על הלוח: 'פנים אל פנים'.
נשאל את התלמידים:
- האם יש דברים שטוב יותר לעשות רק פנים אל פנים?
נחשוב על כל מיני דוגמאות: לגלות סוד לחבר, לתת נשיקה, לבקש סליחה וכו'.
נשאל:
- האם יש דברים שקשה יותר לעשות פנים אל פנים? (למשל להעליב מישהו, להגיד למישהו לא וכו')
נספר שהיום נלמד על מפגש פנים אל פנים לא שגרתי.
מבט ראשון
לפני הקריאה נזמין את התלמידים להקשיב ולזהות מי שני הצדדים שנפגשים פנים אל פנים. נקרין על הלוח את פסוקים א-ד ופסוקים יח-כט, נקרא אותם בקול ונשאל:
- מי נפגש בפסוקים? (אלוהים והעם)
מבט שני
נחלק לתלמידים דף ובו פסוקים יח-כה ונבקש מהם להדגיש בצבע את כל הפעמים שבהם מופיעים בפסוקים הפעלים 'לשמוע' ו'לראות' על הטיותיהם (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם הפעלים האלו מופיעים הרבה בפרק?
ברית פנים אל פנים מכילה בתוכה ראייה ושמיעה של האחר – אלה מדגישים את הקרבה הפיזית בברית הזאת.
נקרין על הלוח את פסוקים ב-ד ואת פסוק כ:
ב ה' אֱלֹהֵינוּ כָּרַת עִמָּנוּ בְּרִית בְּחֹרֵב. ג לֹא אֶת אֲבֹתֵינוּ כָּרַת ה' אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת, כִּי אִתָּנוּ, אֲנַחְנוּ אֵלֶּה פֹה הַיּוֹם כֻּלָּנוּ חַיִּים. ד פָּנִים בְּפָנִים דִּבֶּר ה' עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ.
כ וַתֹּאמְרוּ: 'הֵן הֶרְאָנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ אֶת כְּבֹדוֹ וְאֶת גָּדְלוֹ וְאֶת קֹלוֹ שָׁמַעְנוּ מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. הַיּוֹם הַזֶּה רָאִינוּ כִּי יְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וָחָי'.
נשאל את התלמידים:
- מה מיוחד בפסוקים האלו? במה הם מתמקדים?
בפסוקים מתוארת יפה הברית בין העם ובין אלוהים – "ברית פנים אל פנים".
נשאל:
- איך העם מתארים את המפגש עם אלוהים?
- מה הם ראו?
- מה הם שמעו? ("דִּבֶּר ה' עִמָּכֶם", "הֶרְאָנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ אֶת כְּבֹדוֹ וְאֶת גָּדְלוֹ וְאֶת קֹלוֹ שָׁמַעְנוּ מִתּוֹךְ הָאֵשׁ")
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- איך יכול להיות שעם ישראל פגשו את אלוהים פנים אל פנים, הרי לאלוהים אין פנים? ("הפנים" של אלוהים הם קולו, דבריו, האש הגדולה, או אולי עוצמת המפגש האישי)
- למה לדעתכם חשוב למשה כל כך להדגיש שהברית בין אלוהים לעמו נעשתה פנים אל פנים? מה המשמעות של זה?
ברית פנים אל פנים מבטאת קשר אינטימי בגלל הקרבה שיש בה. אפשר לחזור לדוגמאות שחשבנו עליהן בתחילת השיעור.
נשאל את התלמידים:
- מתוך פסוקים כא-כג, איך העם מגיב אחרי שהוא פוגש את אלוהים פנים אל פנים? (הוא מפחד מאוד. הוא מבקש ממשה שמעכשיו רק משה ידבר עם אלוהים, כי המעמד הזה דרמטי מאוד והעם מפחד שהאש יכולה להמית אותו)
נסביר שמתוך כל התיאור הזה של משה אנו יכולים להבין שברית פנים אל פנים היא דבר גדול ורב ערך, אבל שיש בו גם עוצמה שלא כולם יכולים לעמוד בה.
נשאל:
- האם יש לכם מחשבה למה היה חשוב שעם ישראל "יראה את הקולות" גם בשביל הדורות שיבואו אחרי?
מי שראה דבר בעיניים שלו יוכל להעביר את החוויה בסיפור גם למי שלא ראה, וכך הסיפור יוכל לעבור מדור לדור במסורת שמספרת שפעם מישהו מהאבות שלנו היה שם.
נזמין את התלמידים להתחלק לזוגות ולערוך הצגה על סבא שנכח במעמד הר סיני המספר לנכד שלו על מה שהוא ראה. ננחה את התלמידים להשתמש בביטוי "ראיתי את זה בעיניים שלי". נשמע את ההצגות בכיתה.
מבט לחיים
נחשוב על מפגשי פנים אל פנים בחיינו שלנו.
- מתי הם קורים?
- מה מיוחד בהם?
- האם בעידן שבו יש מצלמות ואפשר לראות את הפנים גם דרך מחשב עדיין חשוב להיפגש גם באמת?
נבקש מכל תלמיד לחשוב על מפגש פנים אל פנים חשוב שהיה לו ולכתוב עליו בכמה שורות:
- עם מי היה המפגש?
- מה נאמר בו?
- למה אתם זוכרים אותו לחיות? נשמור את התרגילים במחברת.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: התמקדנו בייחודו של מעמד הר סיני כברית פנים אל פנים ובמשמעות הבחירה לקיים את הברית כך ולא אחרת.
מיומנות: חיפשנו מילה מנחה וחשבנו כיצד היא מבטאת רעיון מרכזי בפרק.
מתודות: ערכנו הצגה, כתבנו על חוויה אישית בכמה שורות במחברת.